Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6983 jäsentä  •  418364 viestiä  •  20016 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Humpy Dumpy, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Uusi pumppulainen ilmoittautuu  (Luettu 29954 kertaa)

Mitunen

• Vieras
Re: Uusi pumppulainen ilmoittautuu
« Vastaus #15 : Tammikuu 09, 2008, 12:18:32 ip »

Täälläkin uusi tuleva pumppulainen!  

Accu-Checkin Spirit on ollut kuivaharjoittelussa 19.12 saakka ja ensi maanantaina 14.1 se otetaan käyttöön ihan aikuisten oikeesti.  

Todella innostuneena odotan ensi viikkoa ja sitä, että pääsee pumpun kanssa tositoimiin, kun kuivaharjoittelu osoitti, että on todella yksinkertainen ja helppo vekotin. Ennen kaikkea odotan kuitenkin niitä tuloksia ja muutoksia sokereihin, joit pumpun avulla voi saada.  
Kirjattu
D1
AC Spirit + Humalog

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #16 : Tammikuu 09, 2008, 22:26:22 ip »

Tervetuloa porukkaan!  

Niin kuin olen useasti sanonut, niin pumpusta en enää luopuisi. On se sen verran hyvä vekotin ainakin minulle.

Onnea matkaan vaan!  
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Mitunen

• Vieras
« Vastaus #17 : Tammikuu 21, 2008, 12:38:04 ip »

Lainaus:

Tervetuloa porukkaan!  

Niin kuin olen useasti sanonut, niin pumpusta en enää luopuisi. On se sen verran hyvä vekotin ainakin minulle.

Onnea matkaan vaan!  

Minä viikon pumppua käyttäneenä voisin jo nyt sanoa, että kyniin en enää vaihtaisi. Verensokerit on hyvällä tasolla koko ajan ja elo pumpun kanssa helppoa, ainakin tähän saakka.  
Kirjattu
D1
AC Spirit + Humalog

Haagar

• Jäsen
« Vastaus #18 : Tammikuu 26, 2008, 10:40:29 ap »

Kuivaharjoittelu alkaa 4.2 ja inskalle 13.2, onneksi ei ole perjantai...  

Innokkaalla pelon sekaisella jännityksellä odotan tuttavuutta pumpun kanssa.  
Kirjattu
Mikä pahan tappaisi.

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #19 : Tammikuu 26, 2008, 17:58:51 ip »

Ja taas yksi lisää "kerhoon"...  

Onnea!  
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

rampen

• Aloittelija
« Vastaus #20 : Helmikuu 18, 2008, 20:49:20 ip »

Moi ! Pari kuukautta on pumpulla touhuttu ja kohtalaisen hyvin on mennyt vaikka sairastellen kylläkin.Pitkät sokerit oli puonnut 8.2sta 7.4 ään vaikka melko haitaria on ollut mittarissa.Nyt pitäs saada tasaisuutta niin eiköhän se tästä lähde meneen.Hyviä hiihtokelejä kaikille!!!
Kirjattu

escrime

• Matkailija
« Vastaus #21 : Helmikuu 20, 2008, 22:16:58 ip »

Mää kans! Eli mullakin uudehko pumppu (Paradigm 515) ja tasaisuuden haku meneillään. Kaipa se tästä. Luen ja kirjoitan lisää myöhemmin, nyt nukkumaan!  
Kirjattu
DMI v.1991, Paradigm515 v. 2008.
Lisämausteena keliakia ja poistettu kilppari.

Annastiina_

• Intoilija
« Vastaus #22 : Helmikuu 21, 2008, 09:54:17 ap »

Tervetuloa kaikille teille uusille pumppailun ihmeelliseen maailmaan! Alku voi ehkä olla hieman hankalaa, mutta ajan myötä huomaatte, että ette halua edes ajatella luopuvanne tästä pikkuruisesta vierihoitolaisesta..  
Kirjattu
Pumppu+Humalog since 9/2006

Haagar

• Jäsen
« Vastaus #23 : Helmikuu 21, 2008, 20:44:40 ip »

Toivottavasti se on vain alku hankalaa... Nyt on viikon mennyt inska pumpun kautta ja on kaikenlaisia tuntemuksia.    Sopeutumisvaikeuksia ja hylkimisreaktioita kehon ulkopuoliseen haimaan. Kait se on se psyyke joka aiheuttaa aivan fyysisiä oireita, huonovointisuuskohtauksia, heikotusta ym..  

