Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6868 jäsentä  •  416567 viestiä  •  19903 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi NikkeL, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Kortisoni ja vs  (Luettu 5656 kertaa)

maikki69

• Aktiivinen
Kortisoni ja vs
« : Kesäkuu 27, 2007, 18:05:12 ip »

Minulla määrättiin ihottumaan todella vahvaa kortisoni voidetta ja ihmettelin miksi minun sokerit pomppi aivan ihme lukemissa ja olo oli aivan kauhea, oli kylmä ja oli kuuma ja ei tiennyt miten päin olisi ollut. Itselleni ei välähtänyt että syynä on kortisoni ja soitin sitten pumpun edustajalle kun diabeteshoitaja oli lomalla ja siinä kun asiaa mietittiin sanoin että minulla aloitettiin tällainen lääke. Nyt joudun pistämään kaksinkertaista annosta insuliinia.

Onko teillä muilla sattunut lääkkeiden takia näin esim. kortisonin  ?
Kirjattu
Kokemus on se minkä saa. kun ei saa sitä mitä haluaa.....

Humalog pumpussa

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
Re: Kortisoni ja vs
« Vastaus #1 : Kesäkuu 27, 2007, 18:23:02 ip »

Kokemusta on sekä kortisonipiikeistä että -tableteista. Etenkin olkapäähän annettujen piikkien jälkeen olo huononi nopeasti, tuli myös tuota kuvaamaasi kuuma/kylmä-tunnetta, pahoinvointia ja sokerit nousi pilviin. Siellä ne sitten pysyttelivätkin pari viikkoa.

Tabletit eivät tee huonovointisuutta, mutta sokereita nekin nostavat. Eivät tosin ihan niin rajusti kuin piikit. Nyt en enää suostu kortisonia ottamaankaan jos ei ole ihan pakko. Välillä on.  
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

MiniMi

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Kesäkuu 27, 2007, 20:56:20 ip »

Kortisoni tosiaan nostaa sokereita rajusti ja muita vaikutuksiakin sillä on . Mä olin muutama viikko sitten verenmyrkytyksen sekä keuhkokuumeen takia sairaalassa 2 viikkoa, ja 7 päivän aikana minulla oli jatkuva kortisonitiputus. Seurauksena tästä kortisoni"kuurista" sokerit olivat jatkuvasti pilvissä, vaikken pystynyt syömään mitään + piano nousi 13 kiloa. Munuaissirron jälkeen jouduin syömään kortisonitabletteja taannoin säännöllisesti n. vuoden ajan, ja sekin vaikutti reippaasti sokereiden nousuun. Nykyään minulle on määrätty kortisonia juhla- ja esiintymistilanteisiin ym. "jännitystiloihin", sillä itselläni kortisolin tuotanto on jokseenkin häiriintynyt ja jännitystilanteet laskevat minulla sokereita todella rajusti (yleensä reaktio sokereiden suhteen on käänteinen, eli jännittäminen nostaa sokereita).
Kirjattu
D1 vuodesta -72 + "kaikki" liitännäiset + vähän muitakin juttuja
Kokemus on hyvä opettaja,joka lähettää sikamaisen kalliita laskuja

Jymy

• Aloittelija
« Vastaus #3 : Kesäkuu 28, 2007, 09:18:30 ap »

Käytän vahvaa kortisonivoidetta n. viikon kuureissa jalkapohjien PPP-ihottumaan. Aloitin kortisonin käytön reilu puoli vuotta sitten.

Nyt taisi ehkä löytyä syy siihen, miksi sokeriarvot ovat selittämättömällä tavalla lääkemäärän (Avandia) tuplauksesta huolimatta olleet noususuunnassa.

Voisiko todella olla näin ?

Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Kesäkuu 28, 2007, 09:42:26 ap »

Minullakin kortisonitableteissa huomasin tuon vaikutuksen, mutta en kyllä Bemetson - voiteessa, joka on erittäin vahvaa kortisonivoidetta. Lääkeoppaassa siitä sanottiin näin:
Beetametasoni, joka kuuluu ns. vahvoihin kortikosteroideihin eli toiseksi vahvimpaan niiden neljästä luokasta.

Kummatikin siis määrätty pahaan ihottumaan. Mielestäni voide ei ole koskaan nostanut sokereitani ja ihmettelenkin, miten se iholta vaikuttaisi niin voimakkaasti. Mutta jos on oikein herkkä, niin kai se on mahdollista.

