Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6974 jäsentä  •  418238 viestiä  •  19999 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Riikka Lindholm, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Hoitovälinejakelu Oulussa?  (Luettu 22728 kertaa)

Friita

• Lentävä kynä
Re: Hoitovälinejakelu Oulussa?
« Vastaus #15 : Syyskuu 28, 2007, 11:52:26 ap »

http://www.ilkka.fi/arc_article.jsp?article=292547

Tekis niin mieli vastata tähän... On tää niin väärin...
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Hese

• Lentävä kynä
« Vastaus #16 : Syyskuu 28, 2007, 12:30:00 ip »

"Hoitovälinejakelusta ei ole olemassa säädöksiin perustuvia velvoitteita. Sosiaali- ja terveysmi-nisteriö ja Suomen Kuntaliitto ovat antaneet 14.1.1999 ja 19.1.1999 yhteisen yleisluontoisen suosituksen terveyskeskusten hoitovälinejakelusta."

Tämä osoittaa joko täydellistä tietämättömyyttä, taikka sitten se on tarkoitushakuista valehtelua. Tästä on olemassa korkeimman hallinto - oikeuden päätös, joka löytyy diabeetikon sosiaaliturvaoppaasta.
Kirjattu
Tunne itsesi - mutta älä VAAN kerro kenellekkään.

kriisikko

• Vieras
« Vastaus #17 : Syyskuu 28, 2007, 21:01:38 ip »

Ei ole vastaukseni Oulusta, mutta sieltäpäin kumminkin. Meillä lukee perusturvalautakunnan päätöksessä sama teksti kuin Hesen lainaamassa.
Olen siis päättänyt antaa D-hoitajan välityksellä seuraavan tiedonannon perusturvalautakunnalle ja ylilääkärille takapuolenpyyhintäpaperiksi:

Kuntamme perusturvalautakunta on päättänyt, että minun ei tarvitse enää loppuvuotena mitata verensokereita. Ylilääkäri lienee hyväksynyt saman päätöksen, koska ei siihen ole muutosta vaatinut. Siispä en mittaa sokereitani loppuvuoden aikana. Poikkeuksena tähän päätökseen ilmoitan, että lähtiessäni ajamaan, mittaan verensokeritasoni. MINÄ en aio vaarantaa muiden ihmisten terveyttä enkä henkeä, kuten perusturvalautakunta ja ylilääkäri tekevät. Velipoika, joka asuu Kymenlaaksossa,lupasi säästää sitä varten muutaman liuskan viikossa.
Kirjattu

Hese

• Lentävä kynä
« Vastaus #18 : Syyskuu 29, 2007, 09:51:47 ap »

Ei muuta kuin asia eteenpäin ja valituksia pöytään. Ei se todennäköisesti mitään vaikuta, mutta jos tarpeeksi tulee niin kukaties?

Minä en aikoinani suostunut lähtemään diabeteshoitajan pakeilta mihinkään, ennenkuin saan  liuskoja. Kun uhattiin poliisilla, tämän ikäisen ukon opetettu poliisipelko voitti, ja lähdin. Nykyään kyllä harmittaa, että voi miksi.....
Kirjattu

Tuppis77

• Vieras
« Vastaus #19 : Syyskuu 29, 2007, 21:36:41 ip »

Hei Kaikille!
  Itse asun oulussa ja olen miettinyt että jospa tehtäisiin kunnon valitus joukossa voisi olla voimaa enemmän kun vain että jokainen meistä yksin valittaa.Olen itse jo tosi väsaynyt tähän että ei muka saa liuskoja asuin ennen sotkamossa ja siellä annettiin tosi hyvin liuskoja ilman että olisi esim.syyllistetty kuten täällä oulussa tehdään!
  Olisi kiva kuulla myös jos joku on saanut liuskat oulussa oikein ettei vain negatiivisia kommentteja!Paljon on myös todella hyviä ja oikeesti välittäviä d-hoitajia kuten sotkamossa oli!
   Jaksamista Kaikille!
Kirjattu

Tintti08

• Jäsen
« Vastaus #20 : Syyskuu 30, 2007, 19:33:42 ip »

Jos joku alkaa väsäämään valitusta, laitan nimeni heti alle. Tällä asialla kyllä pilaa päivänsä, kun tulen joka kerta niin vihaiseksi tästä liuskapihtailusta. Miten Oulun kaupunki kehtaa väittää vuodelta 2004 olevassa jakeluohjeessaan, että "Hoitovälinejakelusta ei ole olemassa säädöksiin perustuvia velvoitteita...". Eikö liuskojen jakelu perustu mm. kansanterveyslakiin ja korkein hallinto-oikeuskin on päätöksissään sanonut, että liuskat jaetaan yksillöllisen tarpeen mukaan, kunnat eivät voi rajoittaa liuskoja tai vedota paikallisiin jakeluohjeisiinsa. Miten tämä ei mene Oulun kaupungin päättäjille perille   ?

