Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Loppusuoralla  (Luettu 3764 kertaa)

KultaSydän

• Vieras
Loppusuoralla
« : Elokuu 18, 2007, 15:41:43 ip »

Nyt viikkoja 37+5

Iltainsuliinillä menty. Nyt viimeset 4 päivää nuo paastoarvot pysyneet alle 6. Joka siis on mulle hyvä, kun olen kiukunnut kun eivät millään alene. 20 yksikköä pistelen menemään.

Hermostuttaa hurjasti.

Vauva ei ole insuliinin aloituksen jälkeen jaksanut liikkua juuri lainkaan. keskipäivän aikaan hieman kylkeään kääntää ja illalla klo 21 sitten jaksaisi taas temmeltää, mutta pian sitten jälleen piikittelyaika.

Kirjoittelinkin silloin kun insuliinin aloitin, kyselläkseni että kuinka toimitaan.

No mulla ois ollu lapsivesipunktio tuossa n. viikko sitten, jota ei kuitenkaan sitten tehty.

Maanataina alkaisi rv 38 ja tiistaina aika NKL jossa katsellaan taas Vauvan vointia ja pohditaan että uskaltaako synnytystä käynnisttää, kun ei keuhkojen tilannetta tiedetä.

rv 36+1 painoarvio oli 3.5-3.7kg että iso Vauva tämäkin, ja toisaaltaan pelottaa synnytys, kun eka oli reilu 4.5kg ja olin niin hurjan kauan kipeä sen jälkeen.

Olo on epävarma, kokoaika pelottaa että Vauvalla on hätä, vaikka NKL sydänkäyrä 2xvko ja kaikki muutoin ihan ok. Toisaalta kun lueskelee äitejen kirjoituksia jotka eivät saa nukuttua kun Vauva temmeltää ja potkii kipeästi, niin olen kai aika onnellisessa asemassa, mutta jotenkin..

Onnellista odottelua  
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
Re: Loppusuoralla
« Vastaus #1 : Elokuu 18, 2007, 17:33:09 ip »

ei se enää kauaa kestä

voisko liikkeiden väheneminen johtua myös siitä että mahtuu kääntymään vähemmän? sydänäänet kun kuitenkin ok.

onnea matkaan!
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

KultaSydän

• Vieras
« Vastaus #2 : Elokuu 24, 2007, 10:39:14 ap »

Noniin..

Hih, niinhän siinä kävi ettei tullut mitään käynnistyksiä. Vauva oli vetässy kasvuspurtin.. Oli niiiin iso masu, ja pipo kuitenkin pieni -tai normaali.. Että lääkäri tuumas Vauvan voivan jäädä jumiin.

Maanantaille sektio aika.

Niin tuosta liikkumisesta, kyllä se on se insuliini joka on Vauvasta tehnyt vähäliikkeisen, mutta ei kuulemma hätää kun kuitenkin sydän ok, ja nyt tietty Vauva on niin iso ettei varmasti enää paljoa mahdu liikkumaan.

Sain armon kaydä oikeudesta ja pysyy tän päivän kotona, ettei tartte joka päivä ravaa käyrässä, huomenna aamulla käyrään ja sunnuntai iltana ne ottaa osastolle.

Saa nähä minkä kokonene kaveri sieltä tulee  
Kun lääkärikin on viel sellanen että ei ikinä kuulemma sektioita suosittele ja nyt jänskätään kaikki että onko tämä ns. "turha sektio"

Painoarvio oli pahimmillaan 4.8kg  

Ja naurattaa kun viikko sit viel sai hehkuttaa kuinka helppoa on ollut tämä raskaus muutoin, ei oo suppareita ei mitään, mutta nyt nuo nivuset on kipeentyneet niin ettei meinaa lainkaan päästä kävelemään  

No mutta, maanantaina olen sitten yhtä kokemusta rikkaampi.

Iloista odottelua ..
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Elokuu 26, 2007, 21:32:19 ip »

onnea matkaan!!

jäi kiinnostamaan, mikä siinä inskassa vähentää lapsen liikkeitä? eikö kuitenkin ole kehon normaali tuote, vai onko joku pitkävaikutteisen lisäaine?
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

anna-mari

• Vanha tekijä
« Vastaus #4 : Elokuu 27, 2007, 07:36:08 ap »

Jännää että mulla on ihan samanlaisia kokemuksia NKL:lta kuin   Kultasydämellä  . Ensin siis yksi kokenut lääkäri piti lapsivesipunktiota ehdottoman tarpeellisena rv 37 kun rv 36 mahanympärys hipoi yläkäyrää muun vauvan ollessa keskikäyrällä. Sitten toimenpiteeseen mennessä se olikin päätetty perua. Nyt sitten kasvatellaan vauvaa...

