Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6983 jäsentä  •  418364 viestiä  •  20016 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Humpy Dumpy, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Pääseekö d-lapsi seurakunnan päiväkerhoon??  (Luettu 4378 kertaa)

hymyhuuli

• Matkailija
Pääseekö d-lapsi seurakunnan päiväkerhoon??
« : Huhtikuu 08, 2008, 17:04:31 ip »

Soitin seurakunnan lapsityöntekijälle ja kyselin mitenkä pitää toimia..Meillä 4v.d-ee poika.Odottaa innolla syksyä.että pääsee kerhoon.Niin minulle vastattin(kun kyselin mitkä valmiudet on ohjaajalla ottaa vastuuta diabetikosta)Että katsotaan nyt pääsekö teidän poika kerhoon..!!Johon tietysti vastasin että mitä te sillä tarkoititte, että pääseeko kerhoon.Sain vain vastaukseksi outoa mutinaa..Ei tiennyt löytyykö sellaista ohjaajaa joka haluaa mitata tarvittaessa verensokerin..Päivitteli että ei ole ennen ollut sellaista diabetikko lasta kerhossa jolla on noin vaika hoitoinen diabetes...Että täytyy verensokeri mitata kesken kerhon.Siinä sitten yritin selvittää että poika on monipistoshoidolla ja että kyllähän se verensokeri täytyy mitata ennen välipalaa joka on lounasaikaan.Ja tarvittaessa täytyy mitata sokeri vaikka kesken leikin.Ymmärsin että ilman lääkärintodistusta ja sekin täytyy vielä olla perusteltu minkä takia pojan täytyisi päästä kerhoon!!!Minulla meinasi tunteet kuumentua...Ja kuumenikin.Mielestäni dee-lapsella on oikeus samalla lailla kerhoon kun terveelläkin.Vaikka tietysti ymmärrän mikä vastuu siinä on.Minkä laisia kokemuksia teillä on dee-lapsen kanssa päiväkerhosta ja mitenkä homma on sujunut???Olen ihan kauhuissani jos lapsemme ei pääsekkään kerhoon..miten sen selitän pienelle lapselle...Kyllä taas masentaa...
Kirjattu

NoraS

• Aktiivinen
Re: Pääseekö d-lapsi seurakunnan päiväkerhoon??
« Vastaus #1 : Huhtikuu 08, 2008, 18:03:54 ip »

Meillä pojan d todettiin juuri ennen 6v synttäreitä. Hän oli tuolloin seurakunnan kerhossa. Kerhoaika oli muistaakseni klo 13-16. Välipala oli joskus kolmen maissa. Homma hoidettiin ilman mitään lääkärintodistuksia yms. Sovimme opejen kanssa niin että ennen välipalaa mitataan ja jos arvo on alle 6mmol/l niin välipalan yhteydessä juo sokerimehun, muussa tapauksessa sokerittoman. Välipalaksi katsoin aina jotain tosivähähiilarista (omena, viinirypäleitä, lihapullia, pikkunakkeja) ettei pistää tarvinnut. Sokrut olivat ennen päivällistä usein tosi korkealla, mutta saipahan poika käydä kerhossa. Lisäksi hiihtoretkillä yms opella oli aina mittari + siripirit taskussa. Mittauksia tehtiin siis tarvittaessa useamminki. Opetin opet siis mittaamaan itseltään sokrut, ei tarvinnut opetustilanteessa poikaa käyttää neulatyynynä!

Sitä en tiedä, onko mitään "määräystä" siitä että d-lapsen pitää ko kerhoon päästä. Tuskinpa vaan, sillä tämä on seurakunnan tarjoamaa ilmaista toimintaa.
Kirjattu
Yhden diabeetikon äiti ja toisen vaimo
poika vm01, d1:07
mies vm71, d1:86

Lilliputti

• Matkailija
« Vastaus #2 : Huhtikuu 08, 2008, 18:49:29 ip »

No kyllä täytyy päästä siinä missä muutkin. Usein ennakkoluulot johtuvat tietämättömyydestä. Poit pyytää lastanne hoitavalta yksiköltä diabeteshoitajan kertomaan faktat.