Tabletit sen sijaan lamauttivan koko elimistön ja sokerit nousi huippukorkeisiin lukemiin. Ei koskaan enää kuin väkisin!  
Kirjattu

sammakko

• Matkailija
« Vastaus #5 : Kesäkuu 28, 2007, 11:12:32 ap »

Mä saan nautiskella kortisonia 5 mg/vrk korvaushoitona lopun elämäni ajan, eikä se  sokereihin vaikuta. Jos taasen jättää kortisonit nauttimatta, se näkyy hypoiluna parin päivän viiveellä. Yhden lääkärin mukaan määrän pitäisi olla yli 10 mg/vrk, jotta vs alkaisi pompsahtelemaan uusiin ulottuvuuksiin.
Kirjattu
"ei lapsena voi tietää kuinka kivaa on aikuisena"

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Kesäkuu 28, 2007, 11:22:51 ap »

Se on niin yksilöllistä. Mullekin sanottiin, että kortisonipistokset eivät nosta sokereita ja kun mitään aikaisempaa kokemusta asiasta ei ollut, uskoin tietysti.  

Mutta käytännössä siis kävi ihan päinvastoin. Hyvä, ettei kaikilla ole yhtä huono säkä kortisonin suhteen, se on kuitenkin hyvä ja tehokas lääke.
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #7 : Kesäkuu 28, 2007, 11:56:17 ap »

no varmaan kun on pysyvä, jatkuva lääkitys, on inskat mitoitettu sen mukaan, ja lääkkeen poisjättö aiheuttaa hypot. Siis ne hypothan todistaa että kortisonin kanssa on inskantarve isompi, mun logiikalla ??

Eikä varmaan tosiaan kaikilla vaikutakaan ja eri ihmisillä eri annokset. Mullakin nosti tarvetta, mutta muita oireita ei ollut joten nostin vain inska-annoksia ja sokrut oli ok. Eli vaikka vaikuttaa, ei automaattisesti tarkoita etteikö voisi käyttää kun vain nostaa annoksia.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Habazo

• Intoilija
« Vastaus #8 : Kesäkuu 28, 2007, 13:46:22 ip »

Juu viime kesänä jalkaterään pistetty kortisonipiikki nosti selkeästi sokereita muutamaksi viikoksi.
Kirjattu
"...and to bodly go, where no diabetic has gone before..."

Pumppis81

• Aktiivinen
« Vastaus #9 : Kesäkuu 28, 2007, 14:32:37 ip »

Jeppistä, kyllä tuo kortisoni nostaa verensokereita.  Koska kyseessä on insuliinin vastavaikuttajahormoni,tästä syystä insuliinia joutuu kortisonikuurin takia pistämään ainakin sen tuplamäärän.

Itse joudun käyttämään kortisonitippoja välillä värikalvon tulehduksiin silmissä ja näiden ei pitäisi vaikuttaa sokruihin. Mulla kyllä vaikuttaa, oon kuulema aika herkkä. Sokrut tuppaavat nousemaan hoidon aikana.
Kirjattu
Ykköstyyppiläinen v. 1992, pumppuilija ( Humalog), hypotyreoosi, HLAB-27 pos. Granuloma annulare, refluksitauti, erittäin vaikea uniapnea

Jymy

• Aloittelija
« Vastaus #10 : Kesäkuu 28, 2007, 17:14:32 ip »

Kuten aiemmin kerroin olen levittänyt vahvaa kortisoni-voidetta reiluina sivelyinä kuureina jalkateriini.

Voiko todella kortisoni imeytyä jaloista niin, että sokeriarvot kohoavat ? Onko muilla kokemusta ?
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Kesäkuu 28, 2007, 20:40:04 ip »

Kokemusta ei ole, mutta miksei kortisoni imeytyisi paremmin myös jalkojen iholta, varsinkin jos iho on oikein kuiva ja ohut? En pidä sitä mitenkään mahdottomana.
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Kesäkuu 28, 2007, 22:07:42 ip »

Lainaus:

Voiko todella kortisoni imeytyä jaloista niin, että sokeriarvot kohoavat ? Onko muilla kokemusta ?

No minulla se pahin ihottuman oli nimenomaan jaloissa ja iho oli ohutta. Niihin käytin siis kuurina Bemetsonia mutta en kyllä huomannut, että sokerit olisivat voiteesta nousseet koskaan.
Kirjattu

maikki69

• Aktiivinen
« Vastaus #13 : Kesäkuu 29, 2007, 18:36:11 ip »

Syön hyljintälääkkeenä päivittäin kortisonia 4mg ja  kortisonivoiteet jaetaan 5  voimakkuusluokkaan ja tuo voide mitä käytän ihottumaan on 5 eli erittäin vahvaa ja tuntuu että ei tarvi kuin illalla laittaa vähän ja sokerit on taivaissa. Ja tuntuu että nyt kun on pumppu nousut tuntuu voimakkaammin.
Kirjattu
Kokemus on se minkä saa. kun ei saa sitä mitä haluaa.....

Humalog pumpussa

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #14 : Heinäkuu 02, 2007, 11:22:20 ap »

voisko siltä kohdalta nostaa basaalia, jos otat lääkkeet aina säännöllisesti tiettyyn aikaan ja nousu tulee samaan aikaan? ettei tarvitsisi vain korjailla jälkeenpäin
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Linkkejä