Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Heitättekö neulat roskiin?  (Luettu 15040 kertaa)

PateT

• Lentävä kynä
Re: Heitättekö neulat roskiin?
« Vastaus #30 : Syyskuu 06, 2007, 20:33:54 ip »

Totta mooses kannattaa hankkia moinen hilavinkutin,ei ole paljon mielenrauhasta;pari mokomaa puntaa tai evroo .

Mulla on roskiskaapissa ns.kahinapussi yhden kukkakorin sisällä,sinne kerään neula-liuska ym.D-roskat ja aikanaan sekajätteen mukana roskiin.

Mun luja usko on apteekkiin viemisestä,että nakkaavat samoin sekajätteisiin,joten miksi kantaa apteekkiin(turhaa,mun mielestä)?

Vanhentuneet lääkkeet kannan kyllä kuuliaisesti apteekkiin,tosin niitä ei pahemmin keräänny,kun en käytä muita lääkkeitä kuin insuliini  .
Kirjattu
Elämä on kuin kameli.Sen saa tekemään mitä tahansa paitsi peruuttamaan.
-Marcelene Cox

D1-1978

• Veteraani
  • Levemir, Liprolog, D1
« Vastaus #31 : Syyskuu 11, 2007, 18:47:03 ip »

Kysyin apteekista, eikä kuulema saa heittää sekajätteeseen. Apteekkien jätehuollosta on asetus. Menee poltettavaksi, jolloin myös metalli sulaa uunissa. Ruiskut ovat sitä jätettä, johon jätteenhuoltohenkilökunta ei koske, eli piikistä sormeen sattumisen vaaraa ei ole. Apteekkiin voi viedä missä pussissa tahansa, he laittavat erilliseen astiaan.
Kirjattu

nea

• Jäsen
« Vastaus #32 : Syyskuu 13, 2007, 16:52:54 ip »

Niin siis miksi nuo pakkausselosteet täytyisi repiä, intimeteettisuojanko takia? Kyllä varmaan kaikki jotka mut on useamman kuin yhden kerran nähneet tietää että olen diabeetikko, tuppaa meinaan unohtumaan, että se ei ole normaali olotila että mittaa ja pistää
Kirjattu
Laedi interdum honestius est quam laedere.

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #33 : Syyskuu 13, 2007, 16:57:56 ip »

Omalla kohdallani kait tärkein syy on se, että käytän myös lääkettä, jolla tuolla "epäurheilijamaisissa urheilupiireissä" olisi paljonkin kysyntää. Ja hintavakin vielä on, joten enpä halua kenellekään hämäräaikeissa roskisdyykkarina olevalle "mainostaa", että multa mm. tällaista "suorituskyvyn" parantajaa löytyisi

Ja siinä samassa on sitten tullut tavaksi repiä muistakin pakkauksista se "reseptiosa" pois.

En minä moista aiemmin tehnyt, mutta tuon reseptin saatuani olen alkanut harrastamaan
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Myy77

• Vanha tekijä
« Vastaus #34 : Syyskuu 13, 2007, 18:47:19 ip »

Lainaus:

Niin siis miksi nuo pakkausselosteet täytyisi repiä, intimeteettisuojanko takia?

Revin taloyhtiön roskikseen menevät pakkausselosteet siksi, koska roskisdyykkarit penkovat roskia, enkä halua, että he saavat vihiä siitä, että kotonani on mm. neuloja ja kertisruiskuja ym. diabeteksen hoitoon liittyvää. Pakkausselosteessa lukee nimi, ja sen avulla on helppo selvittää missä ko. henkilö asuu.

Revin pakkausselosteet siis ihan oman ja muiden turvallisuuden takia. Koskaan ei tiedä mitä joku saa päähänsä...
Kirjattu
Ainoastaan sydämellään näkee hyvin. Tärkeimpiä asioita ei näe silmillä. (Antoine De Saint-Exupéry)

katiia

• Aktiivinen
« Vastaus #35 : Syyskuu 13, 2007, 19:40:40 ip »

Mä oon heittänyt neulat suojuksineen kyl seka jätteeseen. Lääkkeet vienyt apteekkiin, mut kyl ne tulee kaikki melkein käytettyy, ainoostaan inskoja jos vaihtaa toiseen merkkiin on tullut vietyä, ja särkylääkkeitä jotka sai pöntön sekaisin   , ei siis sopinut mulle.