Meillä poika oli seurakunnan kerhossa 9-12 kun siskon kanssa oltiin kotona viime vuosi - poika tuolloin 4v. Tehtiin kuten NoraS eli vähähiilarinen välipala mukaan - vihanneksia, kananmunaa, nakkeja jne. Poika mittasi sokerit itse hoitajan valvonnassa. Mehuja mukana sokeriton - jos sokrut yli 6 ja tavallinen - jos alle 6. Hyvin toimi. Pumppuhoidolla olisi voinut basaaliakin nostaa kerhopäivänä jos olisi ilmennyt kovin korkeita lounaalla.
Kirjattu

tiinaw

• Intoilija
« Vastaus #3 : Huhtikuu 08, 2008, 19:29:37 ip »

Hei! Mä kysyin viime syksynä että pääsisikö meidän 3v D-tytär seurakunnan leikkikerhoon? Meinasivat että mikäs siinä, sovittiin että mä oon aluksi paikalla, vaikka aulassa odottamassa ja käyn mittaamassa sokerit aamuvälipalan aikaan klo 9.30. (kerho oli klo 9-11) Ohjaaja oli tosi mukava ja sanoi että hänkin voisi opetella mittaamista kunhan ehtivät pikkaisen tutustua, tytär vierasti kovin ja vielä enempi varsinkin kun aamuisin tuohon aikaan sokerit on korkealla yleensä.
Mä lähdin sillä asenteella kerho paikkaa kyselemään että olin valmis olemaan siellä likellä/läsnä sen 2 tuntia ja yllätyin iloisesti kun ottivat siellä niin positiivisen asenteen. Kuten joku totesikin, ilmaistahan se on enkä edes olisi vaatinut ketään mittaamaan tai ylipäätänsä ottamaan vastuuta mistään d-hen liittyvästä.
Meillä koko kerhohomma kaatui tyttären ujosteluun, korkeisiin sokereihin, hän yksinkertaisesti kieltäytyi jäämästä sinne ilman mua. Aluksi yritin olla mukana josko tytär olisi irtaantunut mutta ei... Välipalan jälkeen sokerit nousi korkeelle ja tytär ei halunnut osallistua mihinkään yhteisiin juttuihin, alkoi kiljumaan niin että muut lapset olivat kauhusta kankeina.   Pakko oli aina lähtee kesken kaiken pois ja mä luovutin...
Mutta ainakin täällä asenne ohjaajalla oli kohdallaan  ,surettaa ettei siitä tullut mitään. Tytär itse halusi kerhoon ja odotti myös kovin vaikkei sitten homma mennytkään silleen kun toivoin.
Toivottavasti sieltä löytyy ymmärrystä ja poikasi pääsee kerhoon!!!
Kirjattu
Huomista ei murehdita, on vain tänään, tässä ja nyt...

hymyhuuli

• Matkailija
« Vastaus #4 : Huhtikuu 08, 2008, 20:17:51 ip »

Itse lupauduin kanssa että voin käydä mittaamassa sokerit,kun vielä aika lähellä asutaan.Haluaisin olla alkuun ainakin seuraamassa että mitenkä lähtee sujumaan.Nastolassa ei ainakaan seurakunnan kerho ilmaista ole ollut enää kymmeneen vuoteen!Täällä se kerho on klo.09.00-12.00Meillä poika syö lounaan klo 11.00.Lounas hiilarithan saa kasattua mistä vaan..Inskaa ei aina olla anettu.Muuten poika joutuu syömään tosi paljon...On muutenkin aika pieni ruokanen.Ei aina tiedä itsekkään pitäskö antaa inska vai ei.Sitten kun annetaan niin joutuu mittailemaan useasti..Ainakin kerhopäivänä tai päivinä voisi inskan jättää lounaalla antamatta ja korjaillä sitten myöhemmin..
Kirjattu

Pakkanen

• Aloittelija
« Vastaus #5 : Huhtikuu 08, 2008, 21:09:31 ip »

