Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6974 jäsentä  •  418238 viestiä  •  19999 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Riikka Lindholm, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Hoitovälinejakelu Oulussa?  (Luettu 22729 kertaa)

Eppuli

• Aktiivinen
Re: Hoitovälinejakelu Oulussa?
« Vastaus #30 : Lokakuu 03, 2007, 11:59:15 ap »

Kaleva voi olla toimivakin ratkaisu (tai ainakin aloitus), riippuu täysin millaisen jutun sinne saisi. Diabeetikkotoimittaja olisi tietenkin plussaa tai muuten vain asiasta tarpeeksi kiinnostuva (Luulisi vain että joku juttu olisi jo tehty, jos joku toimittaja kärsisi asiasta?). Luulisi kiinnostavan ihan isoakin yleisöä juttu tyyliin "Diabeetikkojen tilanne Oulussa surkea - kaupunki pihtaa hoitovälinejakelussa vastoin yleisiä suosituksia. Huono hoitotasapaino johtaa kalliisiin lisäsairauksiin, joiden hoito on moninkertaisesti kalliimpaa..."  Juttuun voisi ehdottaa asiaan perehtyneen oululaisen lääkärin, diabetesliiton ym kommenttia. Ehkä myös joku diabeetikko, jos sellainen vapaaehtoinen löytyy?
Henkilökohtaisia viestejähän voi lähetellä asiasta kiinnostuneiden välillä, jos haluamme miettiä sanamuotoja tms.
Kirjattu
DM1, pumppailija, kilppari sökö

kriisikko

• Vieras
« Vastaus #31 : Lokakuu 03, 2007, 12:28:18 ip »

Kuten kirjoituksellasi osoitat,asiatietoa on saatavilla. Miten on mahdollista, että päättäjät eivät ole sellaista saaneet käsiinsä? Silmät kiinni ja sormet korviin?
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #32 : Lokakuu 03, 2007, 12:34:30 ip »

höh sääli ettei mun tuttu ole siellä enää toimittajana, oisin voinut vinkata.

Voisin kuvitella lehdenteon arjen kannalta, että mielipidettä ("Oulun kaupunki pihtaa"...) paremmin läpi menisi uutinen, tyyliin "Oulun diabeetikot vaativat kaupungilta selvitystä hoitovälineiden suosituksia alemmasta jakelusta" tms. konkreettinen tapahtuma/tempaus/julkilausuma, josta voisivat uutisoida. Viekää vaikka kaupungintalon pihaan se kuuluisa auto jota asiasta päättävät saisivat halutessaan ajaa silmät sidottuina... Ellei sitten joku tutkiva journalisti tosiaan innostu MOT-tyyppisestä reportaasista.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

kriisikko

• Vieras
« Vastaus #33 : Lokakuu 03, 2007, 12:41:27 ip »

Ihan totta, Dadda, ellei siellä sitten sattuisi olemaan toimittajaa, joka on innostunut "tutkivasta journalismista".
Muuten, roikun täällä sivuilla, kun olen niin armottomassa räkätaudissa. En pysty makaamaan, kun heti alkaa yskittää. Tekstin ja näppäimet pystyn juuri ja juuri erottamaan tihruisilla silmilläni.
Kirjattu

Tuppis77

• Vieras
« Vastaus #34 : Lokakuu 03, 2007, 16:08:06 ip »

Hei!
    Kun huomasin oulussa tämän sairaan systeemin liuskojen jaossa otin yhteyttä mm.kalevaan mutta ei siellä ainakaan 2006v alusta oltu kiinnostuneita vaikka minulla oli mielettömästi materiaalia.Luulen että esim.MOT ohjelma voisi tonkia tämän:" hoitovälinejakelua oulussa, oulun malliin!"
      Minulla oli tuolloin kalevassa mukana paljon d-lääkäreiden lausuntoja ja oulun kaupunki ei kuuntele lääkäreitä vaikka täällä on aktiivisia asiansa osaavia lääkäreitä mutta naurettava paperiviidakko vaan jatkuu tai itse asiassa pahenee!Nyt jos koskaan olisi hyvä jos keksittäisiin porukalla joku fiksu ratkaisumalli tähän ongelmaan!
     Kaikille Jaksamista! vaikka liuskoja saamme ainakin vielä jonkin aikaa liian vähän!
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #35 : Lokakuu 03, 2007, 16:34:51 ip »

