Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Pumppuhoidon "kiemurat" tutuiksi  (Luettu 14635 kertaa)

Rouva -77

• Vanha tekijä
Re: Pumppuhoidon "kiemurat" tutuiksi
« Vastaus #30 : Syyskuu 16, 2007, 22:07:05 ip »

mimmi, kyllä ne voi...nimittäin medtronicin kanyylit pysyvät paljon paremmin kuin accu chekin (käytän itse molempia).
Kirjattu
D1 vuodesta -92, Spirit-pumpussa Novorapid vuodesta -07.

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #31 : Syyskuu 16, 2007, 23:03:50 ip »

Lainaus:

Mä en ymmärrä kuinka jotkut kanyylit voivat irrota?

Minä käytän Accu Chekin Flex-Linkiä ja minulla kanyylin irtoamiset on laskettavissa vajaan yhden käden sormilla. Silloin teippi on mennyt jo laitettaessa reunasta kurttuun tai olen heti laiton jälkeen hikoillut kovasti tai en ole painellut teippiä huolellisesti ihoa vasten. Minulla ei ole myöskään vaikeuksia irrottaa kanyyleja. Teipistä jää kyllä liimajälkiä, joita poistan Removella. Ilmeisesti iholaatuja ja käyttötapoja on monenlaisia, mutta toivottavasti jokainen löytää (ja saa hoitotarvikejakelusta) omanlaisensa.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

mimmi1

• Lentävä kynä
  • Ei päivää ilman kipinää...
« Vastaus #32 : Syyskuu 17, 2007, 08:22:01 ap »

No toi on kyllä totta, että meillä on ihonlaatukin niin erilaista. Jokaisella omanlaisensa  

Mutta toivottavasti noita irtoamisia ei kovin paljoa tapahtuisi. Ja tietysti mä taas tyhmänä ihmettelin, että kuinka niin voi käydä, kun itse olen selvinnyt noilla kanyylin teipeillä hyvin.
Kirjattu
Mimmi1
DM1, pumppuhoito, Humalog

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #33 : Syyskuu 17, 2007, 09:43:51 ap »

Selitys voi olla hyvinkin siinä käyttötavassa.

Itse pidän nykyisin pumppua pienessä kangaspussissa, joka on pujotettuna vyötäröllä olevaan kuminauhavyöhön. Kun pussukkaa voi siirtää vyössä vaakasuunnassa, sen saa helposti lähelle kanyylia kanyylin paikasta riippumatta. Pumppu pysyy paikallaan pukiessa, wc-käyntien aikana ym. Kun aiemmin pidin sitä farkkujen taskussa tai hameen/housun kauluksen alla, kännykkäpussissa tms, kanyyliin/katetriin kohdistui suurempi rasitus. Pumppu saattoi helposti pudota ja jäädä roikkumaan katetrin varaan.
Kirjattu

Nainen
D1 vuodesta 1991
KHH - Humalog

Annastiina_

• Intoilija
« Vastaus #34 : Syyskuu 17, 2007, 21:34:45 ip »

Lainaus:

Itse pidän nykyisin pumppua pienessä kangaspussissa, joka on pujotettuna vyötäröllä olevaan kuminauhavyöhön.

Millaista kuminauhavyötä käytät? Mulla on sellainen valkoinen tarrakiinnitteinen pumppufirman oma kuminauhavyö, mutta se on jotenkin jäykkä pitää vyötäröllä ja kutittaakin välillä ikävästi..
Voisikohan itse askarrella paremman vyön? Vinkkejä?  
Kirjattu
Pumppu+Humalog since 9/2006

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #35 : Syyskuu 17, 2007, 21:59:02 ip »

Olen ostanut nappikaupasta sopivankokoisen pätkän sellaista pehmeätä kuminauhaa (on mustaa ja valkoista), jonka leveys on noin 2cm. Ompelin kumpaakin päähän palan tarranauhaa, jolla sen kiinnitän. Yksinkertainen ja mukava käyttää.

En ole aivan varma, onko siellä pumppupussukoita myyvässä kaupassa http://www.greenpapaya.fi/tuotteet/3 myytävänä myös kuminauhavöitä.
Kirjattu

Nainen
D1 vuodesta 1991
KHH - Humalog

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #36 : Syyskuu 17, 2007, 22:24:19 ip »

Niin mäkin ihmettelin tasan siihen saakka kunnes oma kanyyli irtosi!  

Kyllä se niin ihmeelliseltä tuntuu varsinkin, kun en huomannut/tuntenut koko juttua...

Mutta tarkkaavaisuus lisääntyi taas huimasti!  
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #37 : Syyskuu 17, 2007, 22:57:31 ip »

Mulla on kanyylit toistaiseksi pysyneet ihan mallikelpoisesti, mutta näin vasta-alkajana kyllä varonkin pumpun kaikkia osasia varmasti paljon enemmän kuin kokeneemmat

Mun seuraava pumppu"kiemura" on ilmeisesti pakosti eteen tuleva 1-2 viikon varajärjestelmän testaus. Luulen nimittäin, etten mitenkään saa "yksikätisenä" esim.ampullia vaihdettua ja vähän kyllä epäilen kanyylinkin ampumista, vaikka asetinlaite näppäri onkin.

