Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: FinnDiane - onko teille tipahdellut kyselyjä  (Luettu 42474 kertaa)

D1-1978

• Veteraani
  • Levemir, Liprolog, D1
Vs: FinnDiane - onko teille tipahdellut kyselyjä
« Vastaus #165 : Lokakuu 24, 2011, 08:16:56 ap »

Olin sunnuntaina magneettikuvassa ja sain tietää tutkimuksesta enemmän. Aivoista etsitään merkkejä aivoinfarktiin johtavista verenkiertohäiriöistä, esim. TIA-kohtausten merkkejä eli niiden aiheuttamia paikallisia vaurioita. Neurologinen tutkimus on lyhyt, ja sekin keskittyy infarktioireiden (ja TIA-) selvittämiseen: hienomotoriikka, onko näkökyvyn muutoksia, kävelytesti. Halusin lisäksi tasapaino- ja keskittymiskyvyn aleneminen -tutkimuksen, mutta sitä ei tehty (kuuluu kuntoutuspuolelle, eikä ollut aikaa). Eli haen nyt kuntoutuspuolelle jonoon, mutta magneettikuvan tulokset tulevat onneksi myös neuron puolelle käyttöön. Niitä odotellessa  :D
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #166 : Lokakuu 24, 2011, 11:47:44 ap »

Olin sunnuntaina magneettikuvassa ja sain tietää tutkimuksesta enemmän. Aivoista etsitään merkkejä aivoinfarktiin johtavista verenkiertohäiriöistä, esim. TIA-kohtausten merkkejä eli niiden aiheuttamia paikallisia vaurioita.

Minulla kun on ollut sekä pieni aivoinfarkti että TIA, niin erottelu mun kohdalla (siis kummasta puhutan) tapahtui MRI:n avulla eli jos pienikin jälki löytyy, niin menee aivoinfartin puolelle ja jos taasen mitään ei kuvissa näy, puhutaan TIAsta. Eli koettu TIA-kohtaus ei mitenkään MRIssä näy. Ne "potilaan" kertomukset oireista ja toki kliininen tutkimus ovat TIAssa ne merkit, Toki TIA siis on lyhyt aikainen eikä pahemmin jätä mitään merkkejä itsestään. Mulla ainakin Meikun päivystyksessä diagnosoivat TIAn sillä, että MRIssä ei mitään uusia muutoksia ollut ja toisaalta oireet sopivat TIAan.

Oiskin hienoa, jos noissa tutkimuksissa saataisiin selville jotain selkeitä merkkejä TIAstakin, siis sellaisia, jotka olisivat pysyviä.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

D1-1978

• Veteraani
  • Levemir, Liprolog, D1
« Vastaus #167 : Lokakuu 24, 2011, 14:06:07 ip »

Normaalissa MRI:ssä ei näy TIA-vammat, mutta diffuusiopainotteisessa magneettikuvassa (=DW-MRI) ne ovat näkyneet vuodesta 2004 lähtien (menetelmä kehitettiin TIA-tutkimukseen USA:ssa; koneita oli jo aiemmin). TIA-kohtaukset näkyvät jälkinä 30-50% potilaista (kai valkealla alueella), mutta eivät siis kaikilla. Käsittääkseni juuri noita TIA-vammoja yritettiin nyt jäljittää, tosin voin olla väärässä (eivät ehtineet selittää ja olen muutenkin aina utelias, joten kyseltävää riitti). Ainakin aivojen verisuonia ja aneurysmia (suonipullistumia) kartoitettiin. TIA edeltää usein aivoinfarktia - ja osa TIA-muutoksista myös kehittyy aivoinfarktiksi, joita siis yritetään ehkäistä (TIA-muutosalueella aivosolut toimivat vielä, mutta infarktin tullessa jo kärsineet solut lopettavat toimintansa).
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 24, 2011, 15:31:43 ip kirjoittanut D1-1978 »
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #168 : Marraskuu 04, 2011, 18:29:50 ip »

No niin, tänään tipahti postilaatikkoon kysely haluaisinko edelleen olla mukana siinä FinnDiane-tutkimuksessa. Nyt siis olisi kysymyksessä tutkimuskierros lähinnä kaikista jo alkuvaiheessa mukana olleeilta. Tästähän minulta kyseltiin jo silloin, kun olin siinä "runsasenergisen ruoan" vaikutuksia tutkivassa tutkimuksessa.

MiniMillä taisi olla joku tällänen, vai muistelenkohan väärin. Joka tapauksessa nyt on aika laaja tutkimuskasa edessä eli ainakin:
    verenpaine
    pituus, paino sekä vyötärön ja lantion ympärys
    verinäytteet (sokeritasapaino, kolesteroliarvot, munuaisten toiminta)
    virtsan vuorokausikeräys
    sydänfilmi
    luuston tiheysmittaus
    kehon rasvaprosentti
    valtimoiden joustavuuden mittaus
    silmänpohjien valokuvaus

Nyt vaan kiireellä vastauslomakkeen täyttö ja kirje postiin ;D
Tuttuja tutkimuksia, mutta kiva saada tälläinen kokoelma nyt kerrralla ja tolokset sitte aikanaan itselleenkin :)

Kirjattu
Antsu1

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #169 : Marraskuu 04, 2011, 21:35:22 ip »

Saa nähdä, tuleeko postia. Vai onko tässä vaiheessa mukana enää osa aloittaneista? Mun tulokset ei taida oikein tukea tutkimustuloksia, kun syön paljon pahisrasvoja ja vähän hiilareita  :-X
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #170 : Marraskuu 04, 2011, 21:46:12 ip »

Saa nähdä, tuleeko postia. Vai onko tässä vaiheessa mukana enää osa aloittaneista? Mun tulokset ei taida oikein tukea tutkimustuloksia, kun syön paljon pahisrasvoja ja vähän hiilareita  :-X

No tällä ei mun käsittääkseni ole mitään tekemistä sen runsasenergisen ruoan tutkimuksen kanssa. Mainitsin sen vaan siksi, että silloin (siis sen aikana) ne tutkimushoitajat kysyivät, että olisinko innostunut myös sen alkuperäisen tutkimuksen jatko-osasta, jonka kertoivat tänä vuonna jatkuvan, jos vaan rahoitus järjestyisi. Eli tämähän on seurantaa niihin ainakin pariin aiempaan tutkimukseet, alunperin alkoivat kait joskus reilut kymmenen vuotta sitten. He oikein toivoivat kirjeessään, että mahdollisimman moni jatkaisi, koska ideahan on selvitellä näitä liitännäisjuttuja, niiden etenemistä/ilmestymistä ym.ym.ym. Olisikohan tämä toinen tai kolmas seurantakerta, en ole varma.
Kirjattu
Antsu1

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #171 : Marraskuu 04, 2011, 22:12:30 ip »

Joo, olen minäkin muutaman kerran siellä ollut jo mukana. No, katsotaan tuleeko postia tai voinhan itsekin sinne ottaa yhteyttä. Mutta kun mulla ei ole liitännäisjuttuja, niin ehkä en siksi ole mukana.
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #172 : Maaliskuu 21, 2012, 14:28:53 ip »

Tänään olen viettänyt rattoisat 2,5h FinnDiane-tutkimuksissa. Kyllä nyt on tutkittu vähän kaikkea. Lista näkyikin tuossa ylempänä Antsun viestissä. Silmäpohjakuvia ei tarvinnut ottaa, koska olin ollut viime vuonna ja saavat tiedot sieltä.
Mutta mutta.. rasvaprosentti aika huima ja minun pitäisi painaa 8kg vähemmän.  ::)
Valtimot ok ja kalkkeutumia ei ollut. Luuntiheys ikäisekseni hieman alakanttiin mutta ei mitenkään huolestuttavasti. Hoitajan mukaan kaikki aika mukavasti keskiarvoissa.

Niin ja kertoi että FinnDianeen kutsutaan aina viiden vuoden välein. Minä olin viimeksi 2007. Rasvaprosentti on pysynyt täysin samana.  :(
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 21, 2012, 14:31:01 ip kirjoittanut Keiju »
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #173 : Maaliskuu 21, 2012, 15:35:01 ip »

Niin ja kertoi että FinnDianeen kutsutaan aina viiden vuoden välein. Minä olin viimeksi 2007. Rasvaprosentti on pysynyt täysin samana.  :(

Sehän on silloin hyvä, jos naisilla rasvaprossa pysyy samana iän lisääntyessä. Mulla se oli 5 vuodessa kasvanut 5%:lla, vaikka olin siinä välissä aloitttanut maratonien juoksemisen ja jo muutaman vuoden juossutkin.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #174 : Huhtikuu 12, 2012, 13:28:33 ip »

Keiju, joko sä olet sen ekan 3 päivän liikunta- jaruokapäiväkirjan FinnDineen tehnyt? Mä sain tänään sen toisen osan paprut ja päivät, onneksi on muutama päivä aikaa parantua vielä tästä vatsajutusta, nyt voisi tulla aika tylsää luettavaa se päiväkirja.

Ja ilmoittivat, että kiitokseksi osallistumisesta lähettävät taas kaikille kotiin koko 6 päivän laskelmat ravintoaineiden saannista, siis päivien keskiarvot. Toi oli kiva uutinen, kun eivät osanneet vielä sillon mun käynnillä sanoa onnistuisiko tuo :)
Kirjattu
Antsu1

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #175 : Huhtikuu 12, 2012, 15:22:30 ip »

Ja ilmoittivat, että kiitokseksi osallistumisesta lähettävät taas kaikille kotiin koko 6 päivän laskelmat ravintoaineiden saannista, siis päivien keskiarvot.

Mä en saanut noita viimeksikään, vaikka pari kertaa perään kyselin, mutta silloin tais olla työtilanne just sellainen, ettei pystytty niitä lähettämään. Mutta nyt en taida ehtiä koko juttuun, vaikka mun piti kysyä, että pääsenkö noihin jatkojuttuihin. Toisaalta mä kyllä tiedänkin, mitä ne tulokset olisivat: muut arvot hyvät, rasvaprossa liian korkea, ruokailutottumukset päin mäntyä ja liikuntaa tarpeeksi (jos siis kävisin juuri tutkimuspäivinä lenkillä).
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #176 : Toukokuu 07, 2012, 22:52:45 ip »

Ja ilmoittivat, että kiitokseksi osallistumisesta lähettävät taas kaikille kotiin koko 6 päivän laskelmat ravintoaineiden saannista, siis päivien keskiarvot. Toi oli kiva uutinen, kun eivät osanneet vielä sillon mun käynnillä sanoa onnistuisiko tuo :)

Tänään kolahti sitten laskelmat poistolootaan ;D
Siis kuuden päiväkirjapäivän perusteella keskiarvot ::)
- 1307 kcal/vrk
- prot 46,7 g/vrk = 14,5 E%
- hh 161,2 g/vrk = 50,1 E%
- rasva 47,7 g/vrk = 32,3 E%

vitamiini- ja kivennäisaineet:
- alakantissa ne mitä arvelinkin eli D-vitamiini ja Kalsium (no pillerit ovatkin käytössä...)
- ja yläkantissa C-vitamiini eli yli kaksinkertainen
- muut aika hyvin siinä 100% molemmin puolin suosituksiin nähden

Ja vertailuna siis olivat pohjoismaiset suositukset

Minulle tärkein eli fosfori oli 850 mg/vrk eli aika kohdillaan :). Kokonaisenergia jäi aika alhaiseksi, ei ihne, ettei painoa kartu :(.
Kirjattu
Antsu1

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #177 : Toukokuu 08, 2012, 16:20:37 ip »

Minulle kolahti tänään postiluukusta se liikunta- ja ruokapäiväkirjan tekonivaska. En ole lainkaan varma, haluanko rasittaa itseäni koko asialla. Saisihan siitä kyllä aika kattavan kuvan, mitä syö ja miten syö. Mutta kun säikyttivät niin perusteellisesti noissa sydänjutuissa ja vielä kirjeitse, että olen vieläkin aika närkästynyt siitä, kuinka pilasivat pääsiäiseni sen takia.  >:(

Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #178 : Toukokuu 08, 2012, 22:32:46 ip »

Tänään kolahti sitten laskelmat poistolootaan ;D

Ja pakko korjata näin, kun enää ei päässyt itse tekstiin käsiksi. Siis ei sentään poistolootaan vaan ihan postilootaan eivätkä poistoon edes mene, siis visusti laitan talteen.

Keiju, oliko tämä nyt se eka nivaska sulla vai jo se toinen? Älä ota siitä stressiä, jätä täyttämättä, jos siltä tuntuu. Tuskin ne perään kyselevät, tai enhän mä tiedä ::)
Kirjattu
Antsu1

Linkkejä