Onhan tämä ongelma aika monessa kaupingissa, niin MOT voisi ehkä kiinnostuakin. Kun syyllistetään ihmisiä siitä, että nämä hoitavat itseään.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

muru

• Aktiivinen
« Vastaus #36 : Lokakuu 03, 2007, 17:24:25 ip »

mulla on vielä kalevassa tuttuja kaksinkin kappalein,
joten voitaisiin  kehitellä "jutun juurta" että saataisiin nostettua kissa pöydälle  
oulun tapaamisenkin aikana voisi luonnostella juttua ja jos ei halua/pääse siihen tapaamiseen,voi täällä tai vaikka yksärinäkin vaihtaa ajatuksia.
Kirjattu
Tyhmyys työllistää

Eppuli

• Aktiivinen
« Vastaus #37 : Lokakuu 03, 2007, 18:04:00 ip »

Minulla on tainnut mennä nyt ohi... Onko tuollainen tapaaminen jo sovittu? Kun olen niin noviisi täällä foorumissa, en oikein osannut hakeakaan...  
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #38 : Lokakuu 03, 2007, 19:44:15 ip »

hei ihan loistavaa, kun julkisuudessa on vallalla just tämä syyllistäminen! että kun tää kerran on kansantaloudellinen aikapommi niin miten päättäjät tekee just päinvastoin...
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Tintti08

• Jäsen
« Vastaus #39 : Lokakuu 03, 2007, 20:52:10 ip »

Hei!

Tännehän oli sadellut viestejä oltuani nettipimennossa pari päivää.

Mietin, että pitäiskö asiaa viedä eteenpäin liiton kautta? Tai ainakin niin, että Oulun paikallisyhdistys olis jotenkin mukana. Tuntuu, että liiton pitäisi tehdä jotain asialle, minkähän takia me maksamme jäsenmaksuja. Tampereella diabetesliitossa on sosiaali ja terveyspoliittinen henkilö (nimeä en muista), osaisikohan hän neuvoa mistä lähteä liikkeelle?

Jonkinlainen valitus nyt pitäisi tehdä, porukalla. Se oikea kanava vaan on auki. Kirjoittaakko liittoon, vai suoraan  sos ja terv. lautakuntaan vai mitä? Olen jo yhdesti kirjoittanut ko lautakuntaan, mutta siitä ei ole ollut mitään apua, silloin en osannut vedota näihin KHO:n ratkaisuihin.

En osaa sanoa, kuinka aktiivisesti voin olla mukana, kun raskaana olen. Mutta yritetään.
Kirjattu
* D1 vuodesta 1981, A-C Insight+Humalog 11/2012 alkaen
* Tyttö -07, D1 todettu 01/2011, 640G+Humalog 10/2013

muru

• Aktiivinen
« Vastaus #40 : Lokakuu 03, 2007, 21:41:24 ip »

Lainaus:

Onko tuollainen tapaaminen jo sovittu?  

ei ole vielä sovittu,edellinen (29.9) jouduttiin siirtämään ja seuraavasta ajasta olen laittanut ehdolle tämän kuun jompi kumpi kahdesta vika viikonlopusta.
ilmoitan kyllä ajankohdan,paikan ym.tarkemmin kunhan porukka ilmoittautuu,ja ilmoitan siitä myös oulun diabetesyhdistyksen sivuilla jotta tavoittaa ne jotka ei täällä koht.paikalla käy.
Kirjattu
Tyhmyys työllistää

kriisikko

• Vieras
« Vastaus #41 : Lokakuu 04, 2007, 07:04:27 ap »