En silti toki vielä anna periksi, eihän sitä viikossa voi tietää miten loppuelämä menee.  

Viikon käytön aikana on tullut hypofiiliksiä jo 4-5 sokereilla, kuuden paikkeilla tulee jo alkava hypo-olo.    Toivottavasti asia korjaantuu pidemmällä käytöllä.  
Kirjattu
Mikä pahan tappaisi.

escrime

• Matkailija
« Vastaus #24 : Helmikuu 21, 2008, 21:14:22 ip »

Mä alan jo tykätä uudesta Tamagotchistani (jolle on laatikossa jo "vaihtonahatkin" odottamassa kuoriin kyllästymistä). Olen vain yllätyksekseni huomannut olevani tosi insuliiniherkkä. Alkuun hypoilin ihan urakalla. Oudoin ilmiö on 10-12 tapahtuva syöksykierre: tuntia ennen lounasta saattaa vs laskea 5-6mmol/l tunnissa!!! Kuitenkin mulla on myös aamunkoitto, jonka vuoksi basaali on 04-09 0,8KY/h, mutta ysiltä se on pakko pudottaa 0,4:ään ja silti laskee. Kokemuksia tuollaisesta? Samaten olen huomannut jo metsäkävelyn vaativan mielestäni isoja pudotuksia basaaliin (60-70% normaalista) - kauhulla (tosin myös muista asioista johtuvalla innolla) vain ajattelen tulevaa Lapin hiihtoreissua   Ihme ja kumma olen jo tottunut nukkumaan vekottimen kanssa tosi hyvin. Toisaalta yhtenä yönä en havahtunut pumupun "vajaa säiliö"-varoituksiin, mutta kumppani oli vieressä miettinyt, että pitäisköhän jotain tehdä  
Kirjattu
DMI v.1991, Paradigm515 v. 2008.
Lisämausteena keliakia ja poistettu kilppari.

Annastiina_

• Intoilija
« Vastaus #25 : Helmikuu 22, 2008, 18:10:48 ip »

Lainaus:

Viikon käytön aikana on tullut hypofiiliksiä jo 4-5 sokereilla, kuuden paikkeilla tulee jo alkava hypo-olo.    Toivottavasti asia korjaantuu pidemmällä käytöllä.  

Onkos sulla ollut ennen pumppua sokrut hyvässä kuosissa? Yleensä kun alkaa skarpata noitten sokereitten kanssa, niin alkuun tulee hypon tunne yllättävänkin korkeilla lukemilla. Mutta toisaalta sanoisin, että ole onnellinen kun elimistösi varoittaa hypoista n. 4-5 sokruilla (muistaakseni lääkärini suositteli, että hypon tunne pitäisi tulla jo siinä neljän tietämissä), mulla on yleensä alle 3 ja usein jopa alle 2, ennenkuin saan yhtään vihiä tulossa olevasta hyposta. Joskus on ollut jopa vaaratilanne, kun aamu-unisena on janottanut ja mittaamatta on tullut laitettua bolusta, että vs laskisi (ja se kuitenkin ollutkin ihanteellinen). Ennen mulla oli hypereissä janon tunnetta. Pumpun myötä mulla on madaltunut hypon tuntemus ja toisaalta myös kyky erottaa korkeat sokerit normaaleista.
Tuskin se pumppuelämä koskaan täysin vaivatonta ja kaikin puolin helppoa tulee olemaan, täytyy vaan valita pumpun ja monipistoshoidon väliltä se, kumpi tuntuu loppuviimeksi paremmalta hyvine ja huonoine puolineen..  
Kirjattu
Pumppu+Humalog since 9/2006

Haagar

• Jäsen
« Vastaus #26 : Helmikuu 22, 2008, 18:30:11 ip »

Ennen pumppua oli sokerit kuosissa, ja on ne nytkin. Ennen hypo-oireet tuli vasta 3 sokereilla, jopa allekin. Kahden sokereilla pystyin toimimaan järkevästi ihan omin avuin yksin kotona.

