Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6983 jäsentä  •  418361 viestiä  •  20016 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Humpy Dumpy, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: KOULU JA DIABEETIKKO LAPSI  (Luettu 20454 kertaa)

SatuSinikka

• Jäsen
Re: KOULU JA DIABEETIKKO LAPSI
« Vastaus #15 : Marraskuu 16, 2007, 22:15:46 ip »

E O J,

tarkoitukseni ei ole loukata eikä kysyä asiattomia kysymyksiä.  En osannut ottaa huomioon, että kysymyksestäni voi loukkaantua  . Joka tapauksessa haluan vielä tuoda ilmi, että varmasti lapseni, jolla on diabetes ajattelee tästä "diabeetikko koulussa" -asiasta aivan eri tavalla kuin minä; diabeetikon äiti. Näkökulmat ovat ymmärrettävästi aivan erilaiset tässä asiassa ja monessa muussakin.

SatuSinikka
Kirjattu
Keskustelemassa diabeetikon äitinä

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #16 : Marraskuu 16, 2007, 22:24:50 ip »

Lainaus:

Joka tapauksessa haluan vielä tuoda ilmi, että varmasti lapseni, jolla on diabetes ajattelee tästä "diabeetikko koulussa" -asiasta aivan eri tavalla kuin minä; diabeetikon äiti.

Sehän on selvää. Samoin diabeetikkolapsen opettaja ajattelee asiaa aivan toisesta näkökulmasta kuin itse diabeetikkolapsi tai hänen vanhempansa. Ja tuota ajattelua ohjaavat muunmuassa koko opetettavan luokan lapsien joukko. Joku lapsista voi olla anorektikko, joku toinen epileptikko ja joku kolmas kenties diabeetikko. Mutta emmehän me voi vaatia, että opettaja - opintojensa päättämisen jälkeen - opiskelisi vielä vaikkapa lääkäriksi, jonka erikoisaloina ovat endokrinologia, neurologia, psykiatria... Ihmisparan elämän mitta kun on niin surkean lyhyt
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

tiinaw

• Intoilija
« Vastaus #17 : Marraskuu 16, 2007, 22:34:07 ip »

Anteeksi E O J , en mitenkää viitannut et hiiten vanhat kalkkikset vain siihen et hoidot ja hoidon vaatimukset ovat muuttuneet, niinkuin varmasti itse olet huomannut! Kiva etä te olette säästyneet kaikilta mahollisilta vaivoilta, vaan valitettavan moni on niistä joutunut kuitenkin kärsimään... Must on ainakin ihana ajatella et mun tytär pystyy kenties aikanaan saamaan lapsia ja nauttimaan normaalista elämästä ja me ollaan valmiita tekemään paljon sen eteen. Valvotaan yöt sokereita mitaten, päivisin tarkkaillaan vointia, tietysti pistetään inskat ja mitataan kun tyttö on sen verran pieni. Ja odotetaan myös että hoidossa ja aikanaan koulussa, on joku joka olisi lapsen hoidosta vastuussa kunnes hän itse kykenee itsensä hoitamaan. Nykyisillä inskoilla pyritään pitämään sokerit sopivan alhaalla ja matalien riski on suuri. Eikä lapset niitä itse tunnista, ainakaan meillä! Tsemppiä kaikille!
Kirjattu
Huomista ei murehdita, on vain tänään, tässä ja nyt...

Joulukuu

• Jäsen
« Vastaus #18 : Marraskuu 16, 2007, 22:35:18 ip »

Opettajan tehtävä koulussa on opettaa, ei vastata hoidollisista toimenpiteistä. Karua, mutta totta. Opettajan tulee kuitenkin tietää, miten toimitaan mahdollisissa hätätilanteissa. Meilläkin on jo vertailupohjaa erilaisista opettajista niin hyvässä kuin pahassakin. Jos on muuten tympääntynyt työhönsä, saattaa ylimääräistä huolenpitoa tarvitseva lapsi tuntua kohtuuttomalta.
On lapsia, jotka eivät osaa tai halua itse pistää insuliinia ja olen kuullut, että joissakin kouluissa keittäjä hoitaa pistämisen tai terveydenhoitaja tai vanhemmat käyvät pistämässä.
Oma lapsi ei halunnut avustajaa sairastuessaan 8-vuotiaana, enkä itsekään pitänyt sitä tarpeellisena.
Kirjattu

SatuSinikka

• Jäsen
« Vastaus #19 : Marraskuu 16, 2007, 22:45:02 ip »

Meidän d-koululaisen tapauksessa olemme ottaneet opettajan resurssit/mielipiteen huomioon (kaikki varmaan ottavat). Vastapuoli ei ollut pelokas vaan kiinnostunut. Olemme valmiita kompromissiin kunhan JOKU tietty aikuinen vastaa lapsemme turvallisuudesta kouluaikana. Eli sen ei tarvitse olla opettaja (toki hänenkin on tiedettävä ensiapu moneen asiaan, myös diabetekseen) mutta joku talossa oleva aikuinen.

