Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6983 jäsentä  •  418359 viestiä  •  20016 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi MAAPPE, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: miten päänne toimii?  (Luettu 4063 kertaa)

kivitatti

• Lentävä kynä
miten päänne toimii?
« : Elokuu 15, 2007, 02:33:41 ap »

mietinpä tässä että olenko palstan ainoa diabeetikko joka kärsii myös masennuksesta. miten diabetes on vaikuttanut elämänlaatuunne, ja yleensäkin elämäänne? millainen suhde teillä on sairauteenne?

olen sairastanut diabetesta kohta neljä vuotta. inhoan tätä yli kaiken. en toivoisi tätä pahimmalle vihamiehellenikään. vihaan piikkejä. verensokeria voisin mitata kyllä, mutta pistäminen on suolesta. en koskaan muista ruoan jälkeen pistää. unohdan lantuksen pistämisen armotta. hba1c oli viimeksi 12. viime talvena masennuin (taas) vakavasti. heinäkuussa se meni pois, ja nyt se on tullut takaisin. ei kiinnosta pistää kun ei kiinnosta elääkään. päätä riipii. tupakkaa palaa. ruoka ei maistu. sokerit on ihan mitä sattuu. ahdistaa ajatella koko sairautta.
Tahdoin armeijaan, mutta tämän myötä sekin sai jäädä. Olen aina halunnut kokeilla välinesukellusta, mutta nyt sekin vissiin saa sitten jäädä. Benji-hypyn voin sentään vielä hypätä. Äärimmäisen turhauttava sairaus. Kiroan alimpaan maanrakoon. Vaikka kuinka hyvin itseä hoitaa, niin ei mitään vaikutusta. kaks viikkoa on ollut aamusokerit alle 8, kävin tk:ssa, niin eikö tullu vaan valitusta ku ei oo tasapaino parantunu. No Vit*uako minä sille voin jos se ei parannu sillä että hoidan, niin sitten olkoon.

Mua ei oo tehty elään vanhaksi.

Anteeksi tilitykseni. mutta se helpotti.
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

LIISA (v.m -67-)

• Lentävä kynä
Re: miten päänne toimii?
« Vastaus #1 : Elokuu 15, 2007, 09:18:46 ap »

Pää pystyyn vaan!
Diabeetikoilla oli joskus joku kokeilu ryhmä armeijassa.
Täälä tampereella on ainakin uimahallissa laitesukellus kursseja.Luulisi diabeetikonkin pääsevän kokeilemaan sellaiseen.

Eipä tämä nyt,niin mukava sairaus ole.
Auttaa paljon,kun muuttaa vihamielisen suhtautumisensa positiivisempaan asenteeseen pienin askelin.

Korkea sokeri lisää masennusta.
Yritä keksiä jotakin tekemistä/harrastusta joka viee ajatukset muualle sairaudesta.

Nimittäin se ei auta yhtään,vaikka kuinka kapinoisit tauti on ja pysyy.

Täälä palstalla on paljon kauan sairastaneita.Tauti ei todellakaan ole maailman loppu.

Nyt ei muuta kun positiivista energiaa.
Kirjattu
G 640+ Humalogi

applefigure

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Elokuu 15, 2007, 10:12:21 ap »

Otsikko oli vähän sellainen, että meinasin jo vastata, ettei mulla toimi se ollenkaan...  

Mutta asiaan - minäkään en pidä diabeteksestani. Luovuttaisin sen ilomielin pois jollekin sitä halajavalle, mutta väkisin en moista kenellekään toivoisi. Eikä kukaan tunnu vapaaehtoisesti tätä ottavan, huohhh...

