Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Heitättekö neulat roskiin?  (Luettu 15042 kertaa)

Justjoo

• Vanha tekijä
Re: Heitättekö neulat roskiin?
« Vastaus #15 : Elokuu 27, 2007, 20:20:45 ip »

Toinen pelko on, että jos tämä ko. narkki saa jostain tietää asuntoni ja rappuni numeron, niin murtautuuko hän kotiini siinä toivossa, että "sieltä löytyy varmaan kertakäyttöneuloja sun muuta sälää".

Luultavasti erittäin epätodennäköistä...ei kannata menettää yöunia.

Miekin revin kaikista reseptilääkepaketeista tunnisteet pois ennen roskikseen viskaamista.

Suositus on, että että roskien kanssa pitäisi harrastaa kierrätystä. En kuitenkaan yleensä laita insuliinilaatikoita samaan laatikkoon mehu- ja maitotölkkien kanssa vaikka ne saisikin melko näkymättömiin.
Kirjattu
Huono onni ei koskaan muserra sitä, joka ei ole antanut hyvän onnen pettää itseään.

fillari

• Veteraani
« Vastaus #16 : Elokuu 27, 2007, 22:27:59 ip »

Olen heittänyt ne roskiin.

Nykyään teen niin, että sen neulan piikin katkaisen sivuleikkurilla juuresta ja sen pelkän piikin laitain tyhjään liuskapurkkiin ja sitten kun niitä sinne tyhjään liuskapurkkiin kerääntyy jonkin verran, niin heitän sen purkin (pelkkiä piikkejä) muiden jätteiden mukana roskiin.  

Muoviosat (ne suojukset) menee myös sekajätteeseen.

Käytän inskakyninä kertakäyttöisiä (käyttäisin ampulleja jos olisi mulle helpompaa)

-Tyhjät pelkät inskakynät laitan myös sekajätteeseen.

- Niitten kynien pakkausten ulkokuoret laitan meidän roskiksen ”pahvi” ym. vastaavien joukkoon.

- Sisällä olevat paperiset ohjeet laitan paperiroskikseen.

- Se muoviosa, missä inskakynät on, niin se menee sitten sekajätteeseen, kun ei ole erikseen muovien keräysroskispönttöä.

Ja tietysti paketeista sen tietoetiketin hävitän pieniksi palasiksi.

Lisäys vielä:

Sitä en sitten tiedä, miten nämä mun tapalajittelut loppukäytössä menee.

Niin kuin sattui aikoinaan (kuulemani mukaan) niin ennen Mosseista (autossa) ”konehuoneen” puolelta saattoi aikoinaan löytyä sardiinipurkin kansi pellin seassa.

Kierrätystä sekin oli.

Meni vähän ohi aiheen.
Kirjattu
fillari
DM1

Elämän voi ymmärtää vain taaksepäin ja kuitenkin sitä on elettevä eteenpäin.

Sören Kierkegaard

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #17 : Elokuu 28, 2007, 09:09:24 ap »

mahtavaa kierrätystä fillari!

hei, entä jos keräisit ne neulat johkin metallipurkkiin, niin sen voisi laittaa metallikeräykseen kokonaan

sääli ettei sitä muovinkeräystä oo...

mulla tulee uus ongelma (toivottavasti tulee!), kun taloon tulee vauva. Pitää varmaan hävittää terävät jutut entistä huolellisemmin.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Cattleya

• Matkailija
« Vastaus #18 : Elokuu 28, 2007, 09:42:05 ap »

Mekään emme heitä neuloja roskiin. Reissussa kerään tunnollisesti kaikki neulat mukaan, en hirvene heittää niitä roskiksiin. Tosin olen miettinyt, että pitäisikö hommata sellainen neulanteränkatkaisija, olen nähnyt sellaisen joskus jossain, olisikohan d-hoitaja esitellyt . Varsinkin lansetit ovat vihonviimeisiä, niihin ei saa enää tyrkättyä "korkkia" päälle niin että se pysyisi (muutaman kerran on tullut otettua tahaton verinäyte ).

