Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Pumppuhoidon "kiemurat" tutuiksi  (Luettu 14614 kertaa)

Antsu1

• Lentävä kynä
Re: Pumppuhoidon "kiemurat" tutuiksi
« Vastaus #45 : Lokakuu 05, 2007, 19:56:39 ip »

Lainaus:

Mulla operoitiin sairaalassa toinen käsi (2 sormea, ranne) viime vuoden lokakuussa. Ekana päivänä käsi oli vähän suuremmassa paketissa ja sen jälkeen haavojen päällä pidettiin teippejä + ideal-side niiden ympärillä.

Itse pystyin vaihtamaan kanyylit, ampullit ym. ilman sen suurempia ongelmia, kun käytin toista kättä + omaa vartaloa tai reittä apuna tukemassa ja paikoillaan pitämässä. Leikattua kättä sai ja myös piti alkaa heti käyttämään kivun sietämissä rajoissa. Usko pois, kyllä siitäkin oli apua  

Tänään vaihdoin ekan kanyylin ja onnistui se. Ongelmallisin kohta oli saada se asetinlaite viritettyä, mutta siis sekin onnistui ja vielä sen paksun siteen kanssa.

Mulla on vielä se "nyrkkeilyhanska" leikatussa kädessä ja saan sen ensi tiistaina vaihdettua pienempään, jos mitään ylläriä ei tän paksun mötikän alta löydy. Käyn ihan terveysasemalla vaihdattamassa, niin ei varmasti tule ongelmia, kun apukäsiä ei ole

Ohjeeksi sain, että muutaman päivän päästä voi vaihtaa ison sidoksen pois ja riippuen tihkuttaako yhtään, niin sitten pieni Mepore riittää tai ei tarvi mitään.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Antsu1

• Lentävä kynä
Re: Pumppuhoidon "kiemurat" tutuiksi, positiiviset
« Vastaus #46 : Lokakuu 14, 2007, 12:56:20 ip »

Lainaus:

Haa, nyt on tullut tutuksi myös todella positiivinen pumpun omiaisuus konkreettisesti

Ennen aamiaista sokerit 5,8 ja nyt 2,5 h myöhemmin 15,3 mmol/l No tietenkin ihmetys, että miksi, oliko ilmaa katetrissa ym.ym.

Tajusinpa ensin kuitenkin tsekata bolusmuistista homman ja totesin, että niinpä vaan oli jäänyt aamiaisen bolus kokonaan pois. Toki olikin kyllä normaalia sähäkämpi töihinlähtö tänään.

Ei jäänyt tämä nousu epäselvien listalle

Ja taas vastaava tilanne, Nyt sokerit oli yllättäen 19,8 mmol/l

Syykin selvisi, ei ollut pelkkä unohdus, mutta melkein. Siis muistan hyvinkin tarkasti, että otin boluksen aamiaisella sillä Spiritin nopea bolus -vaihtoehdolla, jossa ensin valitaan nopea bolus ja sitten naputellaan määrä ja sitten VIELÄ HYVÄKSYTÄÄN määrä. Siis unohdus tapahtui tuon hyväksynnän kohdalla

Kait nuo toiminnot jossain vaiheessa iskostuu takaraivoon oikein kunnolla eli siis että toinen tapa ottaa nopea bolus vaatii vielä määränkin kuittauksen ja toinen ei (odottaa sen muutaman sekunnin - jolloin peruminen helppoa - ennenkuin alkaa määrää työntämään).

Nyt kyllä tiesin heti syyn moiseen nousuun, mutta bolusmuisti antoi sille varmistuksen
Kirjattu
Antsu1

H1

• Vanha tekijä
« Vastaus #47 : Lokakuu 14, 2007, 13:39:27 ip »

Onneksi muillekin käy noin...

Mä oon monta kertaa ihmetelly kun sokerit vaan nousee... ja mielestäni otin kyllä bolusta. Sitten historia kertoo että ähäkutti, etpäs ottanutkaan. Ja olis pitäny varmistaa..

Koitan AINA muistaa kattoo että pumppu alkaa tosiaan syöttää sitä inskaa. Joskus kun koitan vaan äkkiä hoitaa homman käsi taskussa, ni sitten jäi systeemi vaiheeseen...

Mutta eiköhän se tästä...  
Kirjattu
DM1, pumpussa Humalog

mantan

• Jäsen
« Vastaus #48 : Lokakuu 14, 2007, 14:21:20 ip »

mullekin välillä käynyt niin, että vain unohdan koko napin painamisen... ja pumppu on ollut jo 6-vuotta. aika harvoin tuota onneksi käy, mutta silloin kun käy, niin harmittaa kyllä. ja olenpa joskus pistänyt bolukset tuplanakin esim ruokailun alussa ja sitten lopussa uusiks, kun en vain ole rekisteröinyt yhtään sitä ensimmäistä pistoa.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #49 : Lokakuu 14, 2007, 15:16:25 ip »

Taidankin vaan toistaa H1:n sanat: onneksi muillekin käy noin...

Tätä minä ainakin tunnen tarvivani - oisko nyt sitä vertaistukea parhaimmillaan - siis kaikkien onnistumisien keskellä niitä onnistumattomuuksiakin tulee, joko omasta itsestä johtuen tai sitten ihan muista syistä ja nimenomaan muillekin
Kirjattu
Antsu1

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #50 : Lokakuu 14, 2007, 16:24:41 ip »

Joopa joo, kyllähän noin kävi kynienkin kanssa, mutta pumpulla voi tarkistaa, jos ei muista ja korjata mahdollinen unohdus välittömästi.
Pumppuhan on aina matkassa toisin kun kynä(t).