Ja koko ajan otamme huomioon luokan muut lapset; esimerkiksi syntymäpäivätarjoiluissa sanoin, että meidän lapsemme voi olla ilman. Eräs keliaakikon isä taas sanoi, että kaikkien olisi tuotava marmelaadikarkit synttäreinään koska se sopii hänen lapselleen. Jep.

Toisaalta minäkään en ole lääkäri ja minun on silti hoidettava lapseni. Aika äkkiä monia asioita voi oppia vaikka ei ihan asiantuntija olisikaan. Usein on kyseessä asenne, pelko, tiedon puute tms. Esimerkiksi minä erittäin piikkikammoisena opin kammostani huolimatta pistämään lastani  

Lapsemme koulussa vararehtori sanoi, että hänen mielestään kenelläkään ei ole varaa nykyaikana kieltäytyä ottamasta huomioon diabeetikkoa ja hänen tarpeitaan.

Ja kyllä, tiedän, että meillä asiat ovat hyvin.

SatuSinikka  
Kirjattu

tiinaw

• Intoilija
« Vastaus #20 : Marraskuu 16, 2007, 22:50:01 ip »

Olennaista on että on JOKU joka hoitaa!!! Ei sen tarvii olla opettaja, en todellakaan odota että opettajan täytyy osata, muutenki on hoitovastuun oltava ihmisella joka HALUAAA ottaa hoitovastuun, eli tarvittaessa sitten se koulutettu avustaja... En mäkään vaadi että sukulaisten olisi opeteltava tyttären hoito, lasta hoitaa VAIN ihminen joka on itse halunnut ottaa sen vastuulleen, eli ei ketään meidän vanhempien lisäksi.(Meidän tapauksessa) Tuskinpa minullakaan olisi riittänyt rohkeutta diabeetikon hoitoon ennenkuin tytär sairastui ja oli pakko! Pakko se ei vieraalle saisi olla!!!!
Kirjattu

SatuSinikka

• Jäsen
« Vastaus #21 : Marraskuu 16, 2007, 22:57:48 ip »

Ei meilläkään ketään sukulaista ole pakotettu hoitamaan d-lastamme. Mummu halusi omasta tahdosta sen opetella.

Toisaalta nykyisessä työelämässä tuntuu olevan "pakko" ottaa kaikenlaisia töitä vastaan on se ala mikä tahansa.  

SatuSinikka
Kirjattu

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #22 : Marraskuu 16, 2007, 23:12:54 ip »

Lainaus:

...hoidot ja hoidon vaatimukset ovat muuttuneet, niinkuin varmasti itse olet huomannut!

Hoidon vaatimukset? (raapii päätään...)
Käsittääkseni "hoidon vaatimukset" eivät itse asiassa ole muuttuneet lainkaan. Esimerkiksi ketoasidoosi on yhä edelleen lyhyt tie päättää päivänsä.

Hoidon tavoitteet - ovatko ne muuttuneet? Kyllä ja ei:
  • Uutta on pyrkimys elää "mahdollisimman vapaata" elämää, mutta
  • yhä edelleenkin on tavoitteena pysyä mahdollisimman pitkään "terveenä" ja toimintakykyisenä

Lainaus:

Must on ainakin ihana ajatella et mun tytär pystyy kenties aikanaan saamaan lapsia ja nauttimaan normaalista elämästä ja me ollaan valmiita tekemään paljon sen eteen.

Näin on hyvä. Mutta tuo diabeetikon elämä ei vielä nykynäkymillä voi koskaan olla aivan normaalia.
Tuo diabeetikkonaisen raskaus oli poikkeuksellista ehkä joskus puoli vuosisataa sitten, mutta muistaakseni maailman pisimpään diabetesta sairastaneella naisella on kaksi itse synnyttämäänsä poikaa. Eikä 40-luvulla vielä pahemmin mittailtu verensokereita... Joten toivoa on

Lainaus:

Ja odotetaan myös että hoidossa ja aikanaan koulussa, on joku joka olisi lapsen hoidosta vastuussa kunnes hän itse kykenee itsensä hoitamaan.

Tavanomainen koulu ei arvattavasti milloinkaan voi ottaa asiasta täyttä vastuuta. Valitettavasti vastuu lapsen terveydestä ja hyvinvoinnista kuuluu viime kädessä aina hänen omille vanhemmilleen. (Vakavat poikkeustapaukset ovat sitten eri luku...)
Kukaan ei kaiketi toivo perustettavaksi erityiskouluja pelkästään diabeetikkolapsia varten?

Lainaus:

Nykyisillä inskoilla pyritään pitämään sokerit sopivan alhaalla ja matalien riski on suuri.

