Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: 1,9 mmol/l, ei hypoa  (Luettu 3917 kertaa)

Konrad

• Vieras
1,9 mmol/l, ei hypoa
« : Lokakuu 23, 2007, 09:58:21 ap »

Tulin juuri aamulenkiltä. Mittasin lenkillä verensokerin itselleni harvinaisen pitkän ylämäen jälkeen. Mittari (OTU) näytti 1,9 mmol/l. Olo ei ollut lähelläkään hypoa. Kunto oli vahva. Odotin tavanomaista 4,x tai 5,x. No, ulkolämpötila oli noin -2 C. Mittari oli ehtinyt olla tuulitakin taskussa lähes tunnin eli jäähtynyt hyvin. Taas tuli esille se, että mittarit näyttävät väärin, kun ne ovat liian kylmässä ja ainakin OTU näyttää liian vähän. OTUlle luvataan toimivuutta vain +6 C:een.

Olen saanut joskus Lifescanilta geelipussin. Se mahtuu sopivasti mittarikotelon verkkotaskuun. Kun geelipussin on lämmittänyt, se pitää vaihtelevan ajan mittarin ja liuskat lämpöisinä. Geelipussia ei saa kuitenkaan liikaa lämmittää, koska mittareilla on korkeinkin sallittu lämpötila.

Täytyypä alkaa etsiä, jos geelipussi vielä löytyisi viime talvelta jostakin.

P.S. Oli tosi hyvä lenkki-ilma, pari astetta pakkasta ja tyyntä.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
Re: 1,9 mmol/l, ei hypoa
« Vastaus #1 : Helmikuu 01, 2008, 09:14:49 ap »

Vähän samanlaisia kokemuksia sain...

Tuossa tiistai-iltana olin kävelemässä Vallilasta Kamppiin ja siellä lähes perille tunsin toki oloni sellaiseksi, että epäilin sokereiden olevan matalahkot. Siis ns. kevyet oireet eli hyvin pystyin puhumaan ja kävelemään koko ajan (en ollut yksin vaan toisen diabeetikon seurassa).

Ensin olin kaivamassa vain hätä-hiilareita esiin, mutta sitte d-tuttuni alkoi mittaamaan omia sokereitaan, joten minäkin päätin pikaisesti mitata sokerit siinä ulkona ja OTU näytti elämäni matalimmat itse mittaamani arvot eli 1,8 mmol/l. Sanoisin, että sellaiset 1,5 mmol/l oli tulos liian matala olooni verrattuna.

Lämpötila oli juuri ja juuri plussan puolella, oisko ollut 1-2 astetta ja ulkona olin tuohon mennessä kävellyt sellaisen 45 minuuttia, mittari repussa. Niin ja käteni olivat todella kylmät, siis sormet - sekin varmasti voi tulokseen vaikuttaa.

PS. tää oli oikeastaan eka kerta, kun ulkosalla yhtään kylmemmällä sokereita mittailen eikä tuo tulos nytkään mitenkään vaikuttanut jatkotoimenpiteisiin. Vähän apu-hiilareita ja kävelyn jatko kohteeseen asti
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Konrad

• Vieras
« Vastaus #2 : Helmikuu 01, 2008, 11:36:23 ap »

Olen itse tullut siihen tulokseen, että OTU alkaa näyttää väärin heti alle speksien alarajan +6 C. Ei riitä, että liuskat ovat lämpimät, jos mittari on kylmä. Kylmä mittari jäähdyttää hetkessä lämpimän liuskan.

En ole löytänyt sitä aikaisemmassa viestissä mainittua geelipussiani mistään. Sen takia varustauduin tuollaisessa +2 C:ssa laittamalla toisen rukkasen sisään mittarin ja toisen sisään liuskapurkin. Ajatuksena oli, että puristan käsiäni niiden ympärillä, että pysyvät lämpiminä. Mittasin tunnin kävelyn jälkeen sokerit. Sain tuloksekseksi 3,4. Minkäänlaisia hypotuntemuksia ei ollut. Tiedän, että ne alkavat noin 3,5:ssa. Mitattu 3,4 oli ilmeisesti liian alhainen tai sitten ei. Mittari ja liuskat eivät ehkä rukkasten sisässäkään vähän kylmissä käsissä pysyneet tarpeeksi lämpiminä.

Jätänkin vastedes mittailut alhaisissa lämpötiloissa väliin.
Kirjattu

applefigure

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Helmikuu 04, 2008, 07:37:05 ap »

Tekniikasta ja lämpötiloista riippumatta mulla on toisinaan ollut ykkösellä alkavia verensokereita eikä ole tuntunut missään - ja joskus saattaa olla hirveä hypo-olo siinä kolmosen pinnassa. Mutta mun elimistöni nyt onkin vähän sinne päin eikä justiinsa....
Kirjattu
I don't care what you think as long as it's about me.....

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Helmikuu 04, 2008, 22:56:23 ip »

Olen minäkin mittaillut useamman kerran näitä ykkösellä alkavia, eikä kunnossa mitään heikkoa. Joskus sitten ei tarvi olla kuin 4, niin jo on lievät oireet pinnassa.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Linkkejä