Nyt pumpun kanssa alin ollut 3.1, sekin vs 4.2 syömisen jälkeen puolen tunnin kuluttua katsottuna. Mitä tästä opimme: ei kannata siivota    (ellei vähennä basaalia siivouksen ajaksi....)
Kirjattu
Mikä pahan tappaisi.

mimmi1

• Lentävä kynä
  • Ei päivää ilman kipinää...
« Vastaus #27 : Helmikuu 22, 2008, 19:13:08 ip »

Alkuun mullekin oli opettelemista tuon pumpun kanssa inskan säädöissä. Asiaa vaikeutti vielä 3-vuorotyö. Temp.basaalia on pakko laittaa päälle jo 30-60min ennen liikkumaan lähtemistä ja syödä sitä ennen paremmin (vain pienillä boluksilla, jos niilläkään).

Mulla hypot ovat vähentyneet huomattavasti. Pumppuhoidon alussa niitä oli paljon. Mutta aika opettaa  

Korkeat tunnen jo 10-12mmol/l lukemissa.

Toivottavasti elimistösi tottuu pumppailuun nopeasti. Onhan se pelkällä pikainskalla eläminen kuitenkin ihan oma lajinsa.

Kun itse sain pumpun säädöt kohdilleen ja osasin toimia eri tilanteissa, niin elämä kirkastui huomattavasti. Kun sokerit alkoivat pysymään kuosissa (pienillä heittely väleillä), niin totaalisesti tuntui siltä, että on ihan eri pää sen entisen tilalla. Niin paljon parempi fiilis ja hyvä olo. Enpä sitä enempää osaa selittää  
Kirjattu
Mimmi1
DM1, pumppuhoito, Humalog

Haagar

• Jäsen
« Vastaus #28 : Helmikuu 22, 2008, 19:22:32 ip »

Mullakin kolmivuorotyö, ekat yöt pumpun kanssa tulossa reilun viikon päästä.

Ja ennen pumppua en pistänyt pikaa iltapalalle, joten en myöskään ole nytkään pumpun kanssa niin uskaltanut tehdä. Tämähän kostautui, ilta-arvo 7 paikkeilla, aamulla 15. Tänään lääkärissä sain rohkaisua pistää myös iltapalalle vähän bolusta. Tuohon tulokseen olin kyllä itsekin jo tullut, mutta se uskallus puuttui...
Kirjattu
Mikä pahan tappaisi.

mimmi1

• Lentävä kynä
  • Ei päivää ilman kipinää...
« Vastaus #29 : Helmikuu 22, 2008, 20:07:53 ip »

Tiedätkö, mulla oli aivan sama juttu  ! Mun piti rohkaistua laittamaan pikaa eli bolusta iltapalalle. Koska pistosaikaan menin herkästi hypoille öisin ja aamuja vaikeutti taas aamunkoitto.

Kokeilemisen kautta se vaan onnistuu.

Nyt pumppailun aikaan mun herkin hypo kohta sattuu klo 23-24 välille sekä iltapäivään klo 14-16 välille. Nyt niihin täytyy oikeen perehtyä, että saan oikeat basaalit kohdilleen.

Mutta sekin on tosiaan huomioitava, että myös boluksen ottamatta jättäminen näkyy herkemmin sokereissa.

Mulle öihin pumppu oli loistava (oli, koska en ole vieläkään töissä  ), koska sai säädettyä basaalia tarvittaessa. Ei ollut niin säntillistä olla syömässä jotain palasta kuin pistosaikaan (pitkävaikutteinen taustalla vaikuttamassa), ja jos vielä sattui extra kiireisempi yö. Tosi mukavaa oli vaan laittaa basaalia pienemmälle ja pärjätä niin. Syömisille laitoin taas normit bolukset. Pärjäsin hyvin.

Tsemppivä sulle taistoon   Ja kaikille muille myös!
Kirjattu
Mimmi1
DM1, pumppuhoito, Humalog

Linkkejä