Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Hoitovälinejakelu Oulussa?  (Luettu 22926 kertaa)

Tatsu

• Vieras
Hoitovälinejakelu Oulussa?
« : Heinäkuu 17, 2007, 19:11:11 ip »

Olen 1-tyypin diabeetikko ja muuttamassa Ouluun. Haluaisin tiedustella Oulun diabeetikoilta miten hyvin toimii diabetesvälinejakelu, saatteko esim. tarpeeksi liuskoja?
Kirjattu

Annastiina_

• Intoilija
Re: Hoitovälinejakelu Oulussa?
« Vastaus #1 : Heinäkuu 17, 2007, 21:19:16 ip »

Noh, itselläni entisenä oululaisena on jokseenkin jäänyt huono  kuva juuri tuosta liuskajakelusta. Aina liuskoja hakiessa udeltiin todella tarkkaan, miksi TAAS olen liuskoja vailla. Tosi tarkkaan syynättiin myöskin se vuotuinen liuskamäärä, ettei nyt vaan vahingossakaan ylity. Muu välinejakelu sujui ihan hyvin siinä sivussa.
Olen muuttanut Oulusta v. 06 keväällä, joten en tiedä ihan viimeaikaista tilannetta.  
Kirjattu
Pumppu+Humalog since 9/2006

kaardemumma

• Aloittelija
« Vastaus #2 : Heinäkuu 17, 2007, 21:28:29 ip »

Hoitovälineissä tiukka kontrolli, tässä ohjeistus

http://www.ouka.fi/sote/lomakkeet/ohje_hoitovalineet2006.doc

Eli aina tarvitsee ylimääräisiä lausuntoja, joka vuosi uusi, ja siltikään eivät riitä ainakaan minulle.
Kirjattu
Life is bad unless you've got a good bicycle.

Misty

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Heinäkuu 17, 2007, 21:43:07 ip »

HUI! Tuon linkin perusteella en muuttaisi Ouluun... 800 liuskaa per vuosi mikä vitsi!
Kirjattu

Annastiina_

• Intoilija
« Vastaus #4 : Heinäkuu 18, 2007, 02:46:13 ap »

Minkäs verran keskimäärin muualla päin Suomessa liuskoja saa vuodessa?
Omassa asuinkunnassani ei ainakaan toistaiseksi ole esitetty mitään vuotuista rajaa; olen saanut liuskoja sen minkä olen pyytänyt. Reippaasti yli 800/vuosi kuitenkin. Toisaalta kiinnostaisi vertailun vuoksi tietää tuo määrä, mutta toisaalta en rohkene sitä mennä utelemaan d-hoitajalta. Etteivät alkaisi sen jälkeen pihistellä..  
Kirjattu

Tatsu

• Vieras
« Vastaus #5 : Heinäkuu 18, 2007, 10:19:18 ap »

Pelottavaa. Kempeleestä olen muuttanut ja siellä sain kuitenkin aivan kyselemättä 200 liuskaa/kuukausi. Jos pidän kotikuntani muuton yhteydessä Kempeleessä saisin liuskani ilmeisesti edelleen sieltä? Kun nyt siis vanhempien luota olen muuttanut ensimmäiseen omaan asuntoon Ouluun.
Kirjattu

Misty

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Heinäkuu 18, 2007, 11:51:46 ap »

En tiedä käytännöistä miten vaihtelevat, mutta kyllä se liiton suosittelema 1500 liuskaa (en nyt tsekannut tarkkaa rajaa) vuoteen pitäisi irrota mukisematta. Tuossa linkissähän sen sai vain jos on erittäin vaikea diabeteksen vaihe (eli ei edes pysyvästi)  
Kirjattu

muru

• Aktiivinen
« Vastaus #7 : Heinäkuu 18, 2007, 22:25:14 ip »

ennen pumppua kun hain "normaalijakelusta",
sain kyllä mussuttamatta ylikin (laiskan  )
tarpeisiin.
määriä en liuskalleen muista,mutta ainakin yli sen 800.
reilun vuoden pumppu ollu ja siis sen ajanhan olen tavarat
liuskoja myöten hakenu keskustan di-puolelta ja sielläkään ei ole liuskoja "pitkin hampain" annettu  
Kirjattu
Tyhmyys työllistää

