Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6983 jäsentä  •  418361 viestiä  •  20016 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Humpy Dumpy, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: NovoPen-kynien ongelmat  (Luettu 25522 kertaa)

E O J

• Lentävä kynä
Re: NovoPen-kynien ongelmat
« Vastaus #45 : Lokakuu 08, 2007, 21:38:30 ip »

Lainaus:

En nyt haluaisi pitää mitään luentoa...

En minäkään

Jos laitat insuliinia sentrifugiin, saat tietenkin tulokseksi jokseenkin käyttökelvotonta litkua.

Kirkkaiden (pika-)insuliinien sekoittaminen ei kuitenkaan muuta juuri lainkaan insuliinin rakennetta, kunhan ei innostuta ihan liikaa vispaamaan. Ja niinpä asiasta ei mainita halaistua sanaakaan esimerkiksi NovoRapidin käyttöopasteissa!

Toisaalta kirkkaiden insuliinien sekoitus ei myöskään ole tarpeellista.

- Nykyisten insuliinianalogien sekoittaminen toisten insuliinityypien kanssa yhteen tuottaa kyllä melko varmasti katastrofin...
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

sicilienne

• Intoilija
« Vastaus #46 : Lokakuu 08, 2007, 22:18:41 ip »

Niin todellakin, pikainsuliinien sekoittaminen ei ole tarpeellista. Tästä on kuitenkin mainittu siltä varalta, että ihmiset saattaisivat sekoitella. Tämä riittäköön tästä aiheesta ja Novon kynistä minun osaltani.  
Kirjattu

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #47 : Lokakuu 08, 2007, 22:23:01 ip »

Lainaus:

Tästä on kuitenkin mainittu siltä varalta, että ihmiset saattaisivat sekoitella.

...ja että mitä on mainittu ja missä on mainittu?
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #48 : Lokakuu 08, 2007, 22:47:46 ip »

Lainaus:

Lainaanpa tähän näiden ongelmattomien NovoPen® 4:n käyttöohjeesta sivulta 25:

• Irrota neula ja laita kynän suojus takaisin paikalleen aina käytön jälkeen.  

• Kun Penfill®-säiliö on paikallaan, säilytä NovoPen® 4 huoneenlämmössä (korkeintaan 25 °C:n lämpötilassa).

Haa, jännä juttu, että NovoPen 4 pitäisi säilyttää huoneenlämmössä (KORKEINTAAN 25 °C:n lämpötilassa).

Kuitenkin esim Novorapidin ohjeessa mainitaan rajaksi 30°C
http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=...VORAPID+PENFILL

Kumman mukaan sä E O J toimit?

Ohjeet on kivoja, jos niitä lukee kuin pi.. raa......
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #49 : Lokakuu 09, 2007, 11:41:23 ap »

Lainaus:

Haa, jännä juttu, että NovoPen 4 pitäisi säilyttää huoneenlämmössä (KORKEINTAAN 25 °C:n lämpötilassa).

Kuitenkin esim Novorapidin ohjeessa mainitaan rajaksi 30°C

Juu, nämä ovat juuri niitä juttuja, jotka selittävät, miksi lakimiehen tappaneen yliajon tapahtumapaikalta ei sitten millään tahdo löytyä jarrutusjälkiä

Itse toimin ensisijassa oman järkeni mukaan
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #50 : Lokakuu 09, 2007, 13:10:19 ip »

hmm itse en muista tota ei-kylmää-inskaa -ohjetta koskaan kuulleeni, mutta luulisin että inska ehtii lämmitä katetrissa ennen ihon alle päätymistään?

olen myös ollut siinä uskossa, että uusia inskoja ei TARVI sekoittaa, ei että niitä ei SAISI.

näin sitä oppii uutta!
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #51 : Lokakuu 09, 2007, 13:23:15 ip »

Lainaus:

...luulisin että inska ehtii lämmitä katetrissa ennen ihon alle päätymistään?

Näin varmaan tapahtuukin. Mutta insuliinipumppuja käytettäessä ongelma taitaakin piillä siinä insuliinisäiliössä, josta insuliini pumpataan katetriin. Sen tilavuus kun on "iso". Ja tuossa isossa insuliinimäärässä ehkä tapahtuu jotakin mystistä, jos insuliini on sattumoisin laitettu siihen kylmänä.

Olisikohan esimerkiksi mahdollista, että lämpenevästä insuliinista vapautuisi kaasukuplia säiliön sisälle?

Joka tietää tarkasti selityksen tähän "ei-kylmää-insuliinia" -sääntöön, avatkoon sanaisen arkkunsa. Kiinnostaisi varmaan muitakin, mm. pumppaajia...
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #52 : Lokakuu 09, 2007, 13:30:28 ip »

Lainaus:

hmm itse en muista tota ei-kylmää-inskaa -ohjetta koskaan kuulleeni, mutta luulisin että inska ehtii lämmitä katetrissa ennen ihon alle päätymistään?