Tuolla toisessa ketjussa on Riitta Koivunevan ohje, miten tulee toimia, kun ei saa liuskoja. Kannattaisikohan toimia sen mukaan? Kunnat ja kaupungit luottavat lakia rikkoessaan siihen, ettei monikaan jaksa noin työlästä prosessia viedä läpi.
Entäpä, jos teette porukalla jokaiselle ohjeen mukaisen toimintasuunnitelman ja paperit valmiiksi? Sitten vain valitukset lautakunnan käsittelyyn joko kertarysäyksellä tai tipoittain. Lautakunnan vastaus sitten uutisena tai maksettuna ilmoituksena lehteen.
Tuo menetelmä vaikuttaa myös lääkäreiden turhan työn lisääntymiseen, jospa sieltäkin alkaisi kannanottoja tippua.

Täytyy pelata niillä aseilla, joita päättäjät opettavat meitä käyttämään.
Kirjattu

Eppuli

• Aktiivinen
« Vastaus #42 : Lokakuu 04, 2007, 13:40:03 ip »

Minulle valkeni tämä Oulun huono tilanne tosiaan vasta ihan hiljattain kun ensimmäisen kerran elämässäni tuli satsit täyteen (olen ollut aika laiska mittaaja ja verensokerituntemukset ovat aina olleet selvät, mutta nyt havaitsen vasta tosi korkeat outona olona, eli siksikin olen alkanut petraamaan). Ja aiemmassa kotikunnassani ei ollut mitään rajoituksia liuskamäärille! Kunhan nyt saa tuon määräyksen isommalle liuskamäärälle, menee vuosi loppuun ihan mukavasti. Kai määräyksen saa helposti?
Eli tuo että toimisi tuon Riitta Koivunevan ohjeen mukaan menee ensi vuoden puolelle joka tapauksessa vähintään... Eli en nyt tässä ärtyile niinkään vain omasta puolestani vaan periaatteesta. Joillekin riittää hyvin vähäinen liuskamäärä, toiset tarvivat paljon, eikä tämän takia tulisi joutua eestaas sähläämään ja hammasta kiristämään. Että miksi ihmeessä jokaisen ihmisen pitäisi HENKILÖKOHTAISESTI mennä aikaa ja hermojavievä valitusprosessi läpi, että saa itselleen kuuluvat oikeudet?! Eli helpointa olisi, jos noita vapaarajoja nyt vain nostettaisiin Oulussakin vähän säädyllisemmälle tasolle... Vaikka kyllä ainakin minä voin ihan kettuillakseni (ja toisaalta, itseni parhaaksi ja paremman hoitotasapainon saavuttamiseksi) mitata niin maan mahottomasti, että jo alkuvuodesta loppuu liuskat ja haen sitten omia oikeuksiani vaikka minkä tahansa prosessin kautta. Hmm, tai ainakin siis teoriassa. Taidan olla kuitenkin vähän laiskanpulska näin aktiiviseen toimintaan...  Lisäksi olen miettinyt tätä: mihin menevät ne liuskaresurssit, jotka jäävät vähemmän mittaavilta käyttämättä? Kuinka monta prosenttia maksimista hoitovälineistä haetaan? Minäkin olisin voinut vuosikausia voinut antaa purkkikaupalla liuskoja jollekin enemmän tarvitsevalle. En vain tiennyt, että ne on niin kortin alla joillekin...  
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #43 : Lokakuu 04, 2007, 13:56:00 ip »

On ollut onni, etten eksynytkään Ouluun
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

vivianv

• Vieras
« Vastaus #44 : Lokakuu 04, 2007, 16:38:21 ip »

Lainaus:

Että miksi ihmeessä jokaisen ihmisen pitäisi HENKILÖKOHTAISESTI mennä aikaa ja hermojavievä valitusprosessi läpi, että saa itselleen kuuluvat oikeudet?!  

Siksi, että kuitenkin kovin harva jaksaa, ehtii, osaa ja uskaltaa tehdä niin, jolloin kunta joka tapauksessa säästää liuskakuluissa. No, sittenpähän maksavat lisäsairauksien hoidossa...
Kirjattu

Linkkejä