Masennusta en ole sairastanut tämän enkä minkään muunkaan asian takia - voi olla, etten vaan ole sitä tyyppiä, joka sairastuu masennukseen. (Uskon vakaasti, että siihenkin on olemassa jonkin sortin geneettinen tai muuttinen taipumus. Samoin kuin siihen, että ei sairastu) Monesti on ahdistanut ja veetuttanut, mutta se menee ohi - en tähän mitenkään ole mielistynyt, mutta kun se mukana kulkee, niin koitetaan nyt pärjätä tämän kanssa. Ahistus tulee itse asiassa aika harvoin juuri tämän sairauden vuoksi - ajatus tästä perhanan taudista tulee usein jonkin muun ikävän ajatuksen kylkiäisenä. Ei pidä luulla, että minä mitenkään erityisesti sairauttani murehtisin tai pitäisin sitä erityisen suurena taakkana - mielestäni vaan tulisin ihan hyvin toimeen ilmankin.

Kovinkaan paljon sellaisia asioita ei ole jäänyt diabeteksen takia kokematta, joita välttämättä olisin halunnut kokea - se on kuitenkin vaikuttanut eräisiin valintoihini elämässä, ja ilman tätä viehkeää seuralaista voisin olla aivan eri ammatissa ja eri paikassa. Tosin sitähän emme voi koskaan tietää, koska olen tässä ja nyt.

Minä käytän diabetesta suojanani kieltäytyessäni benji-hypystä, koska villit hevoisetkaan eivät saisi minua ajettua niihin puuhiin - se on yksi niistä harvoista positiivisista asioista, mitä nyt äkkiseltään keksin tästä taudista. Jaa, ja toinen on se, että leikkauksiin näköjään pääsee aina heti aamusta ensimmäisenä potilaana.

Noh, ei tämä herkkua ole mutta menee tämä näinkin.
Kirjattu
I don't care what you think as long as it's about me.....

Annu-80

• Intoilija
  • D1 todettu 1981, Levemir ja Humalog
« Vastaus #3 : Elokuu 15, 2007, 13:41:24 ip »

Toimiihan tuo, pää siis, tai ainakin tuntuu siltä...  

Kyllä tähän d:hen meinaa välillä hermo mennä aivan täysin. Miten muka pitäisi pystyä hallitsemaan kaikki se, mikä verensokereihin vaikuttaa ja osata aina toimia oikein, jotta arvot olisi kohdallaan? No ei sitten millään. Virheitä tulee ja niitä sitten korjaillaan, välillä ihan säyseästi ja välillä koko hommaan täysin turhautuneena. Minä en suostu siihen, että diabetes hallitsisi elämääni, vaikka se ikävä kyllä tuntuu sitä nykyään yhä useammin tekevän.

Itse kyllä muistan insuliineja pistellä hyvin, koska unohtamisen aiheuttama paha olo on todella vastenmielistä. Oikeiden määrien kanssa saatetaan mennä metsään, mutta jotain pistän kyllä aina kun aihetta/aika on. Jos unohdat aina pistää syömisen jälkeen olisiko sinun mahdollista pistää edes jotain jo ennen syömistä? Kotona ollessa on helppoa ensin ottaa ruoka lautaselle ja sitten juuri ennen syömään ryhtymistä pistää. Muualla on hiukan hankalampaa, jos ei julkisesti halua pistää. Mutta edes jotain? Sekin jo auttaa välttämään niitä ihan kaikista korkeimpia sokereita, kun edes jotain pistää. (Ja älkää tästä nyt vetäkö hernettä nenään ne, joiden insuliinimäärät ovat hyvin pieniä, teillehän tämmöinen tuskin sopii.) Itse pistän ennen lounasta töissä arvion mukaan sen verran mitä ainakin tulen syömään (riisiä/perunaa ja mehulasillinen) ja sitten ruokailun jälkeen tarvittaessa laitan lisää kun tiedän syömäni jälkiruuan jne.

Masennus on varmasti rankka sairaus, eikä diabetes siinä mukana ainakaan helpota asiaa. Kovasti voimia ja pienin askelin kohti positiivisempaa asennetta!
Kirjattu

Paliska

• Intoilija
« Vastaus #4 : Elokuu 15, 2007, 15:31:09 ip »

Mä kyl oon sillee sujut iham sairauteni kanssa!

