Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6983 jäsentä  •  418361 viestiä  •  20016 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Humpy Dumpy, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: KOULU JA DIABEETIKKO LAPSI  (Luettu 20453 kertaa)

Ariel 76

• Vieras
KOULU JA DIABEETIKKO LAPSI
« : Marraskuu 15, 2007, 10:04:40 ap »

Olen kohdannut nyt vasta muuttaessamme pois Pirkanmaalta, vaikeuksiin koulun kanssa. Aiemmassa koulussa ei minkäänlaisia vaikeuksia poikamme hoidossa, mutta nyt muuttaessamme Varsinais-suomeen -olemme ongelmiin kohdanneet. Onko kukaan muu törmännyt samaan: opettaja kieltääntyy hoitamasta diabeetikko lasta, lakihan antaa tähän oikeuden, mutta ihmettelen jos kouluavustajaa ei saa ja kukaan koulussa oleva aikuinen ei halua ottaa vastuuta, kuka sitten hoitaa pientä ihmistainta.? Nyt voin siis kokemuksesta sanoa, että lapset eivät saa samanlaista hoitoa asuinpaikasta riippumatta.
Kirjattu

äiti1975

• Matkailija
Re: KOULU JA DIABEETIKKO LAPSI
« Vastaus #1 : Marraskuu 15, 2007, 10:22:42 ap »

Olen itse opettaja ja diabeetikon äiti, ja törmäsin äskettäin OAJ:n sivuilla ohjeisiin, joiden mukaan opettajan työnkuvaan ei kuulu diabeetikko-lapsen hoidosta huolehtiminen, lähinnä kai kyse on vastuusta jne. Ymmärrän tietenkin asian molemmat puolet, joten avustaja olisi paras ratkaisu. Vaatii kylläkin vanhemmilta rohkeutta lyödä nyrkkiä pöytään, koulun on turvattava kaikille samanlainen mahdollisuus käydä koulua turvallisesti. Yhteyttä kaupungin- tai kunnantalolle jos ei muu auta.
Kirjattu

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Marraskuu 16, 2007, 19:31:05 ip »

Olen itse käynyt aikoinaan kaikki kouluni ilman minkäänlaisia kouluavustajia tai muitakaan mainittavia erityistoimenpiteitä.

Minulla oli myös aikoinaan luokkatoveri, joka oli - samoin kuin minä - sairastunut diabetekseen ennen kouluikää. Ja kas kummaa, me molemmat olemme selvinneet hengissä ja vieläpä suhteellisen hyväkuntoisina aina näihin päiviin asti (koputtaa puuta). Eikä siihen todellakaan vaadittu koululta tai opettajilta mitään erityisponnisteluita.

Ensi vuonna taitaa minulla tulla täyteen puoli vuosisataa diabeetikkona. Samoin tietysti myös em. luokkatoverillani.

Mitä ihmettä te, hyvät valittajat, oikein odotatte koululta ja opettajilta?

Että sillai.
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Marraskuu 16, 2007, 19:48:36 ip »

Minä en ainakaan voi tulla tänne ihmettelemään mitä nykyisin koululta odotetaan.

Olen myös käynyt koulua aikoinaan ilman avustajia (10-vuotiaana tosin vasta) tai muutakaan kummallista - paitsi ruoan annostelu keittiön toimesta ja määrätyt spesiaaliruoat (muiden ruoassa liikaa lisättyä sokeria). Toki ensiapuohjeet hypo-tilanteisiin oli kaululla (siis koululle ) annettu, mutta eipä niihinkään kuulunut oikeastaan muuta kuin ne nopeat hiilarit ja sen lisäksi avun kutsuminen, jos homma riistäytyi kokonaan käsistä (ei omalla kohdallani onneksi riistäytynyt).

Mutta eipä mulla ollut kuin yksi Lente-pistos vuorokaudessa, ei ollut mitään verensokeriseurantojakaan päivittäin. Siis ainakin mä tosiaan tuntisin olevani ihan väärä henkilö ihmettelemään nyky-koulua ja diabetesta yhdistelmänä
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

SatuSinikka

• Jäsen
« Vastaus #4 : Marraskuu 16, 2007, 20:55:53 ip »

Hyvä E O J,

otan kantaa kirjoitukseesi 7-vuotiaan diabeetikon äidin näkökulmasta (minulla ei ole diabetesta). Ehkä sinun äitisi oli huolissaan sinusta kun olit koulussa? Pistettiinkö sinua joka syömisen yhteydessä? Ei taidettu pistää.

Ajat ovat muuttuneet...jos 7-vuotias diabeetikko on monipistoshoidossa eli syödään = pistetään niin eikö siinä aikuisen valvonta ole aika tärkeää? Varsinkin kun lapsi ei uskalla/osaa itse pistää, arvioida insuliinimäärää tai hiilareita. Eihän heitä oman onnensa nojaan voi jättää?

