Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6972 jäsentä  •  418229 viestiä  •  19999 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi beret, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Uskomatonta liuskajakelua!  (Luettu 15374 kertaa)

tapsa

• Lentävä kynä
Re: Uskomatonta liuskajakelua!
« Vastaus #15 : Kesäkuu 21, 2007, 21:44:47 ip »

Lainaus:

Sapettaa tuollainen touhu.

Mulla menee liuskoja sellaset 8-10 päivässä, näin sanoi lääkärikin huhtikuun lopussa kun kävin Meikussa kontrollissa. Sain liuskalähetteet sun muut ja toimitin ne Kivelään. Sitten kun hain liuskoja sieltä, mulle sanottiin, että "tää lähete on sitten voimassa 2 kk".

Liuskamäärien arvioinnissa näyttää olevan periaatteena, että tilapäisellä mittausten lisäämisellä saadaan diabetes hallintaan ja käyttäytymään vakiokaavan mukaan. Tällöinhän mittauksia voisikin vähentää.
Todellisuudessa aika monen diabetes (1-tyyppi) on niin herkkä eri asioille, että kahta samanlaista päivää ei ole eikä tule, ei ainakaan peräkkäin. Ja elämäänhän kuuluu, että päivät ovat erilaisia sekä henkiseltä että fyysiseltä kannalta katsoen.
Siksi väitän, että esim 10 mittausta vuorokaudessa ei ole liikaa jos haluaa pitää vs-lukemat siedettävissä lukemissa, ja samalla välttyä kiusallisilta hypoilta eri tilanteissa.

Insuliiniherkkänä pumppuhoitoisena tiedän tämän kantapään kautta.
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

Annu-80

• Intoilija
  • D1 todettu 1981, Levemir ja Humalog
« Vastaus #16 : Kesäkuu 29, 2007, 10:14:04 ap »

Minulle onneksi kävi viime liuskojenhakureissulla kävi ihan hyvin, sain ison kasan liuskoja ja neuloja. Eikä annettu mitään aikarajaa mihin asti niiden pitäisi riittää.

Joskus 1990-luvun puolessavälissä alettiin aikaisemman asuinkunnan toimesta säädellä ruiskujen jakelua. En todellakaan pitänyt ajatuksesta että yhden ruiskun pitäisi kestää vähintään yhden päivän monipistoshoidolla. Mutta eipä siinä vaihtoehtoja ollut. Nyt onneksi saa vaihtaa neulaa tiheämmin kyniin. Ilmeisesti Helsingissä ainakin minun kohdallani välinejakelun tyypit on jotain tajunneet ennakoivan ja jälkikäteishoidon kustannuseroista. Mutta pahoin pelkään ettei tätä helppoutta kauaa kestä. Toivottavasti ei tarvitse siirtyä jenkkimalliin, eli että itse maksetaan jos ei vakuutusta ole. Mikäköhän Suomen vakuutusyhtiöistä alkaisi myöntää diabeetikoille sellaista sairausvakuutusta mistä saisi omahoitokustannukset korvattua? Eipä taida olla lähiaikoina sellaista näkyvissä kun ei oikein tapaturmavakuutustakaan meinannut aikanaan äiti mulle diabeteksen takia saada. Mutta tämä nyt on taas tällaista ajatusvirtaa.
Kirjattu

Yuza

• Vieras
« Vastaus #17 : Heinäkuu 02, 2007, 23:25:38 ip »

Saapa nähdä pian, miten välinejakelu täällä Turussa toimii. Tampereella ainakaan ei mitään valitettavaa ollut ja liuskoja sai hyvinkin riittävästi.

