Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Murresanat  (Luettu 32769 kertaa)

Mirkku

• Matkailija
Re: Murresanat
« Vastaus #90 : Toukokuu 27, 2007, 22:46:15 ip »

Lainaus:

oikun tämon kiva ketju - ehkä pikemmin osastoa "D yleensä"?

Juu kyllähän tän olis voinu muuallekin laitaa mut kaikki mun jutut menee jotenkin tänne ykköstyypin keskusteluihin

Niin ja tuosta vesiputista vielä sen verran (kun ei sitä kukaan tunnu tietävän) niin oon huomannut että se taitaakin olla meidän kylän omaa murretta kun ei sitä kaikki omassa kunnassakaan tiedä. Naapurissa kylläkin Onko teillä muita murrenimiä vesilätäköille?
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #91 : Toukokuu 27, 2007, 22:55:41 ip »

Tjaah... En oo muuten muualla kuin kotoseudulla (ja nähtävästi Sievissä) kuullut käyttävän vesiputti sanaa

Ketjussa esiintyi kyllä monia tuttuja sanoja, ja huomaan kyllä, että kun isän isän suku tulee syvältä Hämeestä (isäni äiti taas Keski-Pohjanmaalta) ja äidin suku taas vanhan Keski-Suomen läänin pohjoisosista, niin murresanavarastoni on melkoinen Ei ole ihme, että eräs työkaveri kerran sanoi, että "sä sitten puhut jännää murretta", kun itse kuvittelee puhuvansa ihan kirjakieltä  
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Haagar

• Jäsen
« Vastaus #92 : Toukokuu 28, 2007, 05:26:30 ap »

Aah tikkutollo oli ainakin lapsena tosi hyvää !   Ruisjauhoja ja puolukkahilloa, muistaakseni. Enpä voi enää moista syödä  

Tulipa vielä mieleeni sana viti. Meilläpäin tarkoittaa hölmöä/kahjoa. Ihmettelin kun kuulin lunta sanottavan vitiksi.. taisin silloin olla itse vähän viti..  

Heh.. pitää nyt tämänkin kertoa: silloin tällöin pidetään pikkusiskon kanssa leikkimielistä (lue puolitosissaan haukutaan toisiamme) kisaa siitä, kumpi pääsee sanomaan sanalle viti synonyymin kohjakes.
Kirjattu
Mikä pahan tappaisi.

TonninStiflat

• Lentävä kynä
« Vastaus #93 : Toukokuu 28, 2007, 07:20:56 ap »

Kyl "vesiputti" pitäs ainakin keskipohjanmaalla olla tuttu.
Jopa minäkin oon kuullu, James kun on kotoosin kaussiselta.
Mutta oottako koskaan syänehet "muttia"

Tonni
Kirjattu
\|||/ TonninStiflat Vantaa
(o o) NHH, Monipistoshoito D2, Verenpaine ja
-(_)- keuhkoputkenahtaumatautinen.

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #94 : Toukokuu 28, 2007, 07:36:24 ap »

Voi Tonni, Tonni

Taitaa olla Sievin perinneruokaa. Silloin kun kunnat valihtivat näitä perinneruokiaan, niin oma kotikuntani olisi halunnut mutin. Tyytyivät sitten viiliin, jostain syystä Olen minä joskus muttia tehnyt, mutta ei sitä meitin perheessä kukaan syö.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Hese

• Lentävä kynä
« Vastaus #95 : Toukokuu 28, 2007, 10:43:28 ap »

Mutta osaako kukaan valaista minua, mitä on leipäkömä?

Muistan isoäitini (pohjanmaalta) puhuneen paljonkin tästä, mutta en muista, mitä se oli.
Kirjattu
Tunne itsesi - mutta älä VAAN kerro kenellekkään.

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #96 : Toukokuu 28, 2007, 10:57:37 ap »

se on ihan käsittämätöntä, miten RUMIA nimiä Suomessa on ruokalajeille annettu - ja sitten vielä ihmetellään, miksei perinneruuat maistu

asiasta viidenteentoista, vielä siitä tuttujen sanojen rumemmista versioista arkikäytössä pohjoisen murteessa, koskee tietysti myös kaikkia ruumiin eritteitä. Olen ihan varma että tämä lastentarhanopettajien keräämä lasten suusta -juttu on meiltä päin : Poikaa oli tarhassa sitkeästi opetettu sanomaan nätisti että pitää mennä pissalle, ei kuselle. Kerran poika juoksi jalat ristissä open ohi ja sanoi että "nyt on kiire pissalle ettei tule kuset housuun" .
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

TonninStiflat

• Lentävä kynä
« Vastaus #97 : Toukokuu 28, 2007, 13:18:29 ip »

Syödäänks siel pohojoosessa Pylsyy.
Pylsy = sisäelimistä tehty hakkelus,
sopivaa sapuskaa mihin vaan

Tai maistuuko Jankki.
Tässä oikein
VIRALLINEN JANKIN RESEPTI
(Oululaisen jankkiyhistyksen 20.7.1998 hyväksymä)

Jankin suuren suosion takia siitä on liikkeellä myös lukusia väärennöksiä, joita Jankkiyhistys kehottaa kavahtammaan.

