Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6972 jäsentä  •  418228 viestiä  •  19999 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi beret, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: NovoPen-kynien ongelmat  (Luettu 25237 kertaa)

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
Re: NovoPen-kynien ongelmat
« Vastaus #60 : Lokakuu 09, 2007, 21:45:02 ip »

hyvähyvä Myy, suoran toiminnan nainen

Ampulleihini ei ole kehittynyt ilmakuplia käytössä. Mutta totesinkin vain, etten tuosta ohjeesta ole tiennyt, en muuten väittänyt vastaan. Olen kuitenkin huono noudattamaan sääntöjä joiden syytä en tiedä tai pahimmassa tapauksessa ohjeen antajakaan ei tiedä Mutta ei siitä ei ole ollut minulle haittaakaan etten ole tuota ohjetta tiennyt. En ole huomannut tehossakaan eroja vaikka joskus, esim. matkoilla otan vara-ampullin laukusta enkä suoraan jääkaapista eli on lämmin.

Tulevaisuudessa kaikki pumput käyttää niitä täytettäviä (plääh), koska pumppuvalmistajat ei voi taata ampullivalmistajien kumimännän silikoinnin liukuvana pysymistä niin pienillä kerta-annoksilla, mitä pumpuissa varsinkin lapsilla käytetään. Ts. eivät voi tähän vaikuttaa kun ei ole heidän oma tuotteensa. Eli silloin täyttöongelmat tullevat vastaan ja vinkki kylmänä vaahtoamisesta on enemmän kuin paikallaan!

itse taas vaahtoan enemmän kuumana...
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Piisamirotta

• Veteraani
« Vastaus #61 : Lokakuu 10, 2007, 12:20:03 ip »

Lainaus:

Lainaus:

joo mut kun mun pumpussa käytetään valmiita, niitä kyniinkin käyviä ampulleja, ei siis täytettyjä (itse tai apteekin täyttämiä) eli kuplimisongelmaa ei ole.

Jos siirryt tulevaisuudessa Spirit-pumppuun saatat tulla huomaamaan, että ainakin Humalog kylmänä ja nopeasti täytettynä (apteekissa tai kotona) kuplii herkästi. Ohjeissa käsketään ottamaan ainakin tunniksi huoneenlämpöön ennen säiliöön vetämistä. Tämmöinen näppituntuma minulle on myös kokemuksesta kehittynyt vuoden aikana.  

Mulla on taas molemmista inskamerkeistä se vastakkainen kokemus . Kuplimiselta ja ilmakuplilta olen säästynyt vetämällä kylmän inskan pumpun säiliöön. Lämmintä tavaraa kun vetää säiliöön, niin kuplia tulee aivan varmasti .

Myönnetään... Teen omalla vastuulla ohjeiden vastaisesti vetäessäni inskan kylmänä säiliöön .
Kirjattu
Piisamirotta
DM1 (pumppu, Humalog)
<i>"On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo." -Nalle Puh-</i>

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #62 : Lokakuu 10, 2007, 12:50:00 ip »

Olen pumpussani, jonka säiliö on itse täytettävä, käyttänyt penfill-ampulleja, sekä Humalog että Novo Rapid ollut käytössä.
En ole varta vasten ottanut ampulleja huoneenlämpöön ennen säiliön täyttöä, mutta alkuaikoina jäi aina puoli ampullia huonnen lämpöön noin viikoksi odottamaan toista täyttöä (jolloin ampulli tyhjeni).
En ole huomannut mitään eroa sen kummemmin kuplimisessa kuin insuliinin vaikutuksessakaan eri täyttötilanteiden välillä. Kuplia ei ole tullut, tai oikeammin ne saa pois täytön yhteydessä vanhoilla hyvillä ruiskuajan konsteilla (näpäytys pumpun säiliön kylkeen ja lisäilman veto säiliöön), minkä jälkeen kaikki ilma poistuu kiltisti mäntää painamalla ennen säiliön asennusta pumppuun. Ja letkun täytössä poistuu loput.

Vastaavasti kynien kanssa ei ollut eroja missään asiassa, säilyttipä niitä jääkaapissa tai keittiön pöydällä tuon 4 viikon aikana, jonka ampulli minulla kesti sekä pika- että perusinsuliinilla.
Jääkaapin noin +10 astetta ja huoneen noin +20 astetta poikkeavat niin vähän, että en oikein usko sillä olevan merkitystä mihinkään insuliinin ominaisuuteen muutamassa tunnissa.
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #63 : Lokakuu 10, 2007, 13:16:55 ip »

Jatkan vielä tuosta pumppuaiheesta, vaikka ollaankin etäällä alkuperäisestä NovoPen-kynän ongelmasta.

En tiedä, onko tuo kupliminen sitten pumppukohtaista? Ainoastaan Spiritistä ja Humalogista on henkilökohtaisia kokemuksia. Tälläkin hetkellä pumpun säiliössä on iso kupla, jota siellä ei ollut (ei edes pientä), kun säiliön otin käyttöön 5 päivää sitten. Poistelen niitä aika-ajoin "Täytä katetri" -toiminnolla. Olisiko sitten niin, että täyttötekniikassani on puutteita?

