Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6812 jäsentä  •  415843 viestiä  •  19849 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Triuvare IT-tuki, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Hirveä kutina  (Luettu 53675 kertaa)

Maarit

• Jäsen
Hirveä kutina
« : Helmikuu 10, 2008, 11:21:54 ap »

Kirjoitanpa asiasta nyt tännekin, jos vaikka jollain sattuisi olemaan vinkkejä. Minulla on yli kuukauden jatkunut aivan järjetön kutina jaloissa ja käsissä (sääret, reidet, nilkat, ranteet, kämmenselät). Nyt kutinaa on jo kyljissä ja selässäkin. Iholla ei näy minkäänlaista ihottumaa, vain raapimajäljet. Ihotautilääkäri ei tiedä mistä on kyse ja alkoi vain ehottelemaan, että vaiva liittyisi diabetekseeni. Olo on aivan epätoivoinen. Syön tällähetkellä kahta antihistamiinia (Atarax, Aerius) ja lopputulos on hirveä väsymys ja kutina sen kuin jatkuu. Ensi viikolla selviää maksakokeiden tulokset josko ne antaisivat jotain tietoa. Onko kenelläkään muulla ollut tällaista kutinaa ilman mitn näkyviä muutoksia iholla? Mut varmaan pian passitetaan psykiatriselle   Hydrokortisonin ja sibicortinkin olen jo kokeillut. Ostin apteekista myös hilseshamppoon kun ajattelin jos kyse olisi hiivasienestä. Sillä sitten pesin viikon ajan koko kropan mutta ei vaikutusta. Huoh sentään. Tässä alkaa olla jo siinä pisteessä, että pää hajoaa kun ei kutina lakkaa hetkeksikään. Ataraxin voimalla saan sentään nukuttua. Hirvittää vain ottaa sitä yöksi kun mulla on taipumusta yöhypoihin. Mutta ilmankaan kun ei saa nukuttua.
Kirjattu
D1 vuodesta 1987,
Paradigm Humalogilla 08/2003 alkaen,
Ramipril

d1-nainen

• Lentävä kynä
Re: Hirveä kutina
« Vastaus #1 : Helmikuu 10, 2008, 12:01:40 ip »

Ekana tulee mieleen:
atooppinen ihottuma (johon auttaa auringon valo ja valohoito), e-pillereiden aiheuttama maksa-arvojen nousu ja siitä aiheutuva kutina (tätä voi tulla, vaikka lääkäri sanoisikin, että "näistä uusista ei tule", tuli minullekin ja oireet loppu ku pilleritkin loppu), oletko vaihtanut pesuainemerkkiä, siis pyykin.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Lina

• Aktiivinen
« Vastaus #2 : Helmikuu 10, 2008, 12:32:44 ip »

Voikohan sulla olla jotain häikkää maksassa? Sillähän on tuo kutinavaikutus. Verikokeella tuo maksa-asia selviää. Lääkäriin mars!
Kirjattu
Lina

Pete²

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Helmikuu 10, 2008, 13:16:14 ip »

tuttu juttu minullekin

ja tuota kutinaa kun ei saa oikein millään lääkeellä pois

tosin minull anuo johtuu selkeästi allergioista:
- kissa voisi aiheuttaa tuollaisen jo yksi karva kutittaa ja kun raapii siirtyy kutinan aiheuttaja käsien mukan seuraavaan paikkaan.
- koira
- marsu
-sisäisesti esim korianteri, curry, raaka sipuli, raaka porkkana
-pesuaine,
-jokin muu aine

eli onhan noita mahdollisuuksia lähes rajattomastai; oletko altistunut jollekin uudelle asialle ulkoisesti tai sisäisesti (eläimelle?, onko kaverilla kissa? jne...)
Kirjattu
D2 tod 98,
ennen paljon pillereitä nyt vain pikaa ja pitkää
YHH max 100 g/vrk miel alle 50 g/vrk

Maarit

• Jäsen
« Vastaus #4 : Helmikuu 10, 2008, 15:43:53 ip »

