Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: FinnDiane - onko teille tipahdellut kyselyjä  (Luettu 42674 kertaa)

d1-nainen

• Lentävä kynä
Vs: FinnDiane - onko teille tipahdellut kyselyjä
« Vastaus #135 : Tammikuu 25, 2011, 11:48:51 ap »

No niin kunnialla tuosta sitten selvittiin ja entistä selvemmäksi tuli se, ettei mulle sovi isot hiilarimäärät. Eilen iltapalan jälkeen (jossa ehkä 80g hiilaria) sokrut 4,2 parin tunnin päästä 4,4 ja siitä parin tunnin päästä 17. Eiiiihjyvä olllenkaan. Mielenkiinnolla odottelen ruokapäiväkirjan tuloksia, että paljonko oli mitäkin siinä. Yks tulos tuli jo; hemoglobiini 127, siis ei ihme, että väsyttää  :o mulla on yleensä ollut jotain 150.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #136 : Tammikuu 25, 2011, 12:31:02 ip »

No niin kunnialla tuosta sitten selvittiin ja entistä selvemmäksi tuli se, ettei mulle sovi isot hiilarimäärät. Eilen iltapalan jälkeen (jossa ehkä 80g hiilaria) sokrut 4,2 parin tunnin päästä 4,4 ja siitä parin tunnin päästä 17. Eiiiihjyvä olllenkaan. Mielenkiinnolla odottelen ruokapäiväkirjan tuloksia, että paljonko oli mitäkin siinä. Yks tulos tuli jo; hemoglobiini 127, siis ei ihme, että väsyttää  :o mulla on yleensä ollut jotain 150.
Mullakin sokerit nousi seuraavana yönä peräti tuonne 18mmol/l paikkeille, mutta syynä oli se iltapäivän (noin klo 15) hypo ja mulla kun ne reaktiiviset tulee vasta tuntien viiveellä. Osansa myös ehkä ruoan rasvaisuudella, joka mun masulle oli suuri. Hiilareiden imeytyminen siis hidastui kovasti, josta se hypokin ilmeisesti johtui.

Oliskohan sun kroppa voinut kehitellä reaktiivista nousua, kun kuitenkin sinulle tuollaiset lähes 4mmol/l arvot eivät ihan normaalia ole? Siis kunhan mietiskelen... Mulla oli Hb 151 eli korkein vuosikausiin ja jouduinkin sitten heti EPO-tauolle, joka lopetettiin kuukautta myöhemmin Hb:n ollessa enää 107.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #137 : Tammikuu 25, 2011, 13:59:54 ip »

Sille nousulle oli syynä se, että pumppu oli pois päältä. Ensin tuon välin 4,2:sta 4,4:ään se oli jo pois päältä ja olin niin väsynyt, että jatkoin unia ajatuksena laittaa se päälle vähän ajan päästä, mutta se vähä aika venyikin liian pitkäksi. Jos olisin nappaissut pumpun takaisin päälle tuossa 7:n sokerujen kohdalla, niin oltais ehkä menyt nappiin.

Aika paljon mulla tuollaisia 4:n arvoja on nyt ollut muutenkin ja eilen käytiin myös ennätysmatalalla 3,8 siellä sairaalassa ja silloinkin oli pumppu ollut tunnin pois päältä. Siis en muista milloin olisin viimeksi käynyt alle 4:n arvoissa, siitä on monta vuotta aikaa. Mutta siitä ei kuitenkaan seurannut reaktiivista, vaan puolentoista tunnin pumpun poispäältäolo riitti. Mun mielestä niiden aterioiden hiilarit oli laskettu aika yläkanttiin, esim aamupalalla kevyt sämpylä ja pillimehu, niin hiilareiksi ilmoitettiin 58, itse olisin laskenut korkeintaan 45 ja sen mukaan olisi pitänyt pistääkin, niin ei olisi mennyt nin matalalle. Sama päti muihin aterioihin, joista lasketut hiilarit olivat jotain 72 ja itse en löytänyt annoksesta millään niin paljon hiilareita, vaikka niitä aika paljon olikin.
Kirjattu

D1-1978

• Veteraani
  • Levemir, Liprolog, D1
FinnDiane tarvitsee lisää 1-tyyppiläisiä!
« Vastaus #138 : Tammikuu 25, 2011, 14:00:27 ip »

Runsasenergisen ruoan tutkimus tarvitsee lisää D1:ä, eli jos sinulla on 1,5 pv aikaa, niin ilmoittaudu ihmeessä mukaan!!!!!! Palkkioksi saa vähän rahaa. Verikokeet ovat samat kuin vuosikokeissa + pari lisäkoetta. Mutta tärkein on aivan ihana verisuonten joustavuuden mittaus, jota ei oikein muualta saa. Eli mitataan, ovatko suonesi tarpeeksi joustavat (ikäryhmääsi verrattuna) vai onko kalkkeutumia.