2-3 liuskalla päivässä ei tee yhtään mitään. Miten voi töissäkään kulkea, kun vs pitäisi mitata aina ennen autolla ajoa ettei vaaranna muiden ihmisten henkeä? Puhumattakaan hyvän hoitotasapainon saavuttamisesta parilla liuskalla päivässä... 4 liuskaakin on mielestäni aika vähän, vs pitäisi ainakin omalla kohdalla pystyä mittaamaan aina ennen ja jälkeen aterian. No, koitetaan jaksaa tässä taistelussa!
Kirjattu
* D1 vuodesta 1981, A-C Insight+Humalog 11/2012 alkaen
* Tyttö -07, D1 todettu 01/2011, 640G+Humalog 10/2013

Eppuli

• Aktiivinen
« Vastaus #21 : Syyskuu 30, 2007, 20:56:52 ip »

Minuakin huolestuttaa oululaisena tämä niukka liuskajakelu. Nyt kun olen tosissani alkanut tsempata sairauteni kanssa, edellisellä kerralla liuskoja hakiessani oli aika ankea vastaanotto ja varoittelut että nämä on sitten nyt riitettävä loppuvuodeksi. Onneksi on huono hoitotasapaino, että lisää varmaan saan, mutta milläs ylläpidät (sitten toivottavasti tulevaisuudessa) hyvää hoitotasapainoa, kun ainakaan oma hoitoni ei onnistu arvailemalla...  
Pitäisikö oululaisten diabeetikkojen pyrkiä sitten sairaalaan tasapainotukseen, kun liuskat loppuu, eikä lisää (nopeasti helpolla) saa?! Mitäköhän yksikin sairaalapäivä maksaa? Ja siellä tehtävät mittaukset... Tässä kyllä säästetään ihan typerästä. Itsestään huolta pitävät diabeetikot ovat varmasti halvempia (keskimäärin) kuin täysin retuperällä olevat. Mutta sellaiset eivät sentään kuluta kallisarvoisia liuskoja...
Kirjattu
DM1, pumppailija, kilppari sökö

Tuppis77

• Vieras
« Vastaus #22 : Lokakuu 01, 2007, 17:33:34 ip »

Hei Eppuli,sadepisara ja kaikki muut!
  Olen itse hoitoalalla työssä ja otin hinnoista selvää (mitä sain tietää!)et noin 500e maksaisi yksi sairaalapaikka sisätaudeilla!Eli sillä rahalla saisi hyvin liuskoja kun kunta saa tukku alennukset.Mitä yksityiset ihmiset eivät saa jos ostaa netistä tai instrusta yms..
  Kyselin myös miten ja mihin voisi valituksen tehdä ja mitä argumentteja olisi hyvä tuoda esiin luulen et vanhat diabetes amputaatio kuvia on ruvettava klaivelemaan jostain ja kunnon säärihaavoja yms...
   Olisikos muita kun Eppuli ja Sadepisara jotka voisivat tulla mukaan tehtäisiin yhdessä (saataisiin mytös sisätautilääkäreitä ja muita lääkäreitä tausta tueksi kun kaikki hoitoalalla olevat ymmärtävät että diabetes hyvässä hoitotasapainossa parempi kuin huonossa tulee helposti myös vakavia jälki seuraamuksia!Esim.itse olen sairastanut erysipelaksen useamman kerran eli ruusu infektion molemmissa jaloissa huono sokeritasapaino vaikutti kuulemma asiaan merkittävästi ja erysipelas l.ruusu voi tappaa jos leviää sydämmeen!
   Tehdään hyvä valitus oulun kaupungille ja jokainen voisimme etsiä mahdollisemman paljon tietoa!
    Siitäkin voidaan valittaa että liuska jakelija on tosi inhottavia ja käytös ei ole hyvä vaan syylistetään ja jopa solvataan kuulin eräänkin tapauksen se mies oli todella ylipainoinen hoitaja vain nakkasi liuskapurkin ja se lensi lattialle joten nostin tälle miehelle sen lattialta!Häpesin sitä kuinka joku hoitaja voi olla noin inhottava kun itse olen kanssa terveydenhuoltoalalla  itse yritän aina olla heikoimman puolella!
   Jaksamista Kaikille!
  Saamme muutoksen tähän pöljään oululaisten liuska systeemiin jos vain haluamme joukossa on uskomaton voima ja tieto määrä!
Kirjattu

