Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: aamunkoitto ja illankoitto ilmiö  (Luettu 21372 kertaa)

katiia

• Aktiivinen
aamunkoitto ja illankoitto ilmiö
« : Toukokuu 11, 2007, 22:16:03 ip »

Eli mulla nyt on ihan sekaisin kaikki sokerit!

harmittaa hirvittävästi, kun oli jo parempaan menossa. en ymmärrä mikä mättää ja mitä pitäs tehdä. sokerit kunnossa ainoastaan muutaman tunnin päivästä, ja silloinkin kovalla pistämisellä.

D-hoitajan tapaan kahdenviikon päästä, laitetaan se sokerisensori. Mut en tiiä kestänkö kahta viikkoo tätä hullunmyllyä. verensokerit ravaa ylös alas, mieliala sen mukana. päätä särkee ja on paha olo. Ja vielä d-hoitsu sanoi etten sais nostella inska määäriä kahteen viikkoon. Tuska.

Itse luulen kovasti että pitkä vaikutteinen ei riitä iltaan asti ja taas ei aamuun asti (Levemir), niin et saisin 4 kertaa pistää.. n. kuuden tunnin välein, myös yöllä... ei kovin fiksua. Ja taas jos nostan illan pitkää se on varmasti yöllä alhaalla, samoin päivällä useammin alhaalla.

hiilarit osaan laskea, siitäkään se ei ole kiinni. enkä ole kipeä(kait).

eilen illalla 9.8 söin 50hh ja pistin 4ky ja 13ky pitkää nousi 23,2mmol, pistin 6 , yöllä 13.9 mmol

ja aamulla 3,1. söin 30 ja pistin 6ky ja pitkää 19ky, nousi 14,3 , ennen lounasta 9,2 (joinain päivinä laskee jopa matalaks ennen lounasta) ja sit välipala 16mmol (20hh /6ky)ja korjaus ja 6,7mmol söin 30hh ja pistin 3ky ja 22,8mmol! sain laskettua 8:lla ky:llä 6,8mmol ennen iltapalaa 40hh/4ky ja nyt (poikkeavaa) 3,3

välillä aamut on tosi korkeita 16 tai silleen(ehkä yöllä menny matalaks) ja illat just tollasii yli 20mmol. ja lähes joka yö alhaalla..

En tajuu kuin saisin noita paremmiks ja mitä pystyn tekeen kun ohjeet sain etten sais muutella mitään!
Mut mä en jaksa tällästä vuoristorataa.. tietty toinen vaihto ehto on heittää mittari nurkkaan ja elää luulossa et kaikki on kohallaan..

Stressi kasvaa ja nostaa sokereita vielä lisää..
(en ole töissä, että sinänsä saan stressit ainoastaan sokereista)
En ees keksi mihin soittais ja kysyis neuvoa.. Äiti vaan sanoo et mee ensi apuun.. ei ne huolis sisällekään.

No nyt täytyy jo mennä syömään, ei ajatus kuljekaan enää..
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
Re: aamunkoitto ja illankoitto ilmiö
« Vastaus #1 : Toukokuu 11, 2007, 22:42:19 ip »

Näyttäis vähän siltä, ettei Levemir riittäisi. Mikä inska sulla on pikana? Mun mielestä näyttää vähän samalta ongelmalta kuin itselläni on ollut. Mutta aamun sain menemään sillä, että siirsin iltalevemiriä 2 tuntia myöhemmäksi. Ilta sitten onkin ollut tähän asti korkealentoa, kunnes aloin puoli neljä iltapäivällä pistämään Levemiriä. Nyt ei päästä ihan kahdenkympin lukemiin kolmella piikillä. Mihin aikoihin pistät Levemirin? Pistätkö aina samaan aikaan?
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

mariner

• Intoilija
« Vastaus #2 : Toukokuu 11, 2007, 22:45:13 ip »

No kylläpäs pomppii sulla sokrut  
Ootko mitannut toisella mittarilla että tulokset on saman suuntaiset, ettei kyseessä vain ole viallinen mittari ?

