Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6974 jäsentä  •  418239 viestiä  •  20000 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Riikka Lindholm, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: yksin asuminen ja matala vs.  (Luettu 2827 kertaa)

päiviö

• Jäsen
yksin asuminen ja matala vs.
« : Heinäkuu 25, 2007, 15:08:32 ip »

kaksi päivää sitten muutin omaan pieneen yksiöön yksin. oon tottunut että ympärillä pärrää jatkuvaan joku jolle voi huutaa apuva jos sokerien kanssa tulee vaikeuksia. tai joku on ollut auttamassa yöllä matalien kanssa. nyt sitten kun asustelen yksin ja matalia tulee lähes joka yö on tosi epävarma olo. ostin pillimehuja jääkaappiin mutta viimekin yönä matalilla en alkanut juomaan niitä sillä syyllä että jos tulee myöhemmin huiono olo *järjen juoksu täysillä*
miten te muut yksin eläjät pärjäätte?
Kirjattu
20. v d1 vuodesta -99, lantuksella ja humalogilla eteenpäin

Antsu1

• Lentävä kynä
Re: yksin asuminen ja matala vs.
« Vastaus #1 : Heinäkuu 25, 2007, 15:27:42 ip »

No pärjäilty on

En sano, että hyvin, jos sillä tarkoitetaan matalien verensokereiden puuttumista.

Toisaalta sanoisin, että hyvin on pärjäilty niiden matalienkin kanssa. Ja tuolla tarkotan vaan sitä, että olen selvinnyt todella pahoistakin insuliinisokeista eli tilanteista, joissa ainoastaan maksan toiminta on sitten lopulta saanut sokerit kohoamaan. Tilanteista, joissa muiden paikallaolo olisi johtanut luultavasti ambulanssin soittoon ja ensiapukeikkaan.

Mutta toki täytyy sanoa, että ei mulla noita selkeitä hypoja (sokerit alle 3 mmol/l) ole kuin ehkä kerran viikossa ja vastaavasti tajuttomuuksia on ollut pari kertaa vuodessa.

Tärkeintä itselläni on se, että ne hypomehut (tai Siripirit/sokeripalat) eivät yöllä ole siellä jääkaapissa, vaan käden ulottuvilla yöpöydällä. Mulla nimittäin yllättävänkin nopeasti huononee liikkuminen niin, ettei sinne keittiön jääkaapille ole asiaa kuin kontaten (pari kertaa sekin on tullut tehtyä ). Ja tärkeää on myös aina yötä vasten tsekata, että sokereiden lähtötaso on ok ennen nukkumaan käyntiä.

Mutta pääpointtini on se, että pärjäilty on.

Sulla on kyllä melko paljon noita yöllisiä matalia, jos tilanteita tulee lähes joka yö. Oletko jutellut hoito-organisaatiosi kanssa asiasta ja saanut mitään vinkkejä yö-hypojen vähentämiseen?
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

päiviö

• Jäsen
« Vastaus #2 : Heinäkuu 25, 2007, 15:32:20 ip »

rauhoittaa kuulla ettei ole ainoa
juu soittelin hoitajan kanssa että matalia on ollut ja neovona tuli että alkaa tiputtamaan lantusta 2ky/3pvää niin pitkään että taso alkaa olla sitä luokkaa ettei tarvitse joka yö syömässä ravata. ylpeänä tiputin talven jälkeen 7kg pois niin en kyllä niitä takaisin kaipaile  
Kirjattu
20. v d1 vuodesta -99, lantuksella ja humalogilla eteenpäin

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Heinäkuu 25, 2007, 16:24:16 ip »

Hyvin tässä on yksin pärjäilty, minulla on ongelmana ollut nuo korkeat, joten supermatalien kanssa ei niin ole ollut ongelmia. Sängyssä on mehua, mutta usein unohdan sen, jos hypo yöllä tulee ja raahaudun jääkaapille. Se mehu on sitä varten, jos tulee vielä pahempi hypo...   Sitten olin piilottanut lipaston laatikkoon siripirejä, joita en edes muista siellä olevan tositilanteessa. Löydän ne sieltä aina silloin tällöin, mutta täytyy kai nekin siirtään "tyynyn alle". Sängystäni löytyy vaikka mitä, mutta sitä kumppania ei
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Heinäkuu 25, 2007, 16:51:49 ip »

