Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: "Roisit" heilahtelut mittauksissa.  (Luettu 11873 kertaa)

E O J

• Lentävä kynä
Re: "Roisit" heilahtelut mittauksissa.
« Vastaus #15 : Helmikuu 29, 2008, 15:19:43 ip »

Lainaus:

Tutkimus tietysti voi olla roskaa mutta ainakin lääkärien tekemä.

No tästähän voi tehdä mielensä mukaiset johtopäätökset.

Arvaanpa vain, että aiemmin referoitua tutkimusta tuskin tätä palstaa laajemmin edes tunnetaan. Kas kun lääkäreistäkin muodostuu ns. monen juna

Lainaus:

...älkää nyt unohtako mitä korkeat sokerit pitkällä tähtäimellä aiheuttaa.

Älkää nyt unohtako mitä matalat verensokerit heti aiheuttavat.

On helppoa merdeillä ("paskotella"), kun ei itse ole diabeetikko.
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

merde

• Intoilija
« Vastaus #16 : Helmikuu 29, 2008, 15:50:34 ip »

En tiedä liekö minä jossain vaiheessa maailman navan varpaille astunut, kun noin kärkkäästi vastailet. En ole yrittänyt  "paskotella" mitä sitten sillä tarkoitatkin. Itse esität myös jatkuvasti totena erilaisia tutkimuksia, joten kai siihen muillakin on oikeus.
Voihan olla että sinulla on oikeus kärttyillä kun itse olet diabeetikko mutta yhdestä asiasta voit olla varma. Monesti olen kironnut jumalaa, kun antoi diabeteksen lapselleni eikä minulle.
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #17 : Helmikuu 29, 2008, 17:58:56 ip »

Lainaus:

Hypopelko voi kyllä kehittyä ihan lukemalla tällaisia juttuja, että lapsesta tulee vähintäänkin henkisesti sairas jos on muutamia pahoja hypoja.

Eli ei mielestäni kannata lietsoa kauhua hypoja kohtaan vaan niitä pitää järkevällä hoidolla välttää kuitenkaan kannustamatta pitämään sokereita turhan korkealla.

Niin, kuvittelin kertovani omista kokemuksistani, mutta kappas, minulla onkin vain erilainen aivojen rakenne. On varmaan kehittynyt teini-iässä, kun sairastuin vasta 11 vuotiaana. Mutta edelleenkin olen sitä mieltä, ettei ne pienetkään hypot mitenkään helppoja ole aikuisenakaan, niin miten sitten lapsella?
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Hilari

• Intoilija
« Vastaus #18 : Helmikuu 29, 2008, 18:22:05 ip »

otsikko on "Lapset ja diabetes" kuitenkin, mulle on henkilökohtaisesti aivan sama tunteeko EOJ tai joku toinen kuuluvansa tähän ryhmään, voimmehan heitä kuitenkin kohdella "iän " mukaan, kuten aiemminkin "monen monta kertaa " lipeää kommentit provo linjalle " Roskaa" yms,  onhan se välillä vaikea sulattaa että ihmisen fysiologista toimintaa ollaan tutkittu, tutkitaan ja tullaan tutkimaan ja tutkimustuloksien perusteeella voi jopa itseltä löytyä jotain joka ei ole samassa kategoriassa valtaväestön kanssa, sen kanssa on vain elettävä, teillähän on jo geeni joka aiheuttaa diabetestä. Yleensä ottaen kaikilta ihmisiltä nykyaikana löytyy muutoksia ja mutaatiota geeneissä ja myös fysiologisia erilaisuuksia, kunhan ymmärrätte tämän tosiasian ehkä voitte joskus antaa itsellenne ja muille anteeksi. Tämä ei todellakaan ole provo vaan neuvo.
Kirjattu

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #19 : Helmikuu 29, 2008, 19:55:43 ip »

Lainaus:

otsikko on "Lapset ja diabetes" kuitenkin

Kappas vaan, niinpä onkin.

Kun minä ensi kerran omakohtaisesti tutustuin tähän tautiin, olin viisi vuotta vanha.
¨
¨
¨
Olinko minä tuolloin kenties liian vanha?
¨
¨
Vai onko pelin henki tällä viattomien lasten palstalla sellainen, että lapsena diabetekseen sairastuneet vaietkoon?
¨
¨
Provoista puheenollen, kas tässä hieman mallia:
¨
Lainaus:

Mistä tiedät, että hänen henkisen suorituskykynsä heikentyminen on johtunut hypoglykemioista? Ja mitä sillä tarkoitat?

