Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
3 jäsentä  •  418482 viestiä  •  20021 aihetta

Kirjoittaja Aihe: miten päänne toimii?  (Luettu 4081 kertaa)

muffero

• Vieras
Re: miten päänne toimii?
« Vastaus #15 : Elokuu 16, 2007, 18:48:50 ip »

Hei kivitatti.. mun pää toimii silloin kun sitä huvittaa.

Mulla oli ja on ensin masennus, jota hoidettiin masennuksena, kun sen kans oli takuttu about 16 vuotta niin hoksattiinkin että jestas sentään eihän tämä ookaan masennus vaan kaksisuuntainen mielialahäiriö. (kauhia sanahirviö!) eli tunnettiin aiemmin nimellä maanis- depressiivinen.

Alkoi lääkkeitten etsintä ja koekaniini oli välillä ihan ulalla hoitojaksojen aikana osastolla. Nyt kolme vuoden jälkeen on lääkkeet löydetty, mutta siltikin saattaa mania vielä yllättää.

Tähän sitten lisäksi ensin todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta, jota ehdin sairastaa lähes vuoden ennen kuin iski päähän, että tämähän ei parane koskaan, tuun lopun ikääni syömään näitä(kin) lääkkeitä.

Tunsin itteni jo huumehörhöksi. Eikä tässä vielä kaikki, sitten todettiin verenpaine liian korkeaksi, kolesteroli ei pysynyt aisoissa ja tulihan se d2 sitten vielä huipuksi. Oon toistaiseksi pärjännyt lääkeillä ja verensokeri on aamuisin siinä 7- 8. Joskus unohdan totaalisesti ja tahallani koko d: n, mutta olen oppinut, kantapään kautta, etsimään elämyksiä päiviini.
Toivon että sinäkin pääset vielä selville vesille, täällä on mukava soudella.
Kirjattu

Ykköstyyppi

• Vieras
« Vastaus #16 : Elokuu 16, 2007, 20:04:04 ip »

Mä ajattelen että "epäonnen" määrä on elämässä vakio.(lainausmerkeissä, koska onni ja epäonni on suhteellisia asioita, mikä nyt tuntuu vastoinkäymiseltä, voi se myöhemmin arvioituna ollakin siunaus) Jos mulla ei olisi tätä niin sitten jotain muuta. Hieman hankala matkatoveri, mutta opettaa paljon...

Kuten Helena Anhava kirjoittaa: "Itsensä kanssa on opittava tulemaan toimeen kuin vaikean taudin"

Mutta ei toi sukellus mikään poissuljettu juttu oo! Perusvälineillä voi aina polskia ja jos haluaa laitesukellusta niin ei muuta kuin kurssille, mutta sokrut kuntoon ensin. Tajunsa voi menettää jo paineen takia saati sitten että pyörii pohjalla jo valmiiksi kanttuvei Lopetin laitesukelluksen raskauksien takia jo ennen sairastumista, mutta en näe mitään syytä miksi en sitä voisi jatkaa jos myöhemmin haluan. (Mutta ei noissa Suomen järvissä juuri ole näkemistä, kuolleita kaloja ja levää, ulkomailla voi osallistua ohjatulle introsukellukselle ilman sukelluskorttiakin...)
Kirjattu

kotilo

• Vieras
« Vastaus #17 : Elokuu 17, 2007, 14:18:24 ip »

Ei toimi pää, ei ole toiminut aikoihin.

Minä sairastuin "uudelleen" tähän tautiin nefropatian myötä. Sitä ennen ei paljon haitannut, kun en muusta tiennyt. Nyt on samanlaiset fiilikset kuin vasta sairastuneilla, kauhea järkytys, josta ei meinaa toipua millään. Tein mitä tahansa, arvot huononee, jos yhden saan paremmaksi, kaksi muuta menee jo taas alamäkeä.

Elämä on ihan sekaisin, ruokavalio on niin vaikea, että on mahdoton noudattaa. Ja kun se on niin vaikeaa, turhaudun ja annan mennä vaan. Ja koko ajan kalvaa kamala syyllisyys, etten saa mitään hoidettua kunnolla. Sitten taas pinnistän, ja noudatan jokaista pykälää niin tiukasti, että väsyn viikossa ja taas ollaan pohjamudissa.

