Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6868 jäsentä  •  416566 viestiä  •  19903 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi NikkeL, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Hirveä kutina  (Luettu 58854 kertaa)

Maarit

• Jäsen
Re: Hirveä kutina
« Vastaus #15 : Helmikuu 11, 2008, 20:26:38 ip »

No ei mennyt teksti ja lainaukset ihan putkeen nytkään...
Kirjattu
D1 vuodesta 1987,
Paradigm Humalogilla 08/2003 alkaen,
Ramipril

Pete²

• Lentävä kynä
« Vastaus #16 : Helmikuu 11, 2008, 20:34:46 ip »

Lainaus:

No ei mennyt teksti ja lainaukset ihan putkeen nytkään...

mitä sillä on väliä  

ihmettelen ettei noita allergia testejä ole tehty jos kerran kutisee. Minulla kutina tulee lähes yksinomaan allergiseísta reaktioista (paitsi tietenkin villa tuotteista, niitä en ole koskaan voinut pitää kutinan takia)

(herranen aika, kyseessähän voi (siis voi! vaan ei välttämättä kuitenkaan) olla vaikka naapurin kissan karvat jotka kulkeutuu jostain)
Kirjattu
D2 tod 98,
ennen paljon pillereitä nyt vain pikaa ja pitkää
YHH max 100 g/vrk miel alle 50 g/vrk

Maarit

• Jäsen
« Vastaus #17 : Helmikuu 11, 2008, 20:54:40 ip »

Lainaus:

mitä sillä on väliä  

Minussa asuu pieni perfektionisti.  

Lainaus:

ihmettelen ettei noita allergia testejä ole tehty jos kerran kutisee.

Niin ihmettelen minäkin. Tosin vasta näin jälkikäteen. Lääkärin luona ei asia tietysti edes pälkähtänyt päähäni. Mutta nytpä tiedän onneksi vaatia ne ensi perjantaina, kun minulla on soittoaika tälle lääkärille. Antihistamiinien kai pitäisi edes helpottaa allergsta kutinaa (tosin tästä ketjusta huomaan, ettei se käytännössä tosiaankaan toimi noin). Mutta jos lekuri teki siitä johtopäätöksen, ettei kyseessä ole allrgia    Miun pitää nyt vaan olla jämy ja vaatia ne kokeet.
Kirjattu
D1 vuodesta 1987,
Paradigm Humalogilla 08/2003 alkaen,
Ramipril

Pete²

• Lentävä kynä
« Vastaus #18 : Helmikuu 11, 2008, 21:07:56 ip »

helkkari siihen pahaan kutinaan auttaa (tai ainakin vielä 80 - luvulla) auttoi vain atarax.

Heinix yms päivittäin nautittuna pitää kyllä hieman allergai oiretta kurissa mutta voimakkaaseen kutinaan ei tuol aole vaikutusta.

Muistan kuinka serkkuni koira n 20 v sitten hyppäsi syliin ja nuolaisi minua, juoksin suoraan suihikuun ja kylmään suihkuun ja siltiu raavin itseäni verille melkein vuorokauden (ja koira allergian sain vasta kun omamme kuoli)

Ei tuohon kutinaan mikään pilleri tehonnut
Kirjattu
D2 tod 98,
ennen paljon pillereitä nyt vain pikaa ja pitkää
YHH max 100 g/vrk miel alle 50 g/vrk

Eppuli

• Aktiivinen
« Vastaus #19 : Helmikuu 11, 2008, 21:17:56 ip »

Itse varmasti homeesta (työpaikalla) sairastuneena voin kertoa että allergiset iho-oireet ovat yleisiä altistuneilla. Eikä altistus näy testeissä. Homepaneelit ja vasta-aineet kertovat varmasti vain positiivisen tuloksen, mutta negatiivinen tulos ei merkitse ettei home voisi olla syynä.  
Muutenkin oireiden kirjo on laaja ja epämääräinen. Mutta jatkuvat hengityselin- ja iho-oireet ovat tavallisimpia. Ja oireet helpottavat vain kun mädästä paikasta lähtee pois. En ole varma mutta luulen että epätasapainoinen diabetes voi ehkä herkistää homeelle (immuniteetti ei pelitä täysillä), kuten myös muut krooniset sairaudet. Ja tulehdus (eri lääkkeineen) sitten ylläpitää huonoa hoitotasapainoa ja kierre on valmis.
Toivottavasti kutinasi ei johdu homeesta ja löydät siihen helpotuksen.
Kirjattu
DM1, pumppailija, kilppari sökö

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #20 : Helmikuu 11, 2008, 21:52:53 ip »

Ennen allergiakokeita pitää varmaan olla ilman Ataraxia myös. Muistahan kysäistä asiaa lääkäriltä!  
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Sirkku62

• Intoilija
« Vastaus #21 : Helmikuu 12, 2008, 16:18:26 ip »

Ceridal-öljyä ja Biophilus-tabletteja saa käsikauppatavarana.