¨
Lainaus:

Luin tämän ketjun takia myös eräästä tutkimuksesta, jossa vastadiagnosoidun diabeteksen jälkeen tutkittiin lapsia ja todettiin...

¨¨¨ Ao. tutkimus on tehty yli kolmekymmentä vuotta sitten, eli tieto perustuu vanhentuneisiin menetelmiin ja näkemyksiin...
¨
Lainaus:

Yleensä ottaen kaikilta ihmisiltä nykyaikana löytyy muutoksia ja mutaatiota geeneissä ja...

¨¨¨ Vihjaiseeko kirjoittaja tosiaankin, että entisaikaan asiat olivat "paremmin"?
¨
Lainaus:

...onhan se välillä vaikea sulattaa että ihmisen fysiologista toimintaa ollaan tutkittu, tutkitaan ja tullaan tutkimaan ja...

¨¨¨Eiköhän ongelma ole toisinaan siinä, että sellaista "tutkimusta" pidetään totena, joka sattumoisin sopii omiin käsityksiin. Samanaikaisesti kuitenkin jää huomaamatta, että joillakin (vaikkapa deeykkösillä) saattaa olla sellaista todellista, omakohtaista kokemusta, joka olisi ehkä hyvä ottaa huomioon, eikä sitä kenties sittenkään ole hyvä lintata noin vain littiin?
Nuo 60 - tai velä 70-luvullakin sovelletut neurofysiologiset tutkimusmenetelmät ovat noista päivistä kehittyneet huomattavasti ja ymmärtämys niiden tulkinnasta on myös aivan toisella tasolla kuin "anno dazumal". Näinollen se ruotsalainen tutkimus, johon aiemmin viitattiin, on todellakin parempi unohtaa kokonaan.
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

Arukiina

• Intoilija
« Vastaus #20 : Helmikuu 29, 2008, 20:05:59 ip »

Emme me toivo teidän vaikenevan. Toivomme teidän provosoimatta kertovan asioist,a mieluusti hieman hillitysti.
Mehän emme ei diabeetikkoina (ne vanhemmat jotka eivät itse siis sairasta deetä) tiedä, miltä lapsidiabeetikostamme esimerkiksi hypo tuntuu, varsinkin, jos hän ei edes osaa kertoa, että nyt on vähän huono olo ja sokerit alhaalla. emmekä myöskään tiedä, miltä hyperi lapsestamme tuntuu.
Minä omakohtaisesti koen rasittavaksi, koska emme edes nää lapsestamme, milloin on hypo/hyperi.
Kirjattu
*** pumppailee Paradigm pumpulla ***

Elämä on.......

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #21 : Helmikuu 29, 2008, 20:20:43 ip »

Lainaus:

Mehän emme ei diabeetikkoina (ne vanhemmat jotka eivät itse siis sairasta deetä) tiedä, miltä lapsidiabeetikostamme esimerkiksi hypo tuntuu...

Näinhän tuo asia on.
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.

Hilari

• Intoilija
« Vastaus #22 : Helmikuu 29, 2008, 20:31:08 ip »

Katkeruus tulee kommenteista esiin väkisin , toivon vain ettei omastani kasva yhtä katkeraa vaan kasvaisi tasapainoiseksi itsestään hyvin huolehtivaksi nuoreksi mieheksi ja aikuiseksi joka osaa nauttia ja iloita elämän antimista diabeteksestä huolimatta, ja omaisi myönteisen elämänasenteen eikä lannistuisi ja katkeroidu takapakeista... sitä samaa toivon muillekkin D-lapsille.
Kirjattu

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #23 : Helmikuu 29, 2008, 20:57:46 ip »

Lainaus:

Katkeruus tulee kommenteista esiin väkisin...

Saattaa sattua. Kun keskustelu tällaisella palstalla käy asiattomaksi, niin mahdollisesti viestien sävy pikkuhiljaa muuttuu. Niinkuin sinullakin.
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.

