Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Inskan ja mittarin kulj.pussukka talveksi ?  (Luettu 4295 kertaa)

Hope

• Jäsen
Inskan ja mittarin kulj.pussukka talveksi ?
« : Marraskuu 11, 2007, 14:48:11 ip »

Joskus viime talvena joku taisi kertoa täällä tehneensä inskakynälle ja vs-mittarille Huopanen-langasta pussukan (huovuttanut myös). Pitäisikö tuo kylmyyden kurissa ? Olisko jollain ko. pussukan ohjetta tms ? Siihen pitäisi mahtua Novorapid-kynä omine koteloineen ja vs-mittari omassa kotelossaan.
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
Re: Inskan ja mittarin kulj.pussukka talveksi ?
« Vastaus #1 : Marraskuu 11, 2007, 14:58:40 ip »

Täältä:
http://www.diabetes.fi/ubbthreads/showfl...rue#Post1718885
löytyy se vanha keskustelu.  
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Justjoo

• Vanha tekijä
« Vastaus #2 : Marraskuu 11, 2007, 15:04:41 ip »

Tämän päivän Hesarissa Torsti kertoo, että maidostakin on tehty lankaa.
Kirjattu
Huono onni ei koskaan muserra sitä, joka ei ole antanut hyvän onnen pettää itseään.

Pirle

• Matkailija
« Vastaus #3 : Marraskuu 13, 2007, 17:44:53 ip »

hei,
laitoin sinulle postia.
Kirjattu

sicilienne

• Intoilija
« Vastaus #4 : Marraskuu 13, 2007, 23:02:56 ip »

Olen tässä syksyn mittaan tehnyt yhdeksät huovutetut tossut Huopanen-langasta. Olen ajatellut samaa, että taidan tehdä ins. kynille ja vs-mittarille talveksi huovutetut pussukat. Niihin voi laittaa vuoriksi vaikka fleeceä niin on vielä lämpöisemmät.
Kirjattu

kakeliini

• Vieras
« Vastaus #5 : Marraskuu 18, 2007, 19:06:57 ip »

ei kai mittari ole niin arka pakkaselle vai onko??? itse pidän kynää povarissa talvella
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Marraskuu 18, 2007, 19:08:47 ip »

Mulla kynät on aina käs'veskassa ilman pussukoita Nuorena ne kulkivat kyllä usein housujen taskussa.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Konrad

• Vieras
« Vastaus #7 : Marraskuu 18, 2007, 19:21:05 ip »

Lainaus:

ei kai mittari ole niin arka pakkaselle vai onko??? itse pidän kynää povarissa talvella  

On se. Ainakin OTU2 näyttää mulla kakkosella alkavia aina, kun lämpötila on +2 - +3 C tai alle. Kovilla pakkasilla en ole edes yrittänyt. Itse asiassa en osaa sanoa, onko mittari vai liuskat vai kumpikin herkkiä kylmälle. Valmistaja lupaa toimivan vain +6 C asteeseen. Kerran pidin parin asteen pakkasessa lenkillä mittaria toisen käsineen sisällä ja liuskapurkkia toisen sisällä. Ei auttanut. Tuulipuvun taskut ovat kuin ulkoilma. Tuohon mittariin olen saanut lämmitettävän geelipussin, joka viime talvena näytti auttavan. En ole vaan nyt sitä löytänyt mistään, kun taas tarvitsisin.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Marraskuu 18, 2007, 19:38:44 ip »

Minä kuljetan mittaria ihan vaan repussa omassa pussukassaan, oli sitten helle tai pakkanen. Mutta tiedän, että pakkasessa on turha alkaa mittailemaan sokereita, joten ei tuota ongelmia. Oman mittarini toiminta-alue on ohjeiden mukaan +6 - +44 celsiusta, joten noiden rajojen sisällä hoidan itse mittausta, mutta kuljetusta nuo rajat eivät mielestäni koske

Sisällä otan mittarin ensin pois kassista ja avaan vielä kotelonkin, joten lämpeniminen alkaa nopeasti. Eli varttitunnissa kovemmankin pakkasen jälkeen on mittari ollut kuitenkin jo mittauskunnossa ja tämä on riittänyt minulle.