Mut joskus kun kaikki asiat tuntuu Vit*ttavan niin sillon yleensä vedän tän diabeteksenkin mukaan siihen Vit*tukseen!  

Ja lähihoitaja opinnotkaan eivät auta siihen että jotenkin ns. unohtais tän sairauden....

Välillä mietin et oikeesti diabeetikoillakin olisi hyvä jos olisi joku ns. tukihenkilö.... toisin sanottuna ystävä jolle vois kertoa ihan kaiken...

Sellanen ois kyl kiva

Mut edellisiin yhtyäkseni....

Kivitatille näin että...

"nyt häntä pystyyn vaikka hakaneulalla! "  

Ja oikeesti hei tosta ei oo suunta muuta kun ylöspäin eli parempaan päin  
Kirjattu
Elämä on sarja opetuksia, jotka on elettävä jotta ne voisi ymmärtää!
DM 1 vuodesta 2001---> Nyt hoitona: Accu-Chek Spirit combo pumppu ja novorapid

Kössi

• Intoilija
« Vastaus #5 : Elokuu 15, 2007, 16:22:37 ip »

Jos vastaisin vain otsikkoon, niin.....ei,ei se toimi
En tiedä johtuuko se edes d;stä, mutta mä olen äärettömän vihainen ihminen, en diabetekseen vaan ihan kaikkeen muuhun.
Sulle en voi sanoa muuta kuin,että ymmärrän turhautumisesi, kyllä kaikilla on aina välillä motivaatiot hakusessa. Lepää hyvällä omallatunnolla vähän aikaa ja yritä sitte uudelleen.
Kirjattu
"pessimisti ei pety"

Myy77

• Vanha tekijä
« Vastaus #6 : Elokuu 15, 2007, 18:50:37 ip »

Morjensta!

Olen sairastanut diabetesta vasta 2 vuotta. Omalla kohdallani d1 iski vasta 27-vuotiaana. Kaverit miettivät silloin verhojen värejä ja lastenhuoneen tapetteja, ja mä mietin, että jatkuuko tää elämä enää ollenkaan.

Tottakai sairaus v*tuttaa, mutta sitten ajattelen ihan sissinä, että jum*lauta, mulle on nyt nämä kortit jaettu ja näillä on vaan pelattava! Mitä vaihtoehtoja tässä on!?!

Ja näin keltanokkana kaikki tuntuu vaikealta. Mökkikekkereillä joudun jatkuvasti ramppaamaan vessassa mittaamassa sokruja ja tuikkaamassa lisää insuliinia tai sitten hörppimässä pillimehua. Sitten saa selitellä kaikille että miksi näin. Ja porukka ei tajua...

Mutta silti olen onnellinen, että elämä jatkuu. Ennen insuliinin keksimistä pukkaisin jo päivänkakkaraa... Elämä on ihanaa. Diabetes on syvältä eikä sitä voi voittaa. Sen kanssa on vaan opittava elämään. Ja vaikeeta se on, mutta vaihtoehtoja ei edelleenkään ole.

On pakko sopeutua.
Kirjattu
Ainoastaan sydämellään näkee hyvin. Tärkeimpiä asioita ei näe silmillä. (Antoine De Saint-Exupéry)

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Elokuu 15, 2007, 20:52:01 ip »

Pää toimii miten toimii

Noh, kun sokerit on korkeella, niin sairaus tympii ja koko elämä tympii. Mä en osaa enää ajatella ilman tätä hiivatin seuralaista, siis kun en oikeastaan enää muista, millaista oli ennen kevättä -86. Yritin tuossa yksi ilta muistella sängyssä, että mitä tapahtui sinä keväänä, mutta tyhjää raksutti. Koulussa olin 5:llä luokalla ja (kai) niitä läksyjä oli, niin ja koulussa kiusattiin... Mutta mitään yksittäistä siitä keväästä ei ole jäänyt mieleen. Ajattelin lähinnä sitä, milloin aloin voida huonommin. Nooh, mentiin asioiden viereen taas kerran