Tintti08

• Jäsen
« Vastaus #8 : Heinäkuu 19, 2007, 20:15:33 ip »

Hei!
Kun muutin Oulunsalosta Ouluun, pidin kotikuntani edelleen Oulunsalossa eli olin kirjoilla vanhempieni osoitteessa. Näin sain Oulunsalosta hyvää hoitoa ja liuskoja. Tästä nyt on jo jonkin aikaa, en tiedä miten siellä tätä nykyä homma toimii. Kannattaa harkita asiaa. Oulun välinejakelu on saanut jo vuosikausia moitteita, lähetettä ollaan jatkuvasti vailla ja vaikka lähete on, niin aina tuntuu ikävältä mennä ruinaamaan liuskoja.
Kirjattu
* D1 vuodesta 1981, A-C Insight+Humalog 11/2012 alkaen
* Tyttö -07, D1 todettu 01/2011, 640G+Humalog 10/2013

Annastiina_

• Intoilija
« Vastaus #9 : Heinäkuu 19, 2007, 20:34:43 ip »

No minä asun tätä nykyä O-salossa, ja ei ole oikeastaan mitään  valittamista ainakaan hoitotarvikejakelusta. Eli oikein hyvin saa niitä liuskoja ja muitakin välineitä.
Juuri tämän asian puolesta voisin asua täällä Oulunsalossa lopun ikääni.. Vaikkakin d-lääkäritilanne täällä on tällä hetkellä hieman hakusessa, nuoria melko kokemattomia lääkäreitä. Mutta toisaalta tällainen edellämainittu nuori ja kokematon lääkäri osasi ottaa mut aikoinaan niin hyvin vastaan, että sai mun hoitomotivaation lisääntymään roimasti. Mieluummin kokematon, mutta ystävällinen ja ymmärtäväinen kuin osaava, mutta tyystin epäsosiaalinen ja esim. syyttävä tapaus.. Että ei siis suurempia valittamisia.
Kirjattu

Hendrix

• Vieras
« Vastaus #10 : Heinäkuu 22, 2007, 21:10:40 ip »

Hoitovälinejakelu on Oulussa. huonointa ikinä. Lääkäri sanoi että minun pitäisi mitata päivässä noin neljä kertaa mutta Oulun liuskamäärillä on mahdollisuus ainoastaan kahteen. Lisäliuskoja ei saa ilman lääkärinlappua ja lääkärinajoissakin pihtaillaan.

Lisäksi välinejakelussa kettuillaan suoraan päin naamaa siitä että kuinka paljon liuskoja menee. Miten muuten olisi tarkoitus pitää taudista huolta jos ei sitä saa kontrolloida?? Ihme pihtailua Oulun kaupungilta, tosin tuskinpa niiltä rahat on lopussa kun tieremonttia tehdään joka kadunnurkkaan.

Diabeetikoiden hyvinvointi > Oulun asfaltit.
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Heinäkuu 22, 2007, 21:31:18 ip »

niinpä... Kumpihan tulee pitkällä tähtäimellä kalliimmaksi liuskat/välineet vaiko lisäsairaudet. Kauhistellaan lisäsairuksilla, muttei ymmärretä, että perstuntumalla ei välttämättä pärjätä.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Placebo

• Intoilija
« Vastaus #12 : Syyskuu 26, 2007, 15:47:01 ip »

