Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: NovoPen-kynien ongelmat  (Luettu 25761 kertaa)

Antsu1

• Lentävä kynä
Re: NovoPen-kynien ongelmat
« Vastaus #15 : Lokakuu 04, 2007, 19:40:38 ip »

En tiedä miten sulla oli, mutta tsekkasitko aina ennen varsinaista pistämistä sen tuleeko neulasta mitään? Tai tarkistitko, että se kynän mäntä oli varmasti kiinni ampullin männässä?

Niin ja yleensäkin vaihatko neulan aina ennen jokaista pistosta sekä irroitat neulan heti pistoksen jälkeen?

Nimittäin itse käytin aina samaa neulaa Juniorissa päivän (jopa kaksikin) irroittamatta sitä välillä. Ja jos kynä oli melko täyden ampullin kera laukussa neula alaspäin sekä vielä liikunta vähän vauhdikkaampaa tai lämpötilaerot reilumpia - ei tietenkään pakkaseen asti, pursui neulan kautta insuliinia suojukseen sillä lopputuloksella, että kynän mäntä oli erossa ampullin männästä ja tuntui kuin kynässä olisi ollut tyhjää paljonkin (no olihan sitä, välillä muutama yksikkö, mutta joskus jopa 20-30 yksikköä).

Itse en silti alkanut irrottamaan neulaa joka kerta, vaan yritin kuljettaa kynää aina niinpäin, että neula "katseli" yläilmoihin. Näin sain omat "tyhjän lyönnit" loppumaan.

Mutta tärkeimmäksi koin tietwenkin sen, että aina tsekkasi yhdellä yksiköllä, että inskaa todella ilmesti neulan päähän.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #16 : Lokakuu 04, 2007, 20:19:26 ip »

Lainaus:

Unohdin kerran ilta-Levemirin jälkeen neulan yöksi kynään. Aamulla säiliöampulli oli alipaineen takia tyhjentynyt puoleen väliin asti ja koko kynä oli valkoisen jauheen (kuivunutta insuliinia) peitossa.

A-ha!

No nytpä minä taidankin jo aavistaa, miksi ruikkaa se NovoPen 4. Taitaa olla paras neulasuojaan kurkistaa, jospa selviää piikkityö...

Arvaanko oikein, että näistä ruikkausongelmista kärsivillä on ollut tapana päättää "piikki-istunto" asettamalla kynän suojus neulan päälle ilman itse neulaa peittävää pientä suojusta?
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

Myy77

• Vanha tekijä
« Vastaus #17 : Lokakuu 04, 2007, 20:51:32 ip »

Lainaus:

Arvaanko oikein, että näistä ruikkausongelmista kärsivillä on ollut tapana päättää "piikki-istunto" asettamalla kynän suojus neulan päälle ilman itse neulaa peittävää pientä suojusta?  

Ko. tilanteessa laitoin juuri sen "pikkusuojuksen" neulan päälle ja sitten itse kynän "korkin" eli NovoPen nelosen metallisuojuksen. Isompi neulasuojushan (eli se päällimmäinen) ei mahdu enää takaisin neulan päälle, jos ampullikynän korkin (eli esim. NovoPen nelosen metallisuojuksen) laittaa ns. kiinni kynään. Puhutaankohan me nyt samasta asiasta?   Saa selventää, en suutu  
Kirjattu
Ainoastaan sydämellään näkee hyvin. Tärkeimpiä asioita ei näe silmillä. (Antoine De Saint-Exupéry)

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #18 : Lokakuu 04, 2007, 21:23:52 ip »

Lainaus:

Puhutaankohan me nyt samasta asiasta?  

Kröhöm kröhöm, kyllä me varmaan ihan samoista kynän osista puhumme.
NovoPen 4:n käyttöohjeelssa käytetään kyllä tuosta isosta, metallisesta lieriöstä nimitystä "Kynän suojus" ja neulan päälle sujautettavasta, pienestä muovisesta osasta nimeä "Neulan sisempi suojus"
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

Myy77

• Vanha tekijä
« Vastaus #19 : Lokakuu 05, 2007, 19:08:36 ip »

Sori, luin viestisi huolimattomasti...

Mutta miten nämä suojukset voivat vaikuttaa ns. alipaine-ongelmaan? Alipainehan syntyy ampullissa???

Kirjattu
Ainoastaan sydämellään näkee hyvin. Tärkeimpiä asioita ei näe silmillä. (Antoine De Saint-Exupéry)

varis

• Aktiivinen
Re: NovoPen-kynien ongelmat *DELETED*
« Vastaus #20 : Lokakuu 05, 2007, 21:12:55 ip »

Viestin poistanut: Diabetesliiton tiedotus
Kirjattu

sicilienne

• Intoilija
« Vastaus #21 : Lokakuu 05, 2007, 21:24:01 ip »

Nämä tyhjälyöntiongelmat ovat aivan uusia minulle, vaikka olen toiminut samalla tavalla kymmenen vuotta. On mahdollista, että insuliinia on valunut, mutta missään se ei ole näkynyt. Ensimmäisen kerran ins. oli valunut ulos itsekseen  viime viikonloppuna, mutta muulloin en ole havainnut. Kyllä nämä ongelmat ovat olleet lähinnä kynässä.

Olen myös tarkistanut insuliinin tulon kevyesti painamalla pisaran neulan päähän, mutta en tietenkään joka kerta, vaan nyt kun näitä ongelmia on ollut. Vaihdan uuden neulan aamulla ja otan illalla pois Levemiristä. Juniorissa on usein myös neula koko päivän, mutta välillä vaihdan päivän aikana riippuen siitä olenko kotona vai reissussa.

