Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6950 jäsentä  •  417771 viestiä  •  19977 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi baltrem60, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Uusi pumppulainen ilmoittautuu  (Luettu 29614 kertaa)

Haagar

• Jäsen
Re: Uusi pumppulainen ilmoittautuu
« Vastaus #30 : Helmikuu 22, 2008, 20:33:15 ip »

Sain tänään kehuja lääkäriltä, että arvot on loistavia, onnistunut menemään asetukset kerralla oikein. Itsekin olen ollut tyytyväinen sokereihin. Mutta, tietenkin nyt tänään lääkärikäynnin jälkeen sokerit pysytelleet 10-15 lukemissa    Olisikohan stressi jo hieman laantunut? Olokin tuntuu nyt vähän kuumeiselta, sekin stressin laukeamisen tulosta... pari vapaata tulossa niin tottahan sitä sairastaa voi  
Kirjattu
Mikä pahan tappaisi.

tii

• Vieras
Uusi pumppulainen ilmoittautuu
« Vastaus #31 : Helmikuu 25, 2008, 23:08:10 ip »

Minulla on ollut 1. tyypin diabetes viimeiset 22 vuotta ja viime maanantaina sain paradigm -insuliinipumpun. Insuliinipumppu vaikuttaa helpolta käyttää ja verensokerit ovat loistavia!!!! Olen positiivisin mielin pumpun suhteen.
Ainoa mikä ottaa päähän on letku, se on tajuttoman pitkä ja näin ollen rasittava. Suunnittelin tekeväni/ teettäväni vaatteen (liivi -tyyppisen tai paidan), jossa on taskun sisäpuolella reikä, jonne insuliinipumpun saisi johtoineen kätevästi piiloon.
Pienet on ongelmat tällä hetkellä, kun pelkkä johto ottaa aivoon .
Kirjattu

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #32 : Helmikuu 26, 2008, 09:14:45 ap »

Lainaus:

Ainoa mikä ottaa päähän on letku, se on tajuttoman pitkä ja näin ollen rasittava. Suunnittelin tekeväni/ teettäväni vaatteen (liivi -tyyppisen tai paidan), jossa on taskun sisäpuolella reikä, jonne insuliinipumpun saisi johtoineen kätevästi piiloon.
Pienet on ongelmat tällä hetkellä, kun pelkkä johto ottaa aivoon .

Normaali letku on kai 60 cm eli 23 tuumaa.
Kysyppä pumpun edustajalta, saako siihen 30 cm:n letkua. Ainakin minun Animas-pumppuuni sellaisen saa.
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

Piisamirotta

• Veteraani
« Vastaus #33 : Helmikuu 26, 2008, 11:53:01 ap »

Tuo normimitta taitaa olla 60cm. Quick Setin kanyyliahan on myös 90cm ja sitten tosiaan tuo 30cm.

Kannattaa siis pyytää diabeteshoitajalta/pumppuedustajalta koekappaleita erilaisista kanyylimalleista, jotta itselle löytyy sopivin.
Kirjattu
Piisamirotta
DM1 (pumppu, Humalog)
<i>"On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo." -Nalle Puh-</i>

Haagar

• Jäsen
« Vastaus #34 : Maaliskuu 06, 2008, 05:01:15 ap »

Paradigmiin saa 30 cm letkun myös, ainakin mulle sitä ehdotettiin, kun sanoin pitäväni pumppua rintaliiveissä kiinni. Tuossa rintojen välissä pumppu kulkee tukevasti mukana.   Ja varsinkin kun sain kauko-ohjaimen kaupanpäälliseksi! Tuo kake helpottaa elämää suuresti, ei tarvi kaivella rinnuksista pumppua esille.

Itse olen tosin ajatellut pyytää kokeiluun 120 cm letkua, sen kanssa olisi kenties mukavampi nukkua. 60 cm piuha liian lyhyt yöllä kääntyillessä, pumppu jää selkään roikkumaan.
Kirjattu
Mikä pahan tappaisi.

