Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6983 jäsentä  •  418359 viestiä  •  20016 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi MAAPPE, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Solusiirrot Suomessa  (Luettu 16012 kertaa)

MiniMi

• Lentävä kynä
Re: Solusiirrot Suomessa
« Vastaus #15 : Joulukuu 04, 2007, 21:51:06 ip »

No juu, voisinhan mä kirjottaa asiasta tälläkin puolella, mutta mähän olen nykyään aika harvoin "paikalla" enkä kirjottele kovinkaan paljon enää tätä nykyä . Solusiirrosta nyt kuitenkin sen verran, että siirto meni hyvin ja solut näyttävät vielä olevan hyväkuntoisia ja elinvoimaisia. Ne "uinuvat" vielä mun maksassa ja niiden hoivaaminen vaatii multa melko paljon työtä, jotta saisin sokerit pysymään 4 ja 9 välissä (jotteivat solut vaan joutuis "työhön" ) Lääkitystäkin on nyt uuden siirron jälkeen lisätty entisestään (siis ei insuliinia, jota olen jo nyt voinut hieman vähentää). Kerron lisää siirrosta ja kuulumisista jos asia jotain kiinnostaa Nyt täytyy mennä nukkumaan ja valmistautua huomiseen ekaan työpäivään uusien solujen kera MiniMi
Kirjattu
D1 vuodesta -72 + "kaikki" liitännäiset + vähän muitakin juttuja
Kokemus on hyvä opettaja,joka lähettää sikamaisen kalliita laskuja

PateT

• Lentävä kynä
« Vastaus #16 : Joulukuu 04, 2007, 21:53:46 ip »

Hyvää yötä Minimi & uudet solut!Kauniita unia  !t.Pate
Kirjattu
Elämä on kuin kameli.Sen saa tekemään mitä tahansa paitsi peruuttamaan.
-Marcelene Cox

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #17 : Joulukuu 04, 2007, 22:42:13 ip »

Totta kai meitä kiinnostaa, MiniMi   Laita kuulumisia, kun jaksat, sillä tämä on todella mielenkiintoinen aihe.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #18 : Joulukuu 05, 2007, 00:13:44 ap »

Mahtavaa ja todella rohkeaa Minimiltä olla mukana tuollaisessa  
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

pippa

• Aktiivinen
« Vastaus #19 : Joulukuu 05, 2007, 11:26:01 ap »

Eikö solusiirroissa Suomessa tarvitse olla munuaispotilas?
Näin ainakin olen kuullut. Onnea Minimille
Kirjattu
Terve sielu hulluttelevassa mielessä

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #20 : Joulukuu 05, 2007, 11:35:13 ap »

No tuo nimenomaan pitäisi kaikkien innostujien muistaa. Siis Suomessa - ja Pohjoismaissa - tehdään solusiirtoja vain munuaissiirron (ilmiesesti jokin muukin elinsiirto käy) läpikäyneille, koskapa kantasolusiirron jälkeen edessä on se jatkuva hyljinnänestolääkeiden syönti ja ne ovat melkoisia "myrkkyjä". Ja koska elinsiirron läpikäyneillä hyljinnänesto on jo valmiina käytössä, ei enää tule uusia riskejä tuon saarekesolusiirron yhteydessä.

Esim. jo pelkästään se, että vastustuskyky kaikenlaisia "pöpöjä" vastaan heikkenee niiden hyljinnänestolääkeiden vuoksi, on melkoinen juttu.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #21 : Joulukuu 05, 2007, 11:55:30 ap »

Onnea minunkin puolesta Minimille! Toivottavasti solusiirto onnistui ja toimii hyvin vastakin.
Kerro ihmeesä lisää kun ehdit ja viitsit.
Kirjattu

MiniMi

• Lentävä kynä
« Vastaus #22 : Joulukuu 05, 2007, 13:28:24 ip »

Heippa!
Ihan niin kuin Antsu tuossa jo ehti vastaamaankin, niin täytyy olla jo jonkun elinsiirron läpikäynyt jotta saarekesolusiirtoa edes lähdetään harkitsemaan, eikä se sittenkään ole mikään simppeli juttu. Mulla oli munuaissiirrosta kulunut puoltoista vuotta ennenkuin solusiirtoa alettiin miettimään kohdalleni. Nythän on uusi munuainen toiminut kehossani jo 2½vuotta moitteettomasti ja hyljinnänestolääkkeet on saatu kohdilleen. Antsu mainitsi siitäkin, että hyljinnänestolääkitys on "myrkkyä" ja tekee elimistön vastustuskyvyttömäksi pöpöjä vastaan, ja yhdyn tähänkin täysillä. Mulla on nyt hyljinnänestolääkityksen aikana ollut useita vakavampia tulehduksia ja yksi tosi vakava juttu joka sai alkunsa oireettomasta virtsatietulehduksesta ja päättyi verenmyrkytykseen ja keuhkokuumeeseen ja kolmen viikon tehohoitoon sairaalassa. Ei kiva!
Ennen saarekesolusiirtoa olin todella hypoaltis ja erittäin herkkä sekä insuliinille että hiilihydraateillekin.
Nyt mulla kuitenkin on toivoa paremman taasapainon saavuttamisesta, sillä solut näyttävät voivan hyvin eikä kroppanikaan ole niitä vielä hylkinyt. Saarekesolusiirto ei siis todellakaan ole mikään ihmeparannuskeino diabetekseen eikä se paranna jo syntyneitä vaurioita tietenkään. Tarkoitus on pikemminkin paremman tasapainon saavuttaminen saarekesolusiirteen avulla ja ulkoisen insuliinitarpeen vähenemiseen.
Mulle siirrettiin n. 600 000 saarekesolua maksaan, jossa ne nyt uinuu ja kerää styrkkaa ja alkaa toivonmukaan tuottamaan insuliinia ja vaikuttamaan glukoosieritykseen tarpeen vaaatiessa. Yleensä saarekesollusiirtoja tehdään useampia ennenkuin selvää vaikutusta havaitaan, mutta mielestäni mulla on jo sokeritassapaino parantunut. Voi tietty olla että parempi taasapaino johtuu mun erittäin tiiviistä seurannasta (jatkuva sensoriseuranta+ verensokerimittaus n. tunnin välein)ja grammalleen hiilihydraattilaskennasta (valmisruoat on kova sana ) Tiedä häntä !
Tasapainoista päivänjatkoa kaikille MiniMi
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #23 : Joulukuu 05, 2007, 21:55:18 ip »

