Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6983 jäsentä  •  418361 viestiä  •  20016 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Humpy Dumpy, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: KOULU JA DIABEETIKKO LAPSI  (Luettu 20456 kertaa)

TuuliÄiti

• Aloittelija
Re: KOULU JA DIABEETIKKO LAPSI
« Vastaus #30 : Marraskuu 17, 2007, 17:40:27 ip »

Minulla on ensi syksynä kouluun menevä villi D-poika. Löytyisiköhän jostakin vapaaehtoinen aikuinen, jolle hän voisi (syksyllä siis, kun on 7 vuotias) työpäivän aikana pistää ateriainsuliinit ja arvioida inskamäärän mittaamansa verensokerin perusteella. Hänellä ei ole vielä noista desimaaleista käsitystä, mutta yleensä muistaa, että 20 on eri kuin 2,0 . Tietysti hänen pitäisi myös arvioida hiilihydraatit vapaaehtoisen aikuisen syömästä ruoasta. Hän saattaa myös olla sitä mieltä, että loput ruoat voi heittää pois, jos töitä pitää jatkaa tai jos ne ovat kauhean outoja ruokia...

Tämä ei ole nyt kohdistettu EOJ:lle vaikka vastaus-kohtaa vahingossa painoinkin, vaan ihan yleensä mietittäväksi. Kuka aikuinen suostuisi tällaiseen epävarmuuteen ? Verensokerin ja hiilihydraattien mukaan säädellyt insuliinimäärät ovat nykyaikaa. Meillä siirryttiin monipistoshoitoon lääkärin vakavasta suosituksesta, kun 3-pistoshoidossa Hba1C oli 9,5 % ja heittelyt suuria. Viimeksi oli 8,7 % (4 viikkoa monipistoshoitoa) ja on varmaan mittarilukemista päätellen vieläkin laskenut. Mutta matalia tulee ehkä vielä herkemmin kuin ennen, vakaviksi ne eivät pääse, kun mitataan usein ja toimitaan sen mukaan. Poika voi paljon paremmin, kun päivittäiset yli 20 - 25 arvot jäivät pois... Pitäisikö meidän muuttaa takaisin 3-pistoshoitoon, kun koulu alkaa ?  

Minä muuten ymmärsin keskustelunavauksen niin, että olisi hyvä että joku koulussa ottaisi (osa)vastuuta D-lapsesta. En usko että sillä on niin oleelista merkitystä vanhempien kannalta, onko se opettaja (ei varmaankaan ehdi) vai avustaja tai joku muu vastuunsa ymmärtävä. Nykyään koulukin on erilainen kuin esim. minun lapsuudessani, nyt vietetään synttäreitä, on retkiä, leirikouluja...

Viimeisessä Diabetes-lehdessä oli hyvä kirjoitus kouluaiheesta. Alueellinen epätasa-arvo on suurta. Se lomakepohja-ajatus on hyvä, sillä se herättelee kouluakin ajattelemaan , mitä kaikkea nykydiabeetikon hoitoon kuuluu.
Kirjattu

TuuliÄiti

• Aloittelija
« Vastaus #31 : Marraskuu 17, 2007, 18:14:01 ip »

Niin vielä, ainakin minun pojallani insuliiniannokset ovat kovin pieniä, jos lähtötaso on hyvä ja 30 hh:n lounaalle pistetään 1,5 novorapidia, niin tulos on (ainakin pitäisi) hyvä, jos pistetäänkin vain 1 niin mennään kirkaasti yli 20:n ja jos pistetään 2 niin tarvitaan aikuinen virvoittelemaan. Samoin 5 hh:n heitto ruoassa sekoittaa kaiken...
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #32 : Marraskuu 17, 2007, 19:43:37 ip »

Lainaus:

Ei tietenkään IHAN normaalia mut mahdollisimman...

Miksi katsot yksinkertaisen tosiasian toteamisen olevan saivartelua?

Eläkämme kuitenkin kaikki onnellisina mahdollisimman tavanomaista elämää

Laitanpa minäkin lusikkani tähän soppaan... Itse jo tovin tätä tautia sairastaneena, en edes muista aina olevani "sairas". Siksi minusta tuntuu aina pahalta, kun lasta kohdellaan potilaana. Sellaisen käsityksen olen monenkin kirjoituksista saanut ja kuitenkin haluatte, että lapsi saa suht. koht. normaalin lapsuuden/nuoruuden.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Joulukuu

• Jäsen
« Vastaus #33 : Marraskuu 17, 2007, 19:46:34 ip »

Eihän lapsen tarvitse olla syntymäpäivätarjoiluissa ilman herkuttelua. Ainakin minun d-lapseni saa ottaa karkkia ja kakkua. Laittaa sitten pikainsuliinia hiukan lisää. Pahaltahan se lapsesta tuntuu, jos muilla on lupa herkutella ja itse seuraa sivusta.
On totta, että lapsilla on paljon eri allergioita ja muita rajoitteita syötävien suhteen. Onko sitten koulussa välttämätöntä olla mitään herkkuhetkiä synttäripäivinä?
Kavereitten luona käydessä lapseni saa syödä mitä tahansa, kunhan juotavat ovat light-versiota.Yleensä varaan mukaan pullon light-limsaa. Energiaa kyllä kuluu ulkoillessa, joten pitääkin syödä. Jos lukemat sokereissa ovat korkeat kotiuduttua, korjataan pikalla.
Kirjattu

katjushka

• Vieras
« Vastaus #34 : Marraskuu 17, 2007, 20:06:31 ip »