muru

• Aktiivinen
« Vastaus #23 : Lokakuu 01, 2007, 20:10:53 ip »

ilman muuta lähden mukaan,tosin ei ole ollut aikoihin kokemusta välinejakelun puolesta koska kuten jo aiemmin kirjotin käyväni vermeet hakemassa muualta.
tästä(kin) olisi hyvä jatkaa keskustelua ja koota porukkaa yhteen esim.meidän oulun alueen tapaamisessa joka
pian taas järjestetään (tietoa laitan tuohon diabetes yleensä-osioon)  
mitä tuo 500e sisätautipuolen sairaalapaikka nyt siis pitää sisällään?kuinka pitkä ajanjakso jne?
Kirjattu
Tyhmyys työllistää

Tuppis77

• Vieras
« Vastaus #24 : Lokakuu 01, 2007, 23:46:59 ip »

Hei Kaikille!
  Toi 500e on vuorokaudesta kallimpi on jos on esim.komplikaatio joku paha infektio vaikka ja joudutaan tiputtaa suoraan suoneen jotain antibioottia puhumatta jos sit joudutaan vaikka amputoimaan sit vasta kalliksi tulee oululle kun pitää hommata kotiapua tehdä muutos töitä kotona yms...mut päättäjät eivät todennäköisesti välitä\tai eivät tiedä että parasta olisi hoitaa niin ykkös kuin kakkos tyypin diabetekset mahdollisemman hyvin!En tajua oulun logiikkaa et ne jotka haluavat hoitaa itsensä niin niitä syylistetään mut entäpä esim.HIV-potilaat tarkoitan niitä jotka ovat tietäen riskin olleet esim.maksullisissa virossa ja sitten oletetaan et suomi maksaa tartuntatautilain nojalla heille kaikki lääkkeet yhden potilaan hinta lääkkeet ilman aids vaihetta 60.000e et hauskaa........
    Mutta tietty muutosta ei tapahdu jos ei kukaan tee mitään vaan kootaan voimat yhteen ja pistetään tuulemaan....
Kirjattu

Hese

• Lentävä kynä
« Vastaus #25 : Lokakuu 02, 2007, 09:44:11 ap »

http://www.adressit.com/ma55

Tällainen adressi on pyörinyt täällä jo melkoisen kauan.

Ihmettelen vaan vähäistä kiinnostusta, koska ongelmia tuntuu olevan puolella jos toisellakin.
Kirjattu

Eppuli

• Aktiivinen
« Vastaus #26 : Lokakuu 02, 2007, 16:12:42 ip »

Olen kyllä tuon adressin jo allekirjoittanut, minkä Hese nosti esille. Se on vain vissiin niin, että jos ei asia henkilökohtaisesti kosketa, ei ihmiset jaksa työntää nimeään kaikkialle... Adresseja on jo niin paljon kaikelle höpöhöpöllekin.
Minä olen kyllä mukana, jos jotain vetoomusta joku kehittelee? Missä näistä liuskamääristä tarkalleen ottaen päätetään? Siis joku työryhmähän kai on Oulussa? Mutta mistä se on noin hölmöön ratkaisuun tullut (eli mikä taho sanelee, mitä käytännössä voidaan päättää)?
Tänäänkin olen miettinyt että raskiiko mitata. Näin ei todellakaan pitäisi olla!
Kirjattu
DM1, pumppailija, kilppari sökö

kriisikko

• Vieras
« Vastaus #27 : Lokakuu 02, 2007, 19:19:26 ip »

