Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: aamunkoitto ja illankoitto ilmiö  (Luettu 21373 kertaa)

Ykköstyyppi

• Matkailija
Re: aamunkoitto ja illankoitto ilmiö
« Vastaus #15 : Toukokuu 12, 2007, 18:44:03 ip »

Mä en oo saanut lääkäriltä erityisesti ohjeita että paljon mun tulee pistää. Sairaalasta kun lähdin niin sain alkuohjeen, sitten seurailin mitä tapahtuu ja aloin itse säätää. Lääkäri ei oo ehdotellut mitään muutoksia kun arvot on hyvät (pitkäaikainen oli viimeksi 6,5) Nyt pistän aamulla 5ky ja illalla 6ky Levemiriä. Arvot 3-8 välillä (mittaan n. 3-5 kertaa päivässä)

Jostain syystä sokerit tuntuu välillä nousevan (en kyllä oo päässy YHTÄÄN jyvälle et miksi), silloin lisään pitkää 1-3 yksikköä ja taas vähennän kun arvot rupeaa tippumaan. Samaan tapaan seilaa myös lyhyen tarve muutaman kuukauden jaksoissa 0,8-0,5 ky/10hhg. Yritän noudattaa 50% + 50% ohjetta ja se tuntuu toimivan (eli päivittäinen insuliiniannos sisältää puolet molempia insuliinityyppejä)Mutta vuoristorataa tämä elämä on. Toistaiseksi olen pysynyt jotenkuten kyydissä, mutta jossain vaiheessa kyllä varmaan kosahtaa...Liikunnan määrää oon yrittänyt pitää tasaisena, ei mitään yhtäkkisiä rempomisia ja ei täysin liikkumattomia päiviä. Tosi mielenkiintoista tämä hoidon säätäminen on!
Kirjattu
Levemir + Novorapid

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #16 : Toukokuu 12, 2007, 21:25:40 ip »

Lainaus:

niin lääkäri oli sitä mieltä et mulle sopis paremmin näin päin..

Kumpikos teistä elää sinun elämääsi, sinä vaiko tämä lääkäri? Jos sinulla on aamunkoittoa, niin kannattaa siirtää illan piikkiä myöhemmäksi, sillä saat aamun pistokset vähän päällekäin ja aamunkoitto häviää tai lieventyy. Ja muutenkin noudata tuota Pitkälinjan ohjetta, niin näet tarvitsetko jompaan kumpaan enemmän inskaa. Voihan olla, että tarvitset yölle enemmän kuin päivälle, mutta tarkkaile sokereita.

Nyt näin päivän, kun on Humalogia käyttänyt, niin se tuntuu Levemirin kanssa passaavan paremmin. Siis mun arvot on olleet koko päivän alle kympin ja normaalia iltanousua ei ole niin jyrkkänä esiintynyt. Kannattaa myös miettiä, että sopisiko kenties Humalog paremmin, koska minulla ainakin tuntui Novorapidin kanssa illalla, että olisi vettä pistänyt
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

pitkälinja

• Vanha tekijä
« Vastaus #17 : Toukokuu 13, 2007, 04:41:04 ap »

Insuliiniannostuksessa ei kannata missään tapauksessa tuijottaa mihinkään %/% kaavoihin, vaan AINOASTAAN mittaamalla saatuihin tuloksiin. Sinun tapauksessasi ne ovatkin todella hyvät.

Ihmisellä on muistaakseni kaikkiaan kuusu hormonia, jotka kaikki nostavat veren sokeripitoisuutta, joten ei kannata kysyä miksi minun sokerini nousivat vaikka en syönyt mitään, tai söin ja liikuin kuten ennenkin.

40% pitkää ja 60 % pikaa, on ajanmukainen nyrkkisääntö.
Mutta nyrkillä silmään   jos sellaisiin tuijottaa sokerimittarin lukemien sijasta.
Kirjattu
Hämeen hidas, D1

Myy77

• Vanha tekijä
« Vastaus #18 : Toukokuu 13, 2007, 18:49:13 ip »

Moro Katiia!

