Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6983 jäsentä  •  418364 viestiä  •  20016 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Humpy Dumpy, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Uusi pumppulainen ilmoittautuu  (Luettu 29953 kertaa)

Mörri

• Intoilija
Uusi pumppulainen ilmoittautuu
« : Marraskuu 29, 2007, 19:33:33 ip »

Olin tänään diabetespolilla. Soittelin jo viime viikolla polille ja tiedustelin pumpun mahdollisuutta, kun sokerit heittelee tosi paljon. Varsinkin aamunkoitto on vaikeasti hallittavissa.
Sain tänään kotiin harjoitusta varten Accu-Chek Spirit pumpun. Tässä nyt hämmentyneenä ja hyvin ristiriitaisin tuntein   tutustun pumppuun. Tammikuussa saan pumpun oikeasti käyttöön.
Toivon, että saisin apua näihin heitteleviin sokereihini pumpun avulla.  
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
Re: Uusi pumppulainen ilmoittautuu
« Vastaus #1 : Marraskuu 29, 2007, 20:56:06 ip »

Tervetuloa pumppulaisten kovasti kasvavaan kaartiin. Minulle pumppu on tuonut suuren avun. Diabetekseni oli tuomittu labiiliksi, eikä edes kolme Levemir-piikkiä päivässä tuonut heittelehtiviin sokereihin mitään tolkkua. Vuoden pumppailun jälkeen olen oppinut, että verensokerin käyttäytymisellä onkin joku logiikka! Ja minä itse pystyn vaikuttamaan siihen.  

Mittaamista se vaatii ja säätämistä, mutta nyt minulla on kunnon työkalu!  
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Marraskuu 29, 2007, 20:58:58 ip »

Mä sain ihan oikeasti avun pumpulla sokereihini.  

Varmaan olet lukenutkin hehkutuksiani pumpun puolesta, mutta kun se vaan on minulle niin hyvä hoitomuoto!  

Sain hobiksen ennen vanhaan työllä ja tuskalla 7,5 paikkeille, josta se kyllä sitten taas tosi herkästi pompsahti lähelle yhdeksääkin.  

Aloitin siis pumppailun kesäkuussa ja heinäkuussa hobis oli jo 7,1 ja nyt marraskuun alussa otettu olikin kaunis luku 6,6.

Voit uskoa, että tähän hommaan tulee edes vähän järkeä, kun saa jotakin tulosta aikaan eikä vaan hakkaa päätä seinään.  

Ja se tunne, kun voi nukkua koko yön heräämättä mittailemaan ja pelkäämättä matalia aamuyön tunteina. Aah!  

Ja vaikka pumppu nyt saattaakin tuntua monimutkaiselta ja pelottavalta, niin takaan että sen salat vielä aukenevat kunhan pääset tositoimiin! Spiritin käytön oppii kyllä nopeasti.

Tervetuloa pumppailijoitten joukkoon!  

Toukkis
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

rampen

• Aloittelija
« Vastaus #3 : Marraskuu 29, 2007, 23:11:13 ip »

Täälläkin olisi uusi tuleva pumppulainen ja kuiva harjoittelu menossa.Sama kuin sinullakin  accuchek,
Tuossa on linkki jossa on virtuaali pumppu jolla on mukava opetella pumpun käyttöä netissä.
http://www.accu-chek.fi/nordic/rewrite/content/fi_FI/3.6.1:10/article/ACCM_general_article_1295.htm
Vielä pariviikkoa niin pitäs pumpun olla käytössä.
Kirjattu

santsu.

• Veteraani
« Vastaus #4 : Marraskuu 30, 2007, 21:58:28 ip »

Tervetuloa pumppailijoiden joukkoon! Minä myös "ylistän" pumppua   En kyllä kyniin vaihtaisi ,koskapa pumpulla saan säädeltyä paaaljon paremmin inskan.Kyllä pumppu on tuonut tullessaan joustoa ja helpotustakin ongelma kohtiin.Näin siis omalla kohdallani on asiat.Pumppukin on toiminut moitteettomasti.1 tukoshälyytys on tullut reilun vuoden pumppailijan urallani.Onneksi uskalsin lähteä kokeilemaan pumppuhoitoa  
Kirjattu
*Saat sen mistä luovut*

rampen

• Aloittelija
« Vastaus #5 : Joulukuu 12, 2007, 21:20:25 ip »

Lainaus:

Täälläkin olisi uusi tuleva pumppulainen ja kuiva harjoittelu menossa.Sama kuin sinullakin  accuchek,
Tuossa on linkki jossa on virtuaali pumppu jolla on mukava opetella pumpun käyttöä netissä.
http://www.accu-chek.fi/nordic/rewrite/content/fi_FI/3.6.1:10/article/ACCM_general_article_1295.htm
Vielä pariviikkoa niin pitäs pumpun olla käytössä.

No moi! Nyt sitten pumppulainen ilmoittautuu eikä enää vain kuiva harjoittele vaan olen letkun päässä
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Joulukuu 13, 2007, 14:05:47 ip »

Siitä se sitten alkaa, pumppu-ura!  