Koulussa on muovipullo, johon keräävät neulat (ja nähtävästi toimittavat sen lopuksi apteekkiin). Hyvä homma, niin eivät jää neulat koulussa retajamaan eikä toisaalta inskakotelo täyty jo käytetyistä neuloista.
Kirjattu
tyttären (6/1999) D1-diagnoosi 5/2006
monipistoshoito Levemir + Novorapid

päiviö

• Jäsen
« Vastaus #19 : Elokuu 28, 2007, 09:51:36 ap »

Minulla ne menee ihan normi roskiin mutta operoin sen verran piikkiä että väännän neulan katki. Sillon ei mitkään piripäät pääse käyttämään niitä väärin
Kirjattu
20. v d1 vuodesta -99, lantuksella ja humalogilla eteenpäin

NeptunE

• Intoilija
« Vastaus #20 : Elokuu 28, 2007, 11:20:33 ap »

Fillari, aivan kuin minun suustani!  
Kierrätän myös kaiken mahdollisen insuliinipaketeista; kartongit kartonki-/pahviroskiin, muovit sekajätteisiin, paperit paperinkeräykseen, jnejne...

Turhaahan se olisi laittaa kaatopaikalle meneviin sellaista, minkä voisi hyvin kierrättää.
Kirjattu
Never let go of your dreams, never stop dreaming new ones.

D1 since 1987, Lantus & Humalog.   (keliakia -94)

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #21 : Elokuu 28, 2007, 20:10:30 ip »

Minä laitan pelkät kanyylinneulat (kuten aiemmin kynäneulatkin) korkilliseen huuhteluainepulloon, joka menee kyllä sekajätteeseen.

Muoviosia tulee pumpputarvikkeissa mahdottomasti, koska kaikki ovat yksittäispakattuja. Meillä Päijät-Hämeessä kerätään energiajätettä, joka poltetaan kaukolämmöksi. Niinpä ne lukuisat muovi-, pahvi- ja paperijutskat, joita hoitotarvikkeista kertyy, eivät päädykään  kaatopaikkoja täyttämään.  
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #22 : Elokuu 28, 2007, 22:17:07 ip »

Mulla on semmoinen soikea, muovinen jätskirasia johon sujautan  kanyylineulat ja säiliön täytössä tarvittavat neulat. Kun se täyttyy, pistän kannen päälle ja vien apteekkiin hävitettäväksi. Nämä säiliöntäyttöneulat kun ovat varsin järeitä...

Pahvi- ja paperiroina poltetaan saunan uunissa, muu roipe menee sekajätteeseen.
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #23 : Elokuu 29, 2007, 10:57:39 ap »

Te ootte kamalan huolellisia. Mä vaan heitän kaiken yleisjätteeseen, paitsi tietysti pahvit keräysastiaan.
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

nea

• Jäsen
« Vastaus #24 : Elokuu 29, 2007, 14:32:21 ip »

Joo, mä oon kyllä samanlainen. Enkä ole ikinä edes tullut ajatelleeksi tuoteselosteiden repimistä. Mutta täytyy kehittää jäteiden kierrätystäni tälläkin saralla vaikka muuten kierrätänkin aika huolellisesti. Selosteet saa kyllä jäädä paketteihin ja neulat suojuksineen edelleen sekajätteeseen. Mua ei haittais jos joku huumeiden käyttäjä mun neuloja käyttäis (jos ne yleensä siihen edes sopisivat), kuten aiemmin totesin. Eikä se kyllä aineiden käyttöä lisää jos niitä jätteissä on tarjolla. Lansetin neulat taidan kuitenkin kerätä vaikka tyhjään liuskakoteloon, ne kun tosiaan voivat pistää, vaikka edelleen ihmettelen, että kuka niitä jätekasoja ilman välineitä tonkisi.

