Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6794 jäsentä  •  415650 viestiä  •  19836 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Aeer, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Keliakia  (Luettu 1904 kertaa)

idänunikko

• Jäsen
Keliakia
« : Maaliskuu 17, 2008, 18:55:57 ip »

Kulkeeko d ja keliakia käsi kädessä, onko monella diabeetikolla myös keliakia
Kirjattu

Kaisa81

• Lentävä kynä
Re: Keliakia
« Vastaus #1 : Maaliskuu 17, 2008, 19:03:30 ip »

Kyllä ne taitaa kulkea. Tavallisesti kai diabetes tulee ensin, sitten vasta keliakia. Mulla ehti olla keliakia vajaa 2 vuotta, kun tuli diabetes.
Kirjattu

Noctambule

• Aktiivinen
Re: Keliakia
« Vastaus #2 : Maaliskuu 17, 2008, 19:25:44 ip »

Diabetes-lehden mukaan 1-tyypin diabeetikolla on 3-4-kertainen riski sairastua keliakiaan muuhun väestöön verrattuna, mutta siltikin tämä tarkoittaa että vain 3-4 % 1-tyypin diabeetikoista sairastaa keliakiaa...

http://www.diabetes.fi/sivu.php?artikkeli_id=896
Kirjattu
Terve järki on kokoelma ennakkoluuloja, jotka ihminen hankkii ennen 18 vuoden ikää.

-Albert Einstein

Rasitusvamma

• Jäsen
Vs: Keliakia
« Vastaus #3 : Marraskuu 19, 2018, 14:17:11 ip »

Tää nyt on reippaasti vanha ketju, mutta laitan viestini tänne kun en viitsi uuttakaan ketjua tehdä.

Minulta on lapsena tutkittu löytyykö keliakiageeniä ja sitä ei ollut. Olettaisin, että se tarkoittaa ettei minulle voi keliakiaa puhjeta. Kuitenkin en tiedä olenko ymmärtänyt oikein, että keliakiaa ja 1 tyypin diabetesta aiheuttava geeni olisi osittain samanlainen, mistä johtuisi tuo niiden käsi kädessä kulkeminen yleisesti? Joten tarkoittaneeko se, että keliakia voisikin puhjeta?

On tässä kuitenkin jo useamman vuoden miettinyt epämääräisten oireilujen perusteella ja sukurasitteen, mutta kun tosiaan hämää se, että ei kyllä ole sitä geeniä löytynyt kun lapsena tutkittu. Silloin ei tosin ollut vielä d1stä todettuna.
Kirjattu
"This world gives birth to infinite possibilities.
I am not one. If you are a possibility, then I'm an improbability, so I must be erased from the past and vanish from the future."

080750

• Vanha tekijä
« Vastaus #4 : Marraskuu 19, 2018, 20:36:13 ip »

Niinhän sanotaan että diabeetikot saavat helposti geliakian. En tiedä miksi? Minulla D-sairautta takana reilu 61 vuotta mutta ei keliakiaa. Isäni sairastui noin 60-vuotiaana IHOgeliakiaan (EI diatetesta).
Nyt olen vuosikymmeniä pelännyt milloin tauti iskee minuun. Hän koki myös suolistosyövän joka geliaakikoille on yleistä. Se leikattiin ja mitään oireita ei sen koomin ollut.
Kirjattu

Rasitusvamma

• Jäsen
« Vastaus #5 : Marraskuu 19, 2018, 22:16:14 ip »

En muista enää mistä olen lukenut ja en ainakaan nopealla googlettamalla löytänyt, mutta muistelelisin jostain lukeneeni ihokeliakian periytyvän jopa vahvemmin kuin suolistokeliakian, joskin suurella osalla ihokeliaakikoista on myös suolistokeliakia. 

Olen ehkä itse turhan säikky kun vielä ei ole mitään lisävaivaa tullut ja sitä toki toivoisi ettei tulisikaan. Mutta toivoisin kyllä, että jos ja kun jotain tulee niin löytyisi suht ajoissa.  ::)
Kirjattu
"This world gives birth to infinite possibilities.
I am not one. If you are a possibility, then I'm an improbability, so I must be erased from the past and vanish from the future."

ergava

• Veteraani
  • D2 Keliakia
« Vastaus #6 : Marraskuu 25, 2018, 21:13:19 ip »

D2 JA KELIAKIA jostakin 1997 ja 1905 lähtien. Keliakia on periytynyt tyttärelleni ja hänen tyttärelleen mutta pojille ei (vielä). D2 oli äidilläni. Meni oheistauteihin kuuskymppisenä. Jälkikasvulla ei ole toistaiseksi diabetesta vaivoinaan.
Kirjattu
D2 vuodesta 1997 ja Keliakia n.1995
Menee toistaiseksi : Levemir 14yks, Metforem 750mg 1,Trajenta 1 aamulla, Met 2 illalla,  ASA-ratiopharm 50mg, Magnesium,  vitamiineja

Kide

• Veteraani
« Vastaus #7 : Marraskuu 28, 2018, 11:17:49 ap »

Minulta on lapsena tutkittu löytyykö keliakiageeniä ja sitä ei ollut. Olettaisin, että se tarkoittaa ettei minulle voi keliakiaa puhjeta.

Geeneistä en tiedä, mutta Käypä hoito kertoo, että keliakiavasta-aineet pitäisi tutkia

"kaikilta tyypin 1 diabeetikoilta diagnoosivaiheessa ja 5 vuoden välein 20. ikävuoteen asti ja myöhemmin, jos potilaalla on keliakiaan sopivia vatsaoireita tai anemia".

Itseltä on jokusen kerran tuo verestä mitattu viime vuosina ja tähystyksessä tarkastettu tilanne myös.
Kirjattu
♀, labiili D1 vuodesta 77, LDN:än ansiosta vähemmän labiili :)
09/2012 alkaen Paradigm Veo, jossa ensin Humalog, 29.6.2013 alkaen NovoRapid
Matala-annoksinen naltreksoni (LDN) 04/2014, jolla S-Insu-Ab  pudonnut 56 % -> 12 %

Linkkejä

Insuliini ei lopu, vaikka kysyntä kasvaa

Julkaistu 29.11.2018 | 07:50