Jos mittaustulokset on ok niin ainakin mulle pistää silmään että levemiriä laitetaan erimäärä aamulla kuin illalla, itselläni toimii parhaiten että laitetaan sama määrä, kaiketi olet saanut ohjeet laittaa eri määrä ?

Oletko kokeillut syödä aamulla hyvin niukkahiilarisen aamiaisen ? Esim. yksi ruispala 12 hhg  ja sille pistää sitten 2-3 yksikköä pikaa ? Jos kokeilet tota ja arvot pysyy hanskassa niin varmaan aamunkoitosta kyse. Itse en voi syödä aamuisin kuin ton 10 hhg, mutta siihenkin tottuu
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Toukokuu 11, 2007, 22:56:20 ip »

Mä ainakin tarvitsen päiväksi enemmän Levemiriä kuin yöksi, oikeastaan mun suurin inskatarpeeni on illassa ja juuri silloin inskan vaikutus alkoi aikasemmin laantua

Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019

Misty

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Toukokuu 12, 2007, 00:29:24 ap »

ihan asian vierestä... mikä mahtaa olla aamunkoittoilmiö englanniksi? Olen yrittänyt googlettaa siitä lisäinfotusta mutta en ole löytänyt tarkkaa englannin kielistä termiä...  
Kirjattu

pitkälinja

• Vanha tekijä
« Vastaus #5 : Toukokuu 12, 2007, 03:05:10 ap »

Sulla on ilmeisesti iskeny yöllisten hypojen pelko.
".... varmaankin tulee kirjoitat". Illan Levemir määrää korotat niin kauan, kunnes amusokrut on alle 6.0 mmo/l. Aamun tökötykset tarkistat ensin verinäytteellä ennen lounasta. jos yli seitsemän, niin aamuun lisää Lewistä.

Korjaat jatkuvasti pitkät pikalla pitkävaikutteisen puutetta, näin ei pidä menetellä kun poikkeustapauksissa. Muuten menee pelkäks piikittelyks ja piikittelyn piikittelyks.

Pitkävaikutteisella pitäs hakea ensin suunnilleen oikea taso -> 1. aamuun -> 2. ennen lounasta -> 3. 2 tuntia lounaan jälkeen -> 4. ennen illallista -> 5. 2tuntia illallisen jälkeen -> 6. nukkumaan mennessä. Näiden mitattujen sokru- arvojen perusteella määritellään pitkävaikutteisen määrä.

Jos insuliinitarvetta korjaillaan korjaamasta päästyäkin pikalla, niin totta maar sokerit pompottelee kuin jänis konsanaan. Ja sit kun se heittää alas, niin kohta taas ylös, ja eikun pikaa taas ja alas. Pohjalla kuitenkin tasaisen  insuliinin puutos koko ajan.
_________
*) Jos Levemiriä on liian vähän, niin kuin näyttäisi olevan, niin pikainskalla korjailemalla se menee kyllä pelleilyks'.
_________

Ensin siis se pikainkan tökötys pois. Sitten lähdetään säännönmukaisten mittausten avulla kartoittamaan perusinsuliinin taso. Vuorokautinen sokerikäyrä pitäisi yrittää hoitaa tasapainoon ensisijaisesti pitkävaikutteisella.

Leven teho ei merkittävästi vähene 12 tunnissa, mutta jos sitä ei ole alun alkaenkaan riittävästi, niin silloin sitä ei ole riittävästi myöskään 12 tuntia pistämisen njälkeen.

