Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Liuska-asiat Kelan kontolle?  (Luettu 12239 kertaa)

Renzo

• Aktiivinen
Re: Liuska-asiat Kelan kontolle?
« Vastaus #15 : Marraskuu 19, 2007, 19:54:11 ip »

Nyt minäkin pääsin Tapsan kanssa samalle aaltopituudelle eli kustannuksista jos pitää säästää, niin minusta liuskat ja insuliinit olisi kunnille edullisin tapa jakaa terveyskeskuksista, jolloin toimintaa voitaisiin pyörittää lähes nolla katteella.

Jk...mutta kun se ei käy.....mutta kun se ei käy....mutta kun se ei käy....sanotaan jossain laulussa

kriisikko, vaikka apteekista insuliinit saa, mutta ei niitäkään anneta kulutusta enempää. Sama tulisi liuskojenkin jakelussa. Sanoisin liuskajakelun perustuva aika pitkälti diabetes hoitajan asiantuntemukseen ja kuinka hyvä luottamus ja henkilö kemiat on tk. johtaviin lääkäreihin (myös potilaisiin) näillä elementeillä homman luulisi toimivan.

Varmasti näitä asioita monessa kunnassa katsellaan norsunluu tornista missä ei asian tuntemusta tahdo ko. asiassa löytyä.
Kirjattu
Kun avaan lompakkoni, minulle tulee outo tunne, että raha ei ole enää muodissa.

kriisikko

• Vieras
« Vastaus #16 : Marraskuu 19, 2007, 20:31:14 ip »

No, minulla ajatus kulkee niin, että kun Kela vastaa liuskakustannuksista, eri kunnissa asuvat ovat samalla viivalla, siis yhdenvertaisia hoitovälineiden saannissa elikkä yhdenvertaisia lain edessä. Miten se nyt oikeaoppisesti sanotaankaan? Nyt ollaan yhdenvertaisia vain insuliinin saannissa.
Eikös tuossa aikaisemmin ollut puhetta, että lääkäri kirjoittaisi liuskareseptin? Liuskathan ovat osa lääkärin määräämää hoitoa.
D-hoitajalle jäisi aikaa perehtyä hoidon neuvomiseen, kun aika ei tuhlaantuisi purkkijakeluun ja liuskakirjanpitoon.

Tuskin kukaan meistä on niin himputin pösilö, että huvikseen pistelisi ylimääräisiä reikiä sormiinsa, vaikka kuntapäättäjät tuntuvat niin luulevan.
Kirjattu

Misty

• Lentävä kynä
« Vastaus #17 : Marraskuu 19, 2007, 22:54:53 ip »

Liuska- ja tarvikejakelun keskittämistä apteekin kannatan

Mutta luulenpa ettei sillä noihin liuskamääriin parannusta saada maksoipa kulut sitten kunta tai Kela.
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #18 : Marraskuu 20, 2007, 08:15:58 ap »

Hmmm tuleeko ihmisestä sitten ihan hirviö, jos menee kelaan töihin? Olen itsekin joskus hakenut töihin kelan asiakaspalvelijaksi, en tosin päässyt  
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Hese

• Lentävä kynä
« Vastaus #19 : Marraskuu 20, 2007, 11:07:28 ap »

En tiedä, tuleeko niistä työntekijöistä siellä hirviöitä, vai onko se joku ehto sinne pääsemiseksi, ettei esim. saa koskaan hymyillä? (Ehkä sinä et siksi päässytkään?)

Täällä kuitenkin on KELAn konttorissa tyyli, että pitää näyttää asiakkaalle todella yrmeätä naamaa ja olla epäkohtelias. Eli asiakkaan pitää tuntea itsensä pahimman laatuiseksi rikolliseksi asioidessaan siellä.
Kirjattu
Tunne itsesi - mutta älä VAAN kerro kenellekkään.

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #20 : Marraskuu 20, 2007, 11:19:03 ap »

Mä en ole joutunut KELAssa asioimaan paljoakaan - siis paikan päällä. Viime syksynä piti tosin käydä ja oli kyllä ihan positiivinen käynti

Oli erittäin ystävällinen ja avulias virkailija, kun piti saada apua yhden pyydetyn selvityksen laadintaan. En oikein ymmärtänyt mitä KELA kirjeitse halusi (liittyi siihen ranteeni murtumiseen) ja virkailijakin ihmetteli vähän miksi moisia kysellään, kun ihan selvä tapaus. No selvitys laadittiin ja jatko meni sitten ihan ok
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #21 : Marraskuu 20, 2007, 13:23:17 ip »

Omista kelakäynneistä olen huomannut, että jos olen itse jo valmiiksi vittuuntuneella asenteella , saan huonoa palvelua ja jos oma olo on hyvä , saan hyvää palvelua. Mistä sitten johtuneekaan?
Kirjattu

PateT

• Lentävä kynä
« Vastaus #22 : Marraskuu 20, 2007, 13:27:14 ip »

Oisko näin:Niin metsä vastaa kuinka sinne huutaa  
Kirjattu
Elämä on kuin kameli.Sen saa tekemään mitä tahansa paitsi peruuttamaan.
-Marcelene Cox

Hese

• Lentävä kynä
« Vastaus #23 : Marraskuu 20, 2007, 15:37:20 ip »

No, jos nyt väitätte, että minulla on itselläni se kyräilevä ja murjottava asenne mennessäni KELAan asioimaan, niin olette kyllä totaalisesti väärässä.