Atooppinen ihottuma oli itsellänikin aluksi mielessä mutta jo yleislääkäri tyrmäsi sen. Hmm, e-pillereitä syön mutta olen niitä syönyt jo useamman vuoden, joten luulisi kutinan ilmenneen jo aiemmin? Vai ehkä ne nostavat maksa-arvoja pikkuhiljaa? Nuo maksa-arvojen tulokset tosiaan tulevat onneksi ensi vkon lopulla, toivottavasti niistä selviää jotain. Pääni olen miettinyt puhki onko mulla elämässäni jotain uutta, joka voisi kutinan selittää. Syksyllä muutin uuteen asuntoon ja sellainenkin pälkähti päähäni, että entä jos tässä kämpässä onkin hometta ja tuo home aiheuttaisi kutinan. Ehkä vähän kaukaa haettua. Ruokavalioonikaan en ole mitn uutta ottanut. Raakaa sipulia ja porkkanaakin on siis tullut syötyä vuosia. Syksyllä minulla diagnosoitiin masennus ja siihen aloitettiin lääkitys. Mutta lääke on ollut mulla jo elokuusta asti, joten tuskin sekään näin pitkällä aikavälillä voi aiheuttaa kutinaa. Todellakin, mahdollisuuksia on rajaton määrä. Siksi tulin täältäkin kyselemään kun oma pää ei enää keksi mitn. Iho on ihan rikki raapimisesta ja kun haavat eivät minulla oikein parane, niin menee taas varmaan useampi vuosi, että saan nuokin arvet häviämään. Ainoa helpotus on tähän asti ollut viilentävä alkoholia sisältävä jalkavoide. Sitä kun laittaa rikkinäiselle iholle niin se jumalaton polte peittää kutinan alleen.  
Kirjattu
D1 vuodesta 1987,
Ramipril

Bebe

• Veteraani
« Vastaus #5 : Helmikuu 10, 2008, 16:12:39 ip »

Entä syyhypunkki?  

Sen voi saada mitä siistein ja huolellisin ihminen huomaamattaan jostain tartuntana, ja se on sangen  viheliäinen vaiva. Eikä muuten liity diabetekseen, kerrankin

Kutina ei anna hetkenkään rauhaa, vaikkakin on kamalimmillaan yöllä.  Siihen auttaa linimentti (!!) jota saa apteekista, ja kuurin aikana tarvitsee myös pyykätä ja desinfioida kaikki tekstiilit, joten duuni on kova.

Tosin lääkärin olisi pitänyt se sun iholtasi kyllä nähdä. Itse sitä voi olla hankala huomata. Ilman diagnoosia ei ehkä kannata alkaa punkinhäätämisoperaatioon

Kutinaa itsekin kokeneena toivon helpotusta sulle ja mahdollisimman pian. Täällä oli joku toinenkin kutisija muuten äskettäin, hyponyymiko se oli?
Kirjattu
Ei ikinä periksi
Bebe, D1 vuodesta 1970
Tresiba kokeilussa + Humalog 1-5 kY / vrk 
ja liikuntaa niin paljon kuin ehtii. Ja  ruokatarkkuus

Maarit

• Jäsen
« Vastaus #6 : Helmikuu 10, 2008, 16:16:34 ip »

Juu, yleislääkäri mulle ehotti tuota syyhypunkkiakin. Ihotautilääkäri sen mahdollisuuden onneksi sitten rajasi pois. Luojan kiitos. Siitä yökötyksestä oli kuvakin Hesarissa joku aika sitten. Meni yöunet silloin jo siitä, kun mielessäni kuvittelin kuinka se nelijalkainen kaivelee onkaloitaan mussa.  
Kirjattu
D1 vuodesta 1987,
Ramipril

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Helmikuu 10, 2008, 16:20:37 ip »

Kyllähän lääkkeet voi aiheuttaa kaikenlaisia sivuvaikutuksia vaikka olet niitä jo pitkään käyttänytkin. Useat lääkkeiden sivuvaikutukset tulevat esille nimen omaan pitkäaikaisessa käytössä elimistön altistuessa niiden vaikuttaville aineille. Mutta luulisi, että lääkäri olisi kiinnittänyt tähän asiaan huomiota?

