Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: NovoPen-kynien ongelmat  (Luettu 25721 kertaa)

sicilienne

• Intoilija
NovoPen-kynien ongelmat
« : Lokakuu 01, 2007, 19:26:42 ip »

Minulla on käytössä NovoPen3 Levemirille ja NovoPen Junior NovoRapidille. Sain hiljattain uuden NovoPen Juniorin, koska entinen (ei kauaa käytössä ollut) löi tyhjää usein enkä saanut riittävää insuliiniannosta enkä tiennyt kuinka paljon insuliinia oli mennyt tai en saanut insuliinia ollenkaan. Sain uuden kynän muutama viikko sitten ja viikonloppuna reissussa se petti pahan kerran. Se löi tyhjää eikä insuliinia tullut. Yritin siis ruiskuttaa lavuaariin. Aikani taisteltuani mäntä alkoi toimia. Onneksi minulla on vielä tallella yksi NovoPen3 NovoRapidia varten, jos ongelmia tulee.

Sunnuntai-iltana koin saman ongelman Levemir-kynän kanssa. Pistin ilta-annokseni ja "tziuh", taas löi tyhjää kynä. Aamulla sokerit olivat 17.9, koska en uskaltanut pistää uudelleen. Enhän millään voinut tietää, oliko insuliinia mennyt ja minkä verran.

Kysymys siis kuuluu, onko kenelläkään ollut vastaavia kokemuksia ja ongelmia?  Nämä ovat minulle aivan uutta kymmenen vuoden diabetesurallani. Olen huolissani lapsista, koska he käyttävät eniten NovoPen Junioria.

Niin, ja kohta eivät taida välinejakelussa uskoa minua, että yhdelle ihmisille voi näin käydä. En luota enää yhtään noihin kyniin. Täytyy tässä kuitenkin alkaa ottamaan yhteyttä välinejakeluun ja saatava ehjät kynät.
Kirjattu

E O J

• Lentävä kynä
Re: NovoPen-kynien ongelmat
« Vastaus #1 : Lokakuu 02, 2007, 11:06:09 ap »

Taidat olla maanantailapsi, jolle on annettu ainoastaan maanantaikappaleita

Itse käyttämistäni insuliinikynistä voin todeta, että

• paras koskaan käyttämäni insuliinikynä oli alkuperäinen, metallinen NovoPen, johon sopivat valitettavasti  ainoastaan 1,5 ml:n vetoiset patruunat ja joita ei enää valmisteta
  • toiseksi paras (ja nykyinen suosikkini) on NovoPen 4. Se on osoittautunut erinomaisen luotettavaksi.
  • kolmanneksi paras on ollut tämä NovoPen Junior. Hyvin toimivia ovat olleet, mutta niiden käyttötuntuma on kyllä jonkinverran epämääräinen. Jospa kokemasi vaikeudet ovatkin lähtöisin tästä epämääräisestä toiminnasta - jos ei kerran naksahtele kunnolla, niin pakotetaan naksahtelemaan?
  • ja sitten on tämä surkuhupaisa OptiPen Pro. Jämerää tekoa, mutta "vaikea" käyttää ja jopa epäluotettavaksi mainittu kynä. Lisäksi tuo nestekidenäyttö todistaa pelkästään suunnittelijoiden hölmöydestä
  • ja sitten tuleekin epämääräinen joukko muita Novon valmisteita. Jotkut niistä (muovirunkoiset) ovat olleet todella huonoja.

Jos siis jollakin on yllättäen ilmennyt NovoPen Juniorin tai NovoPen 3:n käytössä ongelmia, niin suosittelen lämpimästi siirtymistä NovoPen 4:n käyttöön. Pikkulapsia ja ehkä jotakuta erinomaisen insuliiniherkkää diabeetikkoa lukuunottama kynän annosteluvälikin on ihan riittävän pieni (ja itse olen kyllä aivan riittävän insuliiniherkkä)
Lisäksi erityisesti kynän tummansininen versio on melkeinpä seksikäs
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Lokakuu 02, 2007, 13:59:08 ip »

Hei!

ota ihmeessä suoraan yhteyttä Novoon - heitä luulisi kiinnostavan se, mikä kynissä mättää & hoitavat sulle samalla pelittävät vehkeet (vaikka varalle muutama lisää).

Välinejakeluun tietysti kannattaa kertoa myös tilanteesta, mutta luulisin Novolla olevan sen verran intressiä pelissä, että hoitavat sulle asapina tarvitsemasi toimivat pelivälineet...
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

Myy77

• Vanha tekijä
« Vastaus #3 : Lokakuu 02, 2007, 18:33:08 ip »

Sulle on varmaan sattuneet juuri nämä "maanantai"-kappaleet... Huono tuuri  

Käytän itse myös Novon kyniä. NovoRapidia pistän Juniorilla, Levemiriä NovoPen nelosella. Molempiin kyniin olen aika tyytyväinen, eikä kumpikaan "lyö tyhjää" muuten kuin ampullin vaihdon yhteydessä (eli uuden ampullin vaihtamisen jälkeen täytyy testata kynää niin kauan, kunnes kynän mäntä ja ampullin kumitulppa "kohtaavat" ja insuliinia vapautuu neulaan).