Mä menetin tuon käynnin aikana täysin uskoni alatiesynnytyksen turvallisuuteen, siihen malliin lääkäri sitä lobbasi AINOAKSI OIKEAKSI synnytystavaksi. Jäi sellainen olo, että alatiesynnytystä yritetään viimeiseen saakka, viis vauvan koosta tai äidin mielipiteistä   Tänään sitten KTG -käyrään ja perjantaina kasvukontrolliin. Millainenhan jättiläinen siellä nyt onkaan..

Ihmettelen miksi vauvaa täytyy ehdointahdoin kasvattaa tuon rv 37 yli jos kerran viitteitä kiihtyneestä kasvusta jo on? Miksei voida tutkia keuhkojen kypsyyttä, joka todennäköisesti näillä viikoilla olisi jo ihan hyvä ja käynnistää synnytys? Kyllähän makrosomia tuo aivan uudet ongelmat vauvalle ja synnytykseen

muoks. Miksi insuliini vähentäisi sikiön liikkeitä? Eihän sen pitäisi edes läpäistä istukkaa?
Kirjattu
"What cannot be cured, must be endured"

HeidiH

• Intoilija
    • www.hakolantila.net
« Vastaus #5 : Elokuu 27, 2007, 11:15:07 ap »

Tuo on kyllä ihme juttu miks insuliini muka vähentäis lapsen liikkeitä, ei millään mene jakeluun kuinka se olis mahdollista. Minulla ainakin on kaikki liikkuneet paljon ja tosiaan kumma juttu mutta jos lääkäri on tosiaan sanonut sillee??????  Sanoohan ne vaikka mitä kun ei paljoo tiedä, yksikin kerran ihmetteli kun ins tarve ei alkanut ollenkaa nousta minulla koko raskauden aikana, laski vaan kovasti, niin lääkäri saneli että raskaus ehkä stimuloi äidin haimaa toimimaan, hö, varmaan, kun on 30 vuotta mykkänä ollu. Muut lääkärit sen jälkeen ovat tyrmänneet ajatuksen, samapa tuo. Jotenki tuntuu että tuli insuliini omasta haimasta taikka piikistä niin jos sokerit on kunnossa niin vauva voi hyvin eikä laiskistuisi insuliinin takia. Sitten tietysti jos äiti on tajuttomana tai muuten pahasti hypoilla niin se ehkä kyllä vaikuttaa, ettei vauvakaan jaksa kovin siellä riehua. Mutta äidin aivoista kuitenki loppuu sokeri ennen ku vauva alkaa kärsiä, joten en jaksa niistäkään pikku hypoista kovin huolissani olla.
Kirjattu
Se on niin raskasta kun on pakko ja niin helppoa kun haluaa.

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Elokuu 27, 2007, 20:58:04 ip »

ihan kiva että pyritään "normaalisynnyttäjän" kohteluun myös meikäläisten osalta, mutta jos siinä sivuutetaan jo lääketieteellisetkin perusteet, mm. jo löytyneet viitteet kiihtyneestä kasvusta, jolloin on jo todisteita että raskaus ei mene enää samalla lailla kuin "normaalisti", niin miksi riskeerata vauvan ja äidin hyvinvointi ja turvallisuus ja aiheuttaa turhaa kipuriskiä jne?! ei mee mun jakeluun.. ois kiva tietää, onko kyse samasta ihmisestä, ja onko toi joku uus trendi koulutuksessa, toihan kuulostaa jo hoitovirheeltä... mullekinhan se nuori lääkäri sanoi, ettei punktoida, JOS ei ole mitään ihmeellistä, mutta kyllä musta se selvästi kiihtynyt kasvu on jo sen verran poikkeavaa että pitäisi reagoida?! jos sillä ei muka olisi merkitystä, miksi aksvua edes seurataan!?
Kirjattu

anna-mari

• Vanha tekijä
« Vastaus #7 : Elokuu 27, 2007, 21:16:12 ip »

Tuolla naikkarilla lekureilla on aina aamuisin miittinki missä keskustellaan päivän toimenpiteistä. Se on siis jonkinlainen yhteispäätös, mutta kyllä ihmettelen miten potilasta näkemättä ja uudelleen tutkimatta voidaan tehdä täysin eri päätelmät kuin tutkimuksen tilannut lääkäri

Mieluusti minäkin olisin normiodottaja, mutta en RISKILLÄ millä hyvänsä. Kysyin tänään KTG -käyrässä käydessäni kätilöltä onko noita lapsivesipunktioita jollain periaatepäätöksellä vähennetty. Kiisti tämän, mutta totesi heidän juuri miettineen miten vähän niitä on viimeaikoina ollut

Huoh. Huomenna rv38+0 ja pelko p*rsiissä tuosta kasvusta. Perjantaina sitten varmaan ihmetellään taas...Onneksi ei pitäisi olla samaa natsilääkäriä kuin viimeksi
Kirjattu
"What cannot be cured, must be endured"

KultaSydän

• Vieras
« Vastaus #8 : Syyskuu 03, 2007, 21:25:45 ip »

Noniin!