Mitenkähän muuten on auki näin kesällä tuo välinejakelu?
Kirjattu

rempakka

• Vieras
Turun systeemi
« Vastaus #18 : Heinäkuu 18, 2007, 15:04:46 ip »

Muutimme Turusta pois ns. diabetespakolaisina. tyttäreni sairastui diabetekseen 6 vuotiaana. Kotikuntamme oli silloin Turku. Saimme tarvittavan määrän liuskoja ilman rajoituksia. Turussa on/oli kuitenkin sääntö, että 7 vuotta täytettyään I-tyypin diabeetikko saa 21 liuskaa per viikko. Siis 3 liuskaa per päivä. Tuohan ei riitä etenkään lasten kohdalla lainkaan, kun sokerit heittelee, eikä lapsi tunnista hypoja/hypereitä.

II-tyypin diabeetikot saavat muistaakseni 7 liuskaa per viikko.

Soitin asiasta jopa Turun seudun diabetesyhdistyksen puheenjohtajalle (Hannu Suhonen), joka sanoi, että "ei niitä liuskoja ole tarkoitettu syötäväksi". Siis törkeää!  

Hoitavalta lääkäriltä olisi voinut saada todistuksen, että kyseinen liuskamäärä ei riitä. Todistus kuitenkin käsiteltiin/käsitellään aina jossain hallintotasolla, missä saatetaan "vetää ruksit" kyseisen suosituksen päälle, eli lisäliuskoja ei saa.

Olin niin kypsä tilanteeseen, että päätin muuttaa tyttäreni kanssa pois Turusta. Selvitin kiinnostavimpien lähikuntien tarvikejakelun periaatteet ennen muutoa ja päädyimme muuttamaan kuntaan, jossa ei tarvitse asioista tapella. Saamme tarvikkeita aina riittävästi ja riittää kun soitan välinejakeluun ja tavarat ovat noudettavissa info-luukulta heti iltapäivällä (ja mihin kellon aikaan vaan) .

Saimme myös pumpun muutama kuukausi uudessa kunnassa asuttuamme. Turussa ei tietääkseni ole kovinkaan monella lapsidiabeetikolla pumppua, koska kaupunki ei niitä mielellään maksa. Lasten diabeteksen hoito oli myös keskitetty "lasten ja nuorten polille" eli aluesairaalatasoiseen hoitopaikkaan. Ympäristökuntalaisena hoito on siirtynyt TYKSiin asiantunteviin käsiin.

Että näin Turussa - tervemenoa vaan
Kirjattu
se ei mene koskaan niin kuin kirjoissa kerrotaan

ovkh56

• Jäsen
Re: Turun systeemi
« Vastaus #19 : Heinäkuu 18, 2007, 16:07:11 ip »

TERE! Olen täällä uusi. Törmäsin tänään liuskajakelun ongelmiin. Olemme muuttaneet Pirkanmaalle 1.6-07 ja nyt sitten liuskat loppuivat. Soitin TK, sanottiin, että kun olen vasta "seurannassa" liuskoja ei anneta lainamittareille. Ensin pitää tulla lääk.vast-otolle jne.. Kun kysyin aikaa, menee elokuun lopulle. No, entäs DM-hoitaja, ei, ensin lääkäriin. JA LIUSKAT LOPPUU. Soitin apteekkiin, 50 kpl maksaa 100 euroa! JESS. Tässä ongelmaa, DM varmaan on, seurataan, ei liuskoja..Apua sain kuitenkin vanhasta TK:sta, lähettävät postissa. Sielläkin on uusi säästöluuta, eli vasta kun dg on tehty saa liuskoja, muuten osta itse. hyvä kuitenkin näin.. hetkeksi.

PS. Kuka tässä nyt huvikseen itseään pistelisi ja mittailisi?
Varmaan jokainen haluaisi, ettei tarvitsis. Ja sitten laitetetaan kapuloita rattaisiin. Kuinka paljon kallimaksi tulisi jättää hoitamatta??
Kirjattu
-kiiruhda hitaasti-

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #20 : Heinäkuu 18, 2007, 17:11:48 ip »

sanos muuta, tämä on valitettavasti niitä asioita joihin joutuu törmäämään tuoreena diabeetikkona, paljon on täällä purnattu... mutta jos kerran ajattelevat, ettei tilanteesi ole niin akuutti että lääkäriaika voi odottaa elokuulle, ei ehkä mittailullakaan ole niin kiire, kun hoitoakaan ei ole aloitettu? vaikea sanoa kun en tunne tilannetta sen tarkemmin.