Mielestäni pumpun hyvä ominaisuus on myös se, että voi pitää silmällä historiatietojen avulla kokonaisannoksia, jos tulee paljon korjauksia ateriabolusten välillä.
Ainakin minulla ne vaan kumuloituvat ja vaikuttavat viiveellä vielä yölläkin.

Toki tuo onnistuu myös kirjanpidon avulla, mutta on työläämpää.
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #51 : Lokakuu 14, 2007, 16:35:51 ip »

juu muistitoiminto on kyllä hyvä. Joskus menee niin paljon ajatustyötä hiilarien ja boluksen laskemiseen ja merkkaamiseen ylös, että vasta jälkikäteen hoksaa pumpun muistista että itse hienosti päätelty/laskettu bolus on kokonaan jäänyt ottamatta
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #52 : Lokakuu 14, 2007, 17:35:36 ip »

Olet, Tapsa, kullä sikäli oikeassa, että unohduksia tapahtui myös kynien kanssa.

Mutta tätä mun tämänpäiväistä "unohdusta" en kyllä pysty ihan vertaamaan noihin kynä-unohduksiin. Olisi kait lähinnä niin, että valitsisit kynässä annoksen, pistäisit neulan ihon läpi, mutta et sitten painaisikaan annosta sisään

Eli tämä oli kyllä uutta minulle: teet näpelöintisarjasta kaiken muun, mutta se vihonviimeinen varmistus jää tekemättä - unohdus tottakai, mutta kyllä mä taidan vielä syyttää osittain omaa aloittelijan taitamattomuutta tänään.
Kirjattu
Antsu1

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #53 : Marraskuu 10, 2007, 20:11:28 ip »

No niin, nyt kun kuukauden sairasloman jälkeen palailin töihin, niin huomasin, että täytyy vissiin alkaa säätämään sitä työpäiväbasaalin ja vapaapäiväbasaalin profiilia  vähän erikseen

Koko työviikon tuntui, että illalla tahtoi bolukset kasvaa niin että vuorokauden kokonaismäärät nousivat vähän yli 1ky/10ghh ja nimenomaan iltapainotteisesti.

Ajattelin ensin vaan, että pitää kasvattaa vähän sitä (mulla klo 15-21) madallettua väliä, mutta tänään sitten huomasin, että eipä se viikonloppuna menekään niin, vaan nyt sitten lähdettiin taas pieneen laskuun päätyen äsken jopa arvoon 3,2.

No ei siinä, entinen basaali takaisin ja maanantaina kokeillaan sitten uusiksi tuota ns. työpäiväbasaali-profiilia

Miten yleensä, onko teillä käytössä paljonkin noita työ- ja vapaa-profiileja vai miten useamman profiilin käyttö on muodostunut?
Kirjattu
Antsu1

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #54 : Marraskuu 11, 2007, 11:26:57 ap »

Lainaus:

Miten yleensä, onko teillä käytössä paljonkin noita työ- ja vapaa-profiileja vai miten useamman profiilin käyttö on muodostunut?

No alussa tein niitä innoissani 3 kpl erilaisia, mutta aika pian huomasin, että toimin kuitenkin niin, että hyödynnän tilapäisiä nostoja ja laskuja. Jos pitemmän aikaa tulee tarve samaan muutokseen päivittäin, niin sitten korjaan sitä yhtä ainoaa käytössä olevaa. Tällaisia muutostarpeita on tullut aika harvoin, ja useimmiten tulee pian muutostarve takaisin edelliseen.
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #55 : Marraskuu 11, 2007, 12:03:59 ip »

No juu, TBA:ta minäkin tuossa viikolla kokeilin. Eli 150% 4h korotuksella se nousu taittui ja se tekikin juuri tuon kokeilun basaalikorotukset 0,2ky => 0,3ky.

Mutta täytyy katella...

Onpahan nyt ainakin 2 jotenkin käyttökelpoista basaalia ohjelmoituna, kun aiemmin ei oikeastaan ollut kuin se totaalisen ylimitoitettu aloitusbasaali ja sitten tää käytössä ollut.

Ehkä tässä pikkuhiljaa muotoutuu ne omat käytännöt miten hoidella tilanteita, hakemistahan tämä vielä täysin on. Ainakin tuon mun erittäin impulsiivisen liikkumisen vuoksi tuota TBA:ta en ole pystynyt paljoa hyödyntämään, vaan sillä puoella mennään edelleen melkoisesti pienien lisähiilareiden turvin.
Kirjattu
Antsu1

Antsu1

• Lentävä kynä
nyt yhdistelmäboluksen kimpussa
« Vastaus #56 : Marraskuu 24, 2007, 18:50:21 ip »

No niin, nyt sitten on taas uusi opettelu menossa.

Eli aloin kokeilemaan sitä yhdistelmäbolusta ja sen tehoa mulla usein heti ruoan jälkeen laskeviin sokereihin eli inska on nopeempaa kuin hiilarit.

Ei ollut hassumpi eka kokeilu: 50% boluksesta heti ja toinen 50% tunnin aikana tasaisesti.
Alussa, siis juuri ennen safkaa, sokerit 6,1 mmol/l ja 1h15min ruoan aloituksesta 6,2 mmol/l. Näyttää aikas hyvältä, mutta vielä on tietenkin katottava se reilu pari tuntia ruoan aloituksesta... Ja kaikki oletuksella, että hh-arvio osui nappiin
Kirjattu
Antsu1

Linkkejä