Kiitos vinkeistä!
Kirjattu
Laedi interdum honestius est quam laedere.

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #25 : Syyskuu 01, 2007, 22:07:48 ip »

Ja jos joku haluaa olla oikein niin maan perusteellisen huolellinen, niin löytyyhän noita tekniikan ihmemaailman apuneuvoista vaikkapa sellainen hilavitkutin kuin BD Safe-Clip (TM), jolla käytetyt kynäneulat voi näppärästi katkaista elikkä tehdä vaarattomiksi. Ja mihin ne teräväkärkiset neulanpätkät sitten joutuvat? No, Safe-Clip kerää ne sellaiseen pieneen söpöön koteloon. Ja senhän voikin sitten lopulta viedä vaikkapa apteekkaritätien (tai -setien) äimisteltäväksi...
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

tökö

• Intoilija
« Vastaus #26 : Syyskuu 02, 2007, 11:21:27 ap »

Lainaus:

Pahvi- ja paperiroina poltetaan saunan uunissa.

Täällä kaupunkioloissa kun sattuu olemaan mahdollisesti vain tuo sähkösauna ...en viittis siellä polttaa pahviroskia  .. Eli meillä menee kyllä lajitteluksi kaikki roskikseen menevät roinat, pahvit ja paperitkin.. Eli neulat laitan korkilla suljettavaan muoviseen pönttöön jonka sitten sekajätteeseen.. Toi apteekkiin hävitettäväksi vieminen olisi ihan jees kokeiltavaksi ehdostus...  
Kirjattu
Tökö

T1D-tautinen hoidosta huolimatta v.-88 alk.
Levemir ja Novorapid elämänkumppaneina, lisäksi Zanidip ja Lipitor

Cattleya

• Matkailija
« Vastaus #27 : Syyskuu 04, 2007, 08:48:42 ap »

Lainaus:

Ja jos joku haluaa olla oikein niin maan perusteellisen huolellinen, niin löytyyhän noita tekniikan ihmemaailman apuneuvoista vaikkapa sellainen hilavitkutin kuin BD Safe-Clip (TM), jolla käytetyt kynäneulat voi näppärästi katkaista elikkä tehdä vaarattomiksi.

Tämä se oli ! Minulla oli vain hämäriä mielikuvia, että olen joskus nähnyt tuollaisen teränkatkaisijan, mutta satunnaishaku Diabetes-lehden ja muun tallennetun aineiston pinoihin ei tuottanut näköhavaintoja mainoksesta.

Jostain syystä tuotetta ei löydy BD:n suomenkielisiltä sivuilta, mutta brittisivuilta löytyy, ja näkyypä sitä myyvän myös Amazon.

Toisikohan se hintansa edestä mielenrauhaa?
Kirjattu
tyttären (6/1999) D1-diagnoosi 5/2006
monipistoshoito Levemir + Novorapid

Ellu

• Vanha tekijä
« Vastaus #28 : Syyskuu 05, 2007, 11:42:36 ap »

Heitän kynäneulat suojuksineen tavalliseen sekajätteeseen. Lansetit heitän myös roskiin, vaikka niiden terä tulee suojuksen läpi. Moni tuntuu keräävän ne ensin esim. mehukannuun, täytyy varmasti ottaa oppia! Pahvikotelot vien pahvinkeräykseen, mutta irrotan niistä nimilapun ja revin sen pieneksi sekajätteeseen. Silloin harvoin kun käytän kertakäyttöruiskua, teen ruiskun käyttökelvottomaksi. Neulojen apteekkiin viemisestä vielä. Olen ymmärtänyt, etteivät läheskään kaikki apteekit ota käytettyjä neuloja hävitettäväksi.
Kirjattu

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #29 : Syyskuu 06, 2007, 20:21:01 ip »

Lainaus:

Toisikohan se [BD Safe-Clip] hintansa edestä mielenrauhaa?

Yllättävän pätevä laite. Saattaa tuoda käyttäjälle mielenrauhankin.
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59