Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: FinnDiane - onko teille tipahdellut kyselyjä  (Luettu 42657 kertaa)

Antsu1

• Lentävä kynä
FinnDiane - onko teille tipahdellut kyselyjä
« : Elokuu 23, 2007, 08:32:32 ap »

Eilen tipahti postiluukusta FinnDiane-tutkimukseen liittyvä 1-tyyppiläisen ravinto- ja likuntatottumuksia koskeva kysely - tai siis tutkimuksen ekan osan kysely.

Onkohan sitä tipahdellut nyt laajemminkin?

Joskus aiemminhan minä muistaakseni jo vastasin johonkin vastaavaan...
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Piisamirotta

• Veteraani
Re: FinnDiane - onko teille tipahdellut kyselyjä
« Vastaus #1 : Elokuu 23, 2007, 10:43:10 ap »

Minä sain keväällä lääkärissä käydessäni jonkinlaisen liikuntatottumuksia koskevan kyselyn. Kysyttiin siis hyvin tarkkaan miten paljon on viimeisen vuoden aikana harrastanut liikuntaa ja millaista. Ravintotottumuksia siinä ei muistaakseni kyselty. Samalla kertaa oli pissakeräys sekä muutama putkilo verta piti luovuttaa .

Tämäkin oli joku osa Finn-Diane-tutkimusta munuaistautien syntyä koskien. Olin kuitenkin mielestäni osallisena jo tutkimuksen 2-vaiheeseen, joten en ole varma onko kyse samasta tutkimuksen osasta. Tarvii myöntää laiskuuteni, etten ole koskaan jaksanut syventyä näihin sen tarkemmin .

Samalla kertaa käteeni lyötiin se masennuskysely (olikohan Tero Kankaan tutkimus masennuksen ja munuaistautien yhteydestä tms.)
Kirjattu
Piisamirotta
DM1 (pumppu, Humalog)
<i>"On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo." -Nalle Puh-</i>

LIISA (v.m -67-)

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Elokuu 23, 2007, 17:21:04 ip »

Ei ole tipahtanut.
Kirjattu
G 640+ Humalogi

PateT

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Elokuu 23, 2007, 17:25:55 ip »

Ei ole tipahdellut postilaatikkoonkaan !
Varmaankin sinua muistaneet,jos/kun olet ottanut aikaisemmin osaa kyselyihin.Mistäpä ne keksisivät 1-tyyppiläisiä kyselyihinsä  
Kirjattu
Elämä on kuin kameli.Sen saa tekemään mitä tahansa paitsi peruuttamaan.
-Marcelene Cox

LIISA (v.m -67-)

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Elokuu 23, 2007, 17:28:45 ip »

Lainaus:

Ei ole tipahdellut postilaatikkoonkaan !
Varmaankin sinua muistaneet,jos/kun olet ottanut aikaisemmin osaa kyselyihin.Mistäpä ne keksisivät 1-tyyppiläisiä kyselyihinsä  

??? Eikös kaikki ole ykköstyyppiläisiä.
Kirjattu
G 640+ Humalogi

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Elokuu 23, 2007, 17:44:15 ip »

Lainaus:

[?? Eikös kaikki ole ykköstyyppiläisiä.

Jos tarkoitit FinnDianaa, niin minäkin olen ymmärtänyt että nimen omaan ykkösiä tutkivat. Itse olen ollut siellä (Meikussa)jo kaksi kertaa tutkittavana. Mitään kyselyä ei ole tullut koska mielestäni kyselivät viimeksi niitä keväällä.
Kirjattu

PateT

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Elokuu 23, 2007, 17:45:46 ip »

Ilman muuta;ykköstyyppejä,mutta tarkoitin D1-tyyppisiä diabeetikkoja
Kirjattu
Elämä on kuin kameli.Sen saa tekemään mitä tahansa paitsi peruuttamaan.
-Marcelene Cox

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Elokuu 23, 2007, 17:49:29 ip »

Niin minäkin!
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Elokuu 23, 2007, 18:02:39 ip »

Ja sotkujen lisäämiseksi minä nimenomaan laitoin aloituksen tähän Tyypin 1 eli nuoruustyypin diabetes -osioon.