Ainekset:
- leivänkannikoita suunnilleen jonkin verran
- vetta kannikoitten lijotukseen
- sian savukylykiä enempi eli vähempi
- suolaa jos on tai vaikkei oiskaan
- pekonia jokunen siivu ja sipulia jotakuinki sen verran ku tarvitaan, jos jankki tullee aamiaiseksi.
- Kylymää voita silimäksi rahtunen tai vähä yli.

Jankkiin käytetään kuivuneita leipäviipaleita tai kovvaa leipää.
Leipä ei saa olla palanutta eikä hommeesa, eikä se saa kävellä itekseen. Oisi hyvä olla usseita leipälaatuja mukana eikä pelekästään hapanleipää.
Leipä pannaan keittoastiaan kylymään vetteen. Jos leipä on kovvaa, annetaan sen lijota vähän aikaa, enneku keitetään.

Joukkoon lisätään savukylyki joko semmosennaan tai pannusa äkkiä ruskitettuna.

Lisätään suola. Lisätään vähä enämpi suolaa.
Varotaan visusti ettei jankkia tehessä käytetä pehemyttä tee-kirijainta, koska pehemyt tee-kirijain pillaa jankin maun.
Kun leipä on osittain hajonnu ja vesi melekein kiehunu leipiin, on jankki valamista.

Tarijotaan esim. ruokana. Muuta ruokaa ei ihiminen tarvitte.

Tonni  Yök.
Kirjattu
\|||/ TonninStiflat Vantaa
(o o) NHH, Monipistoshoito D2, Verenpaine ja
-(_)- keuhkoputkenahtaumatautinen.

kotilo

• Intoilija
« Vastaus #98 : Toukokuu 28, 2007, 13:46:25 ip »

Murteista kiinnostuneiden olisi kannattanut olla minun ja ex-mieheni häissä. Minun sukuni Savosta ja Karjalasta, mieheni suku käsivarren Lapista, minun ystäväni Turusta ja mieheni ystävät keskisestä Suomesta. Ja muutama norjalainen ja stadilainen. Kukaan ei ymmärtänyt toistensa puheesta mitään, alkuun vaan jurottivat omissa nurkissaan, meidän piti tulkata. Yllättäen tarjoilu avasi kielenkannat, vaikka väärinkäsityksiä tulikin illan mittaan yllin kyllin.
Kirjattu
Joskus on ostettava
velaksi lentolippu
Joskus on tarpeeksi
nähdä ikkunasta
lintu

(Timo Pusa)

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #99 : Toukokuu 28, 2007, 14:35:35 ip »

kuulostaa hauskalta siis lopulta kaikki puhuivat "boolia", tuota yhteisymmärryksen jos kohta väärinkäsitystenkin universaalia murretta

Tonni, nuo taitaa täältä käsin olla aika eteläisiä ruokia...
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Yogi

• Veteraani
« Vastaus #100 : Toukokuu 28, 2007, 16:46:09 ip »

Lainaus:

Jankkiin käytetään kuivuneita leipäviipaleita tai kovvaa leipää. Leipä ei saa olla palanutta eikä hommeesa, eikä se saa kävellä itekseen. Oisi hyvä olla usseita leipälaatuja mukana eikä pelekästään hapanleipää.

Hämeessä tuo taitaa olla leipäressua. Siinä kuivuneet leivänkannikat silputaan ja paistetaan pannulla läskisoosin jatkeeksi.
Kirjattu
Aina napit vastakkain ollaan Pöystin kanssa. Ei ole hyvä tämä Pöysti.

Hese

• Lentävä kynä
« Vastaus #101 : Toukokuu 28, 2007, 17:40:36 ip »

Voisikohan tuo sitten olla se isoäitini leipäkömä?
Kirjattu
Tunne itsesi - mutta älä VAAN kerro kenellekkään.

kriisikko

• Vieras
« Vastaus #102 : Toukokuu 28, 2007, 20:48:18 ip »

Pullasuttua minäkin olen syönyt, tykkäsin kuitenkin enemmän kun "suttuna" söin kahvitilkkaan liotettua kampanisua.
Kirjattu

ergava

• Veteraani
  • D2 Keliakia
« Vastaus #103 : Toukokuu 28, 2007, 22:20:41 ip »

Tuostapa nousi mieleen ankkastukki ja jossakin oli jo synonymi sanalle pepu en vain nyt löytänyt.
Kirjattu
D2 vuodesta 1997 ja Keliakia n.1995
Menee toistaiseksi : Levemir 14yks, Metforem 750mg 1,Trajenta 1 aamulla, Met 2 illalla,  ASA-ratiopharm 50mg, Magnesium,  vitamiineja

Joulukuu

• Jäsen
« Vastaus #104 : Toukokuu 29, 2007, 08:40:06 ap »

Tikkutollo on ruisjauhoista ja puolukasta valmistettu puuro, kuten joku tiesikin.
Pullasuttu on sama kuin pullavanukas eli pullaviipaleet uitetaan (muna)maidossa, ladotaan uunivuokaan hillon kera ja laitetaan uuniin kypsymään.
Tyytenni on lihahyytelöä, aladoopia.
Vatkuli on liharuokaa, kuten tietoa tästä olikin.
Kirjattu

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59