Oululainen Kaleva on aika asiallinen sanomalehti. Sillä ei taida olla kovin tiukkoja puoluesidoksia. Vai onko? Onnistuisikohan juttu aiheesta? Voisivat kysyä liuskajakelusta päättäneeltä lautakunnalta tai esittelijältä, millä perustein ei Oulun tarvitse noudattaa KHO:n päätöksiä. On siinä tosin yksi uhkakuva. Jos perustelu onkin laillinen, valitettavasti muut kunnat ottaisivat oppia.
Toimittajalle evääksi lautakunnan päätös ja diabeetikon sosiaaliturvaopas, niin osa työstä on jo tehty.
Yleisönosastokysymyksiin näyttää kaupungilta tulevan joskus ihan asiallisiakin vastauksia.
Kirjattu

Tuppis77

• Vieras
« Vastaus #28 : Lokakuu 02, 2007, 22:03:51 ip »

Hei Kaikille!

Luulen ettei kaleva nyt tässä auta tarpeeksi se unohdetaan tai\ja painetaan villaisella (Itse vedin yhden potilas tapauksen aivan oikeuteen asti toisen potilasaktivistin kanssa tämä ihminen ei jaksanu tapella kipulääkityksistä ja hän sai oikeudesta uuden kipulääkkeen korvattavaksi!)Jos oulun päättäjille sosiaali- ja terveyslautakunnalle ettemme anna periksi ja tyydy vain adresseja netissä kirjoittamaan alle vaan toimitaan niin muutoksia oli saatu myös etelän yhdessä kunnassa (en mainitse nimeä kun pieni paikka siellä taisteli yksityishenkilö!Jota en halua loukata missään nimessä!)Mut katsokaa esim.Härkää sarvista siinä oli trella sairaanhoitaja vienyt oikeuteen tampereen kaupungin koska koukkuniemessä oli liian vähän hoitajia jonka kaikki varmasti tietää että tämä nainen voitti ja tre joutuu palkkaa olikos se 104 hoitajaa eli todella huonossa jamassa oli se paikka!
   Otin selvää oulussa päättää liuskoista sos-ja terveystoimi kysyin eräältä lääkäriltä täältä oulussa (monet lääkärit ovat todella väsyneitä koska joudutaan ottamaan sairaalaan entistä huonokuntoisempia diabeetikkoja!)Oulun kaupunki ei ajattele että lääkärit joutuu ns.turhaa paperityötä kun monessa kunnassa d-hoitaja antaa liuskat ja saa laittaa labraan ja esim.jos haava jalassa d-hoitaja tarvittaessa osaa ohjata lääkärin juttusille!Saataisiin d-lääkärit oikeesti auttamaan ja pois tällaiset paperilappu systeemit.....
   Meidän täytyisi tehdä oulun sos.terv.lautakunnalle kysely ja otan selvää kuka oulussa vastaa (juuri hoitovälineistä kun kuulemma muitakaan välineitä ei juuri saa esim.avannepusseja 4 kpl\vk,sairaalassa olen vaihtanu avannepussit joka päivä infektioriski juuri esim.diabeetikoilla liian suuri!)Eli oulun välinejakelu retuperällä!Jos suinkin joku jaksaisi minun kanssa tehdä yhdessä valitusta kun toinen tai kolmas ihminen huomaa paremmin esim.jos joku asia on vaikka huonosti esitetty toinen voi ehdottaa erillailla.....saisimme siitä valituksesta paremman ja voisi silloin laittaa myös lehteen just kalevaan!?jos tutkisivat hekin tätä asiaa......
   Miten saisimme toisiimme yhteyden eikös tällä palstalla voi kirjoittaa esim.et minä kirjoittaisin vaikka sadepisaralle eikö olekkin yksityisviesti mahdollisuus??
   Jaksamista Kaikille!
Kirjattu

kriisikko

• Vieras
« Vastaus #29 : Lokakuu 03, 2007, 06:51:43 ap »

Kalevaan voi antaa juttuvinkin kirjallisenakin. Osoite on s. 3 oikeassa alalaidassa.Olisi hienoa, jos saisitte toimittajan paneutumaan asiaan niin kunnianhimoisesti, että hän hankkisi KHO:n edustajan lausunnon. Hyvin näyttää lehti pitävän esillä Kainuun maakuntamallin terveydenhoitomokiakin.
Olisi aika mojovaa, jos Kalevan toimituksesta löytyisi diabeetikko.
Kirjattu

Linkkejä