Ihan vaan pieni idea syntyi päässäni tätä viestiketjua selaillessa: Miten olisi pienen d-lapsen tueksi/avuksi vanhempi koululainen, jolla myös diabetes. Yleensähän ainakin suurissa kouluissa on useampikin diabeetikko. Vaatisi tietysti vanhempien, ao lasten ja ehkä lääkärinkin suostumuksen ja yhteistuumailut asian tiimoilta. Olisi mielestäni aika kasvattavaa molemmin puolin. Aina pitäisi tietysti olla joku aikuinen joka seuraa "touhua" taustalla.

Oma d-lapseni aloitti koulun 90-luvun alussa ja oli sairastanut d:tä jo useita vuosia siinä vaiheessa. Aika yksin hän hoiteli asiat koulupäivän aikana vaikka opettajalla oli tieto ja osavastuu asioiden hoitumisesta. Eniten kaivattiin sitä toista d-kaveria, että olis voitu "jakaa" kokemuksia.
Kirjattu

SatuSinikka

• Jäsen
« Vastaus #35 : Marraskuu 17, 2007, 20:06:41 ip »

Hiilarimäärät luokassa synttäritajottavina alkoivat olla niin isoja, että parempi vaihtoehto on olla ilman (tuplakeksejä tms eli 15 - 20 hh). Mutta sitten päätyivät siihen "marmelaaditarjontaan". Olenkin ohjeistanut, että vähän enemmän pikainskaa niinä päivinä kun on synttäritarjontaa. Eli lapsemme saa samat kuin muutkin. Mutta tottui jo päiväkodissa siihen, että herkut laitettiin reppuun ja ne syötiin kotona. Päiväkoti oli siis kolmipistoshoidon aikaa, nyt meillä on monipistoshoitomuoto.

Keskusteltiin koulun vanhempainillassa myös siitä, onko tarpeen tuoda ollenkaan tarjoamisia synttäripäivänä.

Lapsemme oli ensimmäistä kertaa kaverisynttäreillä tänä syksynä ja upeasti meni! Kun hain kotiin, sokeri oli 4,8. Lapsen vastuulla oli se, mitä syö. Hässäkässä nimittäin unohtui sopia hiilarimäärät. Hienosti arvioi itse. Söi kakkua, karkkia jne. Synttäreillä oli sairaanhoitajaäiti, joka osasi huolehtia hyvin (kyseli vointia ja olisi mitannut sokerit tarvittaessa). Olin myös varautunut siihen, että korjaan kotona sokereita jos nousevat korkeiksi.

Eli siis mahdollisimman normaaliin elämään pyrimme.

SatuSinikka
Kirjattu
Keskustelemassa diabeetikon äitinä

SatuSinikka

• Jäsen
« Vastaus #36 : Marraskuu 17, 2007, 20:14:57 ip »

Vielä tuohon insuliinimäärään kotona ja koulussa kommentoin sen verran, että ns. normaalipäivänä = ei sairastamisen takia korkeita sokereita, koulussa pistetään vain puolet siitä määrästä inskaa mitä kotona pistetään. Aika tarkkaan siis saan kirjoittaa ruokalistaan hh-määriä ja inskamääriä. Ne tosiaan ovat ihan erilaiset kuin kotona (illat, viikonloput).

SatuSinikka
Kirjattu

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #37 : Marraskuu 17, 2007, 20:25:07 ip »

Lainaus:

Miten olisi pienen d-lapsen tueksi/avuksi vanhempi koululainen, jolla myös diabetes.

Ei mikään paha ehdotus - saattaisi parhaassa tapauksessa toimia ihan hyvinkin

Lainaus:

Aina pitäisi tietysti olla joku aikuinen joka seuraa "touhua" taustalla.

Luonnollisesti. Toinen asia on sitten se, pitäisikö tuon aikuisen olla nimenomaan opettaja.

Lainaus:

Oma d-lapseni aloitti koulun 90-luvun alussa ja oli sairastanut d:tä jo useita vuosia siinä vaiheessa. Aika yksin hän hoiteli asiat koulupäivän aikana vaikka opettajalla oli tieto ja osavastuu asioiden hoitumisesta. Eniten kaivattiin sitä toista d-kaveria, että olis voitu "jakaa" kokemuksia.