Harmi, että olet saanut noin epämääräisen vastauksen lapsesi kerhoon pääsemisestä! Toivottavasti asia järjestyy! Itse srk:n lastenohjaajana (ja diabeetikkona) olen sitä mieltä, että tottakai d-lapsella on ihan samanlainen oikeus päästä kerhoon kuin terveelläkin. Ehkäpä paikkakunnallasi asia riippuu paljon ohjaajasta! Meillä kerhoon d-lapsi otettaisiin ns. "kahden paikalle"  ja sokerimittaukset kyllä onnistuisivat esim. aluksi vanhempien opastuksella. Ei muuta kuin "pommita" vain seurakuntaa ja yritä saada lapsesi kerhoon! Varsinkin jos hän on vielä itsekin innokkaana menossa. Kyllä meillä ainakin on ryhmissä ollut d-lapsia sekä muita erityistä huomiota tarvitsevia eikä ongelmia ole ollut!
Kirjattu

Onde

• Jäsen
« Vastaus #6 : Huhtikuu 09, 2008, 20:53:10 ip »

Meidän 3-v tyttö on ollut seurakunnan vekkulikerhossa tammikuusta lähtien. Kerho on kerran viikossa 2 tuntia klo 9.30-11.30. Oli normaalisti jonossa kerhoon ja sai paikan, kun vapaata oli, diabetes ei ollut mikään kynnyskysymys. Kävin ennen kerhon alkua kertomassa faktoja ohjaajille ja he oli hyvin yhteistyöhaluisia, meidän typy oli ensimmäinen diabeetikko, jonka he kohtasivat. Heti ekalla kerhokerralla oli välipala ollut pahasti myöhässä, mutta hienosti oli ohjaaja huomannut oireet ja antanut syötävää juuri ohjeiden mukaan.

Kerhossa syödään eväät klo 10 jälkeen, lounasta syödään kotona  noin klo 12, eli samoihin aikoihin kuin muinakin päivinä. Evääksi laitan 15hh, eli saman verran kuin periaatteessa aamupäivän välipala on. Mittaan verensokerin ennen kerhon alkua ja jos se on alle 10 annan vähän evästä heti niin pärjää välipalaan asti.

Tytön verensokerit vaan on yleensä aamupäivisin pilvissä, eikä normaalisti aina anneta välipalaa. Siispä nuo kerhoaamut menevät yleensä ihan metsään. Mittaan ennen kerhoa yli 15 lukemia, sitten tyttö syö vielä eväät ja ennen lounasta vs edelleen yli 15. Pitäsikin varmaan olla kahdet eväsvaihtoehdot mukana, toiset hiilaripitoiset ja toiset hiilarittomat.. Mutta olen ottanut sen kannan, että tärkeintä on että pääsee kerhoon ja on vielä ne tosi tärkeät eväät mukana..
Kirjattu
D1 1994, pumppussa Novorapid
Tyttö 3/2005, sair. 11/2006
Pumppu 5/2009

Vilkas

• Aloittelija
« Vastaus #7 : Huhtikuu 12, 2008, 15:43:04 ip »

Oli aikanaan sama tilanne NoraS:n kanssa. Mulle ei edes tullut mieleen kysyä, saako poika tulla kerhoon, pidin sen itsestäänselvyytenä.  Lupasin olla aina puhelimen päässä, jos jotain kysyttävää tulee. HIENOSTI MENI! Poika nyt jo pian 11 v.
Kirjattu

Minna80

• Matkailija
« Vastaus #8 : Huhtikuu 14, 2008, 15:47:48 ip »