Mitunen

• Vieras
« Vastaus #35 : Maaliskuu 20, 2008, 14:55:50 ip »

Tulinpas kertoilemaan omia kuulumisiani.

Kävin kontrollissa, kun pumppu oli ollut minulla 6 viikkoa. Ennen pumppua otettu pitkä sokeri oli 9,5% ja nyt 6 viikon opettelun jälkeen pitkä oli tullut alas lähes 2%!!!    Eli pitkä oli 7,6%.  

En millään olisi uskonut tuollaiseen pudotukseen noin lyhyessä ajassa. Olen todella tyytyväinen, enkä luovu tamagotchistani kovin helpolla.    Seuraava kontrolli on toukokuun puolivälissä ja nähdään, jatkuuko hyvä kehitys vai onko tullut takapakkia (en kyllä usko tuohon, koska arvot ovat olleet kunnossa).

Hyvää pääsiäistä kaikille!
Kirjattu
D1
AC Spirit + Humalog

mimmi1

• Lentävä kynä
  • Ei päivää ilman kipinää...
« Vastaus #36 : Maaliskuu 20, 2008, 21:08:49 ip »

Ihanaa. Onnea  
Kirjattu
Mimmi1
DM1, pumppuhoito, Humalog

Haagar

• Jäsen
« Vastaus #37 : Maaliskuu 21, 2008, 14:16:33 ip »

Mulla lähtöarvo oli 8.2, mutta uutta pitkäkontrollia ei vielä ole otettu pumpun aikana (5 vk käytössä). Sitä ehdotettiin kyllä otettavaksi, mutta estelin, koska ajattelin ettei se vielä kerro totuutta. Päivät mennyt loistavilla arvoilla, mutta yöllä alkaa nousemaan, eli aamut 8-12 arvoja. Tätä nyt titraillaan, eka iltapalan boluksia ja jos ei auta niin aamuyölle lisää basaalia.
Kirjattu
Mikä pahan tappaisi.

Emmi1992

• Aloittelija
« Vastaus #38 : Maaliskuu 28, 2008, 21:47:52 ip »

Minäkin olen miettinyt jo pitkään ottavani pumpun, ja nyt sitten torstaina isä soitti polille, ja pumppu tilauksessa. Kauanko teillä meni että saitte pumpun? Anteeksi että poikkean aiheesta, mutta palan halusta tietää, sillä en jaksa odottaa että uusi kumppanini saapuu.
Upeaa.  
Kirjattu
D1, Accu-Chek Spirit & Novo Rapid

Haagar

• Jäsen
« Vastaus #39 : Maaliskuu 29, 2008, 00:43:06 ap »

Oivoi, muistaisikohan vielä.... 2-3 kuukautta, kenties, lähetteen menosta Peijakseen pumpun saamiseen. Ei vanha pää enää muista  
Kirjattu
Mikä pahan tappaisi.

Annastiina_

• Intoilija
« Vastaus #40 : Maaliskuu 29, 2008, 12:03:03 ip »

Hmm, mä sain omani aikas nopeasti. Viikon päästä lääkärikäynnistä (jossa ilmaisin tahtoni pumpun kokeiluun) pumppuedustaja toi mulle pumpun kuivaharjoitteluun. Kuivaharjoitukset kesti muistaakseni vajaan viikon ja sitten aloitin pumppailun IHAN OIKEASTI inskan kanssa.
En kyllä minäkään ihan tarkalleen noita aikoja muista, mutta jotakuinkin noin se meni. Elikkäs ihan kohtuu nopeasti sain..
Kirjattu
Pumppu+Humalog since 9/2006

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #41 : Maaliskuu 29, 2008, 14:22:54 ip »

Lainaus:

Hmm, mä sain omani aikas nopeasti. Viikon päästä lääkärikäynnistä (jossa ilmaisin tahtoni pumpun kokeiluun) pumppuedustaja toi mulle pumpun kuivaharjoitteluun. Kuivaharjoitukset kesti muistaakseni vajaan viikon ja sitten aloitin pumppailun IHAN OIKEASTI inskan kanssa.
En kyllä minäkään ihan tarkalleen noita aikoja muista, mutta jotakuinkin noin se meni. Elikkäs ihan kohtuu nopeasti sain..

