Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Heitättekö neulat roskiin?  (Luettu 15041 kertaa)

D1-1978

• Veteraani
  • Levemir, Liprolog, D1
Heitättekö neulat roskiin?
« : Elokuu 26, 2007, 11:50:13 ap »

Tyhmä kysymys, mutta kai insuliinikynän neulat saa vieläkin heittää normaaliin roskiin? Vai pitääkö ne kuskata jonnekin tuhottavaksi?

Itselläni ei ole mitään tarttuvia sairauksia, joten roskapussiin ovat aina menneet. HIV:iä sairastavat varmaan vievät sairaalaan tuhottavaksi, mutta heitä on Suomessa varmaan diabeetikkoina vain pari, jos sitäkään.
Kirjattu

tökö

• Intoilija
Re: Heitättekö neulat roskiin?
« Vastaus #1 : Elokuu 26, 2007, 11:59:24 ap »

Olen aina hävittäny inskaneulat eri pönttöön   kuten neuvottiin joskus silloin taudin alkuvaiheessa (ja näin vieläkin neuvotaan...). Vaikka laittaisikin neulasuojuksen kaytettyyn neulaan, en sittenkään uskaltaisi heittää sinne tavalliseen roskikseen, sillä kyllä neulan tarttija sen löytää jos sitä tarvii...suojuksenkin alta... Ei noita neuloja tarvi mihinkään eri paikkaan kuskata erikseen tuhottavaksi, kunhan huolehtii ettei ne joudu vääriin käsiin oman käytön jälkeen...
Kirjattu
Tökö

T1D-tautinen hoidosta huolimatta v.-88 alk.
Levemir ja Novorapid elämänkumppaneina, lisäksi Zanidip ja Lipitor

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Elokuu 26, 2007, 12:11:41 ip »

Mulla on useammanlaisia neuloja käytössä ja toimin niiden kanssa erilailla.

Siis insuliinikynien neulat olen kyllä heittänyt suojuksineen tavalliseen sekajätteeseen (ja suojus tässä tapauksessa tarkoittaa sekä sitä pienempää neulaosan suojusta että sitten sitä ulompaa suojusta).

Sitten välillä käytän "hätävarana ihan tavallisia neulallisia kerakäyttöruiskuja (kiinteäneulaisia) ja niistä taitan aina neulaosan irti (teko käytökelvottomaksi), mutta muuten menevät kyllä sekajätteisiin.

Sitten on vielä EPO:n kertakäyttöruiskut, joissa on siis erillinen neula. Kyseiset ruiskut neuloineen kasaan pussiin ja vien aika-ajoin apteekkiin tuhottavaksi - eivätpähän ainakaan joudu mahdollisten väärinkäyttäjien haltuun.

En tiedä mistä moisen tavat itselleni ovat tulleet, mutta näin vaan nyt satun toimimaan
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

NeptunE

• Intoilija
« Vastaus #3 : Elokuu 26, 2007, 12:22:42 ip »

Juu kyllä mäkin heitän kynien terät/neulat ihan vaan sekajätteisiin. Pistän kyllä sen valkoisen "ulomman" suojuksen päälle, etteivät neulat sentään ihan irtonaisina siellä roskapussissa hengaile.

Ruiskuja en ole käyttänyt sitten kyniin siirtymisen jälkeen, eli siis... öh... noh, vuosikausiin kuitenkaan! Silloin aikoinaan kun niitä vielä käytin, taitoin neulan aina pöytää tms vasten aivan kieroon, ja korkki vielä päälle, sit roskiin.
Kirjattu
Never let go of your dreams, never stop dreaming new ones.

D1 since 1987, Lantus & Humalog.   (keliakia -94)

tiinaw

• Intoilija
« Vastaus #4 : Elokuu 26, 2007, 13:23:35 ip »

Meillä vielä käytössä ruiskut, niille saatiin leikkuri jolla katkaistaan neula poikki,korkki päälle ja tyhjään kannelliseen  luumu- tai rusina purkkiin kerätään ja heitetään tavalliseen roskiin... Sairaalastakin sanottiin et ihan voi roskiin muun jätteen kanssa laittaa, mielellään kerätä ne johkun tyhjään maitopurkkiin etc...
Kirjattu
Huomista ei murehdita, on vain tänään, tässä ja nyt...

