Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6983 jäsentä  •  418364 viestiä  •  20016 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Humpy Dumpy, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Verensokeriliuskat?  (Luettu 48291 kertaa)

Kaisa81

• Lentävä kynä
Re: Verensokeriliuskat?
« Vastaus #15 : Maaliskuu 04, 2008, 18:43:12 ip »

Ehkä se johtuu siitä punpusta sitten, että sait niin paljon liuskoja. Mutta hyvä, että sait! Minä ajattelin, että suosiolla marssin apteekkiin ja ostan ihan itse, kun liuskat loppuu. Ja ne kyllä loppuu ennen aikojaan, sen verran tiuhaan on tullut nyt mitattua, kun verensokerit heittelee miten sattuu.
Kirjattu

Yuza

• Vieras
« Vastaus #16 : Maaliskuu 04, 2008, 18:53:35 ip »

Lainaus:

Minä ajattelin, että suosiolla marssin apteekkiin ja ostan ihan itse, kun liuskat loppuu. Ja ne kyllä loppuu ennen aikojaan, sen verran tiuhaan on tullut nyt mitattua, kun verensokerit heittelee miten sattuu.

Näin tekisin tietenkin itsekin, mikäli rahaa olisi ylimääräistä. Mutta ostapa työttömänä 50 eurolla kuussa liuskoja.
Kirjattu

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #17 : Maaliskuu 04, 2008, 19:28:17 ip »

Minä en ole käynyt vielä apteekista hintoja katsomassa. Hoitaja TYKS:ssä kertoi, että Wiklundin apteekista (ja jostain toisesta apteekista, jota en muista)saisi liuskoja hieman halvemmalla kuin muualta.

Harmittaa kyllä hirveästi,kun ei saa liuskoja riittävästi. Kyllä minäkin mieluummin laittaisin sen liuskoihin menevän rahan johonkin muuhun mukavampaan. Mulla on sentään pikkusen ylimääräistä liuskoihin laittaa, kun oon töissä opiskelun ohessa, mutta työttömälle on kyllä ihan eri juttu.
Kirjattu

Miepä vaan

• Vanha tekijä
« Vastaus #18 : Maaliskuu 04, 2008, 20:14:14 ip »

KHO:n päätös
KHO:n ratkaisu tarkoittaa, ettei hallinnon tekemillä jakeluohjeilla voida päättää yksittäisen diabeetikon tarvitsemien hoitotarvikkeiden määrää. Jakelupäätös tehdään aina yksittäistapauksittain ja hoidollisin perustein ja se on osa lääkärin antamaa tai valvomaa hoitoa.

Sekä tyypin 1 että tyypin 2 diabetes ovat yksilöllisiä sairauksia ja myös hoitovälineiden tarve vaihtelee diabeteksen mukaan. Lisäksi erilaiset elämäntilanteet ja -olosuhteet vaikuttavat insuliinin annosteluun ja verensokerin seuraamistarpeeseen.

Eli on olemassa KHO:n päätös asiasta, johon voit vedota! ja muista vaatia - valitettavasti tässä taudissa pitää tietää ja vaatia!
Kirjattu

nelly

• Aloittelija
« Vastaus #19 : Maaliskuu 04, 2008, 22:21:36 ip »

Tuo on kyllä tosi tyhmää, että jossain verensokeriliuskojen jakelumäärää rajoitetaan. Kannattaa muuttaa Jyväskylään Täällä olen ainakin itse aina saanut tarvittavan määrän liuskoja, ikinä ei ole kyselty että taasko on liuskat loppu kun olen mennyt hakemaan lisää. Meillä diabeteshoitaja yleensä antaa vielä reilun satsin, ettei tarvi heti mennä lisää hakemaan. Täällä onneksi systeemi toimii hienosti!
Kirjattu

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #20 : Maaliskuu 04, 2008, 23:10:54 ip »

Hienoa, että edes jossain toimii hienosti!
Kirjattu

Noctambule

• Aktiivinen
« Vastaus #21 : Maaliskuu 05, 2008, 00:45:06 ap »

Siis uskomatonta! Mä luulin aina, että Espoossa toimii kaikki sosiaali- ja terveydenhuoltoon liittyvä huonommin kuin muualla, mutta yksi asia on siis kunnossa! Mä saan liuskoja niin paljon kuin tarviin, eikä näistä edes tehdä mitään lääkärin lähetteitä, vaan soitetaan vaan oman alueen vastaavalle terveydenhoitajalle, että taas on liuskat loppumassa. N. kolmen kuukauden satsi heruu kerrallaan.

Tuostahan on ollut paljon puhetta ja onhan se TÖRKEÄÄ jos diabeetikko ei saa liuskoja sitä määrää minkä tarvitsee itseään hoitaakseen! Ja jo ihan rahapolitiikkaakin ajatellen tulisi varmaan kunnalle halvemmaksi pitää diabeetikot mahd. hyvässä kunnossa! http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/191202095016PB?OpenDocument

Vanhaa tilastoa, mutta Kelan mukaan siis komplikoitunut 1-tyypin diabetes nostaa hoitokulut 12-kertaisiksi ja 2-tyypin diabetes 24-kertaisiksi!!
Kirjattu
Terve järki on kokoelma ennakkoluuloja, jotka ihminen hankkii ennen 18 vuoden ikää.

