Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6983 jäsentä  •  418364 viestiä  •  20016 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Humpy Dumpy, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Elämä jatkuvan sokrusensorin kanssa alkoi....  (Luettu 14825 kertaa)

mommi

• Aktiivinen
Re: Elämä jatkuvan sokrusensorin kanssa alkoi....
« Vastaus #60 : Maaliskuu 26, 2008, 03:49:38 ap »

Lainaus:

Minä taas kierrätän tietyn systeemin mukaan sekä sensoreita että kanyyleita ja juuri sen vuoksi, että insuliini kulkeutuisi aina mahdollisimman tasaisesti.

Peppu on jo nyt aika kovilla, ja sensori tuntuu jättävän isomman "arven". Tästä syystä olen vielä jättänyt rotaation väliin. Kunhan saamme vatsan ja käsivarret käyttöön, niin tilanne "helpottuu" hieman.
Kirjattu
It's allright to cry...Raindrops from your eyes may make you feel better.

mommi

• Aktiivinen
« Vastaus #61 : Huhtikuu 13, 2008, 20:35:39 ip »

Heippa taas,
Ajattelin kirjoittaa viimeisimmät kuulumiset.

Käytössä nyt 12. sensori, joten käyttökokemusta on 67 päivää, eli hieman yli kaksi kuukautta. Elämä on tasaantunut ensi hässäkän jälkeen, ja Jatkuvan KUDOSSOKERIMITTARIN (nyt JKS Antsu1:n suosituksen mukaisesti metkut alkavat olla tuttuja. Plussat ja miinukset:

+ hypojen määrä on laskenut huomattavasti. Ennen JKS:ää meillä alkoi olla 2 matalaa hypoa (<3.5mmol/l) viikossa, joka oli minun mielestäni jo huolestuttavaa 3v lapsella, vaikkakin H1AC oli laskenut mukavalle 7.3% tasolle. Viimeiseen kuukauteen meillä ei ole ollut yhtään alle 3.5 mmol/l arvoa, ja vs samana aikajaksona keskiarvo (sormimittauksista on pysynyt samana) ~9.4 mmol/l. Joten sensorista on ollut apua hypojen hallinnassa aikalailla, mutta virittelyä, ja mittarin tulkintaa se vaatii!
(Koputan nyt tiukasti puuta, sillä yleensä D yleensä kostaa heti tälläiset positiiviset ajatukset  )

+ Minä nukun yöni paremmin, vaikka mittaan lapseni vs:n lähes yhtä usein yöllä kuin ennenkin. On kuitenkin helpottavaa, kun näkee mihin suuntaan sokrut ovat menossa mittauksen aikaan. Kun näkee, että käyrä on tasainen yöllä, uni maistuu paremmin mittausten välillä. Eikä pelota enää niin paljon, että herätyskello ei soi! JKS on kuin toinen herätyskello, mutta kiva on, että se soi silloin kun pitää oikeasti herätä!

+ Automatkat, kaupunkireissut: Kun lapsi on lähellä koko ajan, voi Guardianin (JKS) laittaa omaan taskuun. Näin sokruja voi tsekata tilanteen ja tarpeen mukaan lasta häiritsemättä. Antaa hieman "lisäturvan" tunnetta tilanteissa, jolloin sormenpästä mittaaminen saattaa olla hankalaa (esim. yksin autolla lapsen kanssa ajettaessa).

+ Erikoistilanteet (juhlat, jännitys, liikunta, jne): Kuten tiedämme, näissä tilanteissa sokrut tuppavat olla mitä tahansa (hypoja ja hypereitä). JKS:n avulla pysyy paremmin tilanteesta "hajulla", vaikka ennakointia se edelleen vaatii varsinkin liikunnan yhteydessä.

- Ylikorjaus: Viiveen vuoksi JKS tuppaa hälyyttelemään hyposta vielä puolikin tuntia tilanteen korjaamisen (lisähiilareiden annon) jälkeen. Minulle on käynyt usein niin, että silloin ei tule tsekattua sormesta uudelleen, vaan annan lisähiilareita. Ja tämä tietenkin johtaa helposti lievään hyperiin näin pienellä vekaralla.

- Piikin koko: se vieläkin sattuu, mutta olen oppinut laittamaan sen aamuyöstä (klo 5:00) niin nopsasti, että lapsi ehtii lyhyesti kirahtamaan, ja vaipuu sitten takaisin uneen.

- Arpi ja ihottuma: sensorin pistospaikka joskus mätii hieman, ja lähettimen alle kehittyy joskus ikävähköä ihottumaa. Tämä johtuu todennäköisesti siitä, että käytämme sensoria kuusi päivää (suositus kolme) ja sen peitetty suojalapulla. Vaikka suojalappu hengittää, se pitää alueen kosteana koko ajan, joka ei ole hyvä. Ihottuma-ongelma pieneni, kun aloimme käyttää sideharsopalaa lähettimen alla. Piikin koko ja sen auheuttama tuska (lapselle ja minulle) on kuitenkin niin paljon suurempi, että valitsen ihottumariskin ja pidän sensoria kuusi päivää.

Tässä kaikki tällä kertaa. Aika tilata lisää sensoreita. Meille tämä JKS on tullut jäädäkseen, vaikka tietyllä tavalla "vapaalta" tuntuikin yksi yö, kun se ei ollut käytössä   Mutta edut peittovat haitat, ainakin siltä nyt tuntuu.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #62 : Huhtikuu 13, 2008, 20:57:21 ip »

Pienen kommentin vaan heitän
Lainaus:

Jatkuvan KUDOSSOKERIMITTARIN (nyt JKS Antsu1:n suosituksen mukaisesti metkut alkavat olla tuttuja. Plussat ja miinukset:

En siis ollut minä, joko suositin Oli nimimerkki "Jalari", minä olin ketjun aloittaja, siis halusin sensorointiraportin lukemiseen apuja tuolla hoitovälineosiossa

Tuosta yhdestä kohdasta tekstissäsi kyselisin vähän. Siis siitä suojalapusta ja sen mahdollisesti aiheuttamasta tulehduksesta/ihottumasta. Oletteko koettaneet pelkän ihoystävällisen teipin avulla, pysyisikö ja riittäisikö se?

Itselleni neuvoi tuon 9 päivän sensoroinnin kohdalla d-hoitsu laittamaan vain tuota ihoystävällistä teippiä lähettimen yli pitämään sitä varmemmin paikallaan. Ja syynä juuri useilla ilmennyt ihoreaktio siitä isosta suojalapusta. En tiedä miten lapsilla, mutta ainakin itselläni pelkkä sellainen vajaan sentin levyinen ihoteippi riitti hyvin pitämään lähetin paikoillaan eikä mitään ihottumaan liittyvää ilmennyt.

Toki sensori oli vain 9 päivää, mutta silti ajattelin vihjaista tuosta...
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

mommi

• Aktiivinen
« Vastaus #63 : Huhtikuu 13, 2008, 21:11:55 ip »

Lainaus:

Tuosta yhdestä kohdasta tekstissäsi kyselisin vähän. Siis siitä suojalapusta ja sen mahdollisesti aiheuttamasta tulehduksesta/ihottumasta. Oletteko koettaneet pelkän ihoystävällisen teipin avulla, pysyisikö ja riittäisikö se?

Suojalappu meillä sinänsä ei ärsytä ihoa. Ongelma on, että lähettimen alus ei hengitä, kun se laitetaan tiukasti ihoon kiinni.
Kirjattu

Linkkejä