Lisäsairaudet eivät haittaa, mutta keliakiaa ei saa olla. Edellisellä vkolla ulostenäyte ja pe-su täytetään ruokapäiväkirja. Varsinainen tutkimus on seuraavana ma, jolloin saat runsasenergistä ruokaa ja ma (+ti-aamuna) otetaan verikokeita yht. 3dl , ma samalla katetrilla, eli ei tule montaa reikää ja määrä on sama kuin verenluovutuksessa. Ruokaa saa 5 annosta (oli hyvää!), mutta minulle hieman iso annos (pieni vatsani; normaalikokoiselle olisi sopiva, isolle pieni määrä, sillä kaikki saavat samanverran ruokaa). Normaalisti 2 tutkittavaa per päivä. Ilmoittautuminen ja kysymykset: anna.sandelin@hus.fi tai jaana.tuomikangas@hus.fi

Itselläni oli Hb vain 119, muttei haitannut. Eikä pyöryttänyt yhtään edes tiistaina (verenluovutus), tosin en ole yhtään pyörtyilevää tyyppiä. Verenpaineet normaalit eli n. 100/60. Verisuonet ikäiseni tasolla, eli eivät ikäistään paremmat kuten Antsulla ja D1-naisella, mutta D1:ksi hyvät kuitenkin! Hauska tutkimus, itse kyllä suosittelen :) Tosin en ole ikinä aikaisemmin ollut noin perusteellisessa kokonaistutkimuksesssa eli oli kiva kuulla tulokset. Ja ruokapvkirjan energiaa/pv + vitamiinit/pv, jotka ilmeisesti tulevat (en ole varma). D1-naisen kanssa aika meni rattoisasti, vaikka jutella ei pahasti ehtinyt, sillä täyttelin perus-FinnDiane papereita pari tuntia  ;D

Laitoin tuo ilmoittautustiedon siksi, että itse pidin tutkimusta hyödyllisenä omalle itselleni, joten muillekin siitä voisi olla hyötyä!
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 25, 2011, 14:20:13 ip kirjoittanut D1-1978 »
Kirjattu

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #139 : Tammikuu 25, 2011, 14:30:14 ip »

Miten tähän tutkimukseen voi osallistua, mitä siinä tutkitaan ja missä se tapahtuu? Jos sitä tehdään vaan siellä hemmetin hesingissä missä kaikki tuntuu tapahtuvan :D niin sillon on ihan turha ihmetellä miten ei riitä tutkittavia.
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #140 : Tammikuu 25, 2011, 14:48:37 ip »

Miten tähän tutkimukseen voi osallistua, mitä siinä tutkitaan ja missä se tapahtuu? Jos sitä tehdään vaan siellä hemmetin hesingissä missä kaikki tuntuu tapahtuvan :D niin sillon on ihan turha ihmetellä miten ei riitä tutkittavia.
Jos oikein muistan, niin Helsingissä tapahtuu eli vain Biomedicumissa. Kauempaa tulevan matkakustannuksia ei automaattisesti korvata, muutoinhan korvaus koko hommasta on 75€ - verot.

Di-1978:lle:

Minähän olen palautteenkin jo saanut. Ainakin minulle lähetettiin myös ne ravintopäiväkirjan perusteella lasketut jaotellut energiajakaumat, -määrät, vitamiinit ja hivenaineet. Mä tosin olin erikseeen sitä vielä toivonutkin, mutta ehkä lähettävät automaattisesti kaikille :). Palauttteen tulo keski noin 2kk, mutta joulu tässä välissä.
Kirjattu
Antsu1

D1-1978

• Veteraani
  • Levemir, Liprolog, D1
« Vastaus #141 : Tammikuu 26, 2011, 11:49:08 ap »

Kivitatille: Tästä tutkimuksesta saa vain tuon 75e, eli muita kuluja ei makseta. Eli kannattaa tosiaan olla HKIn suunnalta. Mutta TRE, Turku ja Kuopiossa on ollut myös D-tutkimuksia, sekä D1 että D2, tosin suurimmasta osasta tutkimuksia ei makseta. FinnDiane on HUS:n tutkimus, siksi se on vain täällä. Tämä taitaa olla ainoita tutkimuksia, joista ylipäänsä FinnDianessa on maksettu. Yleensä tutkimukset ovat ilmaisia (ei palkkiota), mutta niistä saa  hyvää tietoa omasta kropastaan ja siksi ihmiset ovat innokkaita tulemaan.