Ihan kuin olisi omaa tekstiä lukenut... Samoissa ongelmissa pyöritään...

Luettuani koko viestiketjun sain loistavia neuvoja jälleen kerran. Kiitos.
Kirjattu
Ainoastaan sydämellään näkee hyvin. Tärkeimpiä asioita ei näe silmillä. (Antoine De Saint-Exupéry)

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #19 : Toukokuu 13, 2007, 22:18:57 ip »

mut jos on sellanen aamunkoittoilmiö kuin mulla oli, että aamuyöstä on matalin tarve ja sitten perään korkein, ohje nostaa illan pitkää kunnes aamu kohdallaan voi olla jopa hengenvaarallinen... eikös katila sullakin ollut yöhypoja?

TOSIN tunnustan taas että mulla oli silloin lantus, ilmeisesti levellä annosta nostaessa huippuvaikutus siirtyy hieman eikä osuisi silloin alimman tarpeen kohdalle, ja esim. Keijulla oli osunut kohdilleen? tässä tunnustan kokemattomuuteni
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

pitkälinja

• Vanha tekijä
« Vastaus #20 : Toukokuu 13, 2007, 23:08:21 ip »

Eipä tulkita liian yksioikoisesti dadda.

Opin alkeisiin mielestäni kuuluu sanomattakin se, että jos yöllä on matalia arvoja, ei silloin voi lisätä illan annoksia.

Avauksesta kävi mielestäni kyllin hyvin selville, että nimimerkki pistää liian vähän pitkävaikutteista ja sotkee lopun tököttämällä pitkin päivää ja yötä NovoRapidia korkeisiin sokruinin. Tällä konstilla heiuriliike toden näköisesti vain pahenee.

Edetään siis jokaisen tapauksen mukaisesti.

Jos yöllä on matalia sokereita, on syy tietenkin selvitettävä. Jos henkilö esimerkiksi pistää NovoRapidia (joka on nopeavaikutteisnen ja pitkähköhäntäinen ateriainsuliini), illan korkeisiin, tai jopa yöllä, niin on varmaa että yöllä tulee hypoja, - NovoRapidista johtuen.

Ensin kuvatunlaiset pikainkat pois ja pitkävaikutteinen sille tasolle jonka elimistö sietää. Jos tällä ei saavuteta tasapainoa sitten on otettava seuraava askel mittausten perusteella.

Kiteytyneet (lispro) Lantus köntit irtoilevat milloin sattuu elimistöön. Siksi nimenomaan siirrytään levemiriin.
Kirjattu
Hämeen hidas, D1

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #21 : Toukokuu 13, 2007, 23:39:08 ip »

juu sori aattelin vaan muistuttaa ettei se aina ja kaikille oo niin helppoo, oli inska mikä hyvänsä. Luin vissiin liian pikaisesti, jotain että "illan pitkää vaan lisää kunnes aamuarvot kohdillaan", juuri se neuvo ei olisi esim. mulle sopinut ja luulin lukeneeni että kysyjälläkin oli niitä yöhypoja. Mun säännönmukaiset yöhypot (niinkuin olen kyllästymiseen asti täällä paasannut, se oli mulle niin iso oivallus, sori ) ei johtuneet kiteytyneestä lantusta eikä illan pika-annoksista, vaan yön alhaisesta tarpeesta, minkä todistaa se että nyt pumpulla juuri siihen räätälöity annostus toimii. Hirviän tappelun jälkeen epäilyttää hieman kaikki "se on helppoo" -neuvot.

Mutta nythän olikin kysymys ketjun kysyjästä - pahahan se olisi jos et saisi mitään neuvoja siksi ettei kaikki neuvot sovi kaikille toivottavasti sulle on apua kaikista kommenteista!