Tässä ei itse asiassa ole tapahtunut mitään merkittävää muutosta, sanoo kaiken kokenut

No niin, tulipa taas iskettyä tarinaa. Summa summarum, älkäämme vaatiko opettajilta aivan mahdottomia
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

tiinaw

• Intoilija
« Vastaus #23 : Marraskuu 16, 2007, 23:34:41 ip »

"Hoidon vaatimukset? (raapii päätään...)
Käsittääkseni "hoidon vaatimukset" eivät itse asiassa ole muuttuneet lainkaan. Esimerkiksi ketoasidoosi on yhä edelleen lyhyt tie päättää päivänsä"

Aaargghh... Tiedät vallan mainiosti mitä tarkoitan! Nykyään tupataan laittaa enimmäkseen inskaa kaikil aterioille, mittauksia ennen ja jälkeen syömisten... Ketoasidooseja niillä mittaamisillakin yritetään välttää siinä missä hypojakin...

"Näin on hyvä. Mutta tuo diabeetikon elämä ei vielä nykynäkymillä voi koskaan olla aivan normaalia."

Saivartelua

Ei tietenkään IHAN normaalia mut mahdollisimman...

"Tavanomainen koulu ei arvattavasti milloinkaan voi ottaa asiasta täyttä vastuuta."

Enpä sitä vaadikaan enkä odotakaan, vanhempien se vastuu aina viimekädessä on mut lapsella on oikeus olla joku joka hoitaa diabetekseenkin liittyvät pakolliset toimenpiteet hoidossa/koulussa, joita lapsi ei itse vielä hallitse. Ensiaputaito hypotapauksessa tarvitsee olla joka opettajalla mielestäni!!! Muut hoitakoon vaikka avustaja, keittäjä, terveydenhoitaja, kelle sitten vastuu uskotaankin. (Edelleen kyseisen henkilön omasta halusta!)

"Tässä asiassa ei itse asiassa ole tapahtunut mitään merkittävää muutosta, sanoo kaiken kokenut"

Hmmm....

"älkäämme vaatiko opettajilta aivan mahdottomia"

Edelleenkään en odota sen olevan se opettaja vaan henkilö joka haluaa ottaa ottaa vastuun ja tarvittaessa jos vapaaehtoista ei löydy, niin tehtävään palkattu avustaja!!!
Pääasia että diabeetikkolapsen hoito/koulupäivä on turvattu!

En osannut käyttää nuita lainauksia mut sitaatit ajanee asiansa...
Kirjattu

Arukiina

• Intoilija
« Vastaus #24 : Marraskuu 17, 2007, 09:31:05 ap »

Jippii! Asiasta poiketen ihailen meitä äitejä, jotka tekevät mitä vaan lapsensa vuoksi! Minäkin piikkikammoisena opin pistämään lastani, kun en muuten kotiin olisi saanut. Näin me äidit opitaan pakon edessä! ja todetaan, ettei se nyt niin vaikeaa ollutkaan...
Kirjattu
*** pumppailee Paradigm pumpulla ***

Elämä on.......

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #25 : Marraskuu 17, 2007, 09:59:07 ap »

Lainaus:

Jippii! Asiasta poiketen ihailen meitä äitejä, jotka tekevät mitä vaan lapsensa vuoksi!

Ainakin jotkut isät tekevät myös kaikkensa... kiitollisena omalle isälleni, joka on muutaman kerran herättänyt minut henkiin...
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #26 : Marraskuu 17, 2007, 10:07:19 ap »

Lainaus:

"Näin on hyvä. Mutta tuo diabeetikon elämä ei vielä nykynäkymillä voi koskaan olla aivan normaalia."

Saivartelua

Ei tietenkään IHAN normaalia mut mahdollisimman...

Miksi katsot yksinkertaisen tosiasian toteamisen olevan saivartelua?

Eläkämme kuitenkin kaikki onnellisina mahdollisimman tavanomaista elämää
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.

Arukiina

• Intoilija
« Vastaus #27 : Marraskuu 17, 2007, 12:43:33 ip »

Sori, kun unohdin isät.... Meillä isä hoitaisi, jos olisi silloin kotona... Ei muista , että jotkut isätkin hoitavat lapsiaan. Meillä tuo lasten kanssa leikkiminen kyllä sujuu isältä!
Kirjattu
*** pumppailee Paradigm pumpulla ***

Elämä on.......

hymyhuuli

• Matkailija
« Vastaus #28 : Marraskuu 17, 2007, 16:37:47 ip »

Hei!Mielestäni kun lapset ovat koulussa niin he ovat silloin opettajan vastuulla siellä!!Opettajan on OTETTAVA VASTUU DIABETIKOSTA!!!Eikä ennen ollut monipistoshoitoa!!!!Nykyään inskat ovat aika ÄRHÄKÄT!!Ja diabetes tulee koko ajan nuorempiin lapsiin!!Itselläni on 3.5v diabetikko ja DEETÄ ON  TAKANA 2.5VUOTTA!!
Kirjattu

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #29 : Marraskuu 17, 2007, 16:49:43 ip »

Lainaus:

Nykyään inskat ovat aika ÄRHÄKÄT!!

Kyllä tuo Novo Actrapidkin on aika uskomattoman ärhäkäs, sanokaamme vaikkapa lihakseen pistettynä. Taju menee kankaalle helposti...
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.

Linkkejä