Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418466 viestiä  •  20021 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Marianne, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: NovoPen-kynien ongelmat  (Luettu 25634 kertaa)

NeptunE

• Intoilija
Re: NovoPen-kynien ongelmat
« Vastaus #30 : Lokakuu 07, 2007, 18:06:39 ip »

Lainaus:

Lainaus:

Lainaus:

Uusi insuliiniampulli/-kynä täytyy ottaa huoneenlämpöön riittävän ajoissa, että se ehtii lämmetä ennen pistämistä  

Tätä ohjetta en muistaakseni ole koskaan kuullutkaan  tai sitten mennyt ohi korvien  muut ohjeet itsestäänselvyyksiä  

Pumpun täyttämistä varten olen tuon ohjeen saanut. Väittävät sen vähentävän kuplien muodostumista säiliötä täyttäessä. Kynäinskoista en muista koskaan tuollaista neuvoa kuulleeni.

Mulle on muistaakseni sanottu että noi kynätkin täytyis ottaa huoneenlämpöön ainakin 4 tuntia ennen ensimmäistä piikkiä. Vai olisiko lukenut peräti siinä kertakäyttökynien paketissa olevassa lappusessa, siinä jota kukaan ei koskaan oikeasti lue...  
Kirjattu
Never let go of your dreams, never stop dreaming new ones.

D1 since 1987, Lantus & Humalog.   (keliakia -94)

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #31 : Lokakuu 07, 2007, 18:23:55 ip »

Lainaus:

Lainaus:

Lainaus:

Lainaus:

Uusi insuliiniampulli/-kynä täytyy ottaa huoneenlämpöön riittävän ajoissa, että se ehtii lämmetä ennen pistämistä  

Tätä ohjetta en muistaakseni ole koskaan kuullutkaan  tai sitten mennyt ohi korvien  muut ohjeet itsestäänselvyyksiä  

Pumpun täyttämistä varten olen tuon ohjeen saanut. Väittävät sen vähentävän kuplien muodostumista säiliötä täyttäessä. Kynäinskoista en muista koskaan tuollaista neuvoa kuulleeni.

Mulle on muistaakseni sanottu että noi kynätkin täytyis ottaa huoneenlämpöön ainakin 4 tuntia ennen ensimmäistä piikkiä. Vai olisiko lukenut peräti siinä kertakäyttökynien paketissa olevassa lappusessa, siinä jota kukaan ei koskaan oikeasti lue...  

Pistänpä minäkin näppini soppaan vaikken enää kyniä käytäkään.

Luen tässä juuri Lantus-ampullien paketissa olevaa ohjetta ja siinä on mm. seuraavat maininnat säilytyksestä (suoraalainausta pakkausselosteesta):

Lainaus:

Pidä sylinteriampullia huoneenlämmössä 1-2 tuntia  ennenkuin asetat sen kynään  

Lainaus:

Käytössä (insuliinikynässä) olevaa sylinteriampullia ei saa säilyttää jääkaapissa.

Ja muista en sitten sanokaan mitään, kun ei ole noita pakkausselosteita tallessa
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

PateT

• Lentävä kynä
« Vastaus #32 : Lokakuu 07, 2007, 19:10:28 ip »

LOISTAVAA ANTSU1!

Tismalleen samaan aikaan samaa toimintaa eli kaivoin minäkin Lantus-paketista pakkausselosteen ja samat asiat oli tarkoitus "julistaa" kunhan olen syönyt,nimittäin oli kuoriperunoita ja suppiskermasoosia liedellä ja sitten nautinnan alla samalla Lantuksen pakkausselostetta lukien,mutta...olit ehtinyt ensiksi.

Eli oikeassa  olit hmmmm   neptune?,kyllä ne ampullit on tarkoitus ottaa huoneenlämpöön 1-2h ennen ensimmäistä käyttöä(minäkin puhun vain sylinteriampulleista,koska ne on itsellä käytössä);luulen samat tekstit olevan esim.mun Humalogeissakin.
Kirjattu
Elämä on kuin kameli.Sen saa tekemään mitä tahansa paitsi peruuttamaan.
-Marcelene Cox

kriisikko

• Vieras
« Vastaus #33 : Lokakuu 07, 2007, 19:16:59 ip »