Olen kokeillut sekä kylmää että lämmennyttä insuliinia ja hidastettua täyttöä. Tunnin huoneenlämmöstä ovat maininnet paitsi Humalogin ohje, myös diabeteshoitaja  ja pumppuedustaja. Kun kyselin kuplaongelmasta, diabeteshoitaja sai maahantuojalta tiedon, että myös apteekin henkilökunta oli valittanut nimenomaan Humalogin kuplimistaipumuksesta joissakin pumpuissa.  
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #64 : Lokakuu 10, 2007, 13:22:27 ip »

Lainaus:

En tiedä, onko tuo kupliminen sitten pumppukohtaista?
...
...
...diabeteshoitaja sai maahantuojalta tiedon, että myös apteekin henkilökunta oli valittanut nimenomaan Humalogin kuplimistaipumuksesta joissakin pumpuissa.  

Mutta tuonhan voi tulkita niin, että kupliminen ei olisikaan pumppukohtaista, vaan kenties insuliinikohtaista
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #65 : Lokakuu 10, 2007, 13:33:14 ip »

Lainaus:

Lainaus:

En tiedä, onko tuo kupliminen sitten pumppukohtaista?
...
...
...diabeteshoitaja sai maahantuojalta tiedon, että myös apteekin henkilökunta oli valittanut nimenomaan Humalogin kuplimistaipumuksesta joissakin pumpuissa.  

Mutta tuonhan voi tulkita niin, että kupliminen ei olisikaan pumppukohtaista, vaan kenties insuliinikohtaista

Hämmennetään lisää

Mulla on Spirit ja apteekin täyttämissä ampulleissa Novorapid. Ampullit ovat "kuplattomia", kun pumppuun laitan (ja täytän katetrin). Sitten aina välillä ampulliin ilmestyy kupla - ei siis aina, mutta joskus , siis käytön aikana...
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #66 : Lokakuu 10, 2007, 13:54:56 ip »

Lainaus:

Tuo pumppukohtaista oli tarkoitettu lähinnä tapsalle, joka on käyttänyt kyllä Humalogia, mutta erimerkkistä pumppua.  
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #67 : Lokakuu 10, 2007, 14:18:14 ip »

Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #68 : Lokakuu 10, 2007, 15:43:49 ip »

hih mie luin että miksi insuliinikynää ei saa KÄYTTÄÄ neula paikoilleen kiinnitettynä  

(vielä: huma mullakin on eikä siis kupli... mutta valmiissa ampulleissa.)
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #69 : Lokakuu 10, 2007, 15:45:17 ip »

niin se vielä, että säilytän ihan muista syistä pumppua ylösalaisin vyölenkissä roikkuvassa kännypussissa; jos kuplia olisi/tulisi, ne nousisivat ylöspäin eivätkä päätyisi katetriin, joka siis on alhaalla.
Kirjattu

Sus

• Vanha tekijä
Kelju olo!
« Vastaus #70 : Helmikuu 07, 2008, 11:29:49 ap »

Lainaus:

"Lyö tyhjää" tarkoittaa, että painonuppi painuu alas, mutta insuliinia ei tule.

Toi mun NP 3 teki sen taas. Vaihdoin ampullin eilen ja taaskaan kynän mäntä ei jaksa pysyä paikoillaan. Ja ei, naula ei ole ollut kiinni.

Kiva herätä aamulla mukavilla vs -lukemilla 4,3 ja sitten normaali aamiainen ja "normaali" NovoRapid -annos 5 iu. Vaan eipä aikaakaan niin voi kauhistus: vs 16,3 ja ällö olo.

Se inskan laitto tuntui vähän kevyeltä, mutta en mää voi tietää, menikö sitä yhtään. Aloin tutkia tapausta, huomasin männän olevan aloitusasemissa ja muistin tämän ketjun.

Pännii! Kivaa tämmöinen arvailu!
Kirjattu
\Sus
------------------------------------------------
Still alive and kicking!

Rouva -77

• Vanha tekijä
Re: Kelju olo!
« Vastaus #71 : Helmikuu 07, 2008, 11:38:00 ap »

Mulla oli aikoinaan ihan samanlaisia ongelmia juniorin kanssa! Se oli todella rasittavaa, kun yhtäkkiä kynä ruiskaisikin sitten paineella tuplatripla-annokset! Vaarallista jopa.

No nyt on pumppu, ja ongelma on poissa, mutta muistan harmituksen....
Kirjattu
D1 vuodesta -92, Spirit-pumpussa Novorapid vuodesta -07.

Rouva -77

• Vanha tekijä
« Vastaus #72 : Helmikuu 07, 2008, 11:46:04 ap »

Mihis Myy77 olet muuten jäänyt palstalta?  
Kirjattu
D1 vuodesta -92, Spirit-pumpussa Novorapid vuodesta -07.

Salkka

• Vieras
« Vastaus #73 : Helmikuu 13, 2008, 23:10:13 ip »

Mulla on NovoPen3 Novorapidille ja se on useasti tehnyt tuon tyhjään lyömisen.Mukava tunne sen jälkeen kun ei yhtään tiedä monta yksikköa insuliiniä imeytyi.
Kirjattu

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #74 : Helmikuu 14, 2008, 13:21:34 ip »

Lainaus:

Mulla on NovoPen3 Novorapidille ja se on useasti tehnyt tuon tyhjään lyömisen.

Vaihda NovoPen 4:ään, niin loppuvat nuo tyhjänlyömiset siihen paikkaan.
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.

Linkkejä