Ylipäänsä kai kakkostyyppiläisten (joka ymmärtääkseni olet?) on vaikea saada liuskoja tarpeeksi, eikä omaseurantaa nähdä hoitopuolella niin tärkeänä kuin monet täällä kirjoittavat kakkoset ovat kuitenkin sen itselleen todenneet. Monet mittailuista yms. täällä kirjoittavat ovat tosiaan ykköstyyppiläisiä, joilla päivittäinen seuranta on tarkempaa.

Jaksua, asiat varmaan selviävät pikkuhiljaa mutta on kamalaa että joutuu odottelemaan itselle uuden asian kanssa yksin, pää täynnä kysymyksiä!
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Sartsa

• Aloittelija
« Vastaus #21 : Heinäkuu 19, 2007, 15:19:40 ip »

Ajattelin kysäistä teiltä, kun aina kuulee puhuttavan esim. liuskojen kohdalla "vuoden tarpeesta", että paljonko se "vuoden tarve" on? Eikö se vaihtele ihmisten kesken? Meidän kohta 14v. poika mittaa keskimäärin 10 kertaa päivässä, monesti enemmänkin, koska urheilee ja sen vuoksi sokerit saattavat heittää paljonkin. Täällä Jyväskylässä ollaan vielä ainakin siitä onnellisessa asemassa, että liuskoja, neuloja, lansetteja, uusia vs-mittareita rikkoontuneiden tilalle saadaan kun pyydetään, hoitotarvikejakelussa vaan kysytään, paljonko otat. Ainakin vielä, kun poikamme on lapsi. Sitä en sitten tiedä, miten muuttuu, kun hän on täysi-ikäinen...

Hyvät kesän jatkot kaikille
t. Sartsa
Kirjattu

Hese

• Lentävä kynä
« Vastaus #22 : Heinäkuu 19, 2007, 15:39:54 ip »

Niinhän ne kuitenkin usein ajattelevat - nimittäin, ettei meillä ole muita harrastuksia kuin tökkiä tuuletusreikiä itseemme. Minä aikoinani tappelin paljon tämän asian tiimoilta (mutta turhaan, ah niin turhaan). Kaiken lisäksi sain NIIN järjettömiä vastauksia (D - hoitajalta, johtavalta hoitajalta, johtavalta lääkäriltä ja kunnan terveyslautakunnalta), ettei ikinä olisi uskonut itseään tervejärkisinä pitävien ihmisten esittävän niin todella lapsellisia ja älyvapaita lausuntoja.

Tuntuvat muuten melko arvokkailta nuo liuskat? Minun mittariini (Precision Xseed) maksavat 32€/50 kpl.
Kirjattu
Tunne itsesi - mutta älä VAAN kerro kenellekkään.

matilda

• Aktiivinen
« Vastaus #23 : Heinäkuu 19, 2007, 16:31:06 ip »

Oikaisen nyt vähän: Turussa saa 25 liuskaa viikossa oman lääkärin todistuksella , että liuskoja tarvii tuon määrän.siis mitään ihme syitä ei tähän tarvita.
Tätä suuremmat liuska määrät anotaan kaupungin ylilääkäriltä, ja tuolloin tarvitsee olla jo painavat syyt moiseen liuska tarpeeseen.
Pumpun sain kyllä ihan omasta halustani eikä siihenkään tarvinnut mitään ihmeellisiä perusteluja esittää.
Tiedän kyllä että monessa muussa kaupungissa saa diabetes tarvikkeita hövelisti, mutta ei tääl turus ny niii kauhiaa ol...
Kirjattu

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #24 : Heinäkuu 19, 2007, 17:02:23 ip »

Lainaus:

Ajattelin kysäistä teiltä, kun aina kuulee puhuttavan esim. liuskojen kohdalla "vuoden tarpeesta", että paljonko se "vuoden tarve" on? Eikö se vaihtele ihmisten kesken? t. Sartsa

Mielestäni liuskatarve 1-tyypillä on 6...12 kpl/vrk, jos on aktiivinen, urheilee, ajaa autolla ja myös, jos on pumppuhoidossa.

