Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Mikä oikeus muilla on arvostella?  (Luettu 2784 kertaa)

Niksinella

• Matkailija
Mikä oikeus muilla on arvostella?
« : Syyskuu 19, 2007, 21:35:37 ip »

Istuin juuri ja luin kirjaa uimahallissa sillä aikaa kun 9-vuotias poikani oli uimakoulussa. Uimakoulu kestää 1½tuntia ja uimisen jälkeen poika tuli luokseni ja mitattiin verensokeri. Se oli 3,8. Ennen uimista oli ollut 11,3.

Poika joi Tripin ja meni sen jälkeen suihkuun ja pukemaan. Minä siirryin aulaan odottamaan. Paikalle sattui puolituttu sairaanhoitaja. Myös hänen poikansa (ei diabeetikko) on uimakoulussa, vaan eri aikaan. Hän oli ollut vesijumpassa sillä aikaa ja ihmetteli miksi minä en ollut. Selitin että minun tarvitsee katsoa pojan verensokeri ennenkuin hän menee suihkuun ja pukemaan. Sanoin myös että minulla kuluu aika mukavasti kirjaa lukiessa. Hän kysyi onko minulla koskaan aikaa itselleni, käynkö missään harrastuksessa? Sanoin että käyn juoksemassa aina silloin kun minulla on aikaa.

Pojalla kesti kauan pukuhuoneessa ja ihmettelin ääneen että eikö poika kohta tulisi, vielä kun sokeri oli ollut niin matala. Siihen hän tokaisi: Mitä nyt tuosta, siellähän on paljon ihmisiä, kyllä joku huomaa jos siellä yksi lapsi nukkuu lattialla!

En vaan ymmärrä...jos en itse koe sitä minään ongelmana että istun ja odotan sillä aikaa kun poika on uimakoulussa, niin kuinka ihmeessä joku muu ihminen voi koeta sen tuollaisena ongelmana? Ja vielä kaiken lisäksi tehdä siitä pilkkaa!
Kirjattu

Sirkku62

• Intoilija
Re: Mikä oikeus muilla on arvostella?
« Vastaus #1 : Syyskuu 19, 2007, 22:11:31 ip »

Se sairaanhoitaja olisi voinut pitää turpansa kiinni.

t. Sirkku
Kirjattu
(o)(o)
 ( -- )
(,)  (,)

Mamma Mu

• Matkailija
« Vastaus #2 : Syyskuu 19, 2007, 22:14:45 ip »

Ei mikään oikeus. Kohtasit ihmisen, joka selvästi ei ymmärrä yhtään, mistä puhuu - se, että on sairaanhoitaja (tai lääkäri tai välillä tuntuu edes aikuinen diabeetikko), ei tarkoita, että tietäisi mitä kaikkea lapsen diabetes perheessä ja elämässä merkitsee, mihin kaikkeen vaikuttaa, miten on kaikessa läsnä. Ainakin meillä on, nyt taas parhaillaan tunnen sen joka solussani sen jälkeen, kun meillä otettiin viikko sitten käyttöön pumppu: en pysty rauhoittumaan ollenkaan, elän hälytystilassa, jonka tiedän kokemuksesta jatkuvan lähiviikot siihen asti, että pumppu tulee jotenkin tutuksi ja opin taas luottamaan intuitiooni, kykyyni tehdä päätelmiä, ymmärtää pumpun logiikkaa. Mutta ei edes ymmärtämättömyys anna kenellekään oikeutta tietää sinun puolestasi, mikä on hyvä ja oikea tapa toimia. Ihminen joka   päästää tuollaisia suustaan haluaakin (vähintään puolitietoisesti) osoittaa, miten väärin sinä toimit ja miten hyvä ja oikeassa hän on itse. Pilkkasi, juuri niin. Ehkä hän tunsi itsensä hyväksi ja viisaaksi koko loppupäivän... toisaalta epäilen sitä suuresti, hyväksi ja viisaaksi itsensä tunteva ihminen ei osoittele sormella ja sanoilla toisten erilaisia tapoja toimia.

Ja kun se äidin itsestään huolen pitäminen ei näitten lasten kanssa ole sitä, että mennään itse vesijumppaan ja annetaan lapsen pärjätä, ei ainakaan aina. Se on sitä, että tilanteesta toiseen arvioi, mikä milloinkin on turvallisinta, ja toimii sen mukaan. Menee vesijumppaan sitten, kun tietää voivansa mennä rauhallisin mielin.

Mua on jäänyt kaivelemaan yks meidän poitsun koulun opettaja, vähän ymmärtääkseni samanlaisesta syystä kuin mikä sinua nyt SUUTUTTAA (toivottavasti). Kyseinen opettaja oli aikanaan vastuussa tulevien ekaluokkien kokoamisesta. Kun selvisi, kuka meidän pojan opettajaksi tulisi, pyysin saada keskustella hänen kanssaan hyvissä ajoin etukäteen (jo keväällä) diabetesasioista. Ei ollut hyvä idea tämän toisen opettajan mielestä, voisin hyvin soittaa omalle opettajalle vasta elokuussa koulunalkua edeltävällä viikolla. Kas kun hänelläkin on ollut opetettavana ainetunnilla diabeetikko, eihän se nyt tarkoita mitään muuta kuin että on vähän sokeria taskussa.