Kaikki eivät varmaan tarvitse henkilökohtaista avustajaa mutta kuitenkin jonkun aikuisen, joka huolehtii lapsen turvallisuudesta. Jos aikuinen ei huolehdi diabeetikkolapsesta koulussa niin aika äkkiä nämä lapset ovat ensiavussa ja tosi huonossa kunnossa. Nykyiset hoitomuodot vaativat sitä, että lapsia hoidetaan joka hetki. Se taitaa olla hoitomuodon ihanuus ja samalla kurjuus. Mitä pienempi lapsi, sitä tarkempaa hoitaminen on. Jokainen lapsi  ottaa yksilöllisesti vastuuta omasta diabeteksestaan.

Diabeetikkokoululaisellakin pitää olla mahdollisuus - käyttäisin jopa sanaa oikeus - käydä koulua yhtä turvallisesti kuin kaikkien muidenkin.

Tunnen, että meidän perheemme on etuoikeutettu kun d-lapsi saa olla tavallisessa koulussa, missä KAIKKI lapset otetaan huomioon ja KAIKKIA hoidetaan tasapuolisesti, mitä ikinä he sairastavatkaan tai kun ovat terveitä lapsia. Koulun rehtorina sattuu olemaan mies, jonka omalla lapsella on diabetes. Ja sitä suuremmalla syyllä ymmärrän perheitä, joilla on iso huoli d-lastensa puolesta kun he ovat koulussa koska itsellämme asiat ovat hyvin.

Hyvä, että vanhemmilla on edes tämä foorumi, jossa voidaan pohtia asioita yhdessä ja lukea toisten kokemuksia, antaa tukea. Minulle tämä palsta on erittäin tärkeä ja saan hyviä neuvoja - tai ainakin uusia näkökulmia miettiä, mikä asia sopii meille.

Ystävällisesti, SatuSinikka
Kirjattu
Keskustelemassa diabeetikon äitinä

Hilari

• Intoilija
« Vastaus #5 : Marraskuu 16, 2007, 20:57:50 ip »

Kyllähän se diabeteksen hoito on mennyt tiukempaan suuntaan mitä se on ollut pari vuosikymmentä sitten, nykyisillä hoitovaatimuksilla kyllä pienen lapsen on saatava tukea sairautensa hoitoon myös koulussa kouluavustajan muodossa jos ei opettaja suostu auttamaan.
Sehän se on nykyisin ettei kukaan halua ottaa vastuuta mistään ja kaikesta halutaan kädet pestä, kuitenkin diabetes lapselle on mahdollistettava turvallinen koulunkäynti mahdollisuus.
Nykyisinhän on myös kotiopetus mahdollista jos muut vaihtoehdot on lapsen turvallisuuden kannalta epävarmoja.
Kirjattu

tiinaw

• Intoilija
« Vastaus #6 : Marraskuu 16, 2007, 21:07:50 ip »

Musta toi on kohtuutonta ja tänä päivänä asiatonta... Nyt eletään 2000-lukua ja hoidot on muuttuneet. Nyt pyritään mahdollisimman HYVÄÄN hoitotasapainoon kaikin keinoin, varmistaen täten et vältyttäis mahdollisimman pitkään lisäsairauksilta ja mahdollistettaisiin diabeetikoille HYVÄ tulevaisuus! Ja se vaatii enemmän huolehtimista ja kontrollia!!! Teillä ei ehkä ollu siihen mahdollisuutta edes, kun sokereita ei voitu seurata säännöllisesti eikä ollu tälläisiä "täsmä"inskoja. Mut ei se oo nykyisten lasten syytä eikä vie pois oikeutta avustajiin ym... On surullista että teidän kouluaikoina jouduitte itse kantamaan valtavan vastuun, joka varmasti kyllä oli kasvattavaa, mutta myös VARMASTI raskasta lapselle !!!! Miks lasten nyt tarvitsisi kantaa vastuu hoidostaan yksin kun se on mahdollista ja lapsen edunmukaista, jakaa???   Eikö se että meidän D-lapsillamme on nyt paremmat mahdollisuudet elää laadukkampaa elämää ja terveämpänä mahdollisimman kauan, ole merkitystä???????????????
Kirjattu
Huomista ei murehdita, on vain tänään, tässä ja nyt...

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Marraskuu 16, 2007, 21:34:12 ip »

Lainaus:

Minä en ainakaan voi tulla tänne ihmettelemään mitä nykyisin koululta odotetaan.

Onko tämä ymmärrettävä lyhyesti: "Turpa tukkoon, typerys"?