Niin kyl pitäs alkaa repiin kaikki lääkepurkeissa olevat tarrat pois, multakin dopingiks luokiteltavaa lääkettä löytyy ja muita(särkylääkkeitä yms) joiden väärinkäyttö esim alkoholin kans vois olla ongelma. (Melkein mitä vaan kun nykyajan ihmisetkin naamaansa vetää! )Ja mikä tahansa lääke taitaa olla myrkkyä jos tarpeettomasti syö..
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #36 : Syyskuu 13, 2007, 20:56:40 ip »

Olen tässä miettinyt, kun kaapista löytyi vanhentuneita vitamiinejä, että pitäiskö ne viedä apteekkiin? Yhdet poretabut heitin vessanpönttöön ja ne ei meinannut millään liueta sieltä Mutta voiko vitamiinit heittää sekajätteeseen, vai luokitellaanko ne lääkkeiksi?
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

D1-1978

• Veteraani
  • Levemir, Liprolog, D1
« Vastaus #37 : Syyskuu 15, 2007, 15:29:20 ip »

Vitamiinitkin katsotaan lääkkeiksi, eli apteekki kyllä ottaa ne vastaan ja menevät polttojätteeksi (tarpeeksi kuuma uuni, jotta kaikki palaa). Moni kyllä heittää ne sekajätteeseen. Kaatopaikkojen pohjathan ovat ongelmajätettä, tosin tuskin pelkästään lääkkeiden ja vitamiinien takia, vaan kaikentyyppistä ongelmajätettä tupataan laittamaan sekajätteeseen. Siksi kaatopaikoille ei mielellään rakenneta asuintaloja ennenkuin vuosien kuluttua ja puhdistuksen jälkeen.
Kirjattu

Vinkura

• Matkailija
Vs: Heitättekö neulat roskiin?
« Vastaus #38 : Heinäkuu 04, 2012, 21:04:50 ip »

Meillä oli paikallislehdessä ohje, että insuliinineulat pitää palauttaa apteekkiin. Kyselin nuoremmalta ihmiseltä, miksi.  Kuulema ei sekajätteeseen, jotta veri ei levitä infektioa. Kyllähän minä sen ymmärrän, että pitkät neulat siis EPO, jotka nekin olen aikaisemmin pannut takaisin koteloonsa ja sekajätteeseen.  Minun "sairaalaroskikseni" on erillään muista. Olisiko tämä sitä uutta lajittelua, joak johtaa siihen, että ei ole enää kaatopaikkoja, vaan kaikki myös sekajäte lajitellaan vielä uudestaan. Pitäisikö muös e metallifolio lajitella uudelleen, entä muovikotelot neulan ympärillä. Ajankohtaiskeskustelua?
Kirjattu

PateT

• Lentävä kynä
« Vastaus #39 : Heinäkuu 04, 2012, 21:19:56 ip »

Onpas iäkäs ketju,mutta toimin samoin,PAITSI nykyään roskien kanssa olen erittäin tarkkana,sillä meidän roskiksia penkovat nykyään Romanian romanit  ??? :o

Joitain aikoja sitten oli ystävänaapurin postilaatikosta pengottu palkkakuitti,jossa tietty sos.turvatunnus yhden itä-Afrikasta tulleen henkilön toimesta.Tämä oli tilannut tavaraa Ellokset yms.suurilla summilla.Asia sai hyvän lopun oikeussalin kautta,teetti ylimääräistä juoksua yms.

Kysymykseen,heitän neulat,lansetit yms.D-kamat sekaroskiin pussissa,johon olen kerännyt erikseen ne.

