Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6912 jäsentä  •  417187 viestiä  •  19933 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Savoost, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: "Huvittava" hypokokemus  (Luettu 4793 kertaa)

butterfly

• Jäsen
"Huvittava" hypokokemus
« : Maaliskuu 27, 2008, 18:07:34 ip »

Heräsin toissa yönä outoon oloon. Avasin silmät ja näin ensimmäisenä yöpöydälläni olevan digikellon ajan: 1.40
"Ymmärsin" heti, että verensokerit on siis 1.4 !! Nyt äkkiä syömään! Nousin ylös ja vilkaisin vielä kelloa ja mietin, että millähän mittarilla mittasin sokerit. Mutta olin aivan vakuuttunut, että kellossa oli mittaustulos. Kävellessäni keittiöön puski hiki pintaan ja täristen hain jääkaapilta syötävää. Olo oli sekava. Sain kuitenkin siinä syödessä jäsenneltyä ajatuksiani ja tajusin, että hypo-oireet on päällä ja etten ollut mitannut sokereita oikeasti. Tein sen heti, verensokerimittari näytti 1.9 !!
Aamulla huvitti se, että kellonaika oli näyttänyt sokeriarvot mutta toisaalta pelästyin, sillä noin alhaalle eivät sokerit ole vielä koskaan minulla menneet. Onneksi heräsin!
Kirjattu

idänunikko

• Jäsen
Re: "Huvittava" hypokokemus
« Vastaus #1 : Maaliskuu 27, 2008, 18:16:58 ip »

Tyttäreni sokerit oli alle 1.1 viime perjantaina, eikä mitään oireita mistään.säikähdettiin kovasti vaan.
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Maaliskuu 27, 2008, 20:53:27 ip »

Lainaus:

Heräsin toissa yönä outoon oloon. Avasin silmät ja näin ensimmäisenä yöpöydälläni olevan digikellon ajan: 1.40
"Ymmärsin" heti, että verensokerit on siis 1.4 !! Nyt äkkiä syömään!

Minä olen täällä joskus kertonut melko samanlaisesta yöllisestä hypokokemuksestani. Minä tosin katsoin digilämpömittaria, lukema oli miinus jotakin (yli seitsemän?), jolloin hypoisilla avoillani päättelin, ettei ole mitään syytä tankata...  
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Leppis

• Aktiivinen
« Vastaus #3 : Maaliskuu 27, 2008, 22:43:48 ip »

Muutama viikko sitten heräsin yöllä hirveässä hypossa, ja ajattelin, että kyllä tää kohta ohi menee. Tämän päätelmän tehtyäni kääriydyin entistä tiukemmin peiton ympärille ja ajattelin vaan, että kyllä tää tästä ohi menee. En oikein tiedä, että kauanko odotin tätä ohi menemistä, mutta jossain vaiheessa älysin, että ei tää olotila taida muuttua kuin syömällä ja ruokaa saa kun menee keittiöön. Ei siis mitään tolkkua ajatuksissa...
Kirjattu
"Kiva suku, kehnot geenit."

applefigure

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Maaliskuu 28, 2008, 09:59:45 ap »

Emmätiä onko siinä mitään erityisen huvittavaa, mutta mulle on toisinaan käynyt niin, että kun yöllä tulee hypo, herään siihen ilmeisesti puoliksi, ja uneksin/kuvittelen meneväni syömään. Sitten herään vähän ajan päästä aivan hirveään tärinään ja ihmettelen vakavissani, miksi se edellinen tankkaus ei auttanut... Sitten kun uksin asiaa ukolle, se sanoo, etten mä missään ole käynyt, kuorsannut tukevasti sängyssä koko ajan. Kyllähän se aika huvittavaa on, mutta siinä tilanteessa lähinnä keljuttaa, kun joutuu nousemaan mukamaste toisen kerran...
Kirjattu
I don't care what you think as long as it's about me.....

little wing

• Intoilija
« Vastaus #5 : Maaliskuu 28, 2008, 10:58:29 ap »

mulla on tapana nähdä unta karkista tai muusta syötävästä, jolloin tajuan herätä mittaamaan sokerit, lähes poikkeuksetta on hyposta silloin kysymys. että alitajunta ainaki toimii. :P
Kirjattu
It's not easy to be me

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Maaliskuu 28, 2008, 11:19:33 ap »

Vähissä on tuo huumori minun hypokokemuksissani. Tai ehkä sentään kerran:

Luin muuatta varsin hyvin tunnettua romaania (tunnetuksi ao. romssu tuli erityisesti siitä tehdyn TV-filmisarjan ansiosta). Taisinpa juuri tavailla sanaa "hungarian", kun yllättäen lysähdin tuolilta lattialle. Linnut lauloivat, mehiläiset pörisivät kirsikkapuiden kukinnoissa - ja minä lojuin lattialla manaillen kaukana puutarhassa työskenteleviä, mitään kuulemattomia unkarilaisia
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

Piisamirotta

• Veteraani
« Vastaus #7 : Maaliskuu 28, 2008, 11:43:55 ap »