Hilari

• Intoilija
« Vastaus #24 : Helmikuu 29, 2008, 21:11:35 ip »

Life is Love. Enjoy it.
Life is Beauty.  Praise it.
Life is Spirit.  Realise it.
Life is Song. Sing it.
Life is a Mystery.  Unfold it.
Life is a Challenge.  Meet it.
Life is a Goal.  Achieve it.
Life is an Adventure.  Dare it.
Life is a Sorrow. Overcome it.
Life is a Tragedy.  Face it.
Life is a Game.  Play it.
Life is a Duty.  Perform it.
Life is an Opportunity.  Take it.
Life is a Struggle.  Fight it.
Life is a Journey.  Complete it.
Life is a Puzzle.  Solve it.
Life is a Promise.  Fulfil it.
Kirjattu

merde

• Intoilija
« Vastaus #25 : Helmikuu 29, 2008, 21:16:21 ip »

Päätin jo, että en enää tähän ketjuun kirjoita koska kirjoittelu meni osoittelevaksi toisten kommenttien mollaamiseksi mikä tälläisella mielipidepalstalla joskus tapahtuu.
Tutkimus johon itse viittasin oli ainakin lukemani perusteella tehty 1990-1995 eikä suinkaan 70 luvulla jolloin tutkija olisi ollut vasta lapsi. Tietohan muuttuu jatkuvasti ja kaikki vaikuttaa kaikkeen joten luultavasti tämäkin tieto on 10 vuoden päästä ihan huuhaata.
Missään vaiheessa en ole myöskään halunnut väittää, että hypot ei vaikuta mitään lapsen kehitykseen mutta uskon että siihenkin vaikuttaa niin moni muukin asia, että kaikkea lapsen elämässä pieleen menevää ei voi laittaa pienenä koettujen hypojen piikkiin.
Itse olen ajatellut, että tällä palstalla on hyvä aikuisten keskustella siitä miten diabetes-lapsen hoito sujuu ja auttaa toisia samojen asioiden kanssa painiskelevia. Aika vähäisiksi jäisi täälläkin keskustelu jos tänne saisi kirjoittaa vain diabetes-lasten diabetestä sairastavat vanhemmat.
Olen yrittänyt pitää omat kommenttini asiallisina, jos jotkut kommenttini ovat olleet loukkaavia pyydän syvästi anteeksi.
Kirjattu

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #26 : Helmikuu 29, 2008, 22:46:14 ip »

OK.

Lisään tähän kuitenkin vielä yhden linkin:
 Onko vakavilla hypoglykemioilla vaikutusta lapsen muistiin?

Lainaus:

Having low blood glucose at a young age may have more of an effect on memory and brain function than having low blood glucose at an older age.

Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.

mommi

• Aktiivinen
« Vastaus #27 : Maaliskuu 01, 2008, 17:58:56 ip »

Tämä keskustelu tuntui kuohahtavan hieman...nyt myrskyn laannuttua heitän lisää suolaa soppaan..

Pienen D1-taapertavaisen huolestuneena, ei D1-taustaa omaavana isänä pari asiaa askarruttaa näissä hypo-keskusteluissa. Minä pidän "totuutena"(oma mielipiteeni, joka on muodostunut eri lähtistä 1.5 vuoden kuluessa), että yleiset/toistuvat, vakavat hypot ovat jossain määrin vahingollisia pienille lapsille. Tämä jättää kuitenkin ikävän epätietoisuuden pienen lapsen vanhemmalle, ja osaltaan aiheuttaa hämmennystä ja pelkoa:

1) Kuinka usein on usein? Mikä on toistuvan määritelmä?
2) Mikä on vakavan hypon "lääketieteellinen" määritelmä
   a) <4 mmol/l
   b) <3 mmol/l
   c) <2 mmol/l
   d) Tiedottomuuden rajamailla häilyminen / selvät hypo-
      oireet; riippumaton vs-luvista
   e) Kouristus/tajuttomuus; Riippumaton vs-luvusta

Näitä ei tutkimustuloksissa selvitetä (ja ymmärrän kyllä miksi). Mutta nyt kun näitä lukee, niin iskee vanhemmalle tuska:
- onko lapselleni jo mahdollisesti aiheutunut harmia?
- johtuuko kaksi-kielisen 3-vuotiaan lapseni satunnainen sanojen haku D:n aiheuttamasta aivohäiriöstä
- jokainen matala vs arvo aiheuttaa itsesyytöksen ryöpyn, ja seuraavat pari päivää seurataan silmä kovana käyttäytyykö lapsi eri tavalla.