Inskakynäaikoina kuljetin kovimmilla pakkasilla inskakynää kaulapussissa takin alla.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Konrad

• Vieras
« Vastaus #9 : Marraskuu 18, 2007, 19:56:41 ip »

Ainakin OTU2 liuskoineen sietää selvästi alempia kuljetus- ja varastointilämpötiloja kuin mitä käyttölämpötila on. Käyttöohjeessa sanotaan, että mittarin pitäisi antaa Er4, jos mitataan liian alhaisessa lämpötilassa. Itse en ole tällaista kuitenkaan saanut koskaan esille. Voi olla tietysti, että vain liuskat ovat liian kylmiä.  
Kirjattu

Yogi

• Veteraani
« Vastaus #10 : Marraskuu 18, 2007, 20:05:46 ip »

Lainaus:

Itse asiassa en osaa sanoa, onko mittari vai liuskat vai kumpikin herkkiä kylmälle.

Veikkaan, että kylmälle herkkiä ovat liuskat. Karkea nyrkkisääntö on, että kun lämpötila laskee kymmenellä asteella, entsyymireaktioiden nopeus putoaa puoleen. Sokerimittaus perustuu entsyymireaktioihin. Tosin riippuvuus ei ole aivan näin suoraviivainen.
Kirjattu
Aina napit vastakkain ollaan Pöystin kanssa. Ei ole hyvä tämä Pöysti.

Konrad

• Vieras
« Vastaus #11 : Marraskuu 18, 2007, 20:29:34 ip »

Lainaus:

Lainaus:

Itse asiassa en osaa sanoa, onko mittari vai liuskat vai kumpikin herkkiä kylmälle.

Veikkaan, että kylmälle herkkiä ovat liuskat. Karkea nyrkkisääntö on, että kun lämpötila laskee kymmenellä asteella, entsyymireaktioiden nopeus putoaa puoleen. Sokerimittaus perustuu entsyymireaktioihin. Tosin riippuvuus ei ole aivan näin suoraviivainen.

Tuo selittäisi kylmäherkkyyden. Toisaalta mittaussysteemille luvataan kuitenkin +6 - + 44 C käyttölämpötila-alue. Tällä alueella liuskan kemialliset reaktiot on ilmeisesti saatu  jossakin määrin kompensoitua lämpötilan suhteen. Vaikka eihän sitä tiedä miten hyvin, koska mittaaussysteemin tarkkuudeksi luvataan vain +-15 %.

Mittari on ymmärtääkseni pelkkää elektroniikkaa, jossa ei uskoisi enää olevan lämpötilakompensointia liuskojen lämpötiloille. Vai olisiko kuitenkin: miksi liuskassa on kolme elekrodia? Alkaa olla jo teorisointia puoleltani, kun ei ole tietoa.

M: Kolmannen elektrodin merkitys selviää tuosta toisessa ketjussa esittämästäni linkistä:

http://www.fidev.de/LS/downloads/OTU/ls_blutzucker_selbstkontrolle.pdf

Sivu 32 kertoo, että yksi elektrodi on varattu laitteen kytkemiseen päälle. Ei siis lämpötilalle.
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Marraskuu 18, 2007, 20:39:00 ip »

Ainakin se mittari toimii kovin hitaasti kylmässä ja myös numerot näkyvät huonosti, joten luulen, että myös mittari on vähän herkkä kylmälle.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Konrad

• Vieras
« Vastaus #13 : Marraskuu 18, 2007, 20:53:55 ip »

Voi olla mittarikin herkkä pakkaselle. Nestekidenäytöt voivat oireilla. Lisäksi litiumnappiparistokaan ei pysty kylmässä antamaan virtaa samalla lailla kuin huoneenlämpötilassa.

Kun mittarin tuo kylmästä sisälle, kylmät pinnat keräävät lämpimämmästä ilmasta kosteuden. Voi tulla elektroniikkaan häiriöitä. Mittarin pitäisikin antaa lämmetä kunnolla ensin, jotta kosteus haihtuu.
Kirjattu

Linkkejä