Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Aspiriini  (Luettu 2966 kertaa)

Miau82

• Matkailija
Aspiriini
« : Syyskuu 17, 2007, 14:30:14 ip »

Luin hiljattain jostain terveyslehdestä että aspiriinin syöminen raskauden aikana vähentäisi raskausmyrkytyksen vaaraa 10%. Oletteko kuulleet samaa? tai syöneet aspiriinia?
Tavallaan kuulostaa aika hullulta, että kipulääkkeitä söisi "muuten vaan" tai en sitten tarkemmin tiedä miten usein niitä pitäis nappailla... Onko tietoa tai kokemuksia?
Kirjattu
"Minä, minä, minä ja vielä kerran tuo maailman kaunein sana minä" -Jari Tervo-

Tea

• Lentävä kynä
Re: Aspiriini
« Vastaus #1 : Syyskuu 17, 2007, 15:01:57 ip »

Tuosta aspiriinin käytöstä on ollut kovastikin keskustelua mm. keskosvanhempien palstalla (jossa siis on paljon raskausmyrkytyksen vuoksi ennen aikojaan lapsensa saaneita).

Tuollaiseen lähtisin itse korkeintaan lääkärin ohjeistamana (määrät, jne.), vaikka oikeasti en voi aspiriinia edes käyttää (oletettu ASA-allergia).
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

Pumppis81

• Aktiivinen
« Vastaus #2 : Syyskuu 17, 2007, 19:29:51 ip »

Me osallistuimme kyseiseen Predo-tutkimukseen, missä juuri tutkitaan tuota raskausmyrkytyksen syntyä ja miniaspiriinihoidon ehkäisevää vaikutusta.

Itse onneksi pääsin vain seurantaryhmään, joka tarkoittaa sitä että kohtuvaltimoideni virtaukset ovat normaalit. Ne äidit joilla tuo virtaus heikompaa, osallistuvat tuohon lääketutkimukseen, eli he syövät miniaspiriinia koko raskauden ajan. Miniaspiriini on todettu siis turvalliseksi raskauden aikana, mutta en silti menisi sitä ominpäin napsimaan kuitenkaan.
Kirjattu
Ykköstyyppiläinen v. 1992, pumppuilija ( Humalog), hypotyreoosi, HLAB-27 pos. Granuloma annulare, refluksitauti, erittäin vaikea uniapnea

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #3 : Syyskuu 18, 2007, 13:49:27 ip »

niin ja siis tarkoituksena on vissiin sama homma kuin sydäntauteja ennaltaehkäisevässäkin miniaspiriinien syönnissä, eli ohentaa verta, jos raskausmyrkytyksen arvellaan liittyvän just noihin heikkoihin virtauksiin? eli ei muuten-vaan syödä kipulääkkeitä vaan kyseessä on tämä aspiriinin toinen vaikutus.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59