Onnea kovasti!  

On sulla siinä urakkaa vaikka muille jakaa! Miten sokereitten mittaus onnistuu tunnin välein töissä? Tai yöllä, tarvitseeko silloinkin mitata noin tiuhaan?

Hirmuisesti kaikkea hyvää elämääsi!  

T. Toukkis  
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

MiniMi

• Lentävä kynä
« Vastaus #24 : Joulukuu 08, 2007, 12:20:45 ip »

Kiitos kannustuksesta Toukkis ! Tiuhaan mittaaminen onnistuu mulla kyllä töissä aivan mainiosti, koska työ ei ole niin aikataulusidonnaista eiikä yhtään stressaavaa, eikä sen mittauksenkaan tarvitse olla tasaisesti tunnein välein vaan joskus voi mennä puoltoista tuntiakin. Yöllä en mittaa kuin 2-3 kertaa, koska nyt ovat sokerit olleet melko ihanteelliset juuri yöaikaan eli sensori on näyttänyt melko tasaista viivaa 7:n molemmin puolin . Suurin parannus on nyt ollut juuri tuo sokereiden tasaisuus yöllä. Ennen en uskaltanut käydä nukkumaan alle 8:n arvoilla syömättä. Nyt käyn nukkumaan 5-6 arvoilla ja herätessä aamulla sokerimittaustulos on melkein poikkeuksetta samoissa lukemissa.
Eilen mulla oli eka hypo solusiirron jälkeen: olin sulkapallo-ottelussa kannustamassa siskonpoikaani ja jännitin vissiin ottelua melkoisesti, sillä ottelun jälkeen mittasin sokerit ja tulos oli 2,6 ! En kuitenkaan ollut mitenkään sekavassa tilassa ja pärjäsin ihan hyvin hyposta itsekseni juomalla 2 trippiä ja syömällä 2 kaura-välipalakeksiä (yhteensä n. 60g hh). Auton rattiin uskalsin hypätä jo n. 45 minuutin kuluttua. Parasta oli, ettei sokerit kohonneet kuin 9.1:een reaktiivisesti. Ennen ne olis olleet kahdenkympin tietämillä reaktiivisesti pitkään, ja aiheuttanut vuoristorata-liikkeen sokereissa .
Nyt täytyy alkaa suunnittelemaan lounasta ..... MiniMi
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #25 : Joulukuu 08, 2007, 22:07:18 ip »

Mielenkiintoista lukea kertomuksiasi solusiirrosta!   Kiinnostaa jo senkin vuoksi, että mielettömästi on menty eteenpäin deen hoidossa ja Sinä olet jälleen yksi hyvä esimerkki siitä, että kaikki on mahdollista!  

Tämmöisiä hyviä elämäntarinoita lukisi mielellään enemmänkin. Ne luovat uskoa tulevaisuuteen.  

Jatka vaan, MiniMi, jos ehdit!  

T. Toukkis
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #26 : Joulukuu 08, 2007, 22:23:19 ip »

Tuo solusiirto toisi varmasti hyvää meille "vuoristorataihmisille", helpottuisi hoito, jos solut vain toimisivat. No, ehkä joskus tulevaisuudessa päästää tämänkin taudin kanssa johonkin. On vain tuntunut, ettei diabetestutkimus ole edennyt, mutta nyt on ainakin jotakin konkreettista tapahtunut
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Jape

• Lentävä kynä
« Vastaus #27 : Joulukuu 22, 2007, 12:58:00 ip »

Mielenkiintoista. Tosin, ns. hyvän tasapainon omaaville ei taida vielä moneen vuoteen olla tuostakaan mitään apua, kun haitat taitavat olla hyötyjä suuremmat. Mutta jospa joskus....
Kirjattu
Jape, vanha pessimisti.

MiniMi

• Lentävä kynä
« Vastaus #28 : Joulukuu 29, 2007, 15:52:46 ip »

Noniin, täytyypi täännekin tiedottaa, että mun eka solusiirto ei toiminut vaan maksani on nyt delanneiden saarekesolujen hautausmaa, nyyh . Olen nyt "jonossa" taas uuteen saarekesolusiirtoon ja aikataulu on taaskin auki..... No, enpä meinaa lannistua vaan jatkan taistoa eteenpäin Hyvää vuodebvaihdetta kaikille MiniMi
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #29 : Joulukuu 29, 2007, 16:09:33 ip »

Voi harmi!   Onko yhtään tietoa miksi noin kävi vai kuuluuko se "asiaan" saarekesolusiirroissa?
Toivossa on kuitenkin hyvä elää ja nythän sulla on jo tietoa ja kokemusta siitä, miten asiat etenevät ja miten homma sujuu.

Halaus ja Toimivampaa Uutta Vuotta!  

T. Toukkis
Kirjattu

Linkkejä