Lainaus:

Toki ensiapuohjeet hypo-tilanteisiin oli kaululla annettu...

No tuonhan nyt ei luulisi pahemmin rasittaneen koulun opettajia

Lainaus:

Siis ainakin mä tosiaan tuntisin olevani ihan väärä henkilö ihmettelemään nyky-koulua ja diabetesta yhdistelmänä.

Nyt olet varmaankin ymmärtänyt jollain tavoin väärin.
Enhän minä ole millään tavoin ihmetellyt nyky-koulua.
Jos jollakin pikku diabeetikkokoululaisella on onni saada tuki-, apu-, psykologi- ja saattohenkilöitä koulunkäyntinsä tueksi, niin  olkaamme kaikki onnellisia.

Lukekaapa tarkemmin tämä lainaus alkuperäisestä viestistä:
"opettaja kieltääntyy hoitamasta diabeetikko lasta"

Kysymykseni kuului:
Mitä ihmettä te, hyvät valittajat, oikein odotatte koululta ja opettajilta?

Toisin sanoen alkuperäisviestin kirjoittaja näyttää osoittavan sormellaan opettajia. Tämä on mielestäni varsin kohtuutonta.

---------------------------------------------------------------------

Lainaus:

Hyvä E O J,

otan kantaa kirjoitukseesi 7-vuotiaan diabeetikon äidin näkökulmasta (minulla ei ole diabetesta). Ehkä sinun äitisi oli huolissaan sinusta kun olit koulussa? Pistettiinkö sinua joka syömisen yhteydessä? Ei taidettu pistää.

Tämä kuulostaa oudosti omien vanhempieni halventamiselta.

Lainaus:

Nykyiset hoitomuodot vaativat sitä, että lapsia hoidetaan joka hetki.

Nii-in, mutta sentään jokunen entiseen malliin hoidettu diabeetikkokin on - valitettavasti - vielä hengissä  

Lainaus:

Diabeetikkokoululaisellakin pitää olla mahdollisuus - käyttäisin jopa sanaa oikeus - käydä koulua yhtä turvallisesti kuin kaikkien muidenkin.

"Oikeus" on tässä yhteydessä hyvin outo käsite. On ehkä järkevämpää puhua ainoastaan mahdollisuuksista.

---------------------------------------------------------------------

Lainaus:

Sehän se on nykyisin ettei kukaan halua ottaa vastuuta mistään ja kaikesta halutaan kädet pestä.

Sinäpä sen sanoit.
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Marraskuu 16, 2007, 21:36:52 ip »

Lainaus:

Nyt eletään 2000-lukua ja hoidot on muuttuneet. Nyt pyritään mahdollisimman HYVÄÄN hoitotasapainoon kaikin keinoin...

Niin että hiiteen kaikki vanhat kalkkikset?

Luuletko, että esimerkiksi 60-luvulla ei olisi pyritty "mahdollisimman HYVÄÄN hoitotasapainoon kaikin keinoin" ?

Lainaus:

On surullista että teidän kouluaikoina jouduitte itse kantamaan valtavan vastuun, joka varmasti kyllä oli kasvattavaa, mutta myös VARMASTI raskasta lapselle !!!!

Ihan turhaan vuodatat kyyneliä. En minä - eikä toverinikaan - tunne kouluaikoinamme kantaneeni mitään diabeteksen aiheuttamaa "valtavaa vastuuta"

Mainostettakoon nyt vähän.
Edellä mainitsemani luokkatoverin vanhemmat oppivat nopeasti hoitamaan lastansa niin hyvin, että hänellä ei tiettävästi vieläkään - puolen vuosisadadan sairastamisen jälkeen - ole merkittäviä, diabeteksen aiheuttamia lisäsairauksia. Ja molemmat vanhemmat tekivät jatkuvasti täyspäivätyötä.
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.

SatuSinikka

• Jäsen
« Vastaus #9 : Marraskuu 16, 2007, 21:39:01 ip »

E O J,

onko sinulla lapsi, jolla on diabetes?

Kysyy SatuSinikka
Kirjattu
Keskustelemassa diabeetikon äitinä

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Marraskuu 16, 2007, 21:45:45 ip »

Lainaus:

E O J,
...
Kysyy SatuSinikka

Kysymyksesi ei ole asiallinen.
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Marraskuu 16, 2007, 21:50:18 ip »

No E O J,

lähinnä tarkoitin vaan sitä, etten minä ainakaan pahemmin vetoaisi siihen, ettei minullakaan (60-luvulla) ollut pahemmin mitään apuja eikä mitään erityistoimenpiteitä tarvittu. Eipä minulla ollut mitään varsinaisia hoitotoimenpiteitä koulupäivän aikana tehtävänäkään. Niin ja silti selvittiin ja täällä ollaan vielä...