Toisaalta, minä en tiedä mistään muusta konttorista, kuin tämän oman kylän, ja muilla on siitä vastaavia kokemuksia kuin minulla.
Kirjattu
Tunne itsesi - mutta älä VAAN kerro kenellekkään.

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #24 : Marraskuu 20, 2007, 16:22:06 ip »

En me Paten kaa mitään väitetä  . Kerroin vaan, miten mulla on ollut.
Kirjattu

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #25 : Marraskuu 20, 2007, 20:42:36 ip »

Lainaus:

Mitä jos homma olisikin järjestetty niin, että hoitava lääkäri antaa liuskoista reseptin, jonka avulla apteekista tai muusta jakelusta saa reseptin mukaiset liuskat.

Hieno ajatus. Mutta epäilen sen toteuttamismahdollisuutta. Syy: Suomessa on tällä hetkellä käytössä niin suuri joukko erimallisia liuskoja, että ihan pää menee sekaisin
Liuskavalikoimaa reippaasti supistamalla päästäisiin varmaan helpommin sanoista tekoihin
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

Konrad

• Vieras
« Vastaus #26 : Marraskuu 20, 2007, 21:03:10 ip »

Lainaus:

Lainaus:

Mitä jos homma olisikin järjestetty niin, että hoitava lääkäri antaa liuskoista reseptin, jonka avulla apteekista tai muusta jakelusta saa reseptin mukaiset liuskat.

Hieno ajatus. Mutta epäilen sen toteuttamismahdollisuutta. Syy: Suomessa on tällä hetkellä käytössä niin suuri joukko erimallisia liuskoja, että ihan pää menee sekaisin
Liuskavalikoimaa reippaasti supistamalla päästäisiin varmaan helpommin sanoista tekoihin

Tuo valikoiman supistaminen olisi varmasti välttämätöntä, jos Kela alkaisi korvata liuskoja. Lisäksi Kela asettaisi vaatimuksen liuskojen maksimihinnalle, jotta se korvaisi liuskat. Korkeammallakin hinnalla voi myydä tietysti ilman reseptiä ostavalla.

Jakelukanavanahan tietysti apteekit olisivat nopeasti mieleentuleva. Muitakin mahdollisuuksia on, esimerkiksi maahantuojien posti/verkkomyynti. Laskutus pitäisi tietysti saada hoidettua Kelan kanssa.

Heitin koko ajatuksen Kelasta vähän koepallona, jotta kuulisin mielipiteitä. En millään lailla ollut asiaa ajatellutkaan loppuun asti, koska tiedän, että siihen liittyisi paljon järjestelyjä. Tärkein syy oli kuitenkin se, että diabeetikko saisi liuskansa hoitavan lääkärin määräyksestä eikä liuskojen saaminen olisi kiinni kotikunnasta. Nythän käytännöt ovat suoraan sanoen todella sekavia. Siis liuskat olisivat samassa asemassa kuin reseptilääkkeet.

M: Vielä sen verran, että tässä jos jossakin olisi sellainen asia, joka olisi D-liiton tutkittava ja jota se voisi viedä eteenpäin, jos näyttää hyvältä.
Kirjattu

kriisikko

• Vieras
« Vastaus #27 : Marraskuu 20, 2007, 21:34:44 ip »

Jos Kela huolehtisi liuskajakelusta, liuskojen määrä olisi reseptin kirjoittaneen lääkärin ja Kelan välinen asia. Luotan kuitenkin sen verran lääkärien täyspäisyyteen, ettei liuskamääristä tule ongelmia. Eikä diabeetikon tarvitsisi siitä huolta kantaa. Myös hinnat pystyy Kela kilpailuttamaan valtakunnallisessa mittakaavassa paremmin kuin yksittäinen kunta. Mittareiden määrä tietenkin vähenisi, mutta tärkeintä on lopputulos - mittaustulos siis - ja sen perusteella hoidon säätö.
Kirjattu

Misty

• Lentävä kynä
« Vastaus #28 : Marraskuu 20, 2007, 21:39:07 ip »

Olisi hienoa jos tavarat voisi tilata Kelan sähköisen asioinnin sivuilta vaikkapa postiin
Kirjattu

kriisikko

• Vieras
« Vastaus #29 : Marraskuu 20, 2007, 21:46:27 ip »

Minä hakisin liuskat apteekista samalla kertaa, kun joudun inskatkin hakemaan. Kolmen kuukauden välein siis. Riittäisiköhän siinä yksi kolmen euron omavastuu? Ei vaiteskaan, ei se kuusi euroakaan ole liikaa.
Kirjattu

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59