Noin se mullakin meni. Tosin aluksi d-hoitaja sanoi, että menee seuraavan vuoden budjettiin (kolmen kk päähän), mutta sitten se järjestyikin jokseenkin heti. Oli ollutkin rahaa jäljellä.
Kuivaharjoittelu/vertailu kahden pumpun välillä viikonlopun yli, ja sitten parin päivän kuluttua sain sen, minkä valitsin suoraan käyttöön.

Lienee jossain määrin sekä paikkakuntakohtaista että onnen/sattuman kauppaa.
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #42 : Maaliskuu 29, 2008, 14:54:01 ip »

Tapsalle tulee tää nyt osoitettua, mutta ihan yleisemminkin kyselen

Siis te, jotka olette pumpun nopeasti saaneet. Oletteko olleet hoidossa jo samassa paikassa, josta pumppu tulee ja jossa siis hoito sitten pumpunkin kanssa jatkuu?

Aattelin vaan, että voisko se vaikuttaa tuohon saannin nopeuteen...

Mulla nimittäin lähti lähete (v.2007) helmikuussa omasta hoitopaikastani ns. "yli rajan" yliopistolliselle puolelle ja ekat kuukaudet odotin sitä käyntiä, jossa tuo uusi paikka päättäisi olenko saava/enko ole saava pumppua.

Myönteisen päätöksen jälkeen pumpun olisi saanut ihan muutamassa viikossa, mutta mulla sekä uudella hoitopaikalla kesä ja kesälomat vähän viivyttivät aikataulua.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Annastiina_

• Intoilija
« Vastaus #43 : Maaliskuu 29, 2008, 15:09:38 ip »

Lainaus:

Siis te, jotka olette pumpun nopeasti saaneet. Oletteko olleet hoidossa jo samassa paikassa, josta pumppu tulee ja jossa siis hoito sitten pumpunkin kanssa jatkuu?

No näinhän se juurikin kohdallani oli. Eli olin jo erikoissairaanhoidon piirissä kun pumppua ehdotin. Kyllähän se varmasti nopeutti osaltaan sitä prosessia..  
Kirjattu
Pumppu+Humalog since 9/2006

Piisamirotta

• Veteraani
« Vastaus #44 : Maaliskuu 29, 2008, 16:25:14 ip »

Siitä hetkestä, kun minulle luvattiin pumppu, meni kuutisen viikkoa ennenkuin pumppu tuli lähetin mukana kotiovelle ja siitä meni kolmisen viikkoa ennenkuin medtronicin edustajalla oli aikaa tulla pumppualoitukseen mukaan.

Syyksi tähän epäilen kotikaupunkini pienuutta ja sitä, että omalla kohdallani olin kaupungin ensimmäinen Paradigm-käyttäjä, joten hoitohenkilökunnalla ei ollut tieto-taitoa hoitaa aloitusta omin voimin (eikä niitä aloiteta mielestäni vieläkään ilman pumppuedustajaa).

Eli lähes kymmenen viikkoa meni ennen pumpun käyttöönottoa. Minä en halunnut ollenkaan kuivaharjoittelua pumpun kanssa, koska olin jo alunalkaen hyvin varma siitä, että se oli minun juttuni .
Kirjattu
Piisamirotta
DM1 (pumppu, Humalog)
<i>"On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo." -Nalle Puh-</i>

Linkkejä

Tule meille toimistoassistentiksi!

Julkaistu 13.01.2020 | 12:22

Tule meille suunnittelijaksi!

Julkaistu 13.01.2020 | 12:16