Nyt tuli itselläkin ensimmäistä kertaa 23-vuoden d-uralla hieman hätä käteen. Kulutin 800 liuskan kiintiöni tuossa elokuulla loppuun. Menin hyvissä ajoin lääkärille saadakseni todistuksen 4 mittaukseen päivässä kuten olen tehnyt jo vuosia. Virallinen paperi epikriiseineen, leimoineen ja allekirjoituksineen ei oikein hoitovälinejakelussa vakuuttanut edellisten vuosien malliin, sain kuitenkin 350 liuskaa jolla pitäisi selvitä nyt loppuvuosi. Taisivat huijata 50 liuskaa siinäkin, koska 400 olisi pitänyt saada edes tuohon 1200 liuskan kategoriaan. Hoitaja onnistui perustelemaan sen kuitenkin jotenkin laskemalla vuodesta jäljellä olevat kuukaudet. 1500 liuskan kategoria on kuulemma jo niin kova juttu, ettei se edes alkanut selittämään minulle miten siihen voisi päästä. Sanoi vain, että se vaatiikin jo tosi erityisen todistuksen.

Pari viikkoa sitten laskin, että minulla on käytössäni enää 2,5 liuskaa per päivä. Sillä tekee ne pakolliset mittaukset ennen nukkumaanmenoa ja aamulla herätessä, mutta mihinkään ad hoc-mittauksiin keskellä päivää ei juuri ole varaa, eikä mitään uusia kuvioita pysty nyt testaamaan ennen vuodenvaihdetta. Olen yrittänyt opetella jättämään aamumittauksen tekemättä, että liuskoja säästyisi tiukan paikan varalle ja pistänyt vain rutkasti lyhytvaikutteista. Hypo kertoo sitten milloin pitää syödä. Aika hurjaa meininkiä, mutta eiköhän se tästä. Homma helpottuu jossain vaiheessa mikäli pystyy säästämään noita liuskoja varastoon. Onhan se kyllä sairasta, että mittaamisesta tulee nykyään huono omatunto, kun se pitäisi olla päinvastoin.

Oulun kriteereiden mukaan stabiilin tyyppi ykkösen saa pidettyä kunnossa noin 2 liuskalla päivässä, ongelmallisen diabeteksen noin 3 liuskalla ja erittäin ongelmallisen noin 4 liuskalla. Hoitovälinejakelussa myös kerrottiin minulle, että ns. tehoseurantaa ei voida myöntää kuin muutamaksi kuukaudeksi kerrallaan, eli se on ilmeisesti sitten tuo 4 liuskaa päivä.

Pitää yrittää ensi vuoden puolella hakea julkiselle puolelle hoitoon, josko sieltä saisi noita maagisia 1500 liuskan superlähetteitä. Sarkastisesti ajatellen en sellaiseen varmaankaan kelpaa ellen ensin pumppaa hobia yli kymmeneen. Surullista sinänsä kun olen vuosia jo koettanut julkisen sektorin varoja säästää käymällä yksityisellä. Lääkärikäynnit, testit sun muut julkisella puolella varmasti maksavat enemmän kuin ne ylimääräiset 300 liuskaa, jotka haluaisin.

Tai sitten voisi yrittää katsella uutta kämppää Kempeleestä tai Oulunsalosta.
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #13 : Syyskuu 26, 2007, 15:50:26 ip »

käsittämätöntä

mun deellä 4 liuskaa päivässä on se mistä lähetään...
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Annastiina_

• Intoilija
« Vastaus #14 : Syyskuu 26, 2007, 18:51:29 ip »

Ohhoh, kylläpäs ne vetää meitä diabeetikoita ahtaalle..

Mulla on samoin, mitä jo dadda tuossa edellä mainitsi, eli neljä liuskaa per päivä on minimi. Mittaan n. 4 krt sellaisina päivinä, kun pidän puolittaista lepoa koko d:n hoidosta. Muutoin menee helposti 10 liuskaa. Eikä siltikään meinaa saada sokruja tasoittumaan..  

Olen itse sitä mieltä, että mielelläni kuljen täältä hieman syrjemmästä kaupungin vilinään silloin kun tarvii, kun edes jotkin perusasiat on paremmalla tolalla.
Tsemiä sulle, Placebo! Älä luovuta, vaan vaadi saada ne 1500 liuskaa/vuosi.. Vaikkei tää paljoa lohduta, niin asioilla kuitenkin on tapana järjestyä ennen pitkää.  
Kirjattu

Linkkejä