Eli pidin vaan tuota osoittavaa tummennettua lausetta (viimeistä niistä ainakin) vähän kohtuuttomalta

Ja ymmärtää saa ihan miten haluaa

Se oli silloin ja nyt on nyt

Yksinkertaisesti minusta koulun pitäisi järjestää niin, että ne verensokerimittaukset ja inskojen pistämiset onnistuisivat koulupäivän aikanakin (kuten monet kertovat hyvin tapahtuneenkin). Eikä se tosiaan saisi olla asuinpaikasta kiinni pelaako homma vai ei.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Arukiina

• Intoilija
« Vastaus #12 : Marraskuu 16, 2007, 21:54:44 ip »

Ihan noin muuten vaan... Olenko ymmärtänyt väärin, että Protaphanin ja Actrapidin käyttö on vanhanaikaista, mutta sitten lapset opetelkoot laskemaan ja lukemaan jo ennen koulunkäyntiä ja ottamaan vielä suurempi vastuu itsestään kuin ennen aikaan lasten on täytynyt ottaa sairastaessaan.
Muutenhan nykyisin ollaan kyllä vähemmän vastuuntuntoisia nuorena (HUOM! TÄYSIN OMA MIELIPITEENI), kun ei enää tarvitse hoitaa omia sisaruksia ja aika harvoin hoitaa kotia vanhempien kanssa.
Ja toisaalta, jos minusta aikuisena ei ole helppoa välttämättä laskea hiilareita ja miettiä insuliinimääriä, niin miten se on /olisi helppoa 7-vuotiaasta tai vielä 8-vuotiaastakaan????
Ei sillä, että jokainen tarvitsisi omaa "huoltajaa" kouluun, mutta aikuisen silmälläpitoa kyllä!
Kirjattu
*** pumppailee Paradigm pumpulla ***

Elämä on.......

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Marraskuu 16, 2007, 22:08:37 ip »

Lainaus:

Ihan noin muuten vaan... Olenko ymmärtänyt väärin, että Protaphanin ja Actrapidin käyttö on vanhanaikaista, mutta sitten lapset opetelkoot laskemaan ja lukemaan jo ennen koulunkäyntiä ja ottamaan vielä suurempi vastuu itsestään kuin ennen aikaan lasten on täytynyt ottaa sairastaessaan.

Ei tuo pienen diabeetikkokoululaisen vastuu omasta hyvinvoinnistaan ole tosiasiassa muuttunut piirunkaan vertaa edes puolessa vuosisadassa.

Lainaus:

Muutenhan nykyisin ollaan kyllä vähemmän vastuuntuntoisia nuorena (HUOM! TÄYSIN OMA MIELIPITEENI), kun ei enää tarvitse hoitaa omia sisaruksia ja aika harvoin hoitaa kotia vanhempien kanssa.

Näin vanhana luupäänä olen täysin samaa mieltä

Lainaus:

Ja toisaalta, jos minusta aikuisena ei ole helppoa välttämättä laskea hiilareita ja miettiä insuliinimääriä, niin miten se on /olisi helppoa 7-vuotiaasta tai vielä 8-vuotiaastakaan????

Eihän tuo helppoa olekaan - ainakin taskulaskin täytyy olla apuna
Toisaalta kysyn, onko elämän helppous jokin tavoite, itseisarvo?

Lainaus:

Ei sillä, että jokainen tarvitsisi omaa "huoltajaa" kouluun, mutta aikuisen silmälläpitoa kyllä!

No tämähän on itsestään selvää.

Kuitenkin ajatus, että jonkun opettajan tulisi hallita kaikki diabeteksen hoidon niksit, on aika lailla yliampuva. Ja jotenkin tuosta alkuperäisestä kirjoituksesta välittyi tämänsuuntainen henki
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Marraskuu 16, 2007, 22:15:15 ip »

Lainaus:

Yksinkertaisesti minusta koulun pitäisi järjestää niin, että ne verensokerimittaukset ja inskojen pistämiset onnistuisivat koulupäivän aikanakin (kuten monet kertovat hyvin tapahtuneenkin). Eikä se tosiaan saisi olla asuinpaikasta kiinni pelaako homma vai ei.

...ja jos eivät onnistu, niin on todellakin paikallaan ottaa asia puheeksi...
Tosin minun on todella vaikeata uskoa, että nämä yksinkertaiset jutut eivät onnistuisi tämän päivän edistyneessä suomalaisessa kouluympäristössä.

Toisaalta vaatimus, että opettajan pitäisi olla jonkinlainen kaikkivoipa fakiiri, on kyllä aika mahdoton .
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.

Linkkejä