Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418473 viestiä  •  20021 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Marianne, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Jobbigt deppigt  (Luettu 8603 kertaa)

Linde

• Aloittelija
Jobbigt deppigt
« : Huhtikuu 17, 2007, 15:24:51 ip »

Hejsan, jag hittade just denhär kohtauspaikkan och registrerade mej. har nu haft diabetes i ett år (typ 1). Ja e 34 år så jag har väl insjuknat ganska sent? Känner ingen annan med diabetes, så kunde vara skoj att här kunna lite utbyta tankar. Först nu börjar det kännas jättejobbigt att ha diabetes. I början var jag hurtig och tyckte att nuförtiden är allt så lätt och injicerandet går enkelt med pennan etc. Man kan ju leva normalt? Huh, så känns det ju int alls mera. Hur var det för er i början?
Linde
Kirjattu

Niinu

• Aloittelija
  • D1 vuodesta 1983, Veo+humalog
Re: Jobbigt deppigt
« Vastaus #1 : Huhtikuu 30, 2007, 19:59:32 ip »

Hej!

Min diabetes fyllde 23 år förra december, så jag minns inte nånting av den tiden jag insjuknade. Mamma har berättat att jag gömde mig under sängen när det var dags att ta insuna etc... Sedan var det i åratal liksom bara nånting som hörde till. Men nu, när jag är 25 och blivit färdig med studierna och inte behöver tänka så mycket hela tiden börjar det kännas jäkligt. Jag känner mig likson sjuk på någo sätt? Skulle vilja kunna äta o röra på mig utan att behöva fundera på hur det inverkar på "allt". Fick insulinpump för ett år sen, o hade tänkt att det skulle hjälpa till att få sockrena bättre, men nej, lika dålog balans har jag fortfarande. Kanske det är av någon sorts protest som jag äter massor hela tiden, o mest sånt med mycket socker i. Sen går ja upp i vikt o får "morkkis" över att jag ätit osv osv... Jag vet inte om det här alls svarade på det du var ute efter, men du är åtminstone inte den enda som funderar på sånhäna saker. Diabetes suger, helt enkelt! Och det är fi***gt jobbigt ibland, men det går över, jag lovar!

Försök orka och glada vappen !
Kirjattu

MiniMi

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Toukokuu 01, 2007, 17:39:12 ip »

Hej Linde! Roligt att du hittat dethär forumet var du kan få svar o stöd med dina funderingar. Denhär svensksråkiga sidan är ju emellanåt lite slö, men ge ändå inte upp utan ta kontakt via spalten ifall du inte har andra diabetiker omkring dej (du kan även ta kontakt "privat" via "yksityisviesti" ifall du vill ha råd och stöd av en "gammal fossil som har varit med om allt" (alltså diabetesmässigt sett)  )
Jag har själv varit diabetiker i 35 år o har alltså varit med om det mesta. Ändå "skrattar jag o slåss med polisen o festar" Jag är ju trots allt "den förtrollande, argsinta, lyckliga" MiniMi Måste erkänna att det varit upp o ner med humöret o den mentala hälsan otaliga gånger pga. diabetes, men här är jag fortfarande o kämpar vidare som Don Quijotte .....
Var inte förtvivlad. Ifall du inte orkar sköta din diabetes enligt textboksexemplen hela tiden så låt bli emellanåt o ta en "semester från vården"-period. Sammla krafter o motivation till diabetesvården från saker o människor du tycker om. Tala också om din jobbiga kännsla på diabetesmottagningen. Deppighet är rätt allmänt hos diabetiker o hjälp går att få.
Jag tycker det är viktigt att du hittat hit var det är relativt lätt att hitta likasinnade människor till stöd o hjälp (iallafall såhär "virtualt" )
"hang in there " MiniMi
Kirjattu
D1 vuodesta -72 + "kaikki" liitännäiset + vähän muitakin juttuja
Kokemus on hyvä opettaja,joka lähettää sikamaisen kalliita laskuja

Linde

• Aloittelija
« Vastaus #3 : Toukokuu 07, 2007, 13:59:00 ip »

Hejps!
Roligt att ni svarade! Märkte först idag att jag fått svar, har inte varit inne här på svenska sidan på ett tag. Synd att det svenska chattandet på bloggen är så trögt.
Hur skulle man få det att bli lite mer populärt att chatta på svenska?

(O: Linde
Kirjattu

rosa

• Matkailija
« Vastaus #4 : Toukokuu 07, 2007, 17:34:08 ip »

Hej.

Jag har också försökt få de svenska sidorna att användas oftare, men har tyvärr gett upp. Läser numera mest de finska sidorna, men det blir ju inte att man skriver så ofta då. de flesta av oss svenskspråkiga kan väl så mycket finska att vi hänger med på de sidorna. Men visst, det skulle vara trevligt med fler diskussioner på svenska.
Kirjattu

rosa

• Matkailija
« Vastaus #5 : Toukokuu 07, 2007, 17:35:42 ip »

Linde,
Har du ngn privat mail adress man kunde maila till dig?
Kirjattu

MiniMi

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Toukokuu 07, 2007, 22:06:32 ip »

Hej Linde!
Hur känns det för dej nu? Fortfarande jobbigt o deppigt eller.... Själv har jag märkt att ja nog är en väldig "periodare" vad humöret beträffar. Emellanåt orkar jag med allt o känner mej hurtig o full med livsglädje trots att diabetesen eller sockren inte funkar som de ska, o emellan känns allt bara oöverkommligt o jag nästan "deppar ihjäl mej"(känns det som ) Just nu är jag inne i min "glada, positiva fas ", o det känns jätteskönt för jag har nu ett stort svårskött sår på foten+flunssa, så jag hostar o snörvlar o hoppar omkring på kryckor o försöker ordna ihop mitt 40-årskalas till weekenden

Fast denhär svenskspråkiga sidan av "Kohtauspaikka" är rätt slö så är det väl upp till oss alla att hålla den levande
Tjing-tjong tills nästa gång, MiniMi
Kirjattu
D1 vuodesta -72 + "kaikki" liitännäiset + vähän muitakin juttuja
Kokemus on hyvä opettaja,joka lähettää sikamaisen kalliita laskuja

Linde

• Aloittelija
« Vastaus #7 : Toukokuu 08, 2007, 13:42:21 ip »

Hejsan!

Joo nu känns det lite bättre. Humöret och orket går nog i perioder för mej med. Jag blev antagen till en 1 veckas "insuliinihoito" kurs till Diabetescentrumet i Tammerfors. Ser fram emot kursen trots att den kanske inte är någon semester precis. Men det blir nog bra att träffa andra med diabetes och att ha en paus från jobbet en tid. MiniMoi grattis på din 40-års dag!!!! Jag skall oxo på 40-års fest på veckoslutet. Hoppas dina kalasförberedelser går bra och att du snabbt kryar på dej!

(O: Linde
Kirjattu

Linde

• Aloittelija
« Vastaus #8 : Toukokuu 08, 2007, 13:50:20 ip »

joo ja e ju oxo dyslektiker så bokstäverna hoppar lite som dom vill emellanåt (O; märkte just att jag skrivit MiniMoi då jag såklart menade MiniMi. Sorry!
Linde
Kirjattu

Linkkejä