Tuntuu aika hurjalta tuo kutinan "peittäminen" alkoholia sisältävällä jalkavoiteella!   Luulisi sen pahentavan ihosi tilannetta varsinkin kun se on rikki. Oletko kokeillut viileää suihkua? Jospa se toisi hetkellisen helpotuksen?

Minua kauhistuttaa myös tuo kahden kutinaa hillitsevän lääkkeen yhtäaikainen käyttö... Ovatko molemmat saman lääkärin määräämiä ihan tarkoituksella? (Ataraxia ei yleensä voi käyttää yhtä aikaa rauhoittavien lääkkeiden kanssa).

Anteeksi nämä utelut, tarkoituksena on tietysti vaan yrittää olla apuna...  

Voimia Sinulle!  
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Maarit

• Jäsen
« Vastaus #8 : Helmikuu 10, 2008, 16:39:26 ip »

Kyllä lääkäri näytti huolella lukevan papaereitani, joissa on kaikki käyttämäni lääkkeet. Ja erikseen vielä kysyi tuosta masennuslääkityksestäni ja kaivoi siitä tiedot esille kirjastaan.

Juu niin tuo voiteen käyttä vähän hirvittää itseänikin. Mutta se on ainoa, jolla saan kutinan sen verran helpottumaan, että saan nukahdetuksi. No, nyt kun sain tuota Ataraxia niin nukahtaminen ei ole enää ongelma. Uni tulee mihin kellon aikaan tahansa.  

Viilentävä suihku todellakin auttaa. Sen ajan kun siellä suihkussa jaksaa seistä. Jääpalapussit on myös hyväksikoetut. Nuu, nuo molemmat lääkkeet ovat todellakin yhden ja saman lääkärin määräämiä, ja tarkoituksella. Mutta vain tuo toinen on "voimakas" antihistamiini. Hirvittää tämä pillereiden määrä kun niitä on ohan tarpeeksi jo muihinkin vaivoihin. Että jos ei niistä maksa-arvoista nyt löydy mitn häikkää niin pian varmaan löytyy.

Raskainta tässä kaikessa on se, että on jo valmiiksi hurja stressi valmistumisen takia ja nyt musta ei ole lääkkeiden vuoksi kuin makaamaan reporankana sängyssä. Juuri ja juuri selviän osa-aikatyöstäni. Varmaankin jätän nuo antihistamiinit omatoimisesti pois. Tuon ataraxinkin kun nappaa, niin on kuuppa tunnin kuluttua pimeänä.
Kirjattu
D1 vuodesta 1987,
Ramipril

Maarit

• Jäsen
« Vastaus #9 : Helmikuu 10, 2008, 16:42:08 ip »

Oho kun tuli kirjotushirheitä   Kiitos voimista, vastaanotettu  
Kirjattu
D1 vuodesta 1987,
Ramipril

katiia

• Aktiivinen
« Vastaus #10 : Helmikuu 10, 2008, 19:31:30 ip »

mulla ainakin aika ajoin ollut tosi kutiseva olo, atooppinen olen ja iho on kuiva korppu ilman rasvaa. mutta joitain vuosia sitten kutina helpotti kun kaikki pesuaineet vaihdoin hajuttomiin, minirisk, LV ym..
jostain syystä aloitin kuitenkin käyttään halvempia pesuaineita :/ ja muutaman vuoden meni hyvin, mutta nyt on taas vaihdettu kaikki ja kutinakin väheni.
eläinpölyt mulla kans saa hirvittävän kutinan.

ja joillakin myös hajuvesistä tulee kutinaa!! jos siin edessä istuvalla hajuvettä yms!

jos käyn kylässä paikassa missä eläimiä, melkeinpä pesen joka ikisen vaatteen sen jälkeen. ilmanpuhdistin on auttanut mua, naapureiden eläinpölytkin lähtee.