Siripirit yöpöydällä. Joka tapauksessa itse pääsee jääkaapillekin nopeammin kuin mahdollinen syvään nukkuva kumppani, jos hänet pitäisi ensin herättää ja pyytää hypoevästä hakemaan  
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

PateT

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Heinäkuu 25, 2007, 17:05:19 ip »

Lainaus:

neovona tuli että alkaa tiputtamaan lantusta 2ky/3pvää niin pitkään että taso alkaa olla sitä luokkaa ettei tarvitse joka yö syömässä ravata. ylpeänä tiputin talven jälkeen 7kg pois niin en kyllä niitä takaisin kaipaile  

Onneksi olkoon kilojen tiputtamisesta,mutta...ihan en pysynyt mukana,että Lantuksen tiputus=kilojen tiputus  

Itsellä myös(yleensä) yksinasujana samankaltaisia kokemuksia kuin Antsu1llä,yleensä tajuttomuuskohtaukset liittyy matkailuun,kun tulee liikuttua tavallista enempi.Kotona ollessa yöhypot rasittaa ruumista 3-4 kertaa kuussa.Pärjäilty ollaan hammasta purren
Kirjattu
Elämä on kuin kameli.Sen saa tekemään mitä tahansa paitsi peruuttamaan.
-Marcelene Cox

mariner

• Intoilija
« Vastaus #6 : Heinäkuu 25, 2007, 17:09:19 ip »

Yksin asustelen ja d1stä takana nyt reilut 7kk, en ole yöllä hypoon herännyt kertaakaan, aamulla arvot 5-7 useimmiten. On ollut tapana mennä nukkumaan yli 5:n arvoilla, jos alle 6 niin syön puolikkaasta Ruispalasta puolet eli 6 g hiilareita. Käytössä humalog ja levemir, pyrin alitajuisesti myös välttämään pikan pistämistä myöhään eli klo 21 jälkeen. Toki sängyn vieressä on siripiri-pakkaus, en ole joutunut kertaakaan niitä napsimaan öisin.
Kirjattu

Konrad

• Vieras
« Vastaus #7 : Heinäkuu 25, 2007, 17:40:03 ip »

Antsu1,

Muussa yhteydessä kuvaamasi monen tunnin tajuttomuus hypon takia herättää kysymyksiä. Olen itse kakkonen eikä nykyisillä lääkityksilläni esiinny hypoja, mutta aikaisemmilta haimakiihokeajoilta niitä on.

Onko noin pitkä tajuttomuus jo vaarallinen? Aivothan tarvitsevat ymmärtääkseni glukoosia noin 120 g/vrk, joka pystyy tietysti muodostumaan ajan kanssa myös proteiinista. Tiedän, että sinulla on proteiinirajoitus.

Joillekin ykkösille on annettu jatkuvaan käyttöön verensokeria jatkuvasti seuraavia mittareita. Ovat tietysti alkeellisia ja kalliita käyttökustannuksiltaan. Olisiko näistä kuitenkin apua? Voisiko yksineläjä saada tällaisen helpommin?
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Heinäkuu 25, 2007, 18:10:31 ip »

Konrad,

yöt eivät minulle ole ollenkaan se ongelma. Ongelmana on lähes poikkeuksetta tuo gastropareesi eli ongelmat tulevat (silloin kun tulevat) parin tunnin sisällä ruokailusta.

Ja kyllähän nuo tajuttomuudet toki voivat vaarallisia olla, mutta parasta vaan yrittää olla ajattelematta niiden vaarallisuutta. Kun maksa näyttää vielä toimivan - vaikka hitaan puoleisesti - niin eiköhän se hoitele homman (kunhan alkoholia ei ole liikaa sotkemassa kuvioita).

Saan ensi kuussa pumpun, jolla ainakin oma d-lääkärini toivoo minun saavan apuja noihin pahoihin tipahduksiin. Toki yritin pumpun myöntäjälle perustella, että kunnon avun saisin vasta tuosta jatkuvasta sensorista (yhdistettynä tietenkin siihen pumppuun, joka jo markkinoilla on ).