Lämpötilan vaihtelut tosiaankin vaikuttavat noiden kynien toimintaan tai lähinnä ampullin ja neulan toimintaan. Kyllähän se silloin ruikkii insuliinit ulos, jos kynät eivät ole ihan asianmukaiseti säilytetty. Minä luulen, että suurin osa meistä diabeetikoista on aika suurpiirteisiä näissä asioissa. Minä en ainakaan jaksa ihan pilkulleen noudattaa jokaista ohjetta, kun on huomannut, että vähemmälläkin pärjää.

Minulla on joskus tukkeutunut neula ja sen kyllä huomaa. Mäntä ei painu mihinkään. Myös silloin, jos neula osuu kovettumaan, insuliinia ei tahdo saada menemään perille.

Niin ja olisi kyllä hyvä saada NovoPen4 puolen yksikön välein.  Pientä hilpeyttää herättää ympäristössä, kun pistän lasten kynällä. Voihan sitä tietysti olla juniori liki viiskytvuotiaanakin. Riippuu mistä ikäkulmasta katsoo.
Kirjattu

sicilienne

• Intoilija
« Vastaus #22 : Lokakuu 05, 2007, 21:25:30 ip »

Miksi ihmeessä neula pitäisi säilyttää pikku purkissa jääkaapissa?
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #23 : Lokakuu 06, 2007, 19:45:49 ip »

ilmeisesti siis että samaa neulaa käyttää monta kertaa vaikka sen ottaa välillä irti? mutta ilmeisesti jääkaapissa siksi että on siellä pidetyn kynän lähellä; tosin käytössä oleva inskahan pitäisi säilyttää huoneenlämmössä vai miten se olikaan?
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #24 : Lokakuu 06, 2007, 20:18:57 ip »

Pikkupurkin mä voisin vielä jotenkin ymmärtää, jos haluaa käyttää samaa neulaa useamman kerran ja irrottaa sen välillä kynästä estääkseen esim. näitä vuoto- ym. ongelmia (Siis itse en niin toki tehnyt) Tosin en ymmärrä miksei sitä olisi voinut kuljettaa siinä kynän kotelossa omassa suojuksessaan - toki ei steriilissä olosuhteessa?

Mutta jääkaappi

Mulla ainakin oli kynän oltava mukana, koskapa pistin siellä missä söinkin, usein kaikkea muuta kuin jääkaapin lähellä.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

sicilienne

• Intoilija
« Vastaus #25 : Lokakuu 06, 2007, 20:19:18 ip »

Eihän sellainen neula ole enää steriili, jota irrotetaan ja laitetaan uudelleen paikoilleen. Siinähän menee pöpöjä insuliiniin. Ei tuollaisessa ole mitään järkeä. Jos neulan irrottaa, täytyy se laittaa roskiin. Sehän on jo kontaminoitunut. Siksi neula tulisi vaihtaa myös joka pistoskerta, mutta me diabeetikothan olemme niin säästeliäitä, että emme kaikki vaihda joka pistoskerta. Jokainen tekee tietenkin niin kuin lystää.

Eikä aloitettuja insuliineja saa missään tapauksessa säilyttää jääkaapissa, vaan huoneenlämmössä. Uusi insuliiniampulli/-kynä täytyy ottaa huoneenlämpöön riittävän ajoissa, että se ehtii lämmetä ennen pistämistä. Nämähän täytyisi olla ihan tuttuja ohjeita kaikille diabeetikoille.
Kirjattu

Yuza

• Vieras
« Vastaus #26 : Lokakuu 07, 2007, 01:50:57 ap »

Kaikille näitä ohjeita ei vaan todellakaan ole annettu.
Kirjattu

varis

• Aktiivinen
« Vastaus #27 : Lokakuu 07, 2007, 06:32:34 ap »

sailytin ruiskun ja insulinin jaakaapissa termos pullossa.kaytossa oleva insulini sailyi 2-3 kuukautta eli kunnes loppui.huoneen lampo saattaa vaihtella 15-40 valilla
Kirjattu

PateT

• Lentävä kynä
« Vastaus #28 : Lokakuu 07, 2007, 12:39:44 ip »

Lainaus:

Uusi insuliiniampulli/-kynä täytyy ottaa huoneenlämpöön riittävän ajoissa, että se ehtii lämmetä ennen pistämistä  

Tätä ohjetta en muistaakseni ole koskaan kuullutkaan  tai sitten mennyt ohi korvien  muut ohjeet itsestäänselvyyksiä  
Kirjattu
Elämä on kuin kameli.Sen saa tekemään mitä tahansa paitsi peruuttamaan.
-Marcelene Cox

Piisamirotta

• Veteraani
« Vastaus #29 : Lokakuu 07, 2007, 14:38:11 ip »

Lainaus:

Lainaus:

Uusi insuliiniampulli/-kynä täytyy ottaa huoneenlämpöön riittävän ajoissa, että se ehtii lämmetä ennen pistämistä  

Tätä ohjetta en muistaakseni ole koskaan kuullutkaan  tai sitten mennyt ohi korvien  muut ohjeet itsestäänselvyyksiä  

Pumpun täyttämistä varten olen tuon ohjeen saanut. Väittävät sen vähentävän kuplien muodostumista säiliötä täyttäessä. Kynäinskoista en muista koskaan tuollaista neuvoa kuulleeni.
Kirjattu
Piisamirotta
DM1 (pumppu, Humalog)
<i>"On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo." -Nalle Puh-</i>

Linkkejä