Piti lopulta minunkin ruveta lukemaan ohjeita.
NovoRapid FlexPen, pakkausseloste:
-tulee säilyttää jääkaapissa, ei lähellä takaseinää tai pakastelokeroa
-käytössä oleva kynä säilytetään huoneenlämmössä alle 30 asteessa eikä yli 4 viikkoa

-ohoh! tulipa minulle uusi asia; suojattava valolta laittamalla kynän suojus paikoilleen!
Kirjattu

sicilienne

• Intoilija
« Vastaus #34 : Lokakuu 07, 2007, 19:46:52 ip »

Noinhan ne asiat on, että ampullit/kynät huoneenlämpöön riittävän hyvissä ajoin, että insuliini ehtii lämmetä huoneenlämpöiseksi eli 2 -4 tuntiin. En väitä, että itse aina huomaisin riittävän ajoissa insuliinin olevan lopussa. Joskus on pakko pistää jääkaappikylmää insuliinia.

Ja täällä Levemirin pakkausselosteessa sanotaan insuliinin säilyttämisestä, että "säiliö, joka ei ole käytössä, tulee säilyttää jääkaapissa" jne. "Käytössä olevaa Levemir Penfil -insuliinisäiliötä tai varalla pidettävää säiliötä ei saa säilyttää jääkaapissa. Voit kuljettaa sitä mukanasi ja säilyttää sitä huoneenlämmössä (ei yli 30 astetta) 6 viikkoa."

Nämä asiat lukevat pakkausselosteissa, mutta en minäkään niitä joka kerta lue. Joskus on täytynyt tarkistaa esim. haittavaikutukset uudemman kerran. Minulla nämä uudet insuliinit ovat aiheuttaneet kutinaa ja punoitusta, jopa kirvelyä pistoskohdissa, mutta se on ollut kestettävissä. Se on kummallista, että pahin kutina punoitus tulevat reisiin pistäessä, mutta ei pakaraan.

No, onpa näistä kynistä poikinut keskustelua ja hyvähän se on, että keskustellaan. Aina jotain uutta tulee esille.

Tsemppiä kaikille!
Kirjattu

PateT

• Lentävä kynä
« Vastaus #35 : Lokakuu 07, 2007, 20:36:23 ip »

Hassua;Lantus-ohjeissa "vain" 1-2h huoneenlämmössä sekä "jos sylinteriampulli on otettu kylmävarastosta joko kynään tai varalle,se voidaan säilyttää alle 25 asteessa enimmillään neljän viikon ajan.".

Mulla on työmatkalla yleensä kaksi ampullia mukana varalla,mutta käytän ne(kuukauden sisällä) ensiksi pois ja sitten vasta kylmävarastosta so.jääkaapista.

NO,olihan mun kaivettava Humalog-ohjekin esiin,eikä siinä ollut mainittu "lämmittämisestä",ainoastaan säilytyslämpötilat.
Kirjattu
Elämä on kuin kameli.Sen saa tekemään mitä tahansa paitsi peruuttamaan.
-Marcelene Cox

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #36 : Lokakuu 08, 2007, 09:52:15 ap »

Lainaanpa tähän näiden ongelmattomien NovoPen® 4:n käyttöohjeesta sivulta 25:

• Irrota neula ja laita kynän suojus takaisin paikalleen aina käytön jälkeen.  

• Kun Penfill®-säiliö on paikallaan, säilytä NovoPen® 4 huoneenlämmössä (korkeintaan 25 °C:n lämpötilassa).
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

kriisikko

• Vieras
« Vastaus #37 : Lokakuu 08, 2007, 13:59:45 ip »

Siis,
että ainakin 25 sivua käyttöohjetta? Taidan jättää väliin.
Kirjattu

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #38 : Lokakuu 08, 2007, 14:05:03 ip »

Lainaus:

Siis,
että ainakin 25 sivua käyttöohjetta? Taidan jättää väliin.

Katsos kun nuo ISOT piirrokset vievät niin p-sti tilaa
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

Myy77

• Vanha tekijä
« Vastaus #39 : Lokakuu 08, 2007, 19:29:33 ip »

Lainaus:

Noinhan ne asiat on, että ampullit/kynät huoneenlämpöön riittävän hyvissä ajoin, että insuliini ehtii lämmetä huoneenlämpöiseksi eli 2 -4 tuntiin. En väitä, että itse aina huomaisin riittävän ajoissa insuliinin olevan lopussa. Joskus on pakko pistää jääkaappikylmää insuliinia.

