Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Murresanat  (Luettu 32778 kertaa)

Mirkku

• Matkailija
Murresanat
« : Toukokuu 20, 2007, 23:44:09 ip »

On tässä tullut mietittyä noita murresanoja kun jotkut niistä aiheuttaa ymmärrysvaikeuksia jopa oman kotipaikkakunnan sisällä. Siis laitahan ruksi; kuinka moni näistä sanoista kuulostaa tutulta tai ovatko lauseet järkeviä/ käytätkö niitä.
Kirjattu

Mirkku

• Matkailija
Re: Murresanat
« Vastaus #1 : Toukokuu 20, 2007, 23:45:20 ip »

Itse luonnollisesti laitoin että kaikki kuulostavat tutuilta, itsehän nämä kirjoitin

Niin ja laittakaahan omia sanojanne, jotka ovat aiheuttaneet näitä "ymmärrysvaikeuksia".
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Toukokuu 21, 2007, 07:29:22 ap »

Etelä-Suomessa asuessa aika moni sana aiheutti ihmetystä Sitä en voi sanoa, että mistä sanat ovat tulleet, koska vanhammat ovat eripuolilta Suomea kotoisin ja itse asunut tiesmissä.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Toukokuu 21, 2007, 07:57:28 ap »

No jotkut ei ole täällä etelässä tienneet, mitä tarkoittaa  pahki. Itse en edes tiennyt, että se on murresana, luulin olevan ihan kirjakieltä.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

TonninStiflat

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Toukokuu 21, 2007, 08:24:50 ap »

Aika "pöljä" sana toi "pahki".
Menee pasmat sekasin.

Tiiättekö mista tulee toi sanonta "meni pasmat sekaisin"
Minäpä tiedän.???
Mutten sano vielä.

Viiden pisteen vihje. Liittyy kudontaan.

Tonni
Kirjattu
\|||/ TonninStiflat Vantaa
(o o) NHH, Monipistoshoito D2, Verenpaine ja
-(_)- keuhkoputkenahtaumatautinen.

applefigure

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Toukokuu 21, 2007, 08:49:24 ap »

Mitenniin pöljä sana?? Aivan oivallinen, osuva ja kuvaava sana törmäystilanteeseen. Minä ihmettelin D1-naisen tavoin sitä tuoreempana pääkaupunkiseutulaisena, miten etelän pellet eivät sitä tajunneet...  

Pasmat ovat selvillä, ne ovat lyhyesti sanottuna lankavyyhden osia, eli lankaa vyyhdettäessä kukin pasma erotetaan omaksi nipukseen pasmalangalla. Kun lankavyyhti on jaettu pienempiin pasmoihin, se myös pysyy paremmin selvänä.
Kirjattu
I don't care what you think as long as it's about me.....

seepo

• Intoilija
« Vastaus #6 : Toukokuu 21, 2007, 08:55:31 ap »

mulla olisi yksi sana jota en ymmärrä eli TÖYTÄÄ, tietääkö joku mitä tämä tarkoittaa
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #7 : Toukokuu 21, 2007, 09:21:10 ap »

No tietty nämä tulee ekana mieleen, kylliksi on nokko ja vastenmielinen on visto.

Mulle on isompi ongelma se, että meillä kotona käytetään paljon sanoja ja ilmauksia, jotka on kyllä tuttuja koko Suomessa, mutta joilla on negatiivinen sivumerkitys etelässä. Vähän niinkuin suomen ja viron välillä. Nainen on akka, koira on rakki, lapset on pentuja, raskaana on tiineenä tai paksuna jne. Puheessa on aina humoristinen sävy ja siinä on paljon sellaista tukkikämpän roisiuttakin, mutta kyllä noita sanoja käytetään ihan arkipuheessa ilman sarvia ja hampaita. Jouduin tästä vaikeuksiin kun lähdin 13-v piikomaan sukulaisperheseen etelään.