Minulla saattaa olla nokkosrokko.

t. Sirkku
Kirjattu
(o)(o)
 ( -- )
(,)  (,)

Tassut

• Intoilija
« Vastaus #22 : Helmikuu 13, 2008, 09:35:53 ap »

Minä samoin sairastuin työpaikan homemikrobeista. Kukaanhan ei pysty sanomaan, mitkä oireista johtuvat siitä ja mikä taas jostain muusta. Joka tapauksessa iho-oireeni olivat tosi pahoja, allergia- ja yleislääkäri totesivat kyseessä olevan karvatuppitulehduksen, jota diabetes pahentaa - kuulemma ihan tyypillistä ja johtuu korkeista sokereista!

Pääsin pois sieltä homeloukusta ja sain sokeriarvoni kuriin, ja nyt ovat iho-oireet helpottaneet huomattavasti! Atopia vielä on, joten pitää olla varovainen pesuaineiden ja vaatteiden materiaalien kanssa.

Mutta mikä oli syy ja mikä seuraus, ei tiedä varmaan kukaan...
Kirjattu

kutisija

• Vieras
« Vastaus #23 : Joulukuu 11, 2008, 20:02:30 ip »

Oletko kokeillut sivellä ihoa vahvalla etikkaliuoksella? Olen saanut omaan kutinaani etikasta todella paljon apua. Plus siitä, kun keksin että lämpö pahentaa kutinaa. Nukun nykyisin yläruumis paljaana ja ohuen peiton alla.

P.S.
Netistä löytyi tällainen tieto: "Masennuslääkkeet voivat sivuvaikutuksena aiheuttaa kutinaa ja syöpäläistuntemuksia ihossa". Osoitte oli http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskir...p;p_selaus=5887
Kirjattu

Fairytale

• Vieras
Vs: Hirveä kutina
« Vastaus #24 : Joulukuu 09, 2018, 18:18:42 ip »

Näin kymmenen vuotta jälkikäteen: mitenköhän tämä kutina-asia mahtoi ratketa? Itsellä nyt samanlaisia oireita ja lääkärikäyntitaustaa.
Kirjattu

Raikke

• Aktiivinen
    • www.rsaarela.com
« Vastaus #25 : Joulukuu 14, 2018, 20:53:05 ip »

Näin kymmenen vuotta jälkikäteen: mitenköhän tämä kutina-asia mahtoi ratketa? Itsellä nyt samanlaisia oireita ja lääkärikäyntitaustaa.

Sama juttu täällä, asia kiinnostaa kovasti.
Kutinaani ei kanssa mikään oikein auta....
Kirjattu

vuodesta_63

• Intoilija
« Vastaus #26 : Joulukuu 16, 2018, 13:15:24 ip »

Aikanaan erittäin hankalan iho-ongelman kanssa painiessani päädyin epätoivoissani kokeilemaan Vetramil-nimistä hunajavoidetta. Alunperin kehitetty eläinten avuksi, mutta sopii myös ihmisille. Minulla toimi.

Kirjattu
-Sick of pricks. Cure type 1 diabetes!-

eklu

• Aloittelija
« Vastaus #27 : Tammikuu 01, 2019, 14:01:20 ip »

Kukaan ei ole allerginen kissan karvoille vaan siihen kun kissa nuolee itseään ja syljestä tulee se allergioiva.
Kirjattu

MKo

• Vieras
« Vastaus #28 : Tammikuu 01, 2019, 14:14:07 ip »

Minulla on psoriaasi ollut jo melkein koko aikuisiän ja kutina on kyllä lisääntynyt tässä syksyllä eikä tyypillisiä läiskiä kuitenkaan näy eikä iho muutenkaan näytä epänormaalilta. Psoriin käytän Trexania, ja kutina on lisääntynyt itsellä tässä syksyn mittaan kun verensokeri on alkanut kohota runsaasti.
Kirjattu

080750

• Vanha tekijä
« Vastaus #29 : Tammikuu 01, 2019, 18:08:17 ip »

Olen kärsinyt kutinasta jokseenkin yhtä kauan kuin olen asunut nykyisessä asunnossani eli KERROSTALOSSA. Vaikka kuivaan pyykit tietenkin sisällä niin kosteusmittari ei nouse. Olin taas kaverini luona yön OMAKOTITALOSSA ja meren rannalla (osittain jäässä) ja en kutise. Myönnän että myös ikä tuo ihoonkin erilaisia ongelmia.
Kirjattu

Linkkejä