NovoPen 4 on loistava kynä; yksikkönäyttö on tarpeeksi suuri ja männän saa suoraan painettua sisään ampullin vaihdon yhteydessä. Lisäksi jo valittua yksikkömäärää voi vaihdella pienemmäksi kääntämällä kynän painonuppia. Novopen nelosella ei voi myöskään valita enempää insuliinia kuin ampullissa on - kynän annosvalitsin (painonappi) ei käänny enempää kuin esim. 5 yksikön kohdalle, jos ampullissa on enää vain tämä määrä insuliinia. Aina siis tietää, kuinka paljon ampullissa on varaa.

Novon Junior on ok kynä, tosin siinä joutuu itse ruuvaamaan männän takaisin ampullin vaihdon yhteydessä. Ja jos valittu insuliinimäärä on liian suuri, ei kynän painonuppia voi kääntää takaisin. Jos inskaa tarvitsee esim. 10 yksikköä ja ampullissa on enää 5 jäljellä, kynä ei "ilmoita" siitä kuin  NovoPen 4. Väännät siis ne 10 yksikköä, mutta kynä pistää vain ne jäljellä olevat 5.
Kirjattu
Ainoastaan sydämellään näkee hyvin. Tärkeimpiä asioita ei näe silmillä. (Antoine De Saint-Exupéry)

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Lokakuu 02, 2007, 20:56:29 ip »

Lainaus:

[NovoPen 4:ssä] männän saa suoraan painettua sisään ampullin vaihdon yhteydessä.

...eikä tartte edes painaa; laitat vain runko-osan painonuppi alaspäin pöydälle - ja hurlumhei, mäntä painuu itsestään takaisin alkuasentoonsa

Jos et ennen ole huomannut, niin kokeile!

Halvat on diabeetikon huvit
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

piglet

• Jäsen
« Vastaus #5 : Lokakuu 02, 2007, 23:03:13 ip »

En ihan ymmärtänyt tuota "tyhjän lyöntiä", mutta olethan tarkistanut ennen pistämistä, ettei neula ole tukossa?

Sitten toinen juttu, joku mainitsi Novo Pen 4:n! En ole sellaista vielä nähnyt, kolmosella pistelen. Mutta kuvausten mukaan vaikuttaa varsin oivalta. Onhan siinä annostus 1 yksikön välein? Tahtoo kanssa
Kirjattu
Nasu

D1 joululahjaksi 1987
Humalog & Levemir

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Lokakuu 03, 2007, 17:06:08 ip »

Lainaus:

...joku mainitsi Novo Pen 4:n!

Juutuotanoin, vilkaisepa seuraavasta linkistä:

Kas tästä pääset D-klubin sivuille!

ja sitten valitset vasemmanpuoleisesta listasta kohdan:

"Hoitovälineuutuuksia"

ja nyt keskeltä vielä:

"NovoPen 4"

Jos hoitovälinejakelusta yllättäen "ei löydy", niin voit tilata tuotteen apteekista. Hinta lie nykyisin jotain 80 euroloisen hujakoilla, mutta kyllä tämä insuliinikynä on tuon rahan väärtti.
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.

tökö

• Intoilija
« Vastaus #7 : Lokakuu 03, 2007, 17:23:55 ip »

Itse käytin aikaisemmin Novopen Junioreja sekä levemirissä että Novorapidissa. Kun sitten tarvitsin suurennuslasit käyttöön , mainitsin jakelussa asiasta. He siellä kysyivät, että tarvitsenko annostelua puolen yksikön välein. Koska en tarvitse, sain tilalle Novopen 4:t Levemiriin (Novopen 3 on Novorapidissa)... Novopen 4:ssa  on valmiina numeronäytön kohdalla suurentava näyttö,on ihana kapine muutenkin...
Jakelupisteissä pitäisi olla näitä vehkeitä...
Novon mukaan hinta pyörii itsemaksavalla jtkn siinä 60euron tietämillä (jos novolta kysyy suoraan..).
Kirjattu
Tökö

T1D-tautinen hoidosta huolimatta v.-88 alk.
Levemir ja Novorapid elämänkumppaneina, lisäksi Zanidip ja Lipitor

Lalli

• Aktiivinen
« Vastaus #8 : Lokakuu 03, 2007, 18:16:20 ip »

Otatko neulan pois piston jälkeen? Mun Novo4 vuotaa herkästi jos neula jää kynään, silloin lyö tyhjää. Muutoin kyllä oikein hyvä kynä.
Kirjattu

sicilienne

• Intoilija
« Vastaus #9 : Lokakuu 03, 2007, 19:56:32 ip »

"Lyö tyhjää" tarkoittaa, että painonuppi painuu alas, mutta insuliinia ei tule. Sen tuntee aivan kuinka nuppi/mäntä lyö tyhjää. Normaalisti pistäessä tuntee pienen vastuksen, kun mäntä painaa insuliiniampullissa olevaa kumitulppaa ja insuliinia. Olikohan tuo nyt riittävän selkeästi sanottu? Ja tietysti sokereita mittaamalla viimeistään olen huomannut, että insuliinia ei ole tullut.