viimeaikainen lempiesimerkki isäni puhetyylistä, kun kertoi siskoleen ilouutisen tulevasta isoisyydestään: "Se on tuo XXX tussaroinu tuon daddan paksuksi"
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

vivianv

• Vieras
« Vastaus #8 : Toukokuu 21, 2007, 09:31:32 ap »

Sisämaansukulaiset eivät ymmärtäneet, kun joskus ikiaikoja sitten optimistijollailua harrastaneena kerroin hauskaa juttua siitä, kun mut jouduttiin hakemaan pois pläkästä moottoriveneellä hinaten.
Kirjattu

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Toukokuu 21, 2007, 09:41:14 ap »

Meillä on "emäntä tiineenä". Mies siis Kainuusta...

Mun lapsuutta leimasi jatkuva epätietoisuus, että mistä ihmeestä nämä ihmiset puhuvat. Synnyin neljännen polven helsinkiläisenä. Vanhemmat puhuvat ns. "murteetonta" yleiskieltä ja vaari vanhaa stadia, josta en muuten siitäkään tajunnut lapsena kuin puolet. Olin kuusi kun muutettiin Pohjois-Savoon, enkä ikinä oppinut savoa kunnolla. Eikä ne ruojat tahtoneet mulle koskaan selventää, että mitä milloinkin tarkoittavat.
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Toukokuu 21, 2007, 09:42:04 ap »

Lainaus:

Nainen on akka, koira on rakki, lapset on pentuja, raskaana on tiineenä tai paksuna jne. Puheessa on aina humoristinen sävy ja siinä on paljon sellaista tukkikämpän roisiuttakin, mutta kyllä noita sanoja käytetään ihan arkipuheessa ilman sarvia ja hampaita.

Arvaa vaan, kuinka monesti mulle on sanottu, että "eläimet tekee pentuja, ihmiset vauvoja"
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

TonninStiflat

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Toukokuu 21, 2007, 10:01:21 ap »

Tai sitten on "eturessu täynnä"
Ku joku on pannu "pökköö pesään"
Åkt på smällen (på svenska)
Kirjattu
\|||/ TonninStiflat Vantaa
(o o) NHH, Monipistoshoito D2, Verenpaine ja
-(_)- keuhkoputkenahtaumatautinen.

PateT

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Toukokuu 21, 2007, 10:32:24 ap »

Lainaus:

"Se on tuo XXX tussaroinu tuon YYYYn paksuksi  

Molen vanhana stadilaisen oleskellut joskus siellä teilläpäin dadda,mutta olen myös kuullut version "nusassut" ja se oli hauska ilmaisu,

Mirkun listasta mulle(v.stadilaisena) oikeestaan hantuuki tuttu sana;sekin Hämeestä,missä mummolla ja papalla oli kesäpaikka.Jossain siellä sanontoja,jotka ruåtsin kielestä kuten kahveli(haarukka),räknätä(laskea),vartoa(odottaa)oli muitakin mutten just nyt muista.

Sanontaa "tiineenä" on myös käytetty kautta aikain stadin kielessä.Jotenkin kyllä halventavana ilmaisuna,?  
Kirjattu
Elämä on kuin kameli.Sen saa tekemään mitä tahansa paitsi peruuttamaan.
-Marcelene Cox

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Toukokuu 21, 2007, 13:31:27 ip »

Meilläpäin Hämeessä laitettiin ennen "valot puhuksiin".
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #14 : Toukokuu 21, 2007, 14:05:22 ip »

joo se just että sama sana mutta halventavassa merkityksessä.

Friita, ollaan sitten eläimiä

Piian isännälle salaa tekemä avioton lapsi on muuten "kantoonpierasu" - nyt kun tälle linjalle lähdettiin

Oon nyt töitten puolesta ollut tuolla Tornionlaaksossa, ja siellä kuulee ihania ruottinpohjasia sanoja, varsinkin ruottinpuolella meänkielisillä. Voisin kuunnella niitä ihmisiä tuntikaupalla, kieli on niin kaunista ja hauskaa!
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59