Kirjattu
Elämä on kuin kameli.Sen saa tekemään mitä tahansa paitsi peruuttamaan.
-Marcelene Cox

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #40 : Heinäkuu 04, 2012, 21:42:28 ip »

Eikö se on roskientonkijan vastuu, mitä sieltä löytyypi/osuupi ::) Mä kans funtsin tuota juttua, kun meillä nää mummot saattavat tonkia roskia, mutta en ala tapojani muuttamaan, ei siellä neuloja ole, mutta kaikkea muuta  :P
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Jape

• Lentävä kynä
« Vastaus #41 : Heinäkuu 05, 2012, 09:30:07 ap »

Neuloihin suojus paikalleen ja sekajätteeseen. En tasan rupea niitä minnekään muualle lajittelemaan. Lääkkeitä ei käytännössä mene vanhaksi juuri koskaan. Jos  sellainen vahinko sattuu että joku pilleripurkin jämä on, niin kaadan nekin pillerit rosikseen koska olen ikävä ja laiska ihminen.... 8)
Kirjattu
Jape, vanha pessimisti.

soteka

• Intoilija
  • D1 -06; Levemir & NovoRapid
« Vastaus #42 : Heinäkuu 07, 2012, 16:26:32 ip »

Neuloissa suojus päällä, ja nämä, niin kuin kaikki muukin d-kama mitä itseltä jää, menee omaan roskikseensa, mikä sitten survotaan vielä toiseen roskapussiin jossa sekajätettä. Ei ole sen kummemmin koskaan neuvottu näiden kanssa, joten jatkan tätä rataa.
Kirjattu
Ten Tonne Skeleton.

Rodukka

• Vieras
« Vastaus #43 : Heinäkuu 12, 2012, 12:34:48 ip »

Maaliskuussa sairastuttuani ja paljon päivittäin kertakäyttöneuloja kynissäni käyttävänä selvittelin tätä TYKSissä ja paikkakuntani diabeteshoitolassa: Kynäneulat ovat kaatopaikkajätettä, eli sinne vaan.

Sitten tämän hoitohenkilökunnan päiden päälle ilmestyikin kysymysmerkki, kun kerroin, ettei meillä saaressa ole jätteenkeruuta, vaan kaikki joko kompostoidaan, poltetaan tai viedään tyypillisimpiin kierrätysastioihin (metalli, pahvi, lasi, paperi). Lopulta selvisi, että voin kerätä neulat esim. muovipulloon ja viedä joko apteekkiin tai diabeteshoitolaan. He sitten toimittavat kaatopaikalle.

Pienen lapsen takia en ole valmis polttamaan neuloja, koska terävä osa voisi edelleen polton jälkeen aiheuttaa tuhkapaikalla ulkoilujen aikana vahinkoa.

Joku kirjoitti tuossa aiemmin: "Eikö se on roskientonkijan vastuu, mitä sieltä löytyypi/osuupi" No ei se nyt ihan noinkaan ole. Meillä on kunnissa jätehuoltomääräykset, joita tulisi noudattaa. Tyypillinen sieltä löytyvä kohta on siitä, mitä jäteastioihin ei saa laittaa: "esineitä tai aineita, jotka painonsa, kokonsa, muotonsa tms. syyn takia saattavat vahingoittaa jätteen tuojaa, keräysvälineen käsittelijää tai käsittelypaikan työntekijöitä taikka voivat vahingoittaa keräysvälinettä, jäteautoa tai käsittelylaitteita." Maalaisjärki ja lähiössä asuttu lapsuus myös muistuttavat minua, että lapset käyvät aika usein varsinkin kerrostalojäteastioissa tutkimassa. Paras on heittää neulat jonkinlaisessa suoja-astiassa jätteeseen, jotta yksittäisen neulan suojukset pysyvät varmasti paikallaan ja astiaa suojaa muutenkin.
Kirjattu

Kirppuli

• Jäsen
« Vastaus #44 : Heinäkuu 12, 2012, 12:42:27 ip »

Minä kerään neulat esim. maitopurkkiin tai vastaavaan, kirjoitan päälle vielä että neuloja, ja sitten ihan sekajätteeseen. Näin minulle neuvottiin kun maaliskuussa sairastuin. Muutama neula on kyllä menny ihan suoriltaan roskapussiinkin, mutta jotenkin se on mieluisampaa heittää ne pois siinä erillisessä purkissa, kun en itse ainakaan toivoisi toisen neulaan tökkääväni sormea.
Kirjattu

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59