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Elokuu 26, 2007, 15:38:17 ip »

Silloin joskus kun ruiskuja käytin, keräsin niitä maitopurkkiin, mikä sitten poltettiin saunan kiukaassa. Sitten kun alkoi monipistoshoito, niin neulat on heitetty sekajätteen joukkoon.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Kuulakas

• Vieras
« Vastaus #6 : Elokuu 26, 2007, 16:48:21 ip »

Kerään neulanvaihdoissa käytetyt neulat suojus päällä erikseen astiaan josta silloin tällöin kertymä roskapussiin joka sekajätteeseen kaatopaikalla hajoavassa tuplakääreessä (sanomalehti, hedelmäpussi tms).

Tämä opereissön saamani ohjeen mukaan  
Kirjattu

D1-1978

• Veteraani
  • Levemir, Liprolog, D1
« Vastaus #7 : Elokuu 26, 2007, 18:50:37 ip »

Kiitos tiedosta! Tuota erilliseen tölkkiin keräämistä en olekaan tiennyt: täytyy ottaa tavaksi, ettei satu jonkun kaatopaikalla keräilevän sormeen pistämään. Tosin Ämmänsuolla ei varmaan keräilijöitä enää nykyään ole, toivottavasti ainakaan Itse olen kyllä valkoisen suojuksen laittanut, kuten muutkin, mutta kynään menevä neulanosa voi silti pistää.
Kirjattu

anna-mari

• Vanha tekijä
« Vastaus #8 : Elokuu 26, 2007, 19:05:32 ip »

Mulla on periaatteena ollut, etten mitään pistävää ja potentiaalista tartuntajätettä sekajätteisiin laita. Siis mitään sellaista mitä en itsekään haluaisi taloyhtiön roskakatoksesta löytää. Kerään kaiken pistävän mehukanisteriin/limsapulloon ja vien täytenä apteekkiin hävitettäväksi.
Kirjattu
"What cannot be cured, must be endured"

Kuulakas

• Vieras
« Vastaus #9 : Elokuu 26, 2007, 20:05:15 ip »

Lainaus:

...Kerään kaiken pistävän mehukanisteriin/limsapulloon ja vien täytenä apteekkiin hävitettäväksi.

Hmmm, täytyypä harkita tätäkin. Tosiaan vuosia olen toiminut saamani ohjeen mukaan. Kuitenkin vien vanhentuneet lääkkeet yms kiltisti apteekkiin hävitettäväksi. Taidanpa lisätä nämä neulanikin samaan kuormaan.

Huomaan, että rutiiniksi muodostuneista asioistakin on hyvä keskustella koska näin ilmenee ehkäpä muuttuneita käytäntöjä ja ainakin saa päivitettyä tietojaan ajantasalle.
Kirjattu

nea

• Jäsen
« Vastaus #10 : Elokuu 26, 2007, 21:10:05 ip »

En kyllä aio vaivautua jälkikäsittelemään neulajätteitäni, hulluhan sellainen on joka paljain käsin jätteitä tonkii. Ja "väärinkäyttäjille" on parempi saada mun vanhoja neuloja kun niistä ei ainakaan tartuntoja saa, parempi kun yhteiskäytössä kiertävät...
Kirjattu
Laedi interdum honestius est quam laedere.

anna-mari

• Vanha tekijä
« Vastaus #11 : Elokuu 26, 2007, 21:28:07 ip »

Niin pointtina mulla oli, että neulanpiston roskista voi saada joku muukin sivullinen kuin narkkari esim. pussin rikkouduttua säiliön pohjalle. Ja toisen tartunnoista kun ei voi koskaan tietää, kun ei moni tunnu tietävän omistaankaan..