Kolmalla pääaterialla vain pikaa, - siis pääsääntöisesti näin. Vaikea tietenkin sanoa ilman tarkempaa tutkimusta kenenkään puolesta. Mutta pitkävaikutteisen puutetta ei saa lähteä korjailemaan pidempää aikaa pikainsuliinilla, (pistohoidossa).
Kirjattu
Hämeen hidas, D1

varis

• Aktiivinen
« Vastaus #6 : Toukokuu 12, 2007, 05:23:27 ap »

dawn phenomenon sanovat johtuvan kasvu  hormonista  ..uskotaanko
Kirjattu

varis

• Aktiivinen
« Vastaus #7 : Toukokuu 12, 2007, 05:43:26 ap »

60%insulinin kayttajista ei opi.. ovat tyhmia...tyhmat kireset  kouluttajat..eivat voi osallistua kolutukseen hankalan matkan takaa . ja minun oma toteamus  virheellinen  vaara kolutus..mutta voihan taman opetella itse opiskelulla...luulen etta on  flunssa nyt mutta 3 paivana on ollut nomaali sokerit ....kumma juttu mistahan johtuu
Kirjattu

varis

• Aktiivinen
« Vastaus #8 : Toukokuu 12, 2007, 05:52:14 ap »

soker tautine tarvitoo soker tautisen sapuskat..ja ne ei sitten kelepoo muille
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Toukokuu 12, 2007, 07:24:58 ap »

Mulle d-hoitsu antoi sellaisen ohjeet, että jos joutuu usein korjaamaan samaan aikaan, niin sitten puolet tästä annoksesta pistetään seuraavana kertana Levemirinä. Siis jos olen illalla korjannut 4:llä yksiköllä, niin edeltävää Levemirin pistosmäärää nostetaan 2:lla.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019

Konrad

• Vieras
« Vastaus #10 : Toukokuu 12, 2007, 07:51:36 ap »

Mitä varis sanot, on totta. Itsellenikin on selvinnyt aamunkoittoilmiöstä (dawn phenomen) se, että aihettajana pidetään kasvuhormonia (growth hormone). Millä asiaan todella päästään vaikuttamaan, on ymmärtääkseni yleisemmällä tasolla epäselvää.
Kirjattu

varis

• Aktiivinen
« Vastaus #11 : Toukokuu 12, 2007, 13:15:29 ip »

paastan kissan sakista karkuun laittakaa sille lisa vauhtia.24 tunnin insulinit lantus ja lewemir.nakyy aamu yon mittauksissa  2-5.30 valilla.jos et ole syonyt  tai pistanyt pikaa 6-7 tuntiin..tama on helppoa ja yksinkertaista .ja ei sitten syota pizzaa eika rasvaa
Kirjattu

varis

• Aktiivinen
« Vastaus #12 : Toukokuu 12, 2007, 13:20:46 ip »

voi yrittaa korja pikalla tai metformilla
Kirjattu

katiia

• Aktiivinen
« Vastaus #13 : Toukokuu 12, 2007, 17:45:35 ip »

Suur kiitos kaikille neuvoista! olenkin jo vähän nostanut levemiriä (tosin vielä saan reippaasti pistellä novoakin, mut eihän se hetkessä korjaannu) Kävin päivystykseskin kun epäilin et ois joku tulehdus, ei ollu. Lievää lämpöä kyl, mikä tosin on ihan jatkuvaa mulla ollu(allergiasta johtuvaa).

Eiköhän nää sokrut tästä joskus korjaannu, pitää vaan illalkin uskaltaa pistää enenmän..
Kirjattu

katiia

• Aktiivinen
« Vastaus #14 : Toukokuu 12, 2007, 18:08:44 ip »

Juu lisään vielä kun kysyttiin..
Levemirin pistän klo 8 ja 20 . Novorapid on pikainsuliinina.
Ohjeet olen saanut aamuun enemmän leveä kuin iltaan, kysyinkin kerran kun törmäsin muihin leven käyttäjiin joilla oli suurin piirtein päinvastaiset annokset, niin lääkäri oli sitä mieltä et mulle sopis paremmin näin päin..

Ja mittarikin näyttää samaa kahden muun mittarin kanssa.
Kirjattu

Linkkejä

Ehdota vuoden 2020 diabetestekoa

Julkaistu 23.09.2020 | 08:54