Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Liuska-asiat Kelan kontolle?  (Luettu 12193 kertaa)

Konrad

• Vieras
Liuska-asiat Kelan kontolle?
« : Marraskuu 18, 2007, 19:45:26 ip »

Suomessa on eri kunnissa vaihtelevat käytännöt verensokerimittausliuskojen jakelussa. Monessa kunnassa saa liuskoja tarpeen mukaan, mutta monissa ei edes D-liiton tai käypähoitosuosituksen mukaan. Ei, vaikka hoitava lääkäri kuinka asiaa puoltaisi.

Mitä jos homma olisikin järjestetty niin, että hoitava lääkäri antaa liuskoista reseptin, jonka avulla apteekista tai muusta jakelusta saa reseptin mukaiset liuskat. Hoidettava maksaisi kelakorttinsa koodin 103 mukaan kerrasta 3 euroa. Järjestelystä olisi se etu, että kuntakohtaiset erityispiirteet häviäisivät ja liuskojen jakelu olisi tasapuolista. Toiminnan muuttaminen tällaiseksi vaatisi tietysti hallinnollisia toimenpiteitä, mutta sitä vartenhan ovat byrokraatit.

Mitä arvoisa raati tuumii tällaisesta hahmotelmasta? Ruotikaa!
Kirjattu

kriisikko

• Vieras
Re: Liuska-asiat Kelan kontolle?
« Vastaus #1 : Marraskuu 18, 2007, 19:55:35 ip »

Hyvä, että toit asian tänne. Olen ajatellut samaa.
Aiemmin syksyllä oli tuolla otakantaa-sivulla keskustelu, johon pyydettiin mielipiteitä sosiaaliturvan parantamisesta. Esitin sinne, että kaikki hoitovälineet, vaipoista ja haavanhoitotarpeista sokerinmittausliuskoihin jaettaisiin Kelan kautta. Tuota 3 euron omavastuuta ja apteekkijakelua en tullut edes ajatelleeksi.
Epäilen tosin, että nuo virallistahon kysymykset ovat sitä varten, että kun ihminen saa sinne purkaa mieltään, niin hän on vähän aikaa tyytyväinen ja pitää suunsa kiinni, kun luulee, että pääsi vaikuttamaan.
Kuten huomaat, olen näissä asioissa inhorealisti.
Kirjattu

Hese

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Marraskuu 18, 2007, 21:22:14 ip »

Hyvä asia. Miten vaan saadaan eteenpäin?

Molemmat varmaan tiedätte, miten liuskajakelu tökkii eri kunnissa. Jos se ei tökkisi, niin silloinhan olisi valmis jakelusysteemi valtakunnallisesti? Vai?

Olenko minä liian sinisilmäinen?

Näinhän se menisi - me saamme lääkkeet (määrätyt) omavastuulla. Miksei esim. liuskoja?

Kysykääpä sitä päättäjiltä, jotka sanovat, että me tulemme jo nykyiselläkin liian kalliiksi yhteiskunnalle.
Kirjattu
Tunne itsesi - mutta älä VAAN kerro kenellekkään.

kriisikko

• Vieras
« Vastaus #3 : Marraskuu 18, 2007, 21:32:05 ip »

Ruvetaanpa miettimään. Ketä siinä on jäseninä, siinä eduskunnan ns. "d-ryhmässä"? Ovatko he tosissaan vai keräävätkö poliittisia irtopisteitä? On harmi, kun ei voi enää luottaa luottamushenkilöihin.
Kirjattu

Hese

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Marraskuu 18, 2007, 21:40:08 ip »

On siellä paljonkin ns. 'päättäjiä' mutta tuo oli TODELLA mahtava ajatus. Saadaanhan me lääkkeetkin, miksei siis ?????

Liian kallista sanotaan ensimmäiseksi. Mutta, jne - jos ei meidän sairauksia hoideta?

Minä vien tämän ajatuksen D - liiton valtuustoon.

Olen ihmeissäni, ettei (jollei) kukaan ole ennemmin huomannut???)
Kirjattu

Hese

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Marraskuu 18, 2007, 21:43:55 ip »

'Kyynikko'

Minä siis olen huomannut tasan ja tarkkaan, ettei politiikalla VOI parantaa asioita. Siksi minä en osallistu. Mitä voidaan tehdä? Puhalletaan kaikki yhteen hiileen, unohdetaan kaikki politiikka jme. Se on mahdotonta - sanotaan minulle. Niin onkin, niin kauan kun ihmiset yrittävät vain ja pelkästään ajaa omia etujaan.

Mikä poliittinen puolue tekee tätä?
Jne?
Kirjattu

Viljo

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Marraskuu 18, 2007, 22:20:47 ip »

En kannata koska Kelan toimista erittäin huonoja kokemuksia.

Kelan virkailijat eivät esimerkiksi ymmärrä niin yksinkertaista asiaa että insuliini on nestemäinen lääkeaine elämän ylläpitämiseen hoitoon ja sen puuttuminen aiheuttan potilaan kuolema 1-tyypin diabeetikolle 48 tunnin aikana.

Terveisin Viljo
Kirjattu
D1 vuodesta 1965 ja monia liitännäis sairauksia.