Sitten en jaksanut enää toistaa tuota diabetes-sanaa itse tekstissä , mutta halusin kuitenkin kohdistaa kyselyni juuri siis "meille" 1-läisille
Kirjattu
Antsu1

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Elokuu 23, 2007, 22:57:33 ip »

Olen kyllä ollut finndianessa, mutta mitään kyselyä ei ole tullut. Oishan tuo nyt kiva vastata sinne liikuntaosioon  
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Lokakuu 16, 2007, 14:00:35 ip »

Lainaus:

Eilen tipahti postiluukusta FinnDiane-tutkimukseen liittyvä 1-tyyppiläisen ravinto- ja likuntatottumuksia koskeva kysely - tai siis tutkimuksen ekan osan kysely.

Onkohan sitä tipahdellut nyt laajemminkin?

Joskus aiemminhan minä muistaakseni jo vastasin johonkin vastaavaan...

Ja nyt tipahti postilaatikkoon sitten jatko-osa. Täytyy pitää kolme päivää mahdollisimman tarkkaa kirjanpitoa kaikesta mitä on:
- syönyt
- juonut
- liikkunut
- pistänyt
- verensokeriarvot

Ja siis mahdollisimman tarkasti eriteltynä esim. nuo syömiset ja juomiset (kellonajat, määrät, itse valmistettujen ruokien ohjeet, valmistuotteiden merkit/valmistajat, ym.ym). Samoin myös liikunnat (kellonaika, laji, kesto, rasittavuus,...).
Loppukuusta yksi to-la -väli oli annettu ihan päivämäärätasolla

Iso kasa tuli liikunta- ja ruokapäiväkirjasivuja, joita sitten saa täytellä.

Eli on kyllä tarkin mihin olen koskaan osallistunut. Ja pitäisi sitten "elää mahdollisimman normaalisti" nuo päivät. Onkohan tämä sairaslomalla oleminen sellaista "mahdollisimman normaalisti" elämistä
Kirjattu
Antsu1

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Helmikuu 18, 2008, 17:24:57 ip »

Tuolla jossain toisessa ketjussa kertoilin, että nyt sitten oli toinen tarkan ruoka- ja liikuntapäiväkirjan tekemisen aika.

Tänään tipahtivat sitten tulokset postilaatikkoon

Mielenkiintoista nähdä noiden vitamiinien ja kivennäisaineiden saaanti. Varsinaisesti E-% ei ollut yllätys eli esim. noiden kuuden päiväkirjapäivän perusteella 48 E-% tuli hiilareista. Ja keskimääräinen kokoanisenergiamääräkin oli aika lähellä omaa arviotani eli 1501 kcal/vrk. Toki paljon alle suositusten, koskapa suositus oli 2175 kcal/vrk (ryhmälle naiset 31-60 vuotta, mutta painosta ei mainittu mitään ).

Mukava oli nähdä, että vitamiinien ja kivennäisaineiden osalta ei tullut vastaan mitään suuria poikkeamia suositukseen. Ainoat isommat olivat c-vitamiinin suuri määrä, peräti 331% suosituksesta, siis moninkertainen ja D-vitamiinin melko vähäinen saanti, vain 75% suosituksesta (toki tässä ei ole kuin pelkän ravinnon osuus, ei siis mahdolliset muut lähteet).

Itselleni negatiivisinta oli yllättävän iso fosforin saanti, vaikken esim. maitotuotteita käytä nestemäisessä muodossa lainkaan

Mutta tosiaan pääasiassa vitamiinit ja kivennäisaineet olivat +/- 10% suosituksesta

Eli aika suositusten mukaan näytetään täällä mentävän ilman sen kummempia yrityksiä Ja ihan sillä "virallisterveelisellä" ruokavaliolla

Miten muilla, onko osallistujille tipahdellut tuloksia?
Kirjattu
Antsu1

Leppis

• Aktiivinen
« Vastaus #12 : Helmikuu 18, 2008, 20:16:34 ip »

Minä sain viimeksi d-hoitajalla käydessä nipun papereita täytettäväksi. Kysymykset koskivat liikuntaa. Ja sitten pääsin verikokeisiinkin, jotka meni miten meni...