Tietenkin joku pärjää vähemmällä, ja ajoittain kaikille tuokaan määrä ei riitä.

Itse pärjäsin vuosikymmeniä hyvin ilman vs-mittauksia, mutta silloin ei tunnettu/käytetty monipistoshoitoa eikä pikainsuliineja.
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

Yuza

• Vieras
« Vastaus #25 : Heinäkuu 21, 2007, 22:18:30 ip »

Lainaus:

Oikaisen nyt vähän: Turussa saa 25 liuskaa viikossa oman lääkärin todistuksella , että liuskoja tarvii tuon määrän.siis mitään ihme syitä ei tähän tarvita.
Tätä suuremmat liuska määrät anotaan kaupungin ylilääkäriltä, ja tuolloin tarvitsee olla jo painavat syyt moiseen liuska tarpeeseen.
Pumpun sain kyllä ihan omasta halustani eikä siihenkään tarvinnut mitään ihmeellisiä perusteluja esittää.
Tiedän kyllä että monessa muussa kaupungissa saa diabetes tarvikkeita hövelisti, mutta ei tääl turus ny niii kauhiaa ol...

Kyl se ol aika kauhiaa, jos alle neljän liuskan jäädään per vuorokausi. En tule tyytymään todellakaan tuohon, vaan käytän vähintäänkin kaikki lailliset ja järkevät keinot, jotta sellaiset 4-5 liuskaa saisin / vrk. Eihän tässä helvetti millään pärjää vähemmällä, kun remissio vielä ja insuliinintarve vaihtelee melkein päivittäin.
Kirjattu

LIISA (v.m -67-)

• Lentävä kynä
« Vastaus #26 : Heinäkuu 22, 2007, 00:03:08 ap »

Mitä hyvää turussa on?

Tie Tampereelle!!!
Kirjattu
G 640+ Humalogi

Yuza

• Vieras
« Vastaus #27 : Heinäkuu 25, 2007, 15:23:47 ip »

No niinh, palasin juuri läheiseltä terveysasemalta, jossa sain kuulla, että täällä Suomen Turussa 1-tyypin diabeetikot saavat 650 liuskaa  vuodessa O.O
Ilman erillistä lääkärinlausuntoa.

Alkoi melkein naurattamaan. Melkein. Tämä ei jää tähän, mikäli minä Turkuun jään.

Turkulaiset, kommentteja!
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #28 : Heinäkuu 25, 2007, 20:55:35 ip »

Auts.  

Täällä Kymenlaaksossa saan tuoreena pumppulaisena  kolmeksi kuukaudeksi 12 laatikkoa liuskoja.  

Ei varmaan tarvitse erikseen kehua...  
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

sirlindr

• Vieras
« Vastaus #29 : Heinäkuu 25, 2007, 23:17:29 ip »

Uutena tulokkaana kaipaan tietoa hoitovälineiden jaosta. Asumme Vantaalla ja miehelläni todettu 2 tyypin diabetes. Hän sai työterveyshuollon d-hoitajan kautta "lähetteen" ta:n d-hoitajalle. Mukanaan hänellä oli kirjallisena tieto siitä, minkä verran liuskoja tarvitsee. Olimme siinä ymmärryksessä, että ta:n tulisi nämä liuskat hänelle antaa. Kävi kuitenkin ilmi, että Vantaalla ei liuskoja hänelle anneta. Nyt hämmästelen, mikä on kunnan velvoite/pakko hoitovälineiden antoon vai voiko jokainen kunta toimia omalla tavallaan. Vai vaikuttaako tässä asiassa diabetestyyppi hoitovälineiden saamiseen...?
Kirjattu

Linkkejä

Haastaako korona arkea diabeteksen kanssa?

Julkaistu 02.04.2020 | 10:14