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Marraskuu 18, 2007, 22:29:36 ip »

Apteekista minulla on ainakin nykyään jo ihan positiivisia kokemuksia, ei siis ole tarvinnut aikuisena lähteä ilman inskaa sieltä pois. Niin sinnehän voisi jakelun keskittää
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Marraskuu 18, 2007, 22:35:16 ip »

Minunkin mielestäni hyvä ja harkitsemisen arvoinen ehdotus.

Mitä tulee paljon parjattuun omien etujen ajamiseen, niin eikö näissä liuska-asioissa diabeetikkojen juuri pitäisi ajaa omia etujaan? Joku kyseli tuosta eduskunnan d-ryhmästä. Tietääkseni kaikki sen jäsenet ovat tavalla tai toisella tekemisissä diabeteksen kanssa? Mielestäni se on hyvä asia, mutta joku muu voi olla sitä mieltä, että ovat puolueellisia ja siihen pitäisi kuulua vain sellaisten, jotka eivät ole tekemisissä diabeteksen kanssa, etteivät vaan ajaisi omaa etuaan.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Marraskuu 19, 2007, 09:33:31 ap »

Teoriassa oikein kannatettava ajatus, mutta Kelan toiminnan laadussa on niin rankasti parantamisen varaa, että mahtaiskos tämä mennä ns. sukkana läpi vaikka olisi lainsäädäntökin takana..?

Nimim. Valitettavasti yhtä huonoja kokemuksia kuin Viljollakin Kelan toimista  
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

Renzo

• Aktiivinen
« Vastaus #10 : Marraskuu 19, 2007, 11:01:50 ap »

Kyllä on liian utopistinen ajatus, että kela saisi parannettua liuskojen jakelua.
Kela ei pysty tai halua hoitaakseen niin yksikertaista asiaa, kuin sairauspäivärahan oikeus on tullut täyteen, jolloin sairas ihminen täytyy mennä työnvälitykseen ilmoitusmaan sairaaksi työ hakijaksi. Muussa tapauksessa putoaa kaikista sosiaali- etuuksistaan jopa ansiosidonnaisesta päivärahasta.
On siinä hymy kaukana, kun jollain ilveellä sairaana raahaudut työkkäriin pitkään jonoon.
   Saattaa olla, että valtiolta saa ennen veturin ennen kuin Kela saadaan yhden luukun palvelukulttuuriin toimimaan.    

On vielä tiedossa monia henkilöitä joille on käynyt niin, että vasta kolmantena sairaus vuotena kelan luukulle sattunut osumaan ystävällinen virkailija ja kysynyt miksi ette ole ilmoittautunut työnvälitykseen saadaksenne päivärahaa. Kumminkin henkilö on joutunut tekemään valitusta valituksen päälle saamistaan  Kelan päätöksistään?!!!!  
Kirjattu
Kun avaan lompakkoni, minulle tulee outo tunne, että raha ei ole enää muodissa.

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Marraskuu 19, 2007, 13:23:15 ip »

Lainaus:

Kyllä on liian utopistinen ajatus, että kela saisi parannettua liuskojen jakelua.
:

Varmaan liuskojen hintakin tuplaantuu, jos apteekit pääsevät rahastamaan välistä. Ja siitähän KELAkin hermostuu lisää.
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

Renzo

• Aktiivinen
« Vastaus #12 : Marraskuu 19, 2007, 14:24:06 ip »

Lainaus:

:  

Lainaus:

Varmaan liuskojen hintakin tuplaantuu, jos apteekit pääsevät rahastamaan välistä. Ja siitähän KELAkin hermostuu lisää.  

Tapsa nyt ei minulle aukene tuo apteekki kommentti, voisiko lainata kohtaa missä minä ehdotan että apteekista pitäisi vielä liskoja lähteä hakemaan, vai asutko Tapsa apteekin yläkerrassa?

Kyllä kunnat ovat EU- pakottamana joutuneet kilpailuttamaan hankintansa jo aikoja sitten käsittääkseni ei Kela niitä kilpailuta korkeintaan asettaa max. hinnan.  
Kirjattu
Kun avaan lompakkoni, minulle tulee outo tunne, että raha ei ole enää muodissa.

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Marraskuu 19, 2007, 16:56:42 ip »

Ajattelin, että vaikka KELA korvaakin liuskat poislukien tuo 3 euron omavastuu, niin apteekithan sen jakelun hoitaisivat.
Ei kai KELA:lla ole mitään myymälöitä eikä jakelupisteitä, ja jos olisi, niin niidenkin kustannukset lankeavat liuskahintojen päälle.
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

kriisikko

• Vieras
« Vastaus #14 : Marraskuu 19, 2007, 17:27:28 ip »

Kannatan edelleen tuota aloittajan ajatusta. Toimiihan inskajakelukin apteekkien kautta. Kolmen euron toimitusmaksulla kolmen kuukauden liuskat apteekista. Siis ihan samalla kertaa hoituisi niin liuskojen kuin inskankin hakeminen. Resepti molemmista. Vähenisi siinä hakureissujenkin määrä.
 Sitä vain en ymmärrä, että pitää inskaresepti uusia vuoden välein, jos muutosta tarpeessa tai merkissä ei ole tapahtunut. Luuleekohan joku, että tästä taudista yllättäen parantuu?
Kirjattu

Linkkejä