Juu, tuossahan tulikin asian ydin. Valitettavasti pienen diabeetikkolapsen on pakko oppia kantamaan vastuuta omasta hyvinvoinnistaan. Paljon pyydetty, tiedän, mutta muuta pitkällä aikaivälillä luotettavasti toimivaa ratkaisua ei ole.
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

SatuSinikka

• Jäsen
« Vastaus #38 : Marraskuu 17, 2007, 20:30:01 ip »

Niin, valitettavasti pienen d-koululaisen on opittava ottamaan vastuuta itsestään mutta PAKOTTAA EI VOI. Siitä tuntuu meillä tulevan vain suurempi "lukko päälle". Mitä nopeammin hän oppii hoitamaan itseään, sitä suurempi etu siitä on hänelle itselleen. Muta eihän pieni koululainen voi sitä vielä ymmärtää - ainakaan niin, että veisi sen käytäntöön.

Sitä mieltä olen, että nämä pienet diabeetikot oppivat ottamaan vastuuta monesta asiasta aiemmin kuin ei-diabeetikot.

SatuSinikka
Kirjattu

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #39 : Marraskuu 17, 2007, 20:34:57 ip »

Lainaus:

Hän saattaa myös olla sitä mieltä, että loput ruoat voi heittää pois, jos töitä pitää jatkaa tai jos ne ovat kauhean outoja ruokia...

TuuliÄiti kirjoitti mielestäni ihan järkevää tekstiä - siihen on valtaosin helppo yhtyä.

Tässä "kauhean outoja ruokia"-jutussa olen kyllä hieman eri linjoilla:
Jos lapselle eivät kaikki ruoat ns. kelpaa, on vanhempien syytä katsoa peiliin. Eihän kouluihin voi perustaa mitään pizzeriaa tai mäkkäriä. Kyllä pienen ihmisen on hyvä oppia syömään myös hieman "oudompiakin" ruokia.
Jos tämä valikointi todella tuottaa vakavia ongelmia, niin vanhempien on parasta kiireesti valmistaa diabeetikkolapselle maistuvat koulueväät.
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #40 : Marraskuu 17, 2007, 20:40:21 ip »

Lainaus:

Niin, valitettavasti pienen d-koululaisen on opittava ottamaan vastuuta itsestään mutta PAKOTTAA EI VOI.

Mutta opettaa voi. Vaikeatahan se on, mutta kuka muu  voisi opettaa lapselle vastuun ottoa, elleivät lapsen omat vanhemmat (tai mahdollisesti ehkä sisaret...)?
Kyllä koulun opettajilla riittää vekaroiden kanssa muutenkin ihan yllin kyllin töitä...
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #41 : Marraskuu 17, 2007, 20:41:08 ip »

Nykyään kouluruuat eivät sentäs ole sitä mitä, ne esim. minun aikana oli. Oikeastaan silloin söin mielellään melkein mitä vain, ainoan inhon sai aladooopi, jonka melkein kokonaisena nielin.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

SatuSinikka

• Jäsen
« Vastaus #42 : Marraskuu 17, 2007, 21:02:22 ip »

Hyvä E O J,

opetamme joka päivä, mutta pakottaa emme voi. Pyydän, älä vääristä tätä asiaa (opettaminen/kannustaminen ei ole sama kuin pakottaminen). Huomioitahan sen koko ajan, että kirjoitan asiaa d-lapsen VANHEMMAN näkökulmasta. Emme ole vanhempia, jotka paapovat lastaan ja syöttävät pitsaa. Kova maailma on joka tapauksessa edessä - meillä kaikilla.  

SatuSinikka
Kirjattu

katjushka

• Vieras
« Vastaus #43 : Marraskuu 17, 2007, 21:18:40 ip »

Juu ja taas vaan juolahti mieleen tänä viestintäteknologian kultaaikana, että onhan meillä kännykät!!!!! Nykyään lähes jokaisella ekaluokkalaisellakin sellainen on, ja vaatii muuten käyttäjältään melkoista vastuuta sen käyttö. Miten helposti ja näppärästi pienikin osaa sitä käyttää. Siis tarkotan ,että kun koulussa menee sormi suuhun, niin soitto äidille tai isälle mitä tehdä.(onhan tästä jo esimerkkejä tuolla muissakin keskusteluissa ja myös vinkkejä, miten koulussa voi pärjätä).
Siihen aikaan, kun mun d-lapsi aloitti koulun, ei ollut noita ihmekoneita l. kännyköitä joka lapsella saati aikuisella.( Meillä ei ollut.)Jotenkin vaan yritettiin pärjäillä.
Kirjattu

SatuSinikka

• Jäsen
« Vastaus #44 : Marraskuu 17, 2007, 21:28:20 ip »

Kännykkä hankittiin ekaluokkalaiselle diabeteksen takia. Mutta opettajalla on koulussa kova auktoriteetti. Lapsi ei siksi sieltä soita koulupäivän aikana mutta opettaja tai avustaja soittaa. Kun olen iltapäiväkerhon aika soittanut, lapseni sanoo, että "täytyy lopettaa kun ei täällä saa puhua kännykkään".  

Siinä vaiheessa otamme puhelimitse lapsen kanssa yhteyttä kun olen matkalla hakemaan hänet koulusta. Koululaisen ja minun aikataulut siis sopivat tällä kohtaa hyvin yhteen! Pakkasaikaan haen lapsen ettei mittari/inskat ole suotta pakkasessa repussa. Muutoin hän kävelee kotiin.

SatuSinikka
Kirjattu

Linkkejä