Joka päivä käy mielessä ajatus, että tämä tauti kyllä tappaa. Yritän koko ajan hoitaa asioita niin, ettei jää mitään "kesken", kun lähtö tulee.

Ikinä en ole kenellekään myöntänyt (paitsi näin netissä), että olen oikeasti ihan rikki. Kun joku kysyy, osaan kyllä esittää iloista ja ei-mitään-hätää-meininkiä. Itku polttelee kyllä puolen tunnin välein, mutta ei saa näyttää, että minua pelottaa ja ahdistaa.

Tänään on taas aika huono päivä. Ensi viikolla on kokeet ja virtsankeräys, jälkimmäisen ajattelin jättää tekemättä, kun en halua tietää tulosta.
Kirjattu

D1-1978

• Vieras
« Vastaus #18 : Elokuu 17, 2007, 14:31:17 ip »

Lainaus:

Olen aina halunnut kokeilla välinesukellusta, mutta nyt sekin vissiin saa sitten jäädä.

Sukellus kyllä onnistuu, itselläni on AOW (=peruskurssi sekä jatkokurssi, sis. mm. hylkysukellus 38m), tosin Thaimaassa suoritettuna molemmat. Suomessa kyllä jättäisin diabeteksen ilmoittamatta kurssipaikalla, sillä täällä tarvitaan lääkärintodistus D-tasapainosta + ettei ole lisätauteja, ja sinun HbA1c:lläsi sitä et tule saamaan tai kurssijärjestäjä ei sitä hyväksy. Eli mene "normaalina" ihmisenä kurssille tai mieluummin paranna HbA1c-arvojasi ensi kesään mennessä (kevään kurssit parhaita, niin pääset kesällä sukelluksille), niin lääkärintodistuskin irtoaa.

Itse olen tehnyt aika paljon asioita kertomatta tai välittämättä diabeteksesta (vaellus Himalajalla, diving, riippuliito, maailmanympärimatkat), mikä ei välttämättä ole ihan hyvä asia. Kaikille tämä tyyli ei käy, eli en voi suositella, jos henkikulta on kallis, sillä hypo/hyper voi yllättää.

Sukeltaessa jonkun tyypin pitäisi tietää, mitä tehdä, jos saat hypon 18m:ssä (maksimisyvyys aloittelijalle), sillä ylöstulovauhti on niin hidas, että voit olla tajuton pinnalle noustessa. Mutta koska sokeritasosi ovat noin korkealla, niin hypon vaara on suht pieni. Sukeltaessa verensokeri tippuu suht nopeasti sen n. ½h sukelluksen aikana, eli lähtöarvo saa olla 12-15 (itselläni ainakin) ja jos syöt välipalan sukellusten välillä, niin huomioi liikunnan vaikutus (itse en pistänyt lainkaan, koska Lantus piti sokerit matalina). Alkeiskurssin uimahalli-harjoituksissa sinulla ei ole mitään vaaraa, mutta varsinaisissa sukelluksissa (2-5kpl) on.

Itse sukelsin hylyssä kovassa merenkäynnissä 25min (liian pitkä aika noin syvällä; aikaa meni kun kävimme hakemassa markkerin pohjasta HE-pommin vierestä ja sitä piti varoa) ja ilma oli ylös tullessa suht lopussa. Mutta näkymät olivat aivan mahtavat, eli jos suoritat kurssin, niin suosittelen etelän meriä jatkokursseille!
Kirjattu

Friita

• Vieras
« Vastaus #19 : Elokuu 18, 2007, 17:25:38 ip »

Tänään on vaihteeksi tuntunut pahalta, ei nyt ihan 100 %:sti tämän taudin takia, vaan kun kaikki muukin vaikuttaa. Ihmettelin kyllä äsken sokereita, kun ne vaan nousee, mutta on sitten paha mielikin.
Kirjattu

Linkkejä