Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Katetrin täyttö Accu-Chek Spiritissä  (Luettu 2734 kertaa)

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
Katetrin täyttö Accu-Chek Spiritissä
« : Toukokuu 31, 2007, 18:52:29 ip »

Heikun keikun taas!

Harjoittelin äsken oikein urakalla ampullin vaihtoa ja katetrin+kanyylin vaihtoa. Aikaa meni reippaasti toista tuntia koko hommaan...  

Kysymys: Kun valitsin valikosta kohdan  TÄYTÄ KATETRI niin näyttöön tuli hyväksymisen jälkeen lukema 2.0 U vaikka ohjekirjan mukaan pitäisi olla 25.0 U ?? Sain painella Täytä katetri-näppylää aika monta kertaa, ennen kuin inskaa vihdoin tuli katetrin päästä.

Olisiko neuvoja?   Kiitos!  

Muoks: niin ja sitten vielä: Täytättekö kanyylin erikseen? Mulle edustaja ei muistanut sanoa kyseisestä asiasta mitään...  
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Annastiina_

• Intoilija
Re: Katetrin täyttö Accu-Chek Spiritissä
« Vastaus #1 : Toukokuu 31, 2007, 19:12:47 ip »

No tuo 2 IU on vain siellä asetuksissa oletuksena kai, tai sitten olet epähuomiossa mennyt sitä asetusta muokkaamaan..  
kurkkaapa laaja valikko ja sieltä selaat sillä "hyväksymisnäppääimen" yläpuolella olevalla napilla kat. täyttömäärä -kohtaan, suurennat siihen sen haluamasi määrän(niillä pumpun päässä olevilla "bolusnäppäimillä" ja hyväksyt sitten lopuksi hyväksymisnäppäimellä..

Heh, olipa hienosti selitetty. ei ollut ohjekirja lähettyvillä, enkä muista näppäimien virallisia nimiä, joten selailin vain omaa pumppuani..  
Kirjattu
Pumppu+Humalog since 9/2006

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Toukokuu 31, 2007, 19:27:40 ip »

Kiitos!   Hyvin neuvoit kun Tumpelo-Toukkiskin osasi säätää pumppuunsa oikeat luvut ilman ohjekirjaa...  

Enhän minä sentään ollut mennyt lukuja säätämään, sitä en tunnusta. Jos se oli edustajan "testi", hihhih...  

Ei vaan. Ymmärsin kyllä, että tuo 2.0 u oli kanyylille ja 25.0 u katetrille.  
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Kesäkuu 01, 2007, 08:26:07 ap »

Minulle oli edustaja laittanut kaiki nuo perusasetukset valmiiksi, joten minäkin sain nyt uutta tietoa. Täytyypä hyödyntää, kun kesällä aion käyttää pääasiassa 30 cm:n katetria normaalin 60 cm:n sijasta.

Kanyylin täyttänyt 1 yksiköllä? Enkä muista, mistä se tieto on peräisin, edustajalta/D-hoitajalta?
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Rouva -77

• Vanha tekijä
« Vastaus #4 : Kesäkuu 01, 2007, 09:05:33 ap »

Kanyylin täytöstä on muistaakseni ohje siinä pienessä ohjekirjasessa, joka on katetripakkauksessa mukana. Se taisi olla juuri 1 iu vai olikohan 0,5-1 iu. Mutta kun insuliinin virtausta kanyyliin seuraa, niin kyllä se näyttäisi vaativan sen yhden yksikön...
Kirjattu
D1 vuodesta -92, Spirit-pumpussa Novorapid vuodesta -07.

marjukka

• Vanha tekijä
« Vastaus #5 : Kesäkuu 01, 2007, 23:21:08 ip »

Mä laitan katetrin täytön jälkeen aina uuden kanyyylin, jolle tuikkaan 1,5 bolusta. Saattaa olla hitusen reilu annos, mutta olen testannut sen parhaimmaksi mulle.
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #6 : Kesäkuu 03, 2007, 19:18:36 ip »

Kuulostaa monimutkaiselta? mun nykyisessä pumpussa täyttömäärää ei ole määritelty, vaan täyttö pannaan päälle ja sammutetaan, kun päästä tulee inskaa. Kätevä silloin, jos ampullissa on ilmakuplia, voi antaa tulla niin kauan että tulee ulos. Ehkä tolla esisäädetyllä täyttömäärällä säästetään inskaa, ja siihenkin tottunee? (spirit on vissiin täällä se ainoa vaihtoehto)
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Kesäkuu 03, 2007, 21:30:41 ip »

Ei se käytänössä ole kovin monimutkaista. Minulle oli Spiritiin laitettu 60 cm:n katetrin täyttömääräksi 25 yksikköä. Käytän välillä myös 30 cm:n katetria ja samaa täyttömäärää. En ole viitsinyt sitä muutella - vaikka se onkin liikaa - joten keskeytän täytön siinä vaiheessa, kun insuliinia alkaa tulla letkun päästä tasaisesti. Joskus, kun katetrissa on paljon ilmakuplia, tarvitaan se 25 yksikköä ennenkuin kaikki kuplat on saanut napsuteltua pois.

Vaihdan katetrin yhtäaikaa ampullin kanssa, joten pelkkiä "irtokanyyleja" kuluu 2 yhtä katetria kohden ja aina kanyylia vaihtaessani laitan sen yhden yksikön ylimääräisen boluksen.
Kirjattu

Nainen
D1 vuodesta 1991
KHH - Humalog

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Kesäkuu 04, 2007, 10:04:32 ap »

joo, helpolta tuntuu aina se mihin on oppinut Eli saa keskeytettyä, sehän on sitten käytännössä sama kuin mun pumpussa.

Musta on äskoo niin kiva lukea miten suvereenisti pärjäilet ton pumpun kanssa, eihän siitä kauaa ole kun sen sait? Enkä epäile yhtään, etteikö aika pian täällä ole Toukkis ja muutkin tuoreet pumppulaiset kertoilemassa katetrin täytöstä yms. hyviä vinkkejä... Ylipäänsä mieltä lämmittää kun joku löytää itselleen sopivan systeemin, oli se sitten ruuan tai muun suhteen!
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Kesäkuu 04, 2007, 12:56:27 ip »

Juu, reilun 7 kuukauden kokemuksen syvällä rintaäänellä neuvon  täällä "noviiseja".  

Minulle pumppuhoito on sopinut aika hyvin. En ole pilkuntarkka viilaaja, mutta olen löytänyt jonkinlaiset basaalisäännöt itselleni. Ahkeralla mittaamisella pärjään poikkeusoloissa ja pumppu antaa enemmän joustoa kuin pistoshoito. Minä tykkään kaikenlaisista uusista laitteista ja koneista, joten olen alusta alkaen itse rohkeasti kokeillut eri vaihtoehtoja pumpunkin kanssa.

Odotan mielenkiinnolla ensimmäistä pumppukesääni   , sillä kesääni liittyy aina monenlaista reissua ja talviarjesta poikkeavaa toimintaa.
Kirjattu

Nainen
D1 vuodesta 1991
KHH - Humalog

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Kesäkuu 04, 2007, 14:15:40 ip »

Tosi mukavaa ja helpottavaa lukea myönteisiä pumppukokemuksia. Kiitos!  
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Kesäkuu 04, 2007, 17:11:17 ip »

no itse asiassa tossa vaiheessa varmaan just on kokemukset ja ero entiseen tuoreimpana mielessä ja vielä intoa piisaa neuvoa muitakin! hieno homma.
Kirjattu

Linkkejä