Jos joku osaisi antaa vastauksen yllä oleviin kysymyksiini käyttäen aukottomia tutkimusmenetelmiä, niin elämäni asettuisi loogisiin uomiinsa, joissa haluaisin sen olevan. Mutta luulenpa, että mysteeri-D ei niin vain paljasta salojaan, ja epätietoisuus on voitettava eri tavalla: seuraamalla kaksikielistä 3-vuotiasta, onnellisena hyppivää pikku-olentoa, joka täyttää elomme kiitollisudella ja onnella siitä, että hän on saapunut elämämme täyttymykseksi.
Kirjattu
It's allright to cry...Raindrops from your eyes may make you feel better.

Joulukuu

• Jäsen
« Vastaus #28 : Maaliskuu 01, 2008, 19:06:00 ip »

Minulla on sama kokemus kuin alkuperäisellä kirjoittajalla eli hoitava lääkäri on puuttunut mataliin vs-arvoihin joka käynnillä, vaikkei näitä alle 4 lukemia olisikaan kuin (kiinni saatuina) ihan muutama.Joka ikisellä kerralla muistutetaan liikunnan vaikutuksista sokereihin, sillä matalat liittyvät aika usein näihin liikuntatilanteisiin.
Jo lapsen sairastuttua varoiteltiin matalista eli kyllähän ne haitallisia ovat lapsen aivoille ja usein toistuessaan altistavat tajuttomuuksille, mitä olisi viimeiseen asti vältettävä.
Sen jälkeen, kun törmäsin tapaukseen, jossa  diabeetikko (nuori) pisti itseensä liikaa insuliinia ja sai tajuttomuuden myötä pysyvän aivovaurion, olen totisesti ymmärtänyt hypojen haitallisuuden.Eihän näistä turhaan varoitella!!! Jatkuvassa pelossa on turhauttavaa elää, mutta realiteetit kannattaa pitää mielessä. Kerran  on omakin lapsi valunut kylmää hikeä ja läheltä piti-tilanne oli liian lähellä.
Kirjattu

mommi

• Aktiivinen
« Vastaus #29 : Maaliskuu 02, 2008, 05:20:33 ap »

Non niin...vastaan nyt sitten itse noihin kysymyksiini. Tänään olimme vuotuisessa UCSF (University Of California San Francisco) diabetes (tyyppi I) seminaarissa. (Sivuhuomatuksena on ylpeänä todettava, että joku Mr/Ms. Aaltonen vilahti referensseissä, kun geenitutkimuksesta puhuttiin. Täältä vinkkelistä on tullut selväksi, että suomalainen geenitutkimus on todella arvossaan maailmalla )

Kysyin ko. kysymyksen neljän henkilön asiantuntija paneelilta.

1) Kuinka usein on usein? Yksi asiantuntija sanoi, että jos tulee hypo kerran, ja toinen jo seuraavan kahden päivän aikana, niin se on toistuvaa. Toinen sanoi, että hän puuttuu asiaan, jos viikossa on kaksi tai enemmän (lievää)hypoa. Hypo määriteltiin alle 5-vuotiaalla <4.4 (80 mg/dl) ja vanhemmilla 3.3 (60 mg/dl).
2) Tässä asiassa paneeli oli yksimielinen. Vakava hypo on vaihtoehto d ja e. Siis ei mittarin lukema vaan oireista pääteltävä. Mutta varoiteltiin siitä tosiasiasta, että oireet katoavat, jos on toistuvasti hypoja.

Ja sitten normaalit kaneetit päälle: kukaan ei pysty sanomaan kuinka usein tapahtuvat ja kuinka matalat vs arvot todella aiheuttavat vahinkoa. Se on niin yksilöllistä ja tilastollista...

Joten rinta rottingille, ja D:n kanssa eteenpäin. Tehdään meidän lapsista maailmalle hyviä johtajia ja loistavia tyyppejä. Hienointa antia seminaarissa oli D1-kaveri, joka kertoi kuinka hänen pyöräilyjoukkueensa, kaikki (8) D1:ä, voittivat "Race Across America"-kilpailun viime vuonna. Yli 3000 mailia (~5000km) viidessä ja puolessa päivässä!!!! Ja hakkasivat ammattilaispyöräilyjoukkueen kisassa. Joten kaikki on mahdollista meidän elämämme tähdille. Lisää Team Type 1:stä löytyy osoitteesta

http://www.teamtype1.org/
Kirjattu
It's allright to cry...Raindrops from your eyes may make you feel better.

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59