olin viime keväänä verikokeissa, kun epäilin hometta mein asunnossa kun olin koko ajan kuumeessa, kuukausia. verikokeissa testattiin mille olen altistunut, esim kissa koira, home, pöly yms .
vaikka en ollut koskenutkaan kissoihin enkä koiriin, ainoastaan naapureissa on, niin olin niille melko paljon altistunut..ihan vaan rappukäytävän kautta!
homeelle en ollut, ettei sen takia tarvinnut asuntoa
vaihtaa..
kannattaa käydä verikokeissa!
Kirjattu

Kriberg

• Matkailija
« Vastaus #11 : Helmikuu 11, 2008, 19:05:16 ip »

Onko kilpirauhasesi tutkittu? Olen kuullut, että "toimintahäiriöt" voi aiheuttaa kutinaa.

Toivottavasti syy löytyy.
Kirjattu

Sirkku62

• Intoilija
« Vastaus #12 : Helmikuu 11, 2008, 19:35:07 ip »

Itsellänikin on ollut kauhea kutina säärissä, reisissä ja kämmenselkämyksissä. Ensin olin mielialalääkityksellä mutta on nyt tauolla. Minua on ainakin auttanut Ceridal-öljy ja Biophilus-tabletit. Nyt ei ihottumaa juurikaan ole. Minäkin käytän Ataraxia. Heinixiä olen käyttänyt aamuisin. Lisäksi olen pessyt itseni LactoLinella, jota saa ainakin Alepasta. Ihottumani olen todennäköisesti saanut sairaalasta.

t. Sirkku
Kirjattu
(o)(o)
 ( -- )
(,)  (,)

Maarit

• Jäsen
« Vastaus #13 : Helmikuu 11, 2008, 20:12:07 ip »

Lainaus:

joitain vuosia sitten kutina helpotti kun kaikki pesuaineet vaihdoin hajuttomiin, minirisk, LV ym..

Juu, minäkin vaihdoin pari viikkoa sitten kaikki pesuaineet shamppoosta pyykinpesuaineeseen. Nyt ovat kaikki hajuttomia, väriaineettomia jne.

ilmanpuhdistin on auttanut mua, naapureiden  
   eläinpölytkin lähtee.

Onko tuo ilmanpuhdistin kalliskin laite? Naapureista tulee ruoan tuoksut joten miksipä ei sitten eläinpölykin.

kannattaa käydä verikokeissa!

Juu lääkärissä ja verikokeissa olen rampannutkin. Allergiatestejä tosin ei ole tehty, joten pitää pyytää niitä. Näyttää teksti nyt tulevan melkein yhteen pötköön kun en osaa tehdä noita tekstin lainauksia oikein. Toivottavasti saa kuitenkin selvää, mikä on sinun tekstiä ja mikä mun.
Kirjattu
D1 vuodesta 1987,
Ramipril

Maarit

• Jäsen
« Vastaus #14 : Helmikuu 11, 2008, 20:25:44 ip »

Kilpirauhasarvot on otettu syksyllä ja kunnossa olivat.  

Lainaus:

Minua on ainakin auttanut Ceridal-öljy ja Biophilus-tabletit.
Lainaus:

Saako näitä apteekista ihan käsikauppatavarana? Pitää mennä heti aamusta hakemaan jos saa!

Lainaus:

Minäkin käytän Ataraxia. Heinixiä olen käyttänyt aamuisin. Lisäksi olen pessyt itseni LactoLinella,
Lainaus:

MInullakin on käytössä tuo lactoline, lisäksi myös lactacyd.

Lainaus:

Ihottumani olen todennäköisesti saanut sairaalasta.
Lainaus:

Sinulla näkyy ihossa siis ihan ihottumaa? Lääkärin mukaan minulla ei ihottumaa ole. Raapiessa iholle kuitenkin kohoaa hyttysen pistoa muistuttavia näppyjä, jotka sitten tulee raavittua verille. Lääkäri sanoi niiden kuitenkin olevan vain raapimajälkiä. Tiedä sitten.

Kiitos kaikille vinkeistä!! Lisääkin otetaan vastaan jos jollakulla niitä on, kutina kun tuntuu vaan pahenevan.  
Kirjattu
D1 vuodesta 1987,
Ramipril

Linkkejä