Onneksi tässä on aikaa selvitellä tuota puolta, kun se ranneoperaatio on edessä 3.10. Esim. miten massiivinen sidos tulee ja ovatko sormet kokonaan poissa pelistä ja kuinka kauan...
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

mimmi1

• Lentävä kynä
« Vastaus #38 : Syyskuu 18, 2007, 08:57:08 ap »

Saisitko sä keltään apua tuohon? Vaikka sun "varahenkilön" täytyisi silloin olla tavoitettavissa 24/7, jos vaikka kanyyli lähtisi irti...

Mutta hyvä asia, että saat käden kuntoon!  
Kirjattu
Mimmi1

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #39 : Syyskuu 18, 2007, 09:22:39 ap »

No eipä taida ihan tuo 24/7 "varahenkilöä" löytyä, mutta kyllähän mun pari "pumppari-ystävää" ovat luvanneet ainakin ampullin vaihdossa ja kanyylin ampumisessa auttaa.

Mutta kaikkihan riippuu siitä mistä roikkuu eli miten pitkä tuo hankalin aika on. D-hoitaja toki sanoi tuossa aiemmin, että ei muuta kuin varajärjestelmä siksi ajaksi käyttöön, mutta täytyy vielä selvitellä.

Ja missään nimessä ei tuollaista 24/7 henkilöä tule olemaan muuta kuin luultavasti ekaksi yöksi kotona, onneksi harvemmin tarvittavaa apua toki saan, eli kauppareissut ja esim. tiskit tulevat hoitumaan... on kokemusta näiltä aiemmilta "kädettömyys ja jalattomuus" -jaksoilta Ja nythän se kestokin on paljon lyhyempi - siis "mikäänhän ei voi mennä pieleen" -olettamuksella
Kirjattu
Antsu1

mimmi1

• Lentävä kynä
« Vastaus #40 : Syyskuu 18, 2007, 10:13:14 ap »

Sulla on Antsu1 asenne kohdallaan!  
Kirjattu
Mimmi1

Lina

• Aktiivinen
Re: "kiemura" tämäkin
« Vastaus #41 : Syyskuu 20, 2007, 23:44:42 ip »

Siirille tilataan sinistä Humalogia  
Kirjattu
Lina

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #42 : Syyskuu 25, 2007, 11:11:15 ap »

Lainaus:

Lainaus:

Siirille tilataan sinistä Humalogia  

Jee... Sitä mä olen aina salaa toivonutkin   Aatelkaas, Humalog sävy sävyyn silmien kanssa   Sitten vielä pumppuun siniset kuoret ja taivaansininen Inset-kanyyli  

Nuo värilliset Insetit ovat ihan kivaa vaihtelua - onneksi niissä on jo valmiiksi sininenkin vaihtoehto  

Insetit on kyllä tosi piristäviä väriensä suhteen

Haluis kanssa, mutta eivät kyllä Meikussa lämminneet ajatukselle, kun ovat sattumalta erivalmistajan kuin pumppuni (siis sillä perustelivat - muka ei voi taata yhteensopivuutta...). Juu, eikä mun perustelu niiden haluamiselle ollut edes tuo väri, vaan ihan se hivenen lyhyempi teflonisen kanyylin pituus (8mm <-> 6mm). Eli eipä sitten pidetä kanyylia navan tasolla saati alapuolella
Kirjattu
Antsu1

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #43 : Syyskuu 25, 2007, 12:11:22 ip »

No noinhan se varmasti on.

Ehkä se lääketieteellinen peruste on sitten tarpeeksi vahva, kun vatsan ne osat, joihin kanyylin saa, ovat tarpeeksi huonossa kunnossa... tai sitten vaan luovutaan pumpusta...

Myönnän, nyt olin kyllä hivenen sarkastinen

Busines on tosiaan businesta. Oikeastaan ihme on jo se, että eri pumppufirmoilla (ainakin osalla) on edes samanlaiset liitännät noille kanyyleille, jotta ristiinkäyttö onnistus.
Kirjattu
Antsu1

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #44 : Syyskuu 25, 2007, 14:10:49 ip »

Ei toki ole pakko käyttää enkä mitenkään siinä mielessä näitä juttuja edes kirjoittele Oikeastaan vain tuon julki erilaisia "kiemuroita", joihin tässä pumpun kanssa olen törmäillyt. Vähän tyyliin "värillinen inska olisi hyvä, erottaisi mahdolliset ilmat katetrissa helpommin"

Positiivisiakin voisin hyvin kirjoitella, esim. sen, että matalahkot arvot (alle 4 mmol/l) ovat vähentyneet puoleen verrattuna pistoshoidon aikoihin eikä keskiarvo ole kuitenkaan kasvanut kuin parilla kymmenyksellä.

Ai niin, olen muuten muuttanut seurannassani sen "matalien raja-arvon" vähän ylöspäin eli 3,5 mmol/l => 4,0 mmol/l Yläraja on sama 12,0 mmol/l. Tuolla alapäästään kaventuneella alueella pysyy suunnilleen sama prosentuaalinen osuus mittauksista, joten siinä mielessä voi kait sanoa tilanteen olevan ihan ok
Kirjattu
Antsu1

Linkkejä

Ehdota vuoden 2020 diabetestekoa

Julkaistu 23.09.2020 | 08:54