Menin labraan, jossa kukaan ei oikein tiennyt, että mitä kokeita pitäisi ottaa. Vastasin, että FinnDiane-tutkimukseen liittyy, mutta sen enempää en tiedä. Odottelun jälkeen pääsin verikokeisiin ja meni kerrassaan loistavasti. Putket täyttyivät niin nätisti, että.

Lähdin kouluun, ja lounasaikaan ihmettelin, kun sairaalasta oli soitettu muutaman kerran. Minä olin jo ihan paniikissa, että mitähän vikaa mun tuloksissa on. Soitin sairaalalle, ja siellä pahoiteltiin, kun olivat ottaneet ihan väärät verikokeet.

Eli seuraavana aamuna uudestaan. Ja koska edellisenä päivänä oli tullut putket nätisti täyteen, niin toinen kerta meni päin seiniä. Kaksi hoitajaa sorkki suonia vuorotellen ja lopputuloksena saivat putket täyteen, mutta sattui ihan h----tisti ja tuli ihan paha olo, vaikka koskaan aiemmin ei ole tullut. Ja mustelmat kyynärtaipeissa oli aika massiiviset. Kaikkea sitä pitää tehdä tieteen eteen
Kirjattu
"Kiva suku, kehnot geenit."

Piisamirotta

• Veteraani
« Vastaus #13 : Helmikuu 18, 2008, 20:44:59 ip »

Olenkohan mä jossain eri osa-alueen tutkimusryhmässä??? Mielestäni se on Finn-Diane, jossa olen mukana, mutta mä sain viime keväänä täytettäväkseni sellaisen liikuntatottumuspaperin. Sellaisen, jossa piti tosi tarkaan kertoa liikkumisestaan (ja mun mielestä Antsu1 kertoili siitäkin paljon aiemmin). Siinä samassa oli se masennustutkimus pitkäaikaispotilaille.

Mahtaisinko minäkin päästä kohta täyttämään noita ruokailujuttuja .
Kirjattu
Piisamirotta
DM1 (pumppu, Humalog)
<i>"On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo." -Nalle Puh-</i>

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Helmikuu 18, 2008, 20:57:13 ip »

Niin paljon taitaa liikkeellä olla erilaisia osioita FinnDianen nimissä, että vaikea sanoa onko juuri sama vai tosiaan jokin muu osa-alue.

Tää on ollut sellainen 3-osainen juttu.

Eka osa oli vain kysely liikuntatutumuksista ja taisi siinä olla joku masennusosakin ja se oli elokuussa 2007 (hyvin vastaavanlaisen jutun olin täyttänyt joskus aiemminkin, kuten ekassa aloitusviestissäni totesinkin).

Ja seuraava oli sitten 3 päivän tarkka ruoka- ja liikuntapäiväkirjan pito (muistaakseni mun kohdalla lokakuussa 2007).

Tää viimeinen oli taas 3 päivän tarkka ruoka- ja liikuntapäiväkirja ihan muutama viikko sitten eli tammikuussa 2008.

Ja nyt tulivat itsellekin ne lasketut tiedot noiden päivien keskimääräisestä ravintosisällöstä (siis noiden kuuden päivän tiedoilla lasketut).

Täytynee jossain vaiheessa näyttää jollekin ravintoterapeutille tai vastaavalle ja kotsoa vähän tarkemminkin läpi... Tuossahan oli vain tulokset, ei mitään analyysejä tulosten hyvyydestä/huonoudesta muuten terveydentilaan liittyen.
Kirjattu
Antsu1

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59