Siis siitä insuliinista ja liikkeistä. Itse mä sen liikkeiden vähyyden huomasin siitä kun unohdin kerran pistää illalla kun nukahdin, ja oli Vauva koko seuraavan päivän aktiivinen. Ja tietty se liikehdintä ennen koko inskaa.

Lapsivesipunktio oli kohdallani huono, koska -No kyse ei ollut huonosta kohtelusta vaan turvallisuudesta-

Sunnuntaina 26.8 menin illalla osastolle ja aamulla aikasin ensimmäisenä odottelemas sektiota. Täytyy sanoa että Halleluujaa ja Amen, siis jo ne hiton puudutukset, epiduraali ja spinaali -AAAUH  

Aivan ihana porukka salissa, yksi vieressä istumassa tipan annostelussa ja kertomassa mitä tapahtuu.

Tulin hurjan huonovointiseksi aineista ja luulin etten ikinä selviä siitä, verta oli varattu, mutten sitä sitten tarttenutkaan.

Jossain vaiheessa iltaa sitten totesin osastolla hoitajalle että taidan vuotaa snadisti liikaa verta, no se onneksi korjaantu ku sain jotain toista lääkettä joka supistaa kohdun ja tippa oli vuorokauden verran mutta se mihin se tippa laitetaan oli kädessä ihan koko ajan, koska he eivät olleet varmoja etten tarttis kuitenkin lisä verta.

Sängystä nousin muistaakseni jo illalla, tosin avustuksella ja seuraavana päivänä sain luvan nousta jo ihan yksin tosin että hemppa oli tippunut alle 80 meinas taju kerran lähtee ja oli pakko soittaa hoitaja hakee Vauva ja auttaa mut takas punkkaan.

Kolmantena päivänä söin jo muiden äippien kanssa ja torstaina päivällä pääsin jo kotiin  

Vauva oli tehoyksikössä -vai mikä sen nimi onkaan- vuorokauden, sokerit olivat alle 3.

Eikä Vauva ollut mitenkään omituinen syntyessään, itseasissa aika äänekäs kaveri   Tulipahan todettua että keuhkot ainakin kunnossa.

Iso 9 pisteen poika painoa 4390 ja pituutta 53
Vauva siis syntyi rv 39+0
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Syyskuu 04, 2007, 11:00:43 ap »

mielenkiintoinen huomio, mua vaan aina kiinnostaa että miksi, siksi kyselin

onnea! loppu hyvin, kaikki hyvin!
Kirjattu

H1

• Vanha tekijä
« Vastaus #10 : Syyskuu 04, 2007, 13:20:53 ip »

Lainaus:

Iso 9 pisteen poika painoa 4390 ja pituutta 53
Vauva siis syntyi rv 39+0

Onnittelut "pienestä" pojasta!

Olisin laittanut vauvan tiedot tonne Lasketut ajat-ketjuun, mutta ei siellä ollut sunkaan tietoja  ..
Kirjattu
DM1, pumpussa Humalog

KultaSydän

• Vieras
« Vastaus #11 : Syyskuu 04, 2007, 14:20:18 ip »

Juups.

Tosiaan vasta hetki sitten siirryin tänne lueksimaan, kun todettiin raskaudenaikainen diabetes, olen kyllä ainakin sata kertaa ollut ilmottautumassa listaan, mutta jotain muuta mukamas aina tullut.  

LA oli siis kuitenkin 3.9
ja 27.8 poika syntyi.
On nyt sitten yksi poika elokulle ku isot veikat on syyskuulla, oishan se ollut hauska saada kaikki kolme samalle kuulle  
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Syyskuu 05, 2007, 11:59:47 ap »

hei mietin vielä sitä inskahommaa; useinhan neuvotaan herättelemään vauvaa vaikka sokerimehulla, jos ei oo tuntenu liikkeitä; eli jos inska laskee sokruja, se voisi rauhoittaa vauvaa??
Kirjattu

KultaSydän

• Vieras
« Vastaus #13 : Syyskuu 05, 2007, 13:41:38 ip »

Hih   Oot vähän ku mä, mäki aina jään pohtimaan kaikenlaisia.

Niin mä luulen että siinä oli joku sellanen että se Vauva sitten rauhottui, mutta tosiaan oli ihan yli rauhallinen, toisaaltaan, kun ei kerran mitään hätää ollut niin ihan hyvä niin  
Kirjattu

Linkkejä