Ainakin meillä on päässyt. Poika aloitti 3-vuotiaana päiväkerhoilun ja käy edelleen. Silloin kun kyselin 3vuotiaiden kerhoon paikkaa tästä meidän lähimmästä kerhopisteestä niin kun esitin asian niin vastaus ei ollut oikein mieltä ylentävä. Sanoin että täytyy tarvittaessa pystyä mittamaan verensokeri. Sieltä sanottiin että heillä on niin iso ryhmä muutenkin että he eivät kerkeä verensokereita mittamaan. Noh. Soitin sitten toiseen kerhopisteeseen ja siellä oli ennenkin ollut diabeteslapsia kerhossa. Sielläkään ei mitattu, vaan mittasin aina sokerin siinä vaiheessa kun vein hänet sinne. He kuitenkin olivat ennenkin mitanneet verensokeria ja mittari oli laukussa kaiken varalta. Kerho kesti 2 tuntia ja söi siellä välipalan; sokeritonta mehua ja pienen palan leipää ja sitten joku pieni porkkana tai pala tuorekurkkua. Repussa oli kuitenkin "hätävaraeväät" siltä varalta jos sattuu laskemaan verensokeri alas.
Nyt sitten kun poika on 5 vuotiaiden kerhossa niin mittaavat häneltä sokerin iltapäivällä klo 13.30 ja poika syö eväät samaan aikaan kuin muutkin. Kerho aika on siis klo 12-15. Matalia arvoja on ollut pojalla kerhossakin. On syönyt laittamani kerhoeväät ja jos olo ei ole kohentunut niillä niin sitten on ottanut hätävaraeväistä vähän lisää. Olen tullut siihen tulokseen että siksi jotkut kerho-ohjaajat ovat niin vastenhakoisia diabeetikkolasten suhteen koska niitä pelottaa asia. Itse tein niin että kiikutin pojan toiseen kerhopisteeseen kun tässä meidän lähellä olevassa pisteessä olivat niin negatiivisia. Ajattelin että en jaksa alkaa taistelemaan. Mutta taistelkaa te ja kertokaa diabeteksestä ja opastakaa kerhotätejä, niin jospa se asennoituminen ja pelko niilläkin hellitäisi.  
Kirjattu

Arukiina

• Intoilija
« Vastaus #9 : Huhtikuu 15, 2008, 13:02:53 ip »

Minullakin on vain positiivinen kokemus lapsen päiväkerhoon saattamisesta. Meillä kävimme valmiiksi jo perhekerhossa pojan kanssa, ennen kuin sairastuikaan. Kun poika sairastui, tädit ehtivät jo nähdä, ettei ole kamalaa pojan kanssa. Kysyin kuitenkin varmuuden vuoksi, että mitä, kun pojalla on diabetes, että pääseekö kerhoon. No tädeistä asia oli ok ja sanoivat, että onhan niitä aiemminkin ollut.
Meillä pojan (3v) kerho on klo 9-11. Poika syö pienen välipalan kerhoon mennessä tarvittaessa ja sitten kerhopalan aikaan tarjolla sokeriton mehu ja jotain hiilaritonta syömistä. Kerhon päätyttyä ruokin pojan ja tyttäremme kerhotiloissa ja sekin oli ok tätien mielestä. En muuten olisi kyennyt lasta kerhoon viemään ollenkaan. Meillä kerhosta kotiin matkaa 15 km ja välillä sokerit jo kerhon päätteeksi alhaalla varotoimenpiteistä riippumatta.
Kerran jopa säikäytti tädit, kun ½tuntia kerhon alkamisesta meni sokerit tosi alas. Olimme syöneet 12 g hh kerhon alussa, mutta hiilarit eivät vaikuttaneet vielä. TÄdit eivät silloin uskaltaneet vielä mitata sokereita, mutta antoivat sokerimehua. Olen kuitenkin lähistöllä, että jos hätä tulee. Silloinkin riensin apuun niin pian kuin voin.
Sokerit eivät koko päivänä nousseet korkealle, vaikka joikin sokerimehua 2 dl. Alle 7 sokerit koko päivän kaikesta syömisestä huolimatta. Tuostakin tapauksesta selvittiin, eikä tädit vieläkään kieltäneet poikaa kerhoon viemästä.
Mittaavat tarvittaessa sokerit palan aikaan ja antavat vähän hiilariruokaa tarvittaessa.
Näin meillä aivan ihanassa seurakunnan kerhossa.
Kirjattu
*** pumppailee Paradigm pumpulla ***

Elämä on.......

Linkkejä