Mä en hoitanut itseäni liki 10 vuoteen, se "unohtui" tuossa murrosiän temmellyksinä. En koskaan kuvitellut eläväni näin vanhaksi, mitä nyt olen  
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Haimaremppa

• Intoilija
« Vastaus #8 : Elokuu 15, 2007, 22:58:54 ip »

Lainaus:

Jos vastaisin vain otsikkoon, niin.....ei,ei se toimi
En tiedä johtuuko se edes d;stä, mutta mä olen äärettömän vihainen ihminen, en diabetekseen vaan ihan kaikkeen muuhun.
Sulle en voi sanoa muuta kuin,että ymmärrän turhautumisesi, kyllä kaikilla on aina välillä motivaatiot hakusessa. Lepää hyvällä omallatunnolla vähän aikaa ja yritä sitte uudelleen.

Musta alkaa tuntua, että mulla on vastaus kaikkeen Johtuukohan se siitä, että olen sairastanut liian kauan ja kokenut kaikenlaista(ei pahoja lisäsairaksia). Esim. tämäkin ärtyneisyys on mulle tuttu juttu. Käämit palaa ilman syytä jne. Selvä tapaus. Sitä on liikkeellä ja siihen löytyy ratkaisu-->vahva B-vitamiini. http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=far00638

Oliko kellään muuta kysyttävää?
Kirjattu

HeidiH

• Intoilija
    • www.hakolantila.net
« Vastaus #9 : Elokuu 16, 2007, 08:28:57 ap »

On ollu masennusta ja syömishäiriöt ja psykiatrisella oon ollu selvittelemässä kohtuullisuutta elämässä ja suhdetta D hen. On ollu rankkaa, 32 v diabeteksen kans eloa takana ja tiedän tasan tarkkaan mitä tarkoitat. Minulle on kyllä sinut ja motivaatio tullut lapsien saamisen kautta ja todellinen elämänhalu löytynyt. Pitkät ja raskaat terapiajaksot on kyllä käyty. Olen iloinen että sain apua taisteluun ja ainoa mitä osaan neuvoa tuossa vaiheessa on sinulle, että anna itsellesi välillä myös aikaa, luovuta ja lepää, niinku joku fiksu on joskus sanonut että sen saat mistä luovut... Mieti sitä ihan rauhassa ja etsi syytä elää ja voida hyvin. Älä ajattele asioita mitä et saa, vaan keksi muuta. Minä olen upean 60 metrin benjihypyn hypännyt sujuvasti D: n kanssa ja hyvin meni, on paljon asioita mistä ei tarvitse luopua, jostain pitää mutta monta kivaa löytyy ihan varmasti tilalle jos luovuttaa.. Hassulta kuulostaaa mutta kun pää toimii miten toimii niin hassuja ollaan, mitäs siitä. Voimia.
Kirjattu
Se on niin raskasta kun on pakko ja niin helppoa kun haluaa.

Miepä vaan

• Vanha tekijä
« Vastaus #10 : Elokuu 16, 2007, 08:58:27 ap »

Minäkin helposti syytän tautia, kun jokin homma ei pelaa. Olis niin paljon helpompaa ilman tätä * PIIP * tautia...

Jätin myös pistämättä. Levemirin kyllä pistin, mutta en jaksanut annoksia säätää, kun tuntui ettei homma toimi. Ihan turha säätää, kun vaikka kuinka sääti, ei mitään logiikkaa. Ja lääkäri ja d-hoitaja vain ihmettelivät, että jopa on pompsahtelevaa, onpa vaikea puuttua mihinkään.

Nyt vasta tajuan, kuinka paljon inhosin pistämistä. Jätin helposti pikan pistämättä (pistän kun olen syönyt kaiken...joopa joo). Ja kun minulla voi olla ihan hyvä olo jhopa 25 sokereilla, joten eipä huono olokaan motivoinut.