Sama opettaja sattui samaan bussiin meidän poitsun kanssa yhtenä aamuna, kun poikkeuksellisesti lapsi meni bussilla yksin kouluun, yleensä isi vie. Poikaa jännitti, muistaako jäädä bussista pois, ja pyysin tätä opettajaa ottamaan hänet kanssaan. Opettaja ei kuunnellut loppuun asti selitystäni siitä, että lapsi tosiaan pelkäsi ns. nukkuvansa pysäkin ohi, vaan tulkitsi minun tarkoittavan, ettei poika tietäisi missä jäädään (mikä sekin voisi olla ihan mahdollista). "No kun pysäkkihän on IHAN siinä koulua vastapäätä", totesi ope leveästi hymyillen ja tarkoitti, että minä olen perin kummallinen äiti (tai minulla on perin tyhmä lapsi), kun en vaan lykkää bussiin.

Musta tuollaiset ihmiset, jotka eivät hyväksy lapsen turvautumista aikuiseen tai aikuisen huolenpitoa lapsen turvasta, ovat itse asiassa pelottavia, jostain kohdasta liki epäinhimillisiä.

Teit juuri kuten minäkin olisin tehnyt uimakoulun kanssa Janni! Kysy siltä sairaanhoitajalta ensi kerralla, oliko hän vesijumpassa vai missä silloin, kun olisi pitänyt oppia ymmärtämään, mikä ero on shokilla ja nukkumisella.

Hyvät yöt,
Mamma Mu
Kirjattu

Niksinella

• Matkailija
« Vastaus #3 : Syyskuu 19, 2007, 22:34:04 ip »

Onneksi on tämä palsta ja te ihanat kohtalotoverit jotka ymmärrätte!!! Tuli NIIN hyvä mieli ja sydäntä lämmittää... ja muutama tosi makea nauru   Olette täysin oikeassa!

Mitähän kaikkea diabeetikot itse joutuvat kuulemaan aikuisena...
Kirjattu

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Syyskuu 19, 2007, 22:49:45 ip »

No sitähän ei edes uskalla tänne kirjoittaa
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

applefigure

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Syyskuu 20, 2007, 08:23:18 ap »

Pikainen ja erehtymätön diagnoosini on, että tällä hoitsakkeella on sen verran vähän ongelmia ja elämää omassa elämässään, että hänellä on sen vuoksi aikaa, tarmoa ja kiinnostusta alkaa huseerata toisten elämien parissa ja huolestua aikuisten ihmisten oikeaoppisesta oman ajan käytöstä. Olethan ilmiselvästi syyllistynyt vääränlaiseen itsesi viihdyttämiseen.

Tämä hoitsukka olisi ilmiömäinen oikeanlaisen tulipalon sammuttamisen opettaja palo-opistoon.  
Kirjattu
I don't care what you think as long as it's about me.....

Lilia

• Vieras
« Vastaus #6 : Syyskuu 20, 2007, 08:48:39 ap »

Noita neuvojiahan piisaa!Mitä ihmettä se kenellekään kuuluu miten toinen viettää vapaa-aikaansa ja hoitaa lastaan?! Luulisi hoitsun nienenomaan tajuavan että parempi tarkkailla liikaa lasta tollaissa urheilutilanteissa kuin liian vähän.Ihmiset eivät tajua tämän d: n kanssa elämistä yhtään, minäkin olen saanut kuulla aika paljon arvostelua siitä että roikun liian kiinni 3-v diabeetikossani. Menimme kerhoon missä äidit mukana, olisi kuulemma pitänyt laittaa ehdottomasti lapsi jo yksin kerhoon.Ja yksin anoppilaan yökylään ja yksin pihalle naapurinpojan kanssa. Mutta kun en ole siihen vielä valmis niin roikun siinä sitten aina takapiruna, varmaan vielä 10 vuotta  .Lapsi vaikuttaa ainakin vielä tykkäävän että äiti on kaverina.
Kirjattu

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Syyskuu 20, 2007, 16:49:05 ip »

Lainaus:

...roikun siinä sitten aina takapiruna...

Punaisia ruusuja kaikille takapiruille!
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

Annu-80

• Intoilija
  • D1 todettu 1981, Levemir ja Humalog
« Vastaus #8 : Syyskuu 20, 2007, 20:42:28 ip »

Minusta vaikutti myös siltä, että hoitaja ei voinut ymmärtää vapaa-ajan käsitettä lainkaan! Siis vapaa-ajallaanhan jokainen voi tehdä sitä mistä pitää. Ja mikäs sen mukavampaa nuoren lapsen äidiltä, kuin seurata lapsensa oppimista ja kehittymistä harrastuksessa? Tai sitten lukea kirjaa rauhassa tunnin verran uimahallin kahviossa. Lapsiperheissä ei kirjanlukurauhaa varmasti todellakaan helpolla löydy. Todella monet ihmiset näkevät vain sen oman napansa ja omat tapansa toimia, eivätkä ollenkaan pysty ymmärtämään, että asioita voi tehdä monella tavalla.
Kirjattu

Linkkejä