-Albert Einstein

juselius

• Jäsen
« Vastaus #22 : Maaliskuu 05, 2008, 17:18:18 ip »

Tuolla toisessa ketjussa jo mainitsinkin, meillä olisi 8 laatikollista (siis purkki per laatikko) Accu Check AVIVAN liuskoja. Saa hakea ilmaiseksi pois tai voin toki postittaakkin postimaksun hinnalla.

EKA HALAJAVA SAA!
Kirjattu

Hese

• Lentävä kynä
« Vastaus #23 : Maaliskuu 05, 2008, 17:24:36 ip »

Hyvä miepä.

Täälläkin on ollut mallit liikkeellä, miten tehdään valitus. Minulta voi pyytää mallia, jos on epäselvyyksiä
Kirjattu
Tunne itsesi - mutta älä VAAN kerro kenellekkään.

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #24 : Maaliskuu 05, 2008, 18:57:16 ip »

Niin, kun viimeksi, siis ekaa kertaa, hain liuskoja, niin sain sen 25 liuskaa/viikko eli alle 4 liuskaa/päivä. En tajua kuinka näin alkuvaiheessa voisin edes pärjätä niin vähillä mittauksilla, kun vasta opettelen näitä systeemejä. Nyt kun verensokerit heittelee miten sattuu, niin on tullut mitattua n.10 x päivässä. Ilman niitä mittauksia ptäisin Novorapidia edelleen niin kuin lääkäri määräsi ja verensokerit olisi ihan pilvissä varmaan, kun korkeita siltikin,vaika kaksinkertaistin annoksen. En minä vaan ymmärrä, että miten muutamalla mittauksella päivässä voi pitää verensokerit hyvinä, jos ei edes tiedä, että mitä verensokerit milloinkin on.
Kirjattu

Noctambule

• Aktiivinen
« Vastaus #25 : Maaliskuu 06, 2008, 13:30:46 ip »

Sepä se... Toi on jotenkin ihan käsittämätöntä, miten tollasta tehdään! Nykyään perusterveydenhuollossa ollaan valitettavasti muutenkin luisumassa siihen, että mitään ei tipu ellet osaa/kehtaa/uskalla/tiedä polkea jalkaa ja VAATIA asiaankuuluvaa ja hyvää hoitoa/palveluita. Surullista.

"Avokälyni" sai juuri terveen poikavauvan, mutta synnytys oli vaikea ja jouduttiin tekemään keisarinleikkaus. Lääkäri ei tullut häntä katsomaan synnytyksen jälkeen kertaakaan, vaikka hän oli todella huonossa kunnossa: joutui keräämään pitkään voimia, että jaksoi vessaan kävellä eikä saanut syödä kiinteää ruokaa. Kätilöt vaan ihmettelee että kyllä sun jo pitäis olla parantunut ja särkylääkkeitä pumpattiin! Lopulta usean päivän jälkeen lääkäri kävi, totesi ( käsittääkseni pahahkon ) tulehduksen ja aloitti antibioottikuurin, nyt on olo kohenemassa. Onneksi.
Kirjattu
Terve järki on kokoelma ennakkoluuloja, jotka ihminen hankkii ennen 18 vuoden ikää.

-Albert Einstein

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #26 : Maaliskuu 16, 2008, 18:17:40 ip »

Laskin tässä juuri, että mulla on noin 60 liuskaa jäljellä ja niillä pitäisi pärjätä velä reilu kuukausi. Jos menen aiemmin hakemaan liuskoja, niin käännytetäänkö mut sitten vain tyhjin käsin pois ja käsketään ostamaan apteekista tai jättämään mittaamatta?
Kirjattu

Yuza

• Vieras
« Vastaus #27 : Maaliskuu 16, 2008, 22:44:29 ip »

Lainaus:

Laskin tässä juuri, että mulla on noin 60 liuskaa jäljellä ja niillä pitäisi pärjätä velä reilu kuukausi. Jos menen aiemmin hakemaan liuskoja, niin käännytetäänkö mut sitten vain tyhjin käsin pois ja käsketään ostamaan apteekista tai jättämään mittaamatta?

Ei käännytetä, tai et ainakaan suostu siihen vaikka niin jostain syystä yritettäisiin tehdä. Itse olen nyt käynyt pari kertaa hakemassa parin kuukauden jälkeen lisää liuskoja, vaikka annettu viimeksi kolmeksi kuukaudeksi tai pidemmäksikin aikaa. Sitten kun on koko vuoden määrä käytetty, voi tulla ongelmia.
Kirjattu

Misty

• Lentävä kynä
« Vastaus #28 : Maaliskuu 16, 2008, 22:50:10 ip »

Missä asut Kaisa81? Pystytkö pyytämään hoitopaikasta lähetettä korkeammille liuskamäärille?
Kirjattu

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #29 : Maaliskuu 16, 2008, 23:53:33 ip »

Turussa asun. Sain lääkäriltä jonkun lapun, jolla anoin lisää liuskoja siis 35/viikko, kun muuten saisin 25/viikko. Sain kuitenkin anottua vain 30/viikko. Mutta kun ekaa kertaa liuskoja hain, sain vain sen 25/viikko ja nyt ne alkaa olla kohta loppu. Sairastuin 2 kk sitten ja tässä alkuvaiheessa vaan nyt menee näitä liuskoja, kun verensokerit heittelee ja yritän löytää sopivia insuliinimääriä. En usko, että enää toista lappua lääkäri kirjoittaa. Ja eka lääkäriaikakin on vasta toukokuussa.
Kirjattu

Linkkejä