Tervetuloa porukkaan!  
Kirjattu

rampen

• Aloittelija
« Vastaus #7 : Joulukuu 13, 2007, 18:53:01 ip »

Kiitos ! Ja hyvin on lähtenyt meneen
Kirjattu

Mörri

• Intoilija
« Vastaus #8 : Tammikuu 05, 2008, 21:50:15 ip »

Apua!

Mä saan muutaman viikon päästä sen oman pumpun. Mä odottelen pelon,- ja vihan sekaisin tuntein. Mua ärsyttää jo pelkkä ajatus, että minussa on kiinni joku laite.    Yritän tässä koko ajan sopeutua ajatukseen. Mutta pakko mun on se pumppu ottaa, nytkin verensokerit on ollut monta päivää yli 20 luokkaa!!  . Onko teillä muilla ollut tällaista epäröintiä ennen pumppua?  
Kirjattu

Miepä vaan

• Vanha tekijä
« Vastaus #9 : Tammikuu 05, 2008, 22:03:19 ip »

Mua oikeestaa kanssa hirvitti aparaatissa kiinni oleminen ja mitä jos kone tilttaakin enkä huomaa. Mutta nyt en kyllä pois antaisi...

http://www.kolumbus.fi/laxu/dklubi/index.htm löytyy esim. ajankohtaisen kautta aloittelijan päiväkirja.
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Tammikuu 05, 2008, 22:24:21 ip »

Meinasin perua koko toosan ihan viime metreillä.   Sitten ei antanut sisu periksi ja onneksi ei. Olen katunut vain sitä, että en pyytänyt pumppua aikaisemmin.

Kyllä nuo vaihtelevat tuntemukset on ihan normaaleja. Onhan kyseessä tosi ISO juttu!  
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Tammikuu 05, 2008, 23:24:00 ip »

Lainaus:

Onko teillä muilla ollut tällaista epäröintiä ennen pumppua?

Jo vain. Minulle pumppuehdotus tuli lääkäriltä niin yllättäen, että pyysin harkinta-aikaa, kun tuntui niin vieraalta ajatukselta. Jos olisin suostunut heti, olisin voinut saada jopa erään nimeltämainitsemattoman "luxuspumpun".

Kun sitten tein päätökseni, en olisi millään malttanut odottaa vaadittua aikaa. Kuivaharjoitteluvaihe oli kuitenkin hyvin työläs ja ajattelin: "Ei tästä tule yhtään mitään!En halua loppuikääni olla kiinni  tälläisessä häkkyrässä!"
En kuitenkaan tohtinut perääntyä enää siinä vaiheessa - onneksi. Nyt en luopuisi pumpusta missään tapauksessa.

Eli vaihtelevainen on ihmisen (naisen) mieli!  
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Tammikuu 05, 2008, 23:50:15 ip »

Mä olin taistellut sitä pumppuajatusta vastaan jo vuosia, monestakin syystä. Yks syy oli se, etten uskonut pumpun parantavan huonoa tasapainoani. No se usko on toistaiseksi osoittautunut oikeaksi eli ei ole tasapaino parantunut , mutta enpä silti antaisi pumppua poiskaan, jos vaan saan sen pitää.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Tammikuu 05, 2008, 23:54:52 ip »

Kun mulle alkoi diabeteshoitaja alustamaan, että lääkäri tulee ehdottamaan pumppua, en oikeastaan yhtään epäröinyt lähteä kokeilemaan missään vaiheessa. Tosin minua ikäänkuin "ylipuhuttiin" pumpun puolelle kaikella mahdoolisella tavalla jo d-hoitajan toimesta - siis tyyliin "kokeile nyt ainakin", "ainahan siitä pääsee eroon" ja Jos kännykkää osaa käyttää, niin kyllä pumppuakin".

Mulle oli kyllä itselleni heti aivan selvää, että ainakin kokeilemaan lähden enkä voi sanoa varsinaisesti mitään ennakko-sopeutumisvaikeuksia itselläni olleen. Ainoa ehkäpä oli "miten kaverini tuon ikuisen uuden kumppanini ottaa". Ja todellakin lähdin ajatuksella "kokeillaan" - ei niin, että "tästä ei ole paluuta".

Nyt on pumppu ollut viidettä kuukautta toiminnassa ja kaverinikin otti vempaimen vastaan ihan ok. Eli siinä meni se pienoinen epäilyksen poikanenkin.

Pumpun kanssa on mennyt ihan hyvin. Jos jotain voi sanoa, niin sen, että entistäkin tarkemmin säätelen verensokeritasoani nyt kun se pumpulla on mahdollista. Eli työmäärä entiseen verrattuna ei ole missään nimessä vähentynyt, mieluumin kasvanut (esim. näin inskaherkälle on hiilarilaskennat entisestään tarkentuneet tarkemman inska-annostelun mukana), Tulokset ovat kumminkin sen verran hyviä, että apuja on pumpusta ollut.

Alkukankeuden jälkeen on punpun mukana kulkeminenkin tullut melko ongelmattomaksi. Piti vaan löytää ne itselleen oikeat konstit (kiitos äskoo erittäin toimivista pumppuvöistä )
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Tammikuu 06, 2008, 12:45:18 ip »

Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019