Mullekin on neuvottu, että kynäampullit pitäis olla ns. huoneenlämpöisiä pistettäessä. Joskus käy kuitenkin niin, että huomaa vasta pistovaiheessa, ettei insuliini riitäkään, vaan on otettava uusi, jääkaappikylmä ampulli käyttöön.

D-hoitsu neuvoi, että silloin ampullin saa nopeasti (siis 1-2 minuutissa) lämpiämään "sopivaksi", kun ampullia pyörittelee/rullailee kämmenien välissä hetken. Käsien lämmöstä ampulli lämpenee "turvallisesti" ja on käyttövalmis.

En koskaan pistä jääkaappikylmää insuliinia, koska sen imeytymisessä on muistaakseni jotain häikkää. Lasiampulli lämpiää tässä em. käsijumpassa hetkessä. Kannattaa kokeilla  
Kirjattu
Ainoastaan sydämellään näkee hyvin. Tärkeimpiä asioita ei näe silmillä. (Antoine De Saint-Exupéry)

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #40 : Lokakuu 08, 2007, 20:41:13 ip »

"kämmenjumppaa" olen minäkin joskus harrastanut ampullin kanssa ja ihan samasta syystä. Ja vinkkikin tuli aikoinaan d-hoitsulta
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

sicilienne

• Intoilija
« Vastaus #41 : Lokakuu 08, 2007, 20:43:17 ip »

Olen lämmitellyt insuliinia käsien välissä, varsinkin Protaphania aikoinaan. Nyt olen ollut varovaisempi Levemirin ja NovoRapidin kanssa, että ei tule "sekoitusliikettä". Näitä uusia ins. ei saa kauheasti pyöritellä, siis ei sekoittaa. Mutta kyllä tuo kevyt käsien välissä pyörittely on oikein hyvä tapa lämmittää insuliinia.
Kirjattu

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #42 : Lokakuu 08, 2007, 20:58:15 ip »

Lainaus:

...olen ollut varovaisempi [Levemirin ja] NovoRapidin kanssa, että ei tule "sekoitusliikettä". Näitä uusia ins. ei saa kauheasti pyöritellä, siis ei sekoittaa.

Mistä olet kuullut tai lukenut, että esimerkiksi NovoRapidia ei saisi sekoittaa?
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.

sicilienne

• Intoilija
« Vastaus #43 : Lokakuu 08, 2007, 21:14:02 ip »

En nyt haluaisi pitää mitään luentoa, mutta taitaa sellaiselta näyttää. En opeta, vaan vastaan kysymykseen. Mitään kirkkaita insuliineja ei saa sekoittaa samalla tavalla kuin suspensioinsuliineja (esim. Protapahan) Mitään insuliineja ei saa ravistaa, ei edes Protaphania, vaan se täytyy sekoitta käännellen. No, suurin osa täällä keskustelevista käyttääkin uusia ins.

Nämä tiedot olivat kyllä mielestäni aikanaan pakkausohjeissa, mutta Levemirissä ei näytä olevan enää. NovoRapidin pakkausseloste on mennyt roskiin. Joka tapauksessa näistä on puhuttu Diabetes -lehdissä, -kirjoissa jne. Tiedän tämän myös entisen ammattini perusteella. Kyllä tämäkin asia pitäisi olla yleisesti tiedossa, että kirkkaita insuliineja ei sekoiteta ja suspensiot sekoitetaan.

Sekoittamisessa yksinkertaisesti syntyy ilmakuplia ja muuttaa insuliinin koostumusta. Sellainen rauhallinen käsien väluissä lämmittely ei tietenkään haittaa.
Kirjattu

kriisikko

• Vieras
« Vastaus #44 : Lokakuu 08, 2007, 21:17:36 ip »

Minä, ressukka, olen luullut, että niin vähäinen insuliinimäärä kuin pisaran osa ehtii lämmetä ruumiin(örk, mikä sana)lämpöiseksi jo ihon alle päästessään.

NovoRapidin ohjeesta luettua:
"Desinfioi kumikalvo desinfektiotyynyllä." Katekismuksellinen kysymys: Mitä se on?
Kirjattu

Linkkejä