Novon kynät ovat kuitenkin parempia kaikesta huolimatta kuin Lantuksen pistämiseen tarkoitettu Optipen. Se sitten olikin kamalan epävarma masiina ja outo kaikenkaikkiaan.

Niin, minä tarvisen insuliinin annosteluun kynän, joka annostelee ins. ½ ky:n välein, koska olen hyvin insuliiniherkkä ollut aina.

Muuten, luopuisin ilomielin NovoPen Juniorista ja itseasiassa kaikista mahdollisista tarvikkeista, mitä db:n hoitoon tarvitaan, jos se vain olisi mahdollista.  
Kirjattu

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Lokakuu 03, 2007, 20:51:29 ip »

Lainaus:

Niin, minä tarvisen insuliinin annosteluun kynän, joka annostelee ins. ½ ky:n välein, koska olen hyvin insuliiniherkkä ollut aina.

Olisi varmaan hyvä kirjoitella (tai kerätä jonkinlainen "nootti") Novolle tästä aiheesta - eli milloin Novo alkaa valmistaa NovoPen 4:stä "juniorimallia"
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.

piglet

• Jäsen
« Vastaus #11 : Lokakuu 03, 2007, 21:11:51 ip »

Joo, nyt tajusin, pitkät on joskus piuhat :P Kun tuli vaan mieleen, että mulla aika usein iltaisin on Levemir-kynän neula tukossa (siis vaihdan aina aamulla neulat). Silloin ei tietty tule mitään inskaa, ja siksi olen alkanut tarkistaa aina, että varmasti nestettä tulee.. Mutta ilmeisesti sun ongelma onkin kynän toiminnassa, ärsyttävää saada toimimattomia kyniä! Varsinkin kun on näin tärkeästä jutusta kyse!
Kirjattu
Nasu

D1 joululahjaksi 1987
Humalog & Levemir

piglet

• Jäsen
« Vastaus #12 : Lokakuu 04, 2007, 08:57:33 ap »

Kiitos E O J linkistä, voisitko vielä infota kuinka painava tuo nelonen on? Onhan kolmosessakin metallia, eli ei ilmeisesti kovin paljoa painavampi, vai kuinka? Kun tykkään kevyistä malleista  
Kirjattu
Nasu

D1 joululahjaksi 1987
Humalog & Levemir

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Lokakuu 04, 2007, 11:05:58 ap »

Näkyy tuo NovoPen 4 painavan hieman alle 50 grammaa tyhjänä. Ja kynä (tyhjänä) koteloineen painaa hieman päälle 110 grammaa. "Korkkaamaton" insuliinipatruunahan painaa noin kymmenen grammaa ja neulan paino onkin sitten jo häviävän pieni...
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.

Myy77

• Vanha tekijä
« Vastaus #14 : Lokakuu 04, 2007, 19:08:13 ip »

Lainaus:

Olisi varmaan hyvä kirjoitella (tai kerätä jonkinlainen "nootti") Novolle tästä aiheesta - eli milloin Novo alkaa valmistaa NovoPen 4:stä "juniorimallia"  

Totta puhut! Laitoin itse muutamia päiviä sitten Novolle palautetta tästä asiasta. Luetteloin heille NovoPen nelosen plussat ja vertasin kynää samalla Junioriin. Kysyin myös, olisiko mahdollista saada NovoPen nelosen "ominaisuuksia" Junioriin. En ole vielä saanut vastausta...

Joku kysyi miten saa NovoPen nelosen? Itse sain sen kokeilukäyttöön jo ennen varsinaista markkinoille tuloa. Jouduin täyttämään käyttökokemuslomakkeen, jonka palautin d-hoitsulle. Kannattaa kysyä hoitavalta d-hoitsulta tai lääkäriltä em. kynää.

Joku myös totesi, että NovoPen nelonen "ruikkii" insuliinia, jos kynäneula jää kynään. Totta sekin. Unohdin kerran ilta-Levemirin jälkeen neulan yöksi kynään. Aamulla säiliöampulli oli alipaineen takia tyhjentynyt puoleen väliin asti ja koko kynä oli valkoisen jauheen (kuivunutta insuliinia) peitossa.

Ihmettelin asiaa lääkärille, ja hän neuvoi, että neula on tosiaan vaihdettava joka kerta (eli otettava pois aina pistoksen jälkeen). NovoPen 4 on niin sisukas kaveri, että sitä ketuttaa tuo neula niin paljon, että se puhisee sen ulos vaikka väkisin  

NovoPen nelosessa siis ruuvaan uuden neulan aina ennen pistosta ja poistan sen heti pistoksen jälkeen. Hyvin on toiminut. Ja on ihan loistava kynä!!!
Kirjattu
Ainoastaan sydämellään näkee hyvin. Tärkeimpiä asioita ei näe silmillä. (Antoine De Saint-Exupéry)

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59