Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6862 jäsentä  •  416386 viestiä  •  19890 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Liisa1, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: 3-4 verensokerimittausta / vrk odottavalle???  (Luettu 2255 kertaa)

D1-77

• Aloittelija
3-4 verensokerimittausta / vrk odottavalle???
« : Tammikuu 02, 2008, 09:18:59 ap »

Äitiysloma on vihdoinkin virallisesti käynnissä ja viikkoja nyt 35+0. Jonkin verran sairaslomaa tuli loppupuolella, mutta olo kohtuullisen hyvä jos ei ota mukaan turvotusta, selkäkipuja ja 20+ lisäkiloja, jotka ovat jo kertyneet. Huh huh...

Verenpainetta aiheuttaa uusi terveyskeskus, johon vaihdoin muuton takia joulukuussa. Soitin sinne ja kerroin tarvitsevani verensokerimittarin liuskoja (Ascencia Contour). Kun kysyttiin paljonko tarvitsen, kerroin olevani raskaana ja tarvitsevani niitä tällä hetkellä reilummin. Pyysin 10 pakettia a 50 kpl.

Koska D-hoitaja ei ollut paikalla, oli minulle jätetty vain lappu, johon oli joku kirjoittanut:

"Riittäisikö VS-mittaus 3-4 kertaa päivässä? Jos kulutus näin suurta, tarvitaan uusi todistus keskussairaalasta diabeteshoitajalta" Ja mukana oli AINOASTAAN 4 pakettia eli yhteensä 200 liuskaa.

Tätä valtavaa mahaa ei ole kyllä moneen kuukauteen peitelty ja kysyin vastaanottovirkailijalta, että eikö tämä maha riitä todistuksesksi raskaudesta. Nainen ei edes vilkaissut päälleni eikä sanonut mitään. Olen mitannut verensokereita noin 8-10 kertaa päivässä ja ilman sitä en olisi ikinä päässyt 6.5 Hba1c:hen raskausaikana.

Tällainen sitten lannistaa hoitomotivaatioita taas vuosiksi eteenpäin. Kerrankin kun motivaatiota riittäisi, niin sitten se yritetään nujertaa :-( Näin siis täällä Vaasassa... Eihän 4 pakettia riitä kuin 40 päiväksi, jos mittaisi 5 kertaa/vrk mikä on D1-hoitosuositus.

Kuinka usein te mittaatte? Etenkin nyt huolettaa tuleva synnytys ja imetys, ei tässä olisi kyllä varaa alkaa arpomaan sokereita... Mihin meillä on oikein oikeus ja minkälaista todistusta minun kannattaa pyytää sairaalasta? Onko imetysaikana oikeus suurempaan liuskamäärään?

Kai terveyskeskuksessa on liikaa resursseja, kun haluavat antaa kerrallaan vain 4 pakettia ja uusintakäynnin 2 viikon kuluttua, kun pitisi olla mahdollisesti synnyttämässä... Kiukuttaa...
Kirjattu

zebra1

• Lentävä kynä
Re: 3-4 verensokerimittausta / vrk odottavalle???
« Vastaus #1 : Tammikuu 02, 2008, 11:59:58 ap »

Tiukasti vaan vaadit lisää liuskoja. Raskaus on erityistilanne, jolloin on oikeutettu saamaan enemmän liuskoja kuin kuntien normit yleensä. Tilanne täytyy vaan valitettavasti joskus vääntää rautalangasta asiasta päättäville. Dramatisoi, jos eivät muuten usko.

Mä sain määräyksen 10 liuskaa/vrk heti raskauden alussa, ja se sentään riitti. Nyt imetyksen aikana vähän vähempi riittää, mutta sen verran on tullut tuota poukkoilua, että on edelleen saatava normaalia isompi määrä. Mittaan sokereita nyt osittain siksikin, että voisin todistaa poukkoilun ensi viikon d-hoitajan käynnillä.
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

katiia

• Aktiivinen
« Vastaus #2 : Tammikuu 02, 2008, 12:16:31 ip »

no jo on törkeetä! d-hoitajalle soittelin tossa joulun jälkeen et uuden lähetteen tarvin kun kitsailee tarvikejakelussa, (sain liuskoja hädin tuskin kuukaudeks joulukuun alussa)

D-hoitaja kirjoitti lähetteen 20kpl vuorokausi (liiotteli vähän ettei lopu kesken)
Sit maanantaina soitin tarvikejakeluun, ja sanoin et liuskoja tarvis ja et lähetekin on tulossa 20kpl vuorokaudeks, niin se meinas ettei mitään lähetteitä tarvita ja alkoi kitsaileen taas ja antaa varmaan 500kpl kun tänään menen hakemaan. mä oon ennen raskauttakin saanut enemmän kerralla!!! 900kpl ja sellaista.

Mut kai sit täytyy vaan joka kuu siellä hypätä jos eivät usko..

Mut toi on kyllä alytöntä 3-4 mittausta päivässä... mä mittaan jo aamupäivän aikana sen 3-4 kertaa  
Kirjattu

caroline

• Jäsen
« Vastaus #3 : Tammikuu 02, 2008, 18:47:51 ip »

Mä sain jo ennen raskautta 500 liuskaa/3kk. Pyysin NKL:lta lähetteen jossa luki 20 liuskaa per vuorokausi. Sen verran niitä nykyään meneekin (plus miinus pari liuskaa). Mittailen varmaan liiankin usein, mutta jos tällä saa sokerit pysymään aisoissa niin sitten mitataan.

Tämän raskauden myötä kaikki matalien ja korkeiden tuntemukset ovat muuttuneet aivan oudoiksi ja on pakko mitata usein. Joskus matalat tuntee, joskus ei, joskus tuntuu että on hypo vaikka sokerit ok, päänsärky voi viitata sekä matalaan että nousussa olevaan sokeriin, jne. Hauskaa hommaa tämä odotus  

Terveyskeskuksen kanssa sovin että haen vähän useammin liuskoja ja otan vaan sen 500 kpl kerralla etten tyhjennä niiden varastoa kun käyn siellä. Viimeksi oli sen verran reilu sijainen että antoi 1200 liuskaa ja totesi että näillä pärjäät sen aikaa kun pärjäät ja kun loppuvat niin soita vaikka loppuisivat viikossa. Siinä olisikin tavoitetta  
Kirjattu

Linkkejä