Lopulta uskaltauduin pyytämään pumppua. Ei tarvitse pistää, joten painan nappia, kun syön joten ne pistokset eivät jää välistä Tosin nyt hirvittää mennä seuraavaan kontrolliin. En ole koko kesän aikana jaksanut/viitsinyt/vaivautnut/jokin muu tekosyys liiemmin mittailemaan sokereita (tyyliin aamulla ja illalla olen mitannut). Olo on kyllä ollut hyvä, mutta... En edes vaivautunut tsemppijaksoon nyt ennen lääkäriä, joka on seuraavalla viikolla. En vain saa itsestäni irti, että kirjaisin arvoja ylös. Saa nähdä miten käy  
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Elokuu 16, 2007, 09:20:37 ap »

Olen itse sairastanut pian 30 vuotta ja alussa olin kovin välinpitämätön omasta hoidostani. Meni vuosia ennen kuin kroppa ilmoitti että nyt nyt ei enää jaksa. Olo alkoi olla melko huono myös psyykkisesti koska fysiikka petti. Diabetes oli ottanut vallan koko ihmisestä karvoineen päivineen. Masennus oli todella syvä välillä ja paniikkihäiriötkin jokapäiväistä leipää. Elämä ei maistunut vaikka olin melko nuori vielä. Alkoholismikaan ei ollut kaukana. Olin jopa valmis luopumaan lapsestani koska tunsin itseni niin kelvottomaksi äidiksi.
Proteiinit taisivat olla siinä vaiheessa yli 6g. ja HbA1c reippaasti yli 10. Pistin milloin muistin ja söin kun ruoka maistui. Usein miten ei maistunut. Laihduin ja olin kuin "kuoleman kuva".

Onneksi olin saanut vierelleni ihmisen, joka välitti ja "potki persuksille" eli lääkäriin ja hoitamaan itseäni. Tuki ja kannusti koko ajan. Luki Sokeritauti - kirjan ja tiesi siinä vaiheessa enemmän diabeteksestä kun minä.

Lääkäriksi sattui vielä ihminen, joka ei saarnannut ja haukkunut vaan kannusti, motivoi ja antoi oikean lääkityksen, opasti ja neuvoi.

Itselläni aivan selkeästi huono tasapaino vaikuttaa päähän ja mieleen. Näin se on vain myönnettävä vaikka väitin muuta monet vuodet. Kun arvot paranivat ja olo sitä myöten, myös paniikkihäiriöt vähenivät ja elämä alkoi kiinnostamaan.

Toki krooniseen sairauteen edelleenkin väsyy ja masennustakin esiintyy aika ajoin, mutta lievempänä. Ei tämä mitään ruusuilla tanssimista ole. Mutta diabetes kulkee nyt mukana ja olen sen paremmin hyväksynyt kuin vielä muutama vuosi sitten. Protestoin aikoinani sitä vastaan kuin jotain konkreettista oliota enkä ymmärtänyt että mitä enemmän pistän hanttiin, sitä huonompi oloni oli.

Kivitatti: anna itsellesi aikaa ja yritä hyväksyä asioita yksi kerrallaan. Älä yritä korjata kaikkea kertarysäyksellä. Olen varma että voit kokeilla melkein mitä tahansa kunhan hyväksyt pikku hiljaa sen että sinulla on tämä ominaisuus. Kun lukee täältäkin kirjoituksia, huomaa että diabeetikot tekevät melkein kaikkea sitä mitä terveetkin. Mutta tiettyjä uhrauksia on tehtävä sen eteen.

Toivottavasti tämä ei tuntunut saarnalta eikä täti-ihmiset tilitykseltä. Kunhan kerroin, miten minä olen tämän nuorempana kokenut ja miten asiani ovat nyt.

Voimia ja jaksamista. Tänne kirjoittaminen auttaa ainakin itseäni usein selvittämään päätä.  
Kirjattu

naakka

• Vieras
« Vastaus #12 : Elokuu 16, 2007, 13:07:22 ip »

Olen sairastanut n.8v. Olen aina saanut aamuyöstä hypoja. Pumppua ehdoteltiin jo v. 2002, mutta siihen en vieläkään ole valmis.
Lantus ei toimi kuin pitäisi. Hoitoni on perustunut liikaa humalogilla korjailuun. Pienikokoiselle ja insuliiniherkälle minulle ärhäkkä humalog on kuin kellosepälle pajavasara.
Työni on mukaansatempaavaa, mutta viimeisen vuoden ajan se on ollut liian stressaavaa - johtuiko siitä etten enää saanut korjailtua korkeita sokereita kiireen keskellä?
Kesälomalle ajoittamani detemirkokeilu epäonnistui, alkoi hirvittävä sokereiden heittelehtiminen.
Toistan; hirvittävä. 30,8-1,8.
Yritin palata loman jälkeen töihin, mutta ei se oikein..
En huomannut hoito/työuupumusta ajoissa. Nyt olen sairaslomalla, koska minulla katsotaan olevan vaikea masennus. Ensimmäiset päivät olivat hirveää kapinointia tuota "väärää diagnoosia" vastaan.

Pää on kyllä sekaisin.

Minua on aina kiivastuttanut se lentävä lause, että diabetes ei ole sairaus vaan elämäntapa. Kivellä heitän seuraavaa, joka sillä minua lohduttaa. (Tai, jos on hypo päällä, niin heitän kirjahyllyllä tai traktorilla.)
Kirjattu

TonninStiflat

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Elokuu 16, 2007, 15:36:52 ip »

Lainaus:

Pää on kyllä sekaisin.
Minua on aina kiivastuttanut se lentävä lause, että diabetes ei ole sairaus vaan elämäntapa. Kivellä heitän seuraavaa, joka sillä minua lohduttaa. (Tai, jos on hypo päällä, niin heitän kirjahyllyllä tai traktorilla.)  

Taitaa mennä hyvät neuvot niinkuin linjapihdit Kankkulan kaivoon kun ei muuta olut-terasseillakaan näy kuin raivokkaita tupakankieltäjiä, savukammoisia muunilimsan juojia, jäneshousuja, amisviiksiä, puolisukeltajia, karvanoppa elviksiä, kylpytakissa hiippailijoita ym. ym. puhumattakaan unettomista itikoista ja kärpäsistä ym. ym. pillerin pyörittäjiä ja herhiläisiä??

Siinä sitten vielä diabeteksen hoito vihjeitä jakelemaan, vaikka T&J sikariklubin asiakas palvelut on tunnetut kuohkeista hinnoistaan??
Mutta silti on nuppi sekasin jo pelkästä helteestäkin.
Tänään kyl on saanu olla vähä niinko tyhjäkäynnillä.
Taidanppa lähteä pian marttajuomalle kera korvapuustin, siellä jo hymyävät kahvisiskot Tonnia odottaa??

...kas, traktorilla farmari viel ajaa pellollaan ja metsänlaidasta nyt myöskin hänet huomataan.
(Ahaa, Tonni)
Aseet nousee poskelle ja käsky
kajahtaa:
Tulta täysilaidalta, tuol Tonni
tallustaa!
Nolla vai ei? Nolla vai ei?
Tulta täysilaidalta, tuol Tonni
tallustaa.
(-Mitkäs sill’ on jalassa, jalassa,
jalassa................?

Tonni (Pallo jäähyllä)
Kirjattu
\|||/ TonninStiflat Vantaa
(o o) NHH, Monipistoshoito D2, Verenpaine ja
-(_)- keuhkoputkenahtaumatautinen.

Myy77

• Vanha tekijä
« Vastaus #14 : Elokuu 16, 2007, 16:34:01 ip »

Keiju, tuli tippa silmään kun kirjoitit niin avoimesti kaikesta. Vaikka olet sairastanut pitkään, tajuat myös vastasairastuneita. Kymmenen pistettä ja papukaijamerkki  
Kirjattu
Ainoastaan sydämellään näkee hyvin. Tärkeimpiä asioita ei näe silmillä. (Antoine De Saint-Exupéry)

Linkkejä