Mulla on melkoisen usein yöhypot tuollaisia kuin Leppis kuvaili. Makaan sängyssä aivan varmana siitä, että olo menee ohi, kun en millään jaksaisi lähteä jääkaapille. Tiedän siis, että pitäisi syödä jotakin, mutta mä olen satavarma, että olo menee itsellään ohi... Ei vaan tähän päivään mennessä ole vielä mennyt .
Kirjattu
Piisamirotta
DM1 (pumppu, Humalog)
<i>"On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo." -Nalle Puh-</i>

Puolituinen

• Matkailija
Aivot parkissa hypo
« Vastaus #8 : Maaliskuu 28, 2008, 12:07:08 ip »

On muuten mielenkiintoista kömpiä hikimärkänä parvelta alas ja huojua ovelle ja STOP! ÖÖÖH ovenkahva - ovenkahve -kehva - "tolle pitäis tehdä jotain" "mitä" (käyttöohjeita!?) ja siiten seiniä pitkin keittöön - polvet notkuu, seinä yrittää kaatua niskaan ja VIIMEIN jääkaappi JESH! Tämä ovi aukeaa ilman Piiiiitkää pohdintaa ja kas siinä on maitopurkki ja omenat vierekkäin hyllyssä. Omena - maito. omena - maito. O-M-O-M-O-M-O-M-O. Siinä sitten huojutaan ovella käsi ojossa ja aivo tietää molempien vaihtoehtojen olevan OK vaan ei osaa päättää että kumpi O-M-O-M-O-M-O-M-O.
Jossain vaiheessa selkäydin on ottanut ohjat ja ymmärrys palautuu keittiön lattialla jääkaapin valon kajossa omenaa jyrsien  
Ei sitä ihminen aina voi olla järjen jättiläinen, mutta se ettei osaa käyttää ovenkahvaa saa tuntemaan itsensä hieman... hypoksi?
Kirjattu
Paheiden summa on vakio. Mieti tarkkaan ennen kuin horjutat vallitsevaa tilannetta.

E O J

• Lentävä kynä
Re: Aivot parkissa hypo
« Vastaus #9 : Maaliskuu 28, 2008, 12:17:28 ip »

Lainaus:

...ja VIIMEIN jääkaappi JESH! Tämä ovi aukeaa ilman Piiiiitkää pohdintaa ja kas siinä on maitopurkki ja omenat vierekkäin hyllyssä. Omena - maito. omena - maito. O-M-O-M-O-M-O-M-O. Siinä sitten huojutaan ovella käsi ojossa ja aivo tietää molempien vaihtoehtojen olevan OK vaan ei osaa päättää että kumpi O-M-O-M-O-M-O-M-O...

Kuvailit tuossa hypoilijan kokeman elämäntuskan suorastaan loistavasti!
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

ukko68

• Jäsen
« Vastaus #10 : Maaliskuu 29, 2008, 18:46:27 ip »

Missä lukemissa ne hypo oireet tulevat, mua pelottaa kun olen mitannut esim 2,7 arvoja ja ei tunnu missään? paitsi näläntunne??
Mistä mä tunnistan oikean hypon? esimerkiksi töissä jossa en voi aina mittaillakkan kun tuntuu siltä, monesti kun luulen että on matalat, niin sokerit on kumminkin jotain 5-6
Kirjattu

mimmi1

• Lentävä kynä
  • Ei päivää ilman kipinää...
« Vastaus #11 : Maaliskuu 29, 2008, 21:45:53 ip »

Nyt en ole koko ketjua lukenut kovin tarkkaan. Onko sinulla pitkäsokeri alhainen?

Jos HbA1c on alhainen se voi heikentää hypojen tuntemusta. Tähän voi auttaa lyhyt aikainen sokerien nostaminen. Silloin hypot saattavat taas tuntua helpommin.

Joku toinen osaa varmasti selvemmin kertoa asiasta.

Itselläni hypot tuntuvat alle kolmen lukemissa. Siltikään se sääntö ei aina pidä. Viime viikolla juuri sain itselleni aikaiseksi super matalan pitkästä aikaa ja mittari näytti tuolloin 1,1 mmol/l. Ihan tolpillani olin. Jälkeenpäin iski palelu ja vetämätön olo.
Kirjattu
Mimmi1
DM1, pumppuhoito, Humalog

mataleena

• Intoilija
« Vastaus #12 : Maaliskuu 30, 2008, 13:06:39 ip »

Mittailen pojan sokereita öisin. Minäkin katson pöpperössä arvoja milloin mistäkin - yleensä lämpömittareista.  Säikähdän, kun sisälämpömittari näyttää 23 astetta tai ulkomittari näyttää 1,4 astetta. Kerran en ymmärtänyt, millä mittaisin - kävi rullamittakin mielessä. Sitten en erottanyt insuliinikynää mittauskynästä. Ottaa voimille tämä jokaöinen heräily, nyt olen viikon verran mitannut tunnin välein, jotta löytäisin kellonajan, jolloin ollaan matalammillaan. Vaan eipä ole löytynyt kaavaa... Pojalla on itsellään sen verran rankkaa, että vähin mitä voin tehdä, on herätä hänen puolestaan öidin. Aion tehdä niin kauan kuin on tarpeen tai hän asuu kotona.
Kirjattu

Linkkejä

Lääkehoito onnistuu yhdessä

Julkaistu 08.10.2019 | 15:07