Siitä korjailukierteestä olet PL varmasti pilkulleen oikeassa. Hassua että se on oikeastaan hoitajan määräämä tilanne, kun ei anna muuttaa annoksia, vaikka ilmeisesti ohjeellaan pyrkii juuri poistamaan liian muuttelun ja korjailun - tuloksena vaan tässä tapauksessa on heittelyä, arvoja ja mittaustuloksia, joiden perusteella on hänenkään vaikea antaa muutosehdotuksia. Itte olen nyt lisännyt malttia raskaudetsa huolimatta aterianjälk. arvojen korjailussa - jos ei ihan kauhean korkealla olla, mittaan kyllä jo 1,5 mutta koitan reagoida vasta siihen 4 h päästä olevaan arvoon, jos vielä ollaan korkealla. useimmiten ei enää olla
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

pitkälinja

• Vanha tekijä
« Vastaus #22 : Toukokuu 14, 2007, 00:46:14 ap »

dadda hei!   Sinähän näyt keskittyvän nyt pääasiassa minun neuvojeni arvostelemiseen, et avaajan esittämään kysymykseen.
Kirjattu
Hämeen hidas, D1

pitkälinja

• Vanha tekijä
« Vastaus #23 : Toukokuu 14, 2007, 00:57:38 ap »

Raskaudesta siis?
Just joo dadda!

Mahdotontahan täällä on diabeteksen hoitoa arvioitaessa paneutua jokaisen yksilölliseen kehon "kieleen".

Meillä miehillä kun tuo raskauskaan ei ole ollenkaan mahdollinen.

Mutta kuten sanoin, perusinsuliinitaso kondikseen, alkaen aamusokereista. Eli ne ensiksi kohdalleen. Sitten lounasta edeltävät sokerit, päivällistä edeltävät sokerit, ja nukkumaan mennessä.

Pikainkalla estetään aterian jälkeiset sokerin nousut, niin että kaksi tuntia ateriasta sokeri on tippunut alle 7 mm/l.

Tämä on se ohjelmarunko, jonka mukaan diabetes tasapainotetaan.

Ellei se onnistu pitkävaikutteisen ja pikainsuliinin avulla, niin sitten se ei onnistu. Jäljelle jää tuo pumppuhoito.
Kirjattu
Hämeen hidas, D1

katiia

• Aktiivinen
« Vastaus #24 : Toukokuu 14, 2007, 10:43:03 ap »

Alkaa jo sokrut näyttään hiukka parempaaa. Aamu Leveä olen nostanut 22:een (ja eilen korkein arvo oli 16,6) illalla ei ollenkaan korkeita, kerran meni päivällä alhaiseks ja illalla näytti viittä, niin söin vähän lisää ja yöllä 4:ltä oli alhaalla (ilta Leveä nostin 14ky) no sit aamulla oli 11,3mmol vaik yöllä söin vaan 10hh .. Oon myös jättänyt sen pikalla korjailun..

Mut tänään koitan iltapalalla vähentää novoa jos se vaikuttais niihin yön mataliin, jos ei, niin täytyy sit laskea sitä illan leveä..
Kirjattu

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #25 : Toukokuu 14, 2007, 10:59:09 ap »

En ole d-hoitajasi kanssa samaa mieltä siitä, että annoksia ei saisi nostaa, jos insuliinia on selkeästi liian vähän. Se johtaa todella hankalaan vuoristorataan.

Tero Kangas sanoi mulle vastaavassa tilanteessa, että jos vs on korkea, silloin ei saa syödä hiilareita. Muuten sekä pikainsuliinin että pitkävaikutteisen imeytyminen hidastuu tai estyy. Yksi osa ratkaisua voisi sulla Katiia olla se, että koetat syödä mahdollisimman vähähiilarisia aterioita silloin, kun vs on korkealla. Sillä lailla saisi paremmin selville sekä pitkä- että lyhytvaikutteisen tarpeen, kun resistenssi ei ole sotkemassa kuvioita. (Tällä en siis tarkoita vähähiilarista ruokavaliota sinänsä, vaan ainoastaan noita erityistilanteita.)