Sinälläänhän nuo inskakynän/ -ruiskun neulat ei ole mitään narkkarien yleisesti käyttämiä, vaan siihen tarkoitukseen vähän liian lyhyitä.
Kirjattu
"What cannot be cured, must be endured"

sicilienne

• Intoilija
« Vastaus #12 : Elokuu 27, 2007, 00:02:19 ap »

Minä kerään neulat, lansetit ja tyhjät insuliiniampullit pesuaine-tai huuhteluainen pulloon tms., sitten korkki kiinni ja roskikseen.

Terävä jäte olisi aina syytä kerätä johonkin purkkiin ja sitten vasta roskiin. Noilla kynien neuloille en usko kenekään tulevan autuaaksi, mutta ruiskut, jos niitä joku vielä käyttää säännöllisesti on hyvä taittaa käyttökelvottomiksi.

Kun laittaa käytetyt hoitovälineet muovipurkkiin/-pulloon, niillä ei ole niin suuri vaara levitä pitkin poikin roskiksia.
Kirjattu

Myy77

• Vanha tekijä
« Vastaus #13 : Elokuu 27, 2007, 20:00:46 ip »

Heitän insuliinikynissä käytettävät neulat roskiin. Laitan aina sen pienen suojuksen sekä isomman suojuksen neulan päälle.

Tosin d-hoitaja neuvoi keräämään käytetyt neulat esim. mehu- tai maitopurkkiin ja viemään sitten täyden purkin apteekkiin.

Joskus mietityttää, että mitäs jos joku narkkari penkoo taloyhtiön roskista ja löytää neulat... Voiko niitä jälkikäyttää esim. huumeisiin? Toisaalta joku aiemmin sanoi, että käyttämämme neulat (itse käytän lyhyimpiä eli 5mm neuloja) on liian lyhyitä ns. narkkikäyttöön.

Toinen pelko on, että jos tämä ko. narkki saa jostain tietää asuntoni ja rappuni numeron, niin murtautuuko hän kotiini siinä toivossa, että "sieltä löytyy varmaan kertakäyttöneuloja sun muuta sälää".

Siksi revin esim. pakkausselosteet tyhjistä insuliinipaketeista, ettei kukaan vaan saa "vihiä" siitä, että minulla on kertakäyttöneuloja sun muita kotona.
Kirjattu
Ainoastaan sydämellään näkee hyvin. Tärkeimpiä asioita ei näe silmillä. (Antoine De Saint-Exupéry)

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Elokuu 27, 2007, 20:18:50 ip »

Lainaus:

Joskus mietityttää, että mitäs jos joku narkkari penkoo taloyhtiön roskista ja löytää neulat... Voiko niitä jälkikäyttää esim. huumeisiin? Toisaalta joku aiemmin sanoi, että käyttämämme neulat (itse käytän lyhyimpiä eli 5mm neuloja) on liian lyhyitä ns. narkkikäyttöön.

Mä olen miettinyt myös sitä, että eihän noita inskakynien neuloja voi oikein käyttää kuin juuri insuliinikynissä, siis eivät ainakaan mun mielestä mitenkään käy standardiin ruiskuun (toki kehitelmiä varmaan voi rakennella...). Niinpä tuon lyhyen pituuden vuoksi (eikös ne "aineet" pistetä suoneen???). Eli siis ainakin hankalaa on niitä noihin hommiin hyödyntää, kun ainekin pitäisi saada sellaiseen kynään sopivaan ampulliin.

Kyllä kait se suurin vaara on juuri vahingossa saada reikä/naarmu sormeen. Onneksi omassa taloyhtiössä on roskis lukkojen takana, joten eivät ainakaan ihan satunnaiset kulkijat pääse roskisdyykkareiksi - siis näillä meidän roska-astioillamme.

Itselläni on muuten myös sama tapa kuin sulla Myy77. Siis kaikista reseptilääkepaketeista revin sen reseptiosasen pois ja vielä pieniksi palasiksi. En todellakaan halua levitellä ympärilleni tietoa siitä mitä kaikkea reseptilääkkeitä sitä onkaan käytössä.

Vainoharhaisuuttako no enpä tiedä
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59