No minä kyllä otan jopa sen apteekin valmiiksi täyttämän ampullin aina huoneen lämpöön 1-2 tunniksi ennen pumppuun laittamista. Jostain vain olen saanut tälläisen vinkin - luulen, että Meikun d-hoitajalta.

selailin Spiritin paksua käyttöopas-kirjaa ja siellä oli huomautus ilmakuplista. Tekstissä oli mm. seuraavaa:

Lainaus:

Kylmän insuliinin lämpiäminen voi aiheuttaa ilmakuplien muodostumista. Käytä vain huoneenlämpöistä insuliinia täyttäessäsi ampullia ja kateteria.

Ja tämähän ei koskemutkaan sitten kylmän inskan joutumista ihon alle vaan lähinnä tuota ilmakupla-ongelmaa
Kirjattu
Antsu1

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #53 : Lokakuu 09, 2007, 13:35:54 ip »

Lainaus:

Kylmän insuliinin lämpiäminen voi aiheuttaa ilmakuplien muodostumista. Käytä vain huoneenlämpöistä insuliinia täyttäessäsi ampullia ja kateteria.

No niin, siinähän se tuli! Nimittäin tarkka selitys.
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #54 : Lokakuu 09, 2007, 13:40:00 ip »

joo mut kun mun pumpussa käytetään valmiita, niitä kyniinkin käyviä ampulleja, ei siis täytettyjä (itse tai apteekin täyttämiä) eli kuplimisongelmaa ei ole.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #55 : Lokakuu 09, 2007, 13:58:14 ip »

Lainaus:

joo mut kun mun pumpussa käytetään valmiita, niitä kyniinkin käyviä ampulleja, ei siis täytettyjä (itse tai apteekin täyttämiä) eli kuplimisongelmaa ei ole.

Jos siirryt tulevaisuudessa Spirit-pumppuun saatat tulla huomaamaan, että ainakin Humalog kylmänä ja nopeasti täytettynä (apteekissa tai kotona) kuplii herkästi. Ohjeissa käsketään ottamaan ainakin tunniksi huoneenlämpöön ennen säiliöön vetämistä. Tämmöinen näppituntuma minulle on myös kokemuksesta kehittynyt vuoden aikana.  
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #56 : Lokakuu 09, 2007, 14:01:10 ip »

Lainaus:

Ei tämä välttämättä merkitse sitä, etteikö kuplia voisi muodostua insuliinin lämmetessä.
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #57 : Lokakuu 09, 2007, 14:09:02 ip »

Lainaus:

Lainaus:

Ei tämä välttämättä merkitse sitä, etteikö kuplia voisi muodostua insuliinin lämmetessä.

Ja minähän käytän niitä apteekin valmiiksi täyttämiä ampulleja, eikä niissä ole yhtään ilmakulpaa, kun jääkaapista otan esille. Silti annan lämmetä hetken (1-2h) ennen pumppuun laittamista. Ja tähän muistaakseni sain ohjeen tosiaan HUSin d-hoitajalta, muuta en tiedä.

Valmiisiin kynäampulleihin tuli käytössä kynien aikana vähän niitä kuplia ja samoin näyttää tulevan pumpun ampulliinkin, että teeppä siitä sitten johtopäätöksiä - no minä en edes yritä
Kirjattu
Antsu1

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #58 : Lokakuu 09, 2007, 14:12:47 ip »

Lainaus:

Valmiisiin kynäampulleihin tuli käytössä kynien aikana vähän niitä kuplia ja samoin näyttää tulevan pumpun ampulliinkin, että teeppä siitä sitten johtopäätöksiä - no minä en edes yritä

Mielestäni toimit silloin aivan järkevästi. Jos kerran valmistajakin suosittelee pumpun ampullin asettamista pumppuun vasta sitten kun sen lämpötila on "tasaantunut", niin miksipä ottaa turhia riskejä?
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.

Myy77

• Vanha tekijä
« Vastaus #59 : Lokakuu 09, 2007, 19:48:05 ip »

Morjens kaikki besserwisserit ja wisserbesserit  

Laitoin sinne Novolle viestiä (niinkuin aiemmin ketjussa uhkailin) Novon kynistä. Toivoin, että NovoPen Juniorista saataisiin NovoPen nelosen kaltainen kätsy malli. Sain tänään viestiä Novolta, ja he kiittivät selkeästä ja rakentavasta kritiikistä ja lupasivat laittaa palautteeni suoraan tuotekehittelijöille.

Toivotaan, että homma "poikii" loistavasti toimivia Junioreita tulevaisuudessa   Ehhehhee...
Kirjattu
Ainoastaan sydämellään näkee hyvin. Tärkeimpiä asioita ei näe silmillä. (Antoine De Saint-Exupéry)

Linkkejä