No ei mene läpi Hesassa Jossain muualla voisi mennä, mutta en katso tarvetta kuitenkaan niin suureksi, että lähtisin sen mukaan asuinpaikkaani valitsemaan
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Justjoo

• Vanha tekijä
« Vastaus #9 : Heinäkuu 25, 2007, 19:47:35 ip »

Eipä tuo onneksi vielä tähän mennessä ole ollut suurenpi ongelma, herännyt olen ja ymmärrystäkin(?) on riittänyt.

Mutta noin  yleisesti ottaen kannattanee illalla enempi niinkuin nukahtaa kuin sammua...  
Kirjattu
Huono onni ei koskaan muserra sitä, joka ei ole antanut hyvän onnen pettää itseään.

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Heinäkuu 25, 2007, 20:37:51 ip »

Illalla ennen nukkumaan menoa kannattaa tosiaan tsekata ne sokerit. Ja jos matalia kerran tulee yöaikaan, niin sinuna mittaisin muutamana yönäkin sokerit esim. 4 tuntia ennen heräämistä.

Mulla oli taipumusta myös noihin aamuyön mataliin, joista nyt olen pumpun avulla päässyt lähes kokonaan eroon. Silti pistän kellon herättämään kolmen maissa yöllä, jos syömisissä/liikunnassa/verensokereissa tms. on ollut edellisenä päivänä jotakin tosi extraa.

Ja laita ne pillimehut siihen sängyn viereen!  
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Heinäkuu 26, 2007, 11:51:38 ap »

Lisäystä tähän vielä, että hirveän hyvää tasapainoa en ole yksin asuessani pystynyt pitämään, sillä takaraivossa on kuitenkin shokkipelko. Kukas minua auttaa, jos shokkiin asti menisin, pääasia, että itse tietää missä mennään

Asun sen verran yksin, ettei minua kukaan pariinkaan viikkoon kaipaa (paitsi työnantaja), eli jos minusta ei kukaan kuule kahteen kolmeen viikkoon, voi äitini soittaa. Jos en käy siskolla pariin viikkoon kahvilla, on hänen johtopäätöksensä, että olen jostakin suuttunut, eikä hänen velvollisuus ole ottaa yhteyttä. Eli jostain syystä noi sokerit on pidettävä sillä tasolla, että selviän hypotilanteessa jääkaapille.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Hayi

• Vieras
« Vastaus #12 : Heinäkuu 26, 2007, 15:18:26 ip »

Yksin ollessa pidän yöpöydällä pillimehua, siitä on helppo ryystää vaikka makuultaan silmät ummessa ensihätään, sitten kun olo alkaa helpottua voi alkaa raahautumaan jääkaapille.
Eli suosittelen että otat jotain naposteltavaa yöpöydän laatikkoon, jonain yönä tarve voikin olla suuri.

Tsemppiä!
Kirjattu

Myy77

• Vanha tekijä
« Vastaus #13 : Heinäkuu 26, 2007, 18:55:38 ip »

Mä olen sairastanut d:tä kohta 2 vuotta. Asun yksin. Isosisko vaati heti sairastuttuani, että laitan aina aamulla tekstarin ennen klo 8 (pistän Levemirin silloin).

Nyt olen kohta 2 vuotta laittanut joka ikinen aamu tekstarin "ok" siskolle n. klo 7.55. Muutaman kerran olen unohtanut, ja hän on silloin joka kerta soittanut jo ennen klo 8, että onko kaikki ok.

Jotkut voi ajatella, että onpa hassua, mutta itsellä ja siskolla on turvallinen olo. Jos jotain sattuisi, en ainakaan jää mätänemään kämppään...

Ja pillimehua on yöpöydällä aina. Lisäksi mittaan sokrut joka ilta ennen nukkumaan menoa. Tarvittaessa (jos on ollut vaikkapa "vähän kostea" ilta) laitan kellon soimaan 2-3 välillä ja herään mittaamaan vs:n.
Kirjattu
Ainoastaan sydämellään näkee hyvin. Tärkeimpiä asioita ei näe silmillä. (Antoine De Saint-Exupéry)

Linkkejä