Levemirin erityispiirre on (jälleen mm. Kankaan mukaan), että sen vaikutusaika pitenee kun annos suurenee. Jos annos on pieni, vaikutus voi kestää hyvinkin lyhyen aikaa, esimerkiksi kokonaisuudessaan 8 tuntia. Itse olen huomannut tämän selvästi juuri siinä, miten hyvin iltapiikki vaikuttaa aamulla ja aamupiikki illalla. Jos annokseni ovat liian pienet, vaikutusaika on liian lyhyt. Silloin mulla on aamulla ja illalla selvä insuliininpuutos, jota on pakko korjata pikalla. Ongelma korostuu hiilihydraatteja syödessäni. Aamiaisen hiilareiden vakioiminen on auttanut, samoin iltapalan jättäminen mahdollisimman vähille hiilareille. Mutta tässäkään ei ole yhtä totuutta.

En itse ole allerginen, mutta olen ymmärtänyt että sekin voi nostaa insuliinintarvetta. Mielestäni on vaarallista jättää sellaisessa tilanteessa annokset liian pieniksi.

Aamu- ja iltapiikki voidaan pistää erisuuruisina annoksina ja eri aikaan. Itselläni ero on huomattava: tällä hetkellä Levemiriä klo 7 aamulla 21,5 ky ja klo 22 illalla 8 ky. Annosten säätämisessä ja ajoittamisessa et voi uskoa mitään tai ketään muuta kuin itseäsi ja mittauksiasi.

Tsemppiä!
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #26 : Toukokuu 14, 2007, 11:21:14 ap »

Lainaus:

En itse ole allerginen, mutta olen ymmärtänyt että sekin voi nostaa insuliinintarvetta. Mielestäni on vaarallista jättää sellaisessa tilanteessa annokset liian pieniksi.

(Niisk, niisk) Juugylladenoindaidaaolla...
Hengitysteiden allergia (s.o, "heinänuha") ilmenee helposti tulehduksellisena tilana, ja tulehduksethan yleisesti ottaen pyrkivät nostamaan verensokeritasoa.
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #27 : Toukokuu 14, 2007, 11:31:36 ap »

en mie arvostele ko täydennän
Kirjattu

pitkälinja

• Vanha tekijä
« Vastaus #28 : Toukokuu 14, 2007, 11:46:56 ap »

Illan hyvät arvot kertovat Katiian aamupiikin inskan olevan jotakuinkin oikein.

Nyt kannattaisi (oman kokemukseni mukaan) tarkistella sitä iltapiikkiä vielä hieman, ja jos mahdollista jätä kokonaan pika iltapalalta pois, silloin olisi ehkä mahollista korottaa tuota ilta annosta jonkin verran, koska aamupäivällä, jos oikein ymmärsin, esiintyy vielä korkeahkoja sokruja annen päivän pääateriaa.

Todennäköisesti tuon yöhypon ja yösyömisen tarpeen aiheuttaa illalla pistetty "pitkäpika".

Jos mahdollista vaihda vielä pikainsuliinisi Humalogiin, se ei häiritse yöllä jos joudut silloin tällöin ottamaan pikaa vielä illan suussa.

Katiialle vielä pieni täydennys:

Itse jouduin vaihtamaan suuremman Lewis annoksen (22) iltaan ja pienemmän (18) aamuun. Eli kannattaa pienetää aamun Leveä, jos illaksi lisätty Lewis alentaa sokruja liian alas päivällä ja erityisesti illansuussa.

Mutta tähtää nyt ensiksi ilta- Lewiksen annostelulla aamun hyvään arvoon, se vaikuttaa todennäköisesti myöskin aamulla pistettävään päivän Lewis annokseen.
Kirjattu
Hämeen hidas, D1

pitkälinja

• Vanha tekijä
« Vastaus #29 : Toukokuu 14, 2007, 11:49:04 ap »

No niin, sie siis täydennät minnuu  
No menköön tämän kerran
Kirjattu
Hämeen hidas, D1

Linkkejä

Ehdota vuoden 2020 diabetestekoa