Kiitos, Antsu!  :D Sain verikokeiden tulokset nopeammin tänään sähköpostitse torstain lääkäriaikaa varten (sain peruutusajan). Muut tulokset tulevat myöhemmin.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 26, 2011, 11:52:03 ap kirjoittanut D1-1978 »
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #142 : Tammikuu 26, 2011, 21:45:23 ip »

On muuten vähän huipannut eilen ja vähän vielä tänäänkin tuon tutkimuksen jälkeen. Otettiinhan tuota verta kuitenkin hmm kuinkahan monta, ainakin 50 putkiloa. Täytynee syödä tuota maksamakkaraa oikein kunnolla.
Kirjattu

D1-1978

• Veteraani
  • Levemir, Liprolog, D1
FinnDiane - onko teille tipahdellut kyselyjä
« Vastaus #143 : Tammikuu 27, 2011, 10:16:39 ap »

Minua ei pyörryttänyt yhtään eilenkään, vaikka hemoglobiini oli vain 119 (anemian raja on alle 115). Tosin Hb ja verenpaine (nyt 100/60) ovat minulla aina matalat (perintötekijät). Mummi pyörtyili usein, mutta äiti on lähes samanlainen kuin minä:  häntä huimaa vain sängystä noustessa. Minua huimaa ehkä pari kertaa vuodessa, yleensä maassa istumasta noustessa. Luulin kyllä, että nyt huippaisi, kun sain ensimmäistä kertaa elämässäni "luovutettua verta", mutta ei edes viimeisellä kerralla yhtään huimannut. Se ruoan energiamäärä ehkä auttoi, SPR:lläkin annetaan mehua luovutuksen jälkeen, ettei kukaan pyörtyisi  :D

Älkää rauta-arvojani kommentoiko, ei kuulu aiheeseen, tämä vain muille aneemisille tiedoksi: Käytän vahvinta rautalääkettä (+C-vitamiinia, joka edistää raudan imeytymistä), mutta Barcelonan sairaalassa minulla todettiin ravintoaineiden imeytymättömyyttä (tabletti-kalkki ja rauta eivät oikein imeydy). Jossain on jotain vikaa, mutta turha sitä on tutkia, kun luut eivät katkeile ja Hemppakin on yli 95.  Barcelonassa oli v. 2000 Hb 85, ja meinattiin antaa plasmaa, josta kieltäydyin ja EPOa (hyvä lääke), mutta luulin sitä dobingiksi, joten kieltäydyin siitäkin. Sain nestemäistä tosi pahaa rautalitkua 80ml/pv, joka nosti hempan 95:een. Suolinukkaa lienee vähän lamautunut, tai joku muu probleeman poikanen (imeytyminen tapahtuu suolistossa). Lihan rauta imeytyy parhaiten, mutta sen takia en haluaa alkaa nautaa syödä. Täysjyvävilja, kalkki ja kahvi taas estävät raudan imeytymistä, se on varmaan yksi osatekijä, mutta kun ilman on elämä tylsää. Otan raudan yöksi C-vitamiinin kanssa, joten ruoan ei pitäisi periaatteessa haitata imeytymistä, mutta haittaa kai kuitenkin. Ja kalkin taas heti aamusta. Rautalääkkeiden imeytyvyydessä on eroja (pitäisi imeytyä pohjukaissuolessa, ei vatsalaukussa).
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 27, 2011, 10:37:29 ap kirjoittanut D1-1978 »
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #144 : Helmikuu 16, 2011, 17:12:05 ip »

Tänään tupsahti taas postiluukusta lisää FInndianeen liittyviä kysymyksiä, koskevat lisääntymisterveyttä ja neuropatiaa.
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #145 : Helmikuu 16, 2011, 17:18:11 ip »

Mun laatikkoon kolahti myös ks. kysely :D
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #146 : Helmikuu 16, 2011, 17:46:40 ip »

Ja tänäänpä löytyi täälläkin kirje postilaatikosta ;)
Kirjattu
Antsu1

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #147 : Helmikuu 16, 2011, 20:50:37 ip »

Tulipa mullekin.

Vähän askarrutti ne Kyllä - Ei vastausvaihtoehdot, kun moni asia on siinä kiikunkaakun, eikä yleensä ollut tarkennukselle tilaa.

Mitenkähän luotettavaa tietoa siitä syntyy, kun voi vastata mielialan mukaan jomminkummin.
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #148 : Helmikuu 16, 2011, 21:09:29 ip »

Minua askarruttivat ne tuntoaistiin liittyvät lisäkysymykset: ovatko symmetrisiä vai ei. Jos ei juurikaan ole oireita, ei kai niihin voi vastata mitään?
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #149 : Helmikuu 16, 2011, 21:11:29 ip »

Minä kyllä selitin. Kun esim kysyttiin, kummalla puolella on oireita, niin kun iskias-oireet on vain toisella puolella ja jalkasäryt molemmissa jaloissa, niin menis vähän pieleen, jos vastaisin vain että toisella puolella, vaikka iskias-oireet on ihan selkeästi toispuoleisia. Ja sitten, onko pahoinvointia syömisen jälkeen? Ei vastausvaihtoehtoa joskus, vaan vain kyllä tai ei. No jos vastaan kyllä, kun sellaista kuitenkin joskus on, niin sittenkö tulee tulokseksi, että diabeetikot oksentelevat aterioiden jälkeen.

Muoks, mutta hyvä kuitenkin, että joku jaksaa tutkia. Tiedän kyllä, että on vaikea tehdä yksinkertaisia kyselylomakkeita, joista saataisiin luotettavia tuloksia.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